Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova wint 5000 meter op EK

Rank: No.: Name: Nation: Time: Behind: Points:
1 3 Martina Sábliková CZE
CZE.gif
7:00.70 42.070
2 12 Ireen Wüst NED
NED.gif
7:05.63 4.93 42.563
3 18 Olga Graf RUS
RUS.gif
7:09.10 8.40 42.910
4 9 Linda de Vries NED
NED.gif
7:09.52 8.82 42.952
5 11 Jorien Voorhuis NED
NED.gif
7:14.00 13.30 43.400
6 21 Natalya Voronina RUS
RUS.gif
7:20.66 19.96 44.066
7 14 Ida Njåtun NOR
NOR.gif
7:21.82 21.12 44.182
8 20 Yuliya Skokova RUS
RUS.gif
7:58.60 57.90 47.860
 

Ad Verschoor

Donateur
Wüst pakt vierde Europese titel voor Sablikova

Ireen Wüst heeft in Tsjeljabinsk haar vierde Europese allroundtitel veroverd. De leidende positie van de 28-jarige Brabantse kwam op de afsluitende 5.000 meter niet meer in gevaar.


864x486.jpg

Ireen Wüst op de EK allround in Tsjeljabinsk Pro Shots

Op de 5 kilometer verloor ze in een rechtstreeks duel vijf seconden op Martina Sábliková, maar dat was ruim voldoende voor de derde Europese titel op rij. Haar Tsjechische rivale moest genoegen nemen met zilver.

Linda de Vries pakte brons in Rusland. De 26-jarige Drentse verzekerde zich daarmee met Wüst van een ticket voor de WK allround in maart in Calgary.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sábliková kaapt wereldtitel weg voor neus Wüst

Martina Sábliková heeft bij de WK afstanden in Heerenveen de wereldtitel veroverd op de 3.000 meter. De Tsjechische rijdster versloeg Ireen Wüst in een rechtstreeks duel. Sábliková won in 4.02,17. Wüst, die Sábliková in de laatste ronde zag passeren, noteerde 4.03,46.


864x486.jpg

In een rechtstreeks duel verslaat Martina Sáblíková haar concurrente Ireen Wüst op de 3.000 meter ANP

Marije Joling wist het brons te veroveren. De rijdster van Team Corendon was in de zevende rit pas de eerste vrouw die onder de 4.10.00 wist te rijden. Met 4.05,51 bleef ze in ieder geval Jorien Voorhuis voor, die een rit later in 4.05,75 finishte. Ook Claudia Pechstein beet zich in de voorlaatste rit stuk op de tijd van Joling, maar was ook langzamer dan Voorhuis: 4.05,95. Joling wist toen al dat ze in ieder geval was verzekerd van brons.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova naar brons op 1000 meter

Brittany Bowe heeft bij de WK afstanden in Heerenveen op overtuigende wijze de wereldtitel veroverd op de 1.000 meter. De 26-jarige Amerikaanse verpulverde het baanrecord van Heather Richardson, dat ze in de rit daarvoor had neergezet.


Bowe finishte in 1.13,90 en bleef favoriete Richardson ruim een halve seconde voor (1.14,49). Karolina Erbanová zorgde ervoor dat er geen Nederlandse vrouw op het podium eindigde. De Tsjechische teamgenote van Ireen Wüst klokte de derde tijd: 1.15,26. Ze verwees Wüst (1.15,50), op de Spelen in Sotsji nog winnares van zilver, in een rechtstreeks duel naar de vierde plaats.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Weer goud Sábliková, zilver voor Achtereekte

Martina Sábliková heeft voor de zevende keer op rij de wereldtitel veroverd op de 5.000 meter. De 27-jarige Tsjechische, die gisteren ook al goud won op de 3.000 meter, won in 6.52,73, maar had het wel moeilijker dan in al die andere jaren.

Carlijn Achtereekte zette namelijk al in de tweede rit een scherpe tijd neer (6.54,49). Dat was maar liefst acht seconden sneller dan haar persoonlijke record. Ze daagde Sábliková daarmee flink uit.

Achtereekte dook vijf ronden voor het einde de 33'ers in, maar Sábliková bleef een vlakke rit rijden en wist in de 32'ers te blijven. Het was uiteindelijk genoeg voor goud, maar nog nooit was het verschil met de nummer twee zo klein (1.76 seconden).

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
WK-sprint met Erbanova als Tsjechische deelneemster

Dit weekend, zaterdag 28 februari en zondag 1 maart 2015, zullen in het Alau Ice Stadium in Astana de wereldkampioenschappen sprint gehouden worden.

Karolina Erbanova is de enige Tsjechische deelneemster, maar zij heeft tijdens meerdere wedstrijden al bewezen een goed jaar door te maken.

Morgen rijdt zij in rit 14 van de 500 meter tegen de Japanse Kodaira en in rit 11 van de 1000 meter tegen de Nederlandse van Riesen. Zondag zullen dezelfde afstanden nogmaals worden afgelegd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova 3e plaats op de 500 meter

Brittany Bowe heeft bij de WK sprint in Astana de eerste 500 meter op haar naam geschreven. De Amerikaanse favoriete bleef haar landgenote Heather Richardson ruim voor: 37,59 om 37,87.

Bowe en Richardson waren de enige vrouwen die onder de 38 seconden doken. De Tsjechische Karolina Erbanová kwam niet in de buurt, maar was wel de best of the rest. De rijdster van Team Continu noteerde de derde tijd: 38,04.

864x486.jpg

Uitslag eerste 500 meter vrouwen

Bron:nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova 4e na twee afstanden op WK-sprint

Karolina Erbanova kwam kort na de start van de 1.000 meter bijna ten val. Ze herstelde zich nog knap, kwam als zevende over de finish en zal morgen als nummer vier aan de tweede 500 meter beginnen.

xxl.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Erbanova legt basis voor podiumplaats na tweede 500 meter

xl.jpg


Karolina Erbanova heeft met een derde plaats op de tweede 500 meter, in een tijd van 38.06 seconden een uitstekende basis gelegd om na 4 afstanden op het podium te eindigen. In het algemeen klassement staat zij nu derde na drie afstanden en wordt de laatste 1000 meter beslissend.
 
Dominante Bowe pakt wereldtitel sprint, Richardson zilver, Erbanova brons

Bron: nu.nl - 1 maart 2015

Brittany Bowe heeft zondag om imponerende wijze voor het eerst in haar loopbaan de wereldtitel sprint gepakt. De 27-jarige Amerikaanse schreef dit weekend alle vier de afstanden in Kazachstan op haar naam.

Landgenote Heather Richardson pakte zilver in het eindklassement. Het brons ging naar Karolina Erbanova uit Tsjechië, die getraind wordt door Marianne Timmer.

Erbanova zorgde voor de eerste Tsjechische medaille op een WK sprint.
 

kuurgast

Donateur
Heel mooi resultaat voor Karolina Erbanova. :toppie:
Nu hopen dat ze een sponsor krijgt om bij Team Continu te kunnen blijven trainen en nog beter wordt.
Ze heeft de overstap naar het team op eigen kosten gemaakt maar kan dat niet blijven doen.
 

Ad Verschoor

Donateur
De eindstand in beeld

xxl.jpg


De wedstrijd overziend moet gezegd dat de Nederlandse dames tekort schoten. Opvallend is wel dat de nummer 2 en 3 uit de eindrangschikking schaatsen voor en trainen in een Nederlandse ploeg onder Nederlandse trainers, resp. Aardema en Timmer. Er kan worden teruggekeken op een leuk toernooi, waarin de Amerikanen oppermachtig waren.
 

kuurgast

Donateur
Bronzen Erbanova: 'Hoop dat ik kan blijven'
Tsjechische op zoek naar persoonlijke geldschieter

Door Erik van Lakerveld op 2 mrt.

Voor Karolina Erbanova is 2015 het jaar van haar doorbraak. De Tsjechische won op de 1000 meter bij de WK Afstanden en op het WK Sprint brons. Dat deed ze onder leiding van Marianne Timmer bij Team Continu. “Ik hoop dat ik mag blijven.”

Dat ze mag blijven is wel zeker. Coach Timmer wil dolgraag verder met de Tsjechische en ook met de Japanse sprintster Nao Kodaira, zo laat ze weten. Het is alleen budgettair nog passen en meten voor komend seizoen.

Daar is Erbanova van op de hoogte. “Ik ben op zoek naar financiële ondersteuning”, zegt ze. Vanuit de Tsjechische bond is er weinig budget beschikbaar en dus hoopt ze op een persoonlijke sponsor. “Ik heb nog een plek op mijn pak.”

Haar manager is samen met het management van Team Continu bezig om te kijken hoe ze behouden kan worden voor de ploeg. “Het maakt niet veel uit, maar een Nederlands bedrijf zou mooi zijn.”

Lees verder op schaatsen.nl.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK-schaatsen allround in Calgary

Vandaag 7 maart en morgen 8 maart worden in het Canadese Calgary de wereldkampioenschappen allround schaatsen gehouden voor dames en heren. Bij de vrouwen zal Martina Sablikova voor Tsjechië op het ijs verschijnen. Zij wordt nadrukkelijk gezien als een grote kanshebber op een medaille.


Op de 500 meter, die om 20.00 uur Nederlandse tijd zal beginnen, start zij in de achtste rit tegen de Russin Voronina. Op de 5000 meter (vanaf 21.15 uur) zal zij het in de negende rit opnemen tegen de Nederlandse Marije Joling.

In Nederland zijn de wedstrijden live op televisie te volgen via NPO 3. Via dit forum wordt u op de hoogte gehouden over de resultaten van Martina Sablikova tijdens dit toernooi.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova lijkt in vorm

Martina Sablikova heeft op de 500 meter haar vorm laten zien. Zij eindigde op een 10e plaats in een persoonlijk record van 39.23 seconden. De overige kanshebbers bezetten de plaatsen 1 t/m 3 te weten: 1. Richardson 37.11 seconden 2. Christ 38.67 en 3. Wust 38.73. Zeker is dat nu al veel tijd moet worden goed gemaakt op Richardson.
 

Ad Verschoor

Donateur
Toptijd voor Sablikova op 3000 meter

Sablikova heeft tijdens het WK de 3000 meter gewonnen in een persoonlijk record van 3.55.10 minuten. De Nederlandse vrouwen Wust, de Vries en Joling bezetten de plaatsen 2 tot en met 4.


Na 2 afstanden ziet het klassement er als volgt uit: 1. Richardson 77.943 pnt, 2. Sablikova 78.413 pnt en 3. Wust 78.413 pnt.

Op basis van de eerste dag zou ik Sablikova tippen als toekomstig wereldkampioene.
 
Wüst moet accepteren: Sablikova is de sterkste

Bron: De Volkskrant - John Volkers - 7 maart 2015

Vijfvoudig wereldkampioen Ireen Wüst is geen vrouw die zichzelf snel overgeeft, maar vanwege in Calgary zal ze de realiteit onder ogen moeten hebben gezien. Bij dit WK allround is Martina Sablikova de sterkste. De Tsjechische schaatsster, in 2009 en 2010 al eens wereldkampioen, verkeert al weken in een bloedvorm.

Sablikova verbeterde op de eerste dag van het toernooi haar persoonlijke records op de 500 meter en 3 kilometer. Zij moet nog slechts sprintster Heather Richardson voor zich dulden, maar die gaat nog een paar plaatsen naar achteren schuiven, zo luidde de beoordeling van Marianne Timmer, de coach van Wüst. Zij zei dat haar pupil 'goed' was, maar dat het onvoldoende was om op te bieden tegen de 'supervorm' van Sablikova.

Wüst was het eens met die opvatting, maar overgeven staat niet in haar woordenboek. 'We moeten nog 6,5 kilometer', zei ze, in haar aloude strijdlustige stemming. 'Ik concludeer niks over dit toernooi, tot de laatste meters gereden zijn. Tot dan blijf ik strijdbaar. Ik vecht met alles wat ik in me heb.'

2827050.jpeg

© EPA

Lijdensweg
De 3 kilometer was aan het eind een lijdensweg geweest, gaf de wereldkampioene van de afgelopen vier jaar toe. Ze had op een gegeven moment de rits van haar pak open getrokken. 'Ik kon geen lucht meer krijgen. Ik wist trouwens niet eens wat ik dacht. Ik weet ook niet meer hoe ik de laatste drie ronden heb gereden. Je bent nog maar met één ding bezig: dat is het ene been voor het andere krijgen.'

Haar eindconclusie over de race: 'Gestreden en gestrand.'

Haar vorm was de voorbije twee jaar stukken beter. Toen was ze in de vertrouwde handen van coach Gerard Kemkers. Onder de begeleiding van de nieuwe coaches Marianne Timmer en Gianni Romme (van Team Continu) heeft ze deze winter niet meer haar olympische vorm kunnen benaderen. Ze onderstreepte dat zelf met cijfers. 'Vorig jaar in Heerenveen reed ik 38,8 en 3.58. Hier, op deze hooglandbaan, doe ik het met 38,7 en 4 blank.'

Haar 4.00,34 was een kopie van de tijd waarmee ze vorig jaar in Sotsji olympisch kampioen op de 3 kilometer werd. Sablikova, goed voor zilver, gaf toen anderhalve seconde op die tijd toe. Wüst reed destijds in de aanvallende stijl die ze vandaag ook aan de dag legde. Erin knallen en maar zien hoe ver je komt.

Vorig seizoen deed ze het één keer anders. Dat was de 3 kilometer van de eerste wereldbekerwedstrijd in Calgary. 'Ik reed toen poep voor mijn eigen gevoel. Het werd 3.59. Ik verloor van Pechstein. Ik besloot toen dat niet meer zo aan te pakken, volledig op safe te gaan. Daarom ben ik er hier ook ingevlogen. Als je wereldkampioen wilt worden, moet je lef tonen.'
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova beperkt schade op 1500 meter

Martina Sablikova is 5e geworden op de 1500 meter in een tijd van 1.54.55 minuten, maar behield haar tweede plaats in het algemeen klassement.


Dat ziet er na drie afstanden als volgt uit:
1. Richardson 116.019 punten 2. Sablikova 116.596 punten en 3. Wust 116.879 punten

Voor de 5000 meter betekent dit dat Sablikova 5.77 seconden moet goedmaken op Richardson en Wust 8.60 seconden.
Voor beide dames lijkt dit haalbaar en ligt de wereldtitel voor Sablikova binnen handbereik.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova wereldkampioen !!!!!

Martina Sablikova is in Calgary wereldkampioen allround schaatsen geworden. Zij won de 5000 meter in een tijd van 6.51.21 minuten. In het eindklassement betekent dit een puntentotaal van 157.717.
Ireen Wust eindigde als tweede met 159.278 punten en de Noorse Njatun werd derde in het eindklassement.
 

Ad Verschoor

Donateur
De laatste wedstrijden seizoen 2014-2015

Dit weekeinde worden in Erfurt (Dui) de wereldbekerfinales verreden. Voor Tsjechië nemen Erbanova en Sablikova deel aan deze wedstrijden.


Vandaag was er een 7e plaats voor Karolina Erbanova op de 500 meter in een tijd van 38.67 seconden. Morgen rijdt zij nog een tweede maal voor deze afstand.

Voor Martina Sablikova was er een uitstekend resultaat op de 1500 meter, dat toch niet tot haar beste afstand behoort, maar waarop zij zich dit seizoen steeds meer liet zien. Vandaag bereikte zij een 3e plaats in een voor haar geweldige tijd van 1.56.74 minuten.

Marrit Leenstra won uiteindelijk de wereldbeker op deze afstand.
 
Bovenaan