Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
De Jong klopt Sáblíková, voor het eerst wereldkampioen 3 kilometer

Antoinette de Jong is donderdag bij de WK afstanden in Heerenveen voor het eerst in haar carrière wereldkampioen op de 3 kilometer geworden. De 25-jarige schaatsster bleef titelverdedigster en zesvoudig kampioene Martina Sáblíková een tiende voor. Het brons was voor Irene Schouten.

De Jong reed in de achtste van tien ritten een gedurfde race met een snel begin en klokte met 3.58,47 een scherpe tijd in Thialf. Sáblíková kwam een rit later door een vlakke 3 kilometer heel dicht in de buurt, maar kwam net tekort voor haar zevende titel: 3.58,57.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië krijgt volgend jaar eerste kunstijsbaan

Ze hebben er lang op moeten wachten, maar volgend jaar krijgt Tsjechië haar eerste kunstijsbaan. In de stad Brno wordt een nieuw, multifunctioneel ijssportcomplex gebouwd, waar onder meer een 333 meter binnenbaan in komt te liggen die moet voldoen aan de eisen van de ISU.

kunstijsbaan.jpg


Maandag keurden de wethouders het investeringsplan goed, waardoor er vanaf nu op zoek kan worden gegaan naar een ontwerper. De bedoeling is om het nieuwe complex binnen twaalf maanden af te krijgen; de geschatte kosten zijn 170 miljoen kroon. Brno is van plan om achter Sportcomplex Lužánky een multifunctioneel sportveld te bouwen dat het hele jaar door kan worden gebruikt voor het schaatsen, hockey en andere balsporten.

Voor de Tsjechische schaatsers betekent dit goed nieuws. Zo hoeven Martina Sablikova en Nikola Zdráhalová niet meer naar andere landen te reizen om op het ijs te schaatsen. De 33-jarige Sablikova geldt al jaren als het uithangbord van het Tsjechische schaatsen. Met 21 wereldtitels en drie olympische titels is zij een grootheid in het land.

Bron: schaatsen.nl
 

kuurgast

Donateur
De bedoeling is om het nieuwe complex binnen twaalf maanden af te krijgen
Het idee om het gebied achter Lužánky te moderniseren ontstond vorig jaar, toen de stad de uitwerking van het onderzoek goedkeurde. Momenteel is het gemeentehuis op zoek naar een ontwerper die binnen een jaar de benodigde documentatie zal verwerken. Als aan alle eisen is voldaan, kan de bouw beginnen, die de Brno-directie in twee fasen wil opdelen. In het eerste deel komen ruimtes voor hockey en minivoetbal, schaatsen en balsporten. Het bestaande gebouw met faciliteiten wordt uitgebreid.
In de tweede fase bouwen de bouwers een ovaal voor schaatsen, tribunes en dakbedekking.
Bron oa brnenska.drbna.cz + archiweb.cz.

12 maanden voorbereiding van papierwerk.....dat gaat nog wel langer duren voor de ijsbaan er is.........
 

kuurgast

Donateur
Sáblíková geblesseerd, komt niet naar EK Heerenveen

Slechts een maand voor de Olympische Spelen in Peking kwam er een complicatie voor de Tsjechische hoop. Martina Sáblíková viel op trainingskamp in in Collalbo, Italië, en sneed haar schaats in haar linkerdij. De Tsjechische werd korte tijd in het ziekenhuis opgenomen en bleef een nacht in het ziekenhuis. "Ik had geluk, Ik heb daar acht hechtingen. Ik heb geen pees bezeerd, geen spier, het is gewoon huid en onderhuidse kwestie, gelukkig zal het niet zo erg zijn", zei Sáblíková.

De trustee van coach Petr Novák zal komend weekend het EK in Heerenveen dus missen. Ook de tweede Tsjechische Olympiër Nikola Zdráhalová zal niet in Nederland van start gaan. "Ik moet zeggen dat we, gezien de aanstaande Olympische Spelen, toch hebben overwogen om naar het EK te gaan of niet. De blessure heeft voor mij beslist, ik blijf in Italië en, indien mogelijk, zal ik me voorbereiden op februari", aldus Sáblíková. Ze denkt dat ze over een paar dagen op volle toeren kan gaan trainen.
De Spelen van Peking beginnen op 4 februari. Sáblíková is vooral blij dat ze niet ernstig gewond is geraakt.

Bij afwezigheid van Sáblíková en Zdráhalová zullen de junioren Zuzana Kuršová en Veronika Antošová de Tsjechische kleuren verdedigen op het EK op de individuele afstanden, de 1500 en 3000 meter en met de massastart.

Bronnen oa isport.blesk.cz + irozhlas.cz.
 

kuurgast

Donateur
Schaatster Sáblíková (34) zet carrière voort

Een paar dagen na haar terugkeer van de finale World Cup in Heerenveen nam schaatsster Martina Sáblíková een belangrijke beslissing.
De Tsjechische schaatsster Martina Sáblíková zegt aan het einde van dit seizoen niet met pensioen te gaan.
"Aan het einde van het seizoen kwam ik erachter dat mijn prestaties nog steeds zo zijn dat ik het beste kan vechten", rechtvaardigde de inwoner van Vysočina haar oordeel.
"Toen ik Ireen (Wüst) en Sven (Kramer) afscheid zag nemen, dacht ik dat het waarschijnlijk niets voor mij was", aldus Martina.
Ze was heel blij om het seizoen te eindigen in Heerenveen. Dat vond ze daar kicken. Dit waren geen races, maar een feest in het stadion.
De drievoudig Olympisch kampioene, die 34 is, zei op een persconferentie in Praag dat ze had overwogen te stoppen met de sport, maar besloot door te gaan. Ze wil echter niet specificeren of ze van plan is om over vier jaar deel te nemen aan de volgende Olympische Winterspelen.
Sáblíková pakte eerder dit jaar op de Spelen van Peking brons op de 5000 meter.
Bronnen english.radio.cz + denik.cz
 

Ad Verschoor

Donateur

Ex-schaatster Erbanova grijpt nu ijshockeybrons bij WK​


img-060922-134.jpg

Ex-schaatster Erbanova grijpt nu ijshockeybrons bij WK ANP

Oud-schaatster Karolína Erbanova heeft een bronzen medaille aan haar palmares toegevoegd. De Tsjechische die in 2018 stopte met schaatsen veroverde de plak in haar nieuwe sport: ijshockey. Bij het WK won ze met Tsjechië met 8-4 van de Verenigde Staten in de strijd om het brons.
"Waarschijnlijk trek ik de bronzen medaille aan", schrijft Erbanová bij een foto met de prijs op Instagram. De drievoudig Olympisch schaatster veroverde in 2018 immers Olympisch schaatsbrons op de 500 meter en greep in datzelfde jaar ook EK-brons op die afstand. In 2015 greep ze bij de WK afstanden in Heerenveen brons op de 1000 meter. Bij de WK sprint in Kolomna werd ze dat jaar derde in het eindklassement.

Erbanova startte vrij snel na haar afscheid als schaatster met ijshockey. Het WK in Denemarken was haar eerste grote internationale toernooi als ijshockeyster nadat ze eerder dit jaar een plek in de Olympische selectie was misgelopen. "Als iemand me in het voorjaar van 2018 had verteld dat ik nog mee zou doen aan een internationaal sportevenement en dat ik voor de medailles zou strijden, dan had ik het niet geloofd", schrijft Erbanova. "Ik wil het hele team en de 23 meiden waarmee we het geflikt hebben bedanken", voegt ze eraan toe.

Bron: dvhn.nl
 

kuurgast

Donateur
Sáblíková mist WK-races in Calgary wegens blessure.

Schaatsster Martina Sáblíková mist de WK-races in Calgary vanwege een blessure. De drievoudig Olympisch kampioen sneed donderdag tijdens een training met haar schaats aan haar rechterbeen en doktoren moesten de wond boven haar enkel hechten met vijf hechtingen. Sáblíková zou op vrijdag deelnemen aan de 3000 meter en op zaterdag en zondag aan de 1500 en 1000 meter.

Bron english.radio.cz/news.
 

kuurgast

Donateur
Alles al gewonnen, maar via vol Thialf wil Sáblíková door tot Milaan 2026

Trap af, tunnel door, trap op. Ontelbaar vaak heeft schaatsster Martina Sáblíková de route al afgelegd naar het middenterrein van Thialf. In een carrière die al 21 seizoenen duurt, is het een loopje van niks geworden.

Bij haar debuut in Heerenveen waren het adembenemende stappen, bijna letterlijk. De 15-jarige Sáblíková raakte in januari 2003 tijdens de EK allround overdonderd door de volgepakte tribunes. Zo erg zelfs, dat ze wilde omkeren.
"Het was heel vreemd voor me, ik had nog nooit voor veel publiek geschaatst. Toen ik de trap opliep, zag ik al die mensen en ging ik weer naar beneden. Ik dacht: dit wil ik niet. Ik was zo bang van al die mensen."

'Voor die sfeer wil je terugkomen'
Sáblíková sprak zichzelf toe en stapte toch het middenterrein op. "Ik reed alleen de 500 meter. Door een enkelblessure kon ik niet het hele toernooi rijden. Maar ik zal het nooit vergeten. Het was ongelofelijk."

Twintig jaar, twee maanden en 126 gouden medailles later loopt de 35-jarige Sáblíková ook dit weekeinde bij de WK afstanden weer door de Thialf-tunnel. Ze reed de 3.000 meter (donderdag) en de 5.000 meter (zondag).
Sáblíková: "Als je hier voor de eerste keer komt en je hoort dat publiek, ben je misschien bang. Maar je voelt de sfeer. Die maakt dat je keer op keer terug wil komen." Terugdenkend aan haar EK-debuut in 2003: "Toen ik daar aan de start stond, had ik nooit gedacht dat ik zo veel zou winnen."

Tien keer pakte ze een internationale allroundtitel, zestien keer won ze WK-goud op de lange afstanden en drie maal werd ze olympisch kampioen. Niet zelden na een duel met Ireen Wüst.

'Ooit wil ik ook zo goed worden'
Sáblíková: "Toen ik in 2005 mijn eerste medaille won bij de WK junioren, zag ik Ireen en Sven Kramer voor het eerst winnen. Zij werden daar wereldkampioen. Ik keek naar ze en dacht: ooit wil ik ook zo goed worden."

Aan de vooravond van haar vijftiende WK zit Sáblíková op het middenterrein van Thialf, halverwege de bochten die zijn vernoemd naar haar idolen van 2005: Kramer en Wüst.
"Ik had niet verwacht dat ik het langer vol zou houden dan zij. Het raakte me toen ze stopten en hier een groot afscheid kregen. Ik mis Ireen op het ijs."

Nog altijd medelijden
Bijna anderhalf decennium waren ze elkaars concurrent, maar hun allereerste strijd om een grote titel was misschien wel direct de beklijvendste. De EK allround van 2007 op het Italiaanse buitenijs van Collalbo. Wüst begon met een riante voorsprong aan de afsluitende vijf kilometer, maar kwam na 12,5 zware ronden een paar tienden tekort voor het goud.

Als Sáblíková terugdenkt aan die ontknoping, kijkt ze alsof het haar spijt dat ze Wüst destijds van het goud afhield. Natuurlijk is ze trots, maar ze heeft nog altijd medelijden met die treurende Wüst langs de baan.
Sáblíková: "Iedereen dacht dat Ireen zou winnen, maar ik reed een ongelofelijke vijf kilometer. Ik verbaasde iedereen, ook mezelf. Zij zat daar huilend, ik vond het zielig voor haar. Ik kom uit een klein schaatsland, voor mij was een podiumplaats al heel mooi geweest. Voor Nederlanders ligt dat anders. Daar staat veel meer prestige op het spel."

Begin en einde in Italië
Sáblíková had gedacht tegelijk met Wüst te stoppen. "Maar de Spelen van 2026 zijn in Milaan en ik ben begonnen in Turijn. De Spelen van 2006 waren mijn eerste, dus het zou mooi zijn als mijn laatste ook in Italië zijn."
"Het duurt wel nog drie jaar. Dat is best lang. En ik ben al bijna 36; dat is toch iets anders dan 25."

Als iets Sáblíková motiveert, is het wel een vol Thialf. "Ik heb echt genoten van de laatste wereldbeker vorig seizoen. Ik dacht dat ik na de Spelen niet meer zou komen, omdat ik te vermoeid was."
"Maar toen ik hoorde dat het hier vol zou zijn, wist ik: daar wil ik bij zijn. Ook vanwege het afscheid van Sven en Ireen. Er is niemand die hier niet graag wil schaatsen. Elke jonge schaatser denkt: daar wil je een keer rijden."

'Voor mezelf en een goed gevoel'
Of Sáblíková nog mee kan doen om de WK-medailles weet ze niet. In de wereldbekers liet ze zien dat het erin zit en een jaar geleden won ze nog olympisch brons op de 5.000 meter. Maar het lijkt haar niet eens heel veel uit te maken.

"Ik heb niet een speciaal doel. Ik schaats voor mezelf en een goed gevoel. Een medaille is niet onmogelijk, maar zo denk ik niet. Ik rijd om te genieten van een vol Thialf. Als het gebeurt, gebeurt het. En zo niet, dan niet."
Bron nos.nl.
----------------------------------
martina 2 maart 2023.PNG

De fantastische Sáblíková pakt brons op de 3000 meter op het WK!

Schaatsster Martina Sáblíková won op het WK in Heerenveen de bronzen medaille op de 3000 meter. Favoriet Ragne Wiklundová uit Noorwegen won, tweede werd Irene Schoutenová uit eigen land. De 35-jarige Tsjechische afgevaardigde won haar twaalfde medaille op dit circuit, na zes keer goud en vijf keer zilver eindigde ze voor het eerst in haar carrière als derde.

"Ik kan de woorden nog steeds niet vinden, het is nog niet tot me doorgedrongen", vertelde Sáblíková kort na de medailleceremonie, waar ze de 31e medaille van de wereldkampioenschappen in haar carrière in ontvangst nam, tegen ČTK en de Tsjechische radio. "Dat wist ik niet eens. Natuurlijk ben ik blij dat ik niet met lege handen vertrek. Eerlijk gezegd had ik er niet op gerekend. Ik ging hierheen om van de sfeer te genieten en dat heb ik genoten." Ze genoot nog voor de start van een groot applaus, toen de omroeper al haar prestaties telde. "Ik stond daar en dacht bij mezelf: goed, goed... Het is leuk om naar te luisteren, maar dan besef je wat je hebt meegemaakt en wil je de toeschouwers die kwamen kijken niet teleurstellen. Ze weten hoe ik rijden, hoop dat ik het ze vandaag heb teruggegeven”, aldus de drievoudig olympisch kampioen.
Zondag vanaf 16.50uur wacht de race van 5000 meter op Sáblíková.
Bron sport.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
In de tweede fase bouwen de bouwers een ovaal voor schaatsen, tribunes en dakbedekking.
Bron oa brnenska.drbna.cz + archiweb.cz.

12 maanden voorbereiding van papierwerk.....dat gaat nog wel langer duren voor de ijsbaan er is.........
Twee jaar geleden presenteerde de gemeente een plan om op de plek van het voormalige hockeystadion achter Lužánky een schaatsbaan of een nieuw gebied voor hockey- of balsporten aan te leggen. Het gemeentehuis beloofde vorig jaar al dat de investering van circa 190 miljoen kronen nog dit jaar zou starten. Maar ze moest de plannen voor het volgende jaar in de ijskast zetten.
In de directe omgeving van de mogelijke constructie bevindt zich ook een vervallen voetbalstadion, dat de stad niet kan repareren, zelfs niet na het winnen van een dispuut met zakenman Libor Procházka.
Bron brnenska.drbna.cz.

......dat is weer een hoofdpijn dossier en zal héél lang gaan duren........
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Schaatsster Sablikova wint wielerkoers rond Tour de France

Drievoudig olympisch kampioene schaatsen Martina Sablikova heeft zich in Frankrijk onderscheiden met winst in een wielerkoers met finish op de Col de Joux Plane. In de jaarlijks verreden L'Étape du Tour de France gaat een omvangrijk amateurpeloton de uitdaging aan op een parcours waar later een Touretappe finisht. In dit geval ging het om de veertiende etappe, die zaterdag tussen Annemasse een Morzine wordt verreden.

Schaatsster Sablikova wint wielerkoers rond Tour de France
Schaatsster Sablikova wint wielerkoers rond Tour de France© ANP

De finish lag op de col die voor de Tourrenners nog wordt gevolgd door een afdaling naar Morzine. De amateurs hoefden zich daar niet aan te wagen. Sablikova, 36 jaar inmiddels en in een ver verleden zes keer nationaal wielerkampioen van haar land, reed de hele dag alleen voorop. "Het was ongelooflijk zwaar door de beklimmingen en de hitte. Maar ik houd van deze regio en het publiek sleepte me er doorheen", zei de Tsjechische, die met 13 minuten voorsprong de koers won. Bij de mannen zegevierde de Fransman Artus Jaladeau.

Bron: anp.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Geweldige prestatie van Sablikova, brons op 3000 m
Op de zojuist gereden 3000 meter schaatsen op het WK afstanden in Calgary heeft Martina Sablikova weer een geweldige prestatie neergezet door een bronzen plak te winnen. Zij deed dit in een tijd van 3.58.33 minuten
Goud was er voor de nederlandse Irene Schouten in 3.57.10 en het zilver ging naar de canadese Isabelle Weidemann in 3.58.01 minuten. De nederlandse Marijke Groenewoud viel met haar 4e plaats buiten de medailles. Haar eindtijd werd geklokt op 3.59.81 minuten
 

Ad Verschoor

Donateur
Weer brons voor Sablikova, nu op 5000 m

Ook vandaag is er weer een medaille gewonnen door Martina Sablikova. Zij behaalde op de 5000 meter een bronzen plak in een tijd van 6.51.88 minuten.
Zij deed dit in haar rit tegen Irene Schouten, die 2e werd in 6.48.98 minuten. Het goud ging verrassend naar Joy Beune, die de 5000 meter aflegde in 6.47.72 minuten.

Gelet op de leeftijd van Sablikova die op 27 mei a.s. 37 jaar hoopt te worden vind ik dat met het behalen van 2 bronzen plakken zij een prestatie van wereldformaat levert. Iemand die mag delen in deze prestaties is Petr Novak, die haar trainer was gedurende haar gehele loopbaan.
 
Bovenaan