Smiley's perikelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laten we het eens hebben over drank.

Drank ja, en nu bedoel ik niet limonade of koffie, ook niet wijn of bier..... nee, echte (?) drank. Borreltjes dus, Slivovice, Becherovka, Vodka, Fernet; dat bedoel ik met DRANK. En ik wil het hier nu hebben over specifiek de Slivovice. Ik ben er gek op, en mag er graag, op m'n gemak bij de open haard, eentje nemen. Die tijd komt er weer aan. De zomer heeft als charme de gril en het zwembad, daarbij komt in huize Smiley altijd wel een biertje en een Fernetje of Vodkaatje (die "tjes" horen er blijkbaar bij maar kom ik in de praktijk niet tegen....vraag maar aan T te Z....:top:) Maar de winter heeft als charme de open haard, Slivovice en/of een glas goede (oude) whiskey.

Slivovice dus.
Erg actueel omdat nu, in dit jaargetijde, in Moravie deze heldere drank volop te koop is. Via een officiële distilleerderij of via een thuisbrouwer. En ik moet u zeggen, door de jaren heen heb ik enkele thuisbrouwers leren kennen....... Yammie, dat wordt stoken in die open haard, wat ik je brom.

En nu, waar wil ik naartoe met dit verhaal, wel....
Ik was van de week bij mijn Moravische vriend Jirka om een paar liter van het heldere vocht aan te kopen en zoals altijd, moest er natuurlijk ter plekke gekeurd worden. Wij dus slechts een paar kleine slokjes nemen. Nu moet ik in dit soort situaties altijd denken aan mijn Nederlandse vriend Kees. Kees legde mij ooit een vergelijking uit die opgaat. Kees zei: "Naar de kroeg gaan met de bedoeling om slechts 2 biertjes te drinken is hetzelfde als van een 11 hoge flat springen met de bedoeling om maar 2 etages te vallen. Gaat niet !!!" Nu dus ook niet.....en ik denk dat we gevallen zijn tot in het metrostation !!......

Maar goed, tijdens deze test vertelde Jirka hoe zijn Opa altijd tijdens de Slivovice oogst ervoor zorgde dat ze perfect varkensvlees hadden. Opa gaf namelijk de resten van het destilleren (voor de kenners; dit zijn de pitten en vellen van de pruimen) aan de beer (mannetjes varken !!) gemengd met ander voer. Het beest was 3 weken dronken, en werd in die tijd zo vet als een varken (huh). Zelfs het vlees smaakte beter, zo verzekerde mij Jirka.

Voordat er 'ach wat zielig" reacties komen..... Jirka doet dit niet meer......

Ik ben inmiddels weer thuis, een verhaal rijker alsook een paar liter Slivovice. Wie een paar slokjes wil komen proeven...... is welkom.
 
Laten we het eens hebben over drank. ...
Ik kan het je nog leuker vertellen uit eigen ervaring.
Jaren heb ik een tandarts in Praag gehad (reeds meer dan 30 jaar geleden), in de tijd dat de verdovingen nog niet zoals nu waren, die mij toentertijd onder zeil hielp met Slivovice.
Het was een uitstekend verdovingsmiddel, na een halve fles wist ik niet meer wat voor of achter was.
Heerlijk die huisgestookte Slivovice!!!!!!!!
 
We zullen doorgaan....

Daar zit ik nu, te kijken naar een leeg vel in de rubriek Smileys perikelen en wil hier eigenlijk iets schrijven. Iets over mijn vriend Britt waarvan ik gisteren afscheid heb moeten nemen.

Het leven hier in CZ is niet slecht, warempel niet. Ik lees de vragen van Thomas uit ZA en nu ook van Evik en kan alleen maar herhalen dat het leven hier niet slecht is. Ik woon/leef hier al meer dan 15 jaar en naar tevredenheid maar dan wel samen met mijn vrienden. In aanzet Murphy en Chester, meegenomen vanuit NL en in CZ erbij genomen Britt en Zoef (in volgorde: Bobtail, Westy, Rottweiler, langharige teckel). Van Murphy heb ik 4 jaar terug afscheid genomen, hij was toen meer dan 14 jaar en dus was het zijn tijd. Twee jaar terug heb ik afscheid moeten nemen van mijn Chester, deze was toen ook bijna 14 jaar oud. Enne..... al mijn vrienden hebben bij mij een goed leven, ga daar maar vanuit.

Beide zijn begraven op ongeveer 25 meter naast mijn huis in het bos, en ik maak wel eens de flauwe grap dat ze samen doorleven in hetzelfde graf. Ze waren vrienden voor het leven (Chester was slechts 7 weken oud toen hij bij mij en Murphy kwam, die ik al een jaar eerder had) en daarom heb ik ze dus samen in hetzelfde graf gelegd.

En 8 jaar geleden vond ik dus dat ik Britt erbij moest nemen, dan kon hij nog leren van Murphy. Dat leren duurde dus uiteindelijk 4 jaar. Ik had Zoef er ook al bij voordat Murphy wegviel, en dus heb ik een aantal maanden 4 vrienden tegelijk gehad..... wat voelde ik me verwend!!

De laatste 2 jaar had ik dus nog Britt en Zoef en verwachte eigenlijk daar nog wel een fors aantal jaren mee verder te kunnen. Nee dus. Anderhalve week terug viel het me op dat Britt minder at en na een paar dagen vond ik dat hij magerder werd. Nu moet u weten dat Britt nimmer zwaar was, ondanks dat hij een Rottweiler reu was. Dus .... naar de dierenarts afgelopen vrijdag. Ik ging erheen met het idee in mijn hoofd dat ie wellicht suiker had of iets anders "onschuldigs" en kwam thuis met een vriend met z'n buik vol met een snel en agressief groeiende kanker, "Kunnen we helemaal niks meer aan doen" vertelde de dierenarts me doodleuk. Alsof hij het over een andere hond had ipv over MIJN Britt !!!! Levensverwachting.....maximaal 3 weken.

Nou.... dat maximaal klopte dus. Vanaf afgelopen Vrijdag at mijn vriend niets meer, enne..... neem maar aan dat ik alles wat hij voorheen lekker vond voor zijn neus heb gehouden.... Maar niets, het deed hem denk ik alleen maar pijn. Dus, om hem niet onnodig lang te laten lijden heb ik hem gisteren, dinsdag, (thuis) laten inslapen. Hij komt in een mooi graf naast m'n andere vrienden. Alles voor elkaar dus..... nog maar een ding.....

Wanneer, in godsnaam, stoppen mijn tranen ?



IMG_0291.JPG

PS: foto toegevoegd van Britt en Zoef (2008)!!
 
Bovenaan