Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
WB Salt Lake City: revanche en baanrecord voor Sáblíková

Martina Sáblíková nam revanche op Beckert en won de 3000 meter in een nieuw baanrecord in Salt Lake City: 3.56,29. De Duitse rijdster Stephanie Beckert werd tweede in 3.57,78 en ook de Canadese Kristina Groves bleef als derde ruim onder de vier minuten: 3.58,67.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
EK Hamar: 500 meter voor Erbanova, 3000 meter voor Sablikova

De Tsjechische Karolina Erbanova won met een tijd van 39,54. Jekaterina Sjikjova uit Rusland werd tweede (39,56), voor de Noorse Hege Bokko: 39,76 en Ireen Wüst in 39,77. Sablikova werd zevende.


3000m: Sterke Martina Sablikova

Ireen Wüst staat na twee afstanden bij het Europees kampioenschap allround tweede in het algemeen klassement. De Nederlandse schaatsster eindigde op de 3 kilometer als tweede (4.08,40), achter de sterke Martina Sablikova uit Tsjechië: 4.03,09. Sablikova voert het klassement aan, Jekaterina Lobisjeva uit Rusland is derde. Wüst was eerder op de 500 meter als vierde geëindigd.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
EK Hamar: Sablikova wint

Martina Sablikova heeft de Europese allroundtitel veroverd in Hamar. Ireen Wüst moest haar leidende positie op de afsluitende vijf kilometer afstaan aan de Tsjechische. Wüst pakte zilver in het eindklassement. Sablikova won de slotafstand in 6.59,44 en verzekerde zich van het goud.

Achter Sablikova eindigde de Duitse Stephanie Beckert op de 5 kilometer als tweede in 7.04,55, voor Anschütz-Thoms: 7.12,02. Diane Valkenburg (7.21,61) werd zesde, Jorien Voorhuis 7.22,43 (zevende). Paulien van Deutekom zette met 7.30,65 de negende tijd neer.

Het is voor Sablikova, na 2007, haar tweede Europese titel. Ze volgt Claudia Pechstein op.

telesport.nl

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
WK allround

Wüst neemt leiding bij WK allround

Ireen Wüst gaat na twee afstanden aan de leiding bij het wereldkampioenschap allround. De Nederlandse schaatsster eindigde vandaag als tweede op de 3000 meter in 4.05,10. Martina Sablikova uit Tsjechië won in 4.03,59. De Duitse Stephanie Beckert werd derde in 4.05,62.

In het algemeen klassement heeft Wüst, die eerder de zesde tijd noteerde op de 500 meter, een kleine voorsprong op Kristina Groves uit Canada. Titelverdedigster Sablikova is derde. Morgen staan nog de 1500 en 5000 meter op het programma.

Jekaterina Sjichova schreef de 500 meter eerder op de dag op haar naam geschreven. De Russische schaatsster zette in Thialf een tijd neer van 38,83 seconden. Daarmee bleef ze haar landgenote Jekaterina Lobisjeva (39,15) voor. Karolina Erbanova uit Tsjechië eindigde als derde in 39,31.

nrc.nl
 

kuurgast

Donateur
522329_sport-rychlobrusleni-sablikova-auto.jpg


Er staat hier een leuk filmpje van Martina Sáblíková gemaakt door de NOS.
 
Diegene van de top 3 die het minste gefeest heeft na Vancouver:D

Vrijdag hebben we live genoten van het afscheid van Wennemars, Renate en Carl Verheijen, geweldig was het!

Wellicht vanavond weer een prachtige huldiging!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wereldtitel naar Sablikova

Martina Sablikova heeft zondag de wereldtitel allround op haar naam geschreven. De Tsjechische schaatsster dankte de titel aan de afsluitende 5 kilometer, waar ze aanzienlijk sneller was dan concurrentes Kristina Groves uit Canada en de Nederlandse Ireen Wüst.

Sablikova noteerde in Thialf een tijd van 6.50,98 en passeerde zo Groves (7.02,16) en Wüst (7.07,63) in het klassement. Groves eindigde als tweede, Wüst werd derde. De TVM-rijdster pakte ook vorig jaar het brons op het WK. De titel ging toen eveneens naar Sablikova.

telesport.nl

idnes.cz

OT31ead7_lands_Speed_Skating_World_Cup_PDJ101.jpg
 
Het is Sablikava van harte gegund!

Vraag van mij: ben ik nu de enige bezoeker van het Tsjechieforum die de wedstrijden ook echt zelf bezoekt? Ben benieuwd!

Wel trouwens enkele Tsjechische supporters in het stadion Thialf gezien.:top:

(heb nog een foto van de Tsjechische vlaggendraagster, kijk morgen wel hoe ik die hier bij voeg...)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sablikova: Beste seizoen ooit

Wereldkampioene Martina Sablikova twijfelde lange tijd of ze wel aan de start zou verschijnen in Heerenveen, zei ze zondag. „Na mijn olympische gouden medailles op de 3 en 5 kilometer heb ik het erg druk gehad. Ik was moe en miste motivatie. Ik dacht dat ik hier niet goed zou presteren. Nu ben ik blij dat ik heb meegedaan. Dit is mijn beste seizoen ooit.”

Sablikova hoopt het voorbeeld van Kramer te volgen. Voorlopig is ze met twee achtereenvolgende wereldtitels halverwege.

telesport.nl
 
Ik denk, dat de schaatssport in Tsjechie er enorm bij gebaat is: goede faciliteiten voor schaatstoppers is absoluut nodig voor de toptalenten die Tsjechie echt wel heeft. Maar ja, bohuzel, nemaji penize...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vanaf morgen komt de speciale zegel in omloop.

20626_1.jpg



Ter gelegenheid hiervan worden in het hoofdpostkantoor in Praag, Jindřišská, en in het postkantoor van Velký Osek speciale stempels geplaatst.

FIH31f593_zlata_Martina_Praha_300dpi.jpg


Deze stempel zal een week gebruikt worden daarna is het gedaan. De brieven en poststukken worden dus verzamelobjecten.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sablikova hekelt Dr. Bibber en schaatsers dreigen met boycot

De Tsjechische Martina Sábliková , vorig seizoen wereldkampioen allround schaatsen, heeft het niet zo op de Dr. Bibberregel. "Voor Martina scheelt die regel zo twee seconden op een drie kilometer. Als er een boycot komt, doet ze dan ook zeker mee?, aldus haar coach Petr Novak aan de vooravond van de WB-wedstrijden in Heerenveen.

„Het is voor mij heel moeilijk. Ik heb er veel problemen mee om binnen de lijnen te blijven”, gaf Martina Sábliková toe. „Ik heb er wel extra op gelet in de trainingen en in de eerste wedstrijden van dit seizoen ging het ook goed. Maar een World Cup is toch anders. De verlichting in Thialf is fel en weerkaatst ook op het ijs, waardoor ik de lijn minder goed kan zien. En ik vind het lastig me zowel op mijn techniek als op de lijn te concentreren. Ik ben bang dat het dan misgaat en dat ik gediskwalificeerd word.”
„Het is een belachelijke regel, waardoor Martina nu maar op 90 tot 95 procent van haar kunnen kan rijden”, onderstreepte Novak. „En ook de nieuwe regel dat coaches niet meer in de binnenbaan met hun pupillen mogen meerijden tijdens een wedstrijd, komt de sport niet ten goede. Martina is heel verlegen. Als ze heeft gewonnen, rijd ik altijd een rondje met haar mee om haar te helpen met het contact en het juichen met het publiek. Zelfs dat mag nu niet meer.”

telegraaf.nl

De concurrenten dreigen zelfs met een boycot van de eerste World Cup dit weekend in Heerenveen.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zieke Sablikova mist mogelijk ook Berlijn

Schaatsster Martina Sablikova weet nog niet of ze komend weekeinde in actie kan komen tijdens de wereldbekerwedstrijden in Berlijn. De Tsjechische miste vanwege ziekte de wedstrijden in Heerenveen van afgelopen weekeinde en is nog niet hersteld.

„Ik heb nog steeds maagklachten en kan nog niet zeggen of ik zal starten”, verklaarde de 23-jarige schaatsster. „Ik neem vrijdag een beslissing.” In afwezigheid van de Tsjechische won Stephanie Beckert in Heerenveen de 3000 meter. Sablikova won dit jaar tijdens de Olympische Spelen in Vancouver goud op de 3000 en 5000 meter.

telesport.nl
 
Bovenaan