Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

shanty town ook in Nederland

Boven Apeldoorn ligt een nederzetting De Haere, een apart dorp alleen voor woonwagenbewoners (van de Ned. soort, dus geen Roma), 80 standplaatsen + veel illegale bewoners. In de jaren 90 waren er in Nederland meer projecten op de woonwagenbewoners op grote kampen te centreren, in Maastricht bijvoorbeeld ook (veel in het nieuws geweest ivm grote invallen door de politie).
Er staat een hoge muur rond De Haere (althans aan de straatkant), volgens officiele berichtgeving een "geluidswal", maar als je er langskomt, doet het meer denken aan een Berlijnse muur. Grauw beton, graffiti en vrij hoog.
 
in sommige huizen (luxe bungalows )in een bepaalde wijk in apeldoorn zou ik ook heel graag willen wonen.
tevens de belastingvoordelen. ik denk dat ze het in nl zo slecht nog niet hebben.!
 
ok ok als de Tsjechische roma s het net zo zouden hebben als de nederlandse woonwagenbewoners zou ik ook jaloers op ze zijn :D
dus waarom gaat het ze in nl goed en in tjechie niet ?
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e49431i20070109

In een poll gehouden onder Tsjechen is gevraagd welke Tsjechische bevolkingsgroep het geliefdst is:

96.6% vindt dat de Tsjechen zelf het geliefdste volk zijn.
91.4% vindt dat van de Slowaken.
73.4% vindt dat van de Polen.
59% kiest voor de Duitsers.
9.4% kiest voor de Roma's. 76.1% moet niets van ze hebben.
De Russen en mensen van de Balkan komen er ook bekaaid vanaf : 45.1% en 45.7% geeft aan daar niet van gediend te zijn.
44% heeft sympathie voor de Joden, maar 22.7% heeft iets tegen ze.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e31802i20060515

op 13 mei hebben politieke vertegenwoordigers (uit duitsland - slowakije en tsjechie) en Roma's in Lety een herdenkingsbijeenkomst gehouden voor de Roma's die tijdens de 2de Wereld Oorlog in Lety in het interneringskamp hebben gezeten.

bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e49691i20070112

een nieuw kabinetlid van de Groenen wil de discussie opnieuw openen rond een varkenshouderij op het terrein van het voormalige concentratiekamp Lety.
de Groenen willen de varkenshouder daar weg hebben.
sinds 1995 zijn ook de Roma's al bezig met het zoeken van een nieuwe locatie voor de varkens.
 
sinds 1995 zijn ook de Roma's al bezig met het zoeken van een nieuwe locatie voor de varkens.
Het is toch verdomme schandalig dat dit nu al zo lang duurt! :kwaad:
Stel je eens voor dat men varkenshouderijen neerpootte in Auschwitz, Dachau of andere beruchte kampen van de Nazi's. Dan zou de wereld te klein zijn.
Dit is echt tekenend voor de volkomen respectloze houding ten opzichte van de Roma's. Bah! :vies:
 
als ik het gehele artikel lees krijg ik de indruk dat het de romas meer om het geld gaat !

There were several proposals for the removal of the farm in the past, including the purchase of the farm by the government and the building of a new one, on another site. That would cost the government up to 800 million crowns, Hospodarske noviny says
 
Volgens mij snap jij het niet helemaal. Die varkensboerderij is geen eigendom van de Roma's, maar die is ooit met toestemming van de Tsjechische overheid neergezet op de kamplokatie. De Roma's willen dat ding al jaren weghebben, maar de Tsjechische politiek ziet daar kennelijk de urgentie of noodzaak niet van in, zeker niet als het geld gaat kosten.
 
daarom schreef ik ook (ik krijg de indruk)
het is mij nog steeds niet geheel duidelijk.

Romany organisations have been seeking the relocation of the farm for many years. In 1995, a memorial marking the Lety camp was unveiled by former president Vaclav Havel near the farm. However, Romany activists want a more dignified memorial to be built to commemorate the Lety camp victims.
waarom zou de roma organisatie een andere lokatie zoeken ?
en waarom niet aan de regering of aan de eigenaar vragen een andere
lokatie te zoeken ?
misschien voor jouw 100% duidelijk voor mij ambique.
ik sta open voor suggesties.
 
Denk aan je hart Punk. De boerderij stond er al voor dat de plek werd aangewezen als een memorial marking. Dus is het niet de varkensboer, noch de roma's maar onze vriend Vac en zijn vriendjes die een nogal onplezierige plek hebben uitgezocht. (Aldus het verhaal). Een ander, meer respectabel plekkie uitzoeken voor heen herdenkingsmonument lijkt me dan ook de oplossing.
 
Dat schrijf ik toch ook hierboven, Kajuna?
Die varkensboerderij is daar pas na de oorlog neergezet. Maar het kamp stond daar toen natuurlijk al. Ik vind het dan ook de omgekeerde wereld dat jij suggereert dat het verplaatsen van de herdenkingsplaats de oplossing is, terwijl het juist voor de hand ligt dat die boerderij van de kamplocatie verdwijnt. Gewoon uit respect voor wat daar ooit voor gruwelijks gebeurd is.

curious schreef:
waarom zou de roma organisatie een andere lokatie zoeken ?
en waarom niet aan de regering of aan de eigenaar vragen een andere
lokatie te zoeken ?
Om de heel simpele reden dat niemand anders een poot uitsteekt. De Roma's zijn inmiddels al ruim 10 jaar bezig met allerlei instanties om iets geregeld te krijgen, maar men verdomt het gewoon. Als dit alles typerend is voor de houding van Tsjechen t.a.v. Roma's, dan zie ik het heel donker in. :(
 

Tabe

† In Memoriam
Punk. Je bent een nobel mens zo je het opneemt voor de Roma's. Inmiddels hebben we al 16 bladzijden op dit forum volgeschreven over het "Roma-probleem". Het blijft uiteraard een Tsjechisch probleem, maar ook ik zag gaarne dat de Tsjechische overheid meer doet voor deze kleurrijke en bijzondere bevolkingsgroep.
 
Rroms komen oorspronkelijk uit NW India uit de Punjab .
Punjab betekent in het Romani "land van de 5 rivieren"
Zeg nooit Zigeuner tegen een Rrom dat beschouwen ze als scheldwoord.
Het woord Zigeuner komt van "Citan" "Gitan" dat komt weer van het Georgische "Athinganoi"dat betekend Tovenaar.
Het verhaal gaat! dat er een Perzische Vorst was die zich verveelden.
En vroeg een Maharadja uit India hem dansers te sturen ( buikdansseressen).
Deze werden gestuurd (gedeporteerd) via Kabul naar deze Perzische Koning zo ongeveer in 1018 v Ch.
De naam Roma komt uit het Sanskriet en eigelijk "Dom" is wat mens betekent.
Eigenlijk zijn de Rrroms als slaven behandeld .
Later ( hun nazaten) zijn ze vertrokken bij de inval van de Mongolen.
Ze hebben zich verspreid , een groep via Syrie Palestina Egypte en N Afrika en vandaar naar Spanje, waar ze later bij het verdrijven van de Moren mee terug gingen naar Afrika daar ze Moslims waren.
De Berbers zijn nog nazaten er van.
Het Engelse woord Gipsy is Egyptenaar.
Andere zijn via Klein Azie Kaukasus naar Rusland gegaan en weer andere via Griekenland naar west Europa zo in de 15 eeuw.
De Romas bestaan uit div stammen,Kalderasje,Loware Lowé of Lové betekend in het Romani geld, de Sinti en nog verschillende andere groepen.
Daardoor heeft iedere stam zijn eigen levens opvatting.
Door hun donkere uiterlijk en hun taal dan nog hun kennis van de kruiden medicijnen werden ze bij rampen vaak de zondenbokken.
Eigenlijk is dit nooit opgehouden en zijn er veel misverstanden door domheid en onbegrip ontstaan
Vooral de Katholiekenkerk heeft flink huisgehouden en martelingen plaats gevonden.
Vele zijn ook naar het Amerikaanse Continent verbannen.
In de tweede WO zijn er ongeveer een 250.000-600.000 in gaskamers omgekomen.
Daar wordt verder niet meer over gepraat .
Romas zijn niet een Nomade volk maar veel al handwerkers .
Deze wekzaamheden zijn in de modernetijd niet meer zo nodig en zo moeten vele maar zien aan eten te komen.
Worden nog steeds voor vuilnis aangezien en zo behandeld.
Hun vertrouwen in de niet Roma (gadjé) is dan ook nul.
En het kost veel geduld om het vertrouwen te winnen , wat nooit helemaal zal lukken.

In Nederland heeft de kleindochter van Tata Mirando "Lalla Weiss" een Organisatie opgericht .de LSRO, ( Landelijke Sinti /Roma Organisatie) waar bv. Artsen zonder grenzen werken of Notarissen,advokaten en alles gratis.
Heeft de vorige Minister president Kok zo vergekregen de Romas/Sinti schadevergoeding te geven voor het verlies van hun spullen tijdens de Nazi tijd en hun deportatie.

Ik woon niet ver van een Bedevaart plaat af in de Camargue .
Saintes Maries de la Mer .
Daar is de beeltenis van de Heilige Sarah de heilige van de Voyageurs/reizende.
Ik ben daar geweest en er waren 2000 Romas Sinti Gitanos enz.
Geen onvertogen woord gevallen , wel veel muziek .
Mocht men het leuk vinden, plaats ik wat foto's .
Het zijn fragile volkeren waar veel misverstanden over zijn ontstaan.
Er is zeer weinig of geen hulp voor ze en eigenlijk is het enige wat ze vragen "respect"
Hun cultuur is anders en daarom hebben de kinderen moeite met de dicipline op onze scholen.
Ze zijn druk en bewegelijk maar niet achterlijk of dom.
Daar hun beroepen Schoorsteenveger Pannenlapper stoelenmatten word niet meer gevraagt.
Vele lijden honger en moeten bedelen om hun kinderen te eten te geven.
Of hier en daar stelen .
Het zijn fantastische muziekanten en div verdienen daar hun brood mee.
Oordeel niet te gauw over deze mensen en vergelijk hun cultuur ook niet met de jouwe.
 
jeetje, dat wist ik allemaal niet.Ik dacht dus wel dat het een nomade volk was.Over het vergassen van deze bevolkingsgroep in WOII had ik natuurlijk al wel gehoord en ook over discriminatie en zo.Jammer eigenlijk dat de mens geen andere cultuur wil leren kennen,maar wel het lef heeft om er over te oordelen.Ik vind dit zeer zeker interesant en die foto's zou ik ook graag willen zien of misschien heb je wel links naar interesante sites hierover.
 
Apolonia schreef:
Ik woon niet ver van een Bedevaart plaat af in de Camargue .
Saintes Maries de la Mer .
Daar is de beeltenis van de Heilige Sarah de heilige van de Voyageurs/reizende.
Ik ben daar geweest en er waren 2000 Romas Sinti Gitanos enz.
Geen onvertogen woord gevallen , wel veel muziek .
Mocht men het leuk vinden, plaats ik wat foto's .
Mooi achtergrondverhaal, Apo! :)

Verhalen en/of foto's zijn uiteraard van harte welkom, maar moeten wel een connectie met Tsjechië hebben. ;)
 
Bovenaan