Roma's in Tsjechië

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Marcel, 30-03-2006.

1. Vodnik

Vodnik † In Memoriam

IK zal deze ook nog even naar voren halen, er is niets veranderd, dit geld nog steeds.

2. Goed. Mijn moeder werkte 40 jaar in een speciaal school voor Roma`s.

Misschien moet je met Roma`s in een huis in Tsjechië wonen en dan kun je iets over Roma`s vertellen.

3. Vodnik

Vodnik † In Memoriam

Ik woon*) in de area Rumburk / varnsdorf / Sluknov, niet bepaald een gebied vrij van zigeuners (werkloosheid hier boven 20%)
    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik "de" roma ken maar ik ken ken ook roma die wel willen werken.
    Waar ik een beetje (boel) allergisch voor ben zijn ongenuanceerde opmerkingen (laat dat maar aan de politiek over).

*) meer dan de helft van m'n tijd woon ik daar, de rest In Praag.

Baan vindt dit leuk.
  4. Ik heb hier meerdere malen met zigeuners gewerkt, ze waren niet beroerd om zwaar werk te doen en was ook smerig werk in de modder. Ik heb met hun veel gelachen en heel veel nieuwe Roma woorden geleerd. Ze waren heel trots zelfs dat ze hier aan het werk waren. Moest ze iedere dag om 7 uur ophalen en ze waren altijd al stipt op tijd aanwezig. Met Tsjechen liep het heel anders af kwamen gewoon niet opdagen of waren nog niet nuchter van de vorige nacht.

Pozor pes, Baan, JanAverink en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Hetgeen wat wij hier hebben is in niets vergelijkbaar met de Roma's en Sinty die daar leven en verkeren. Indien die mensen zich eens een voorbeeld zouden nemen aan de zogenaamde zigeuner die wij hier hebben en zich zouden aanpassen dan was het al veel anders.
    Verder is het niet te hopen dat wij deze mensen ook nog hier krijgen buiten alles wat nu al hier is of nog komt.

6. Waaruit blijkt dat je nooit alles over een kam kan scheren

Pozor pes vindt dit leuk.
  7. In Nederland hebben ze mij weleens bestolen, hier in cz maken ze weleens wat lawaai (maar dat doen middelbare scholieren wel vaker), ze maken wel netjes ruimte als ik de tram uit wil.

Af en toe zijn ze wel beetje opdringerig met "Chanele" parfums aan mij te proberen verkopen...

Zal verder geen oordeel vellen: leven en laten leven...

8. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Amnesty: Tsjechië blijft Roma-kinderen afzonderen

Tsjechië heeft geen gehoor gegeven aan een vonnis van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens om gezonde Roma-kinderen niet langer apart te zetten op school. Dat zegt mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

Het hof oordeelde in 2007 al dat Tsjechië moest ophouden gezonde Roma-kinderen op scholen voor kinderen met lichte geestelijke stoornissen te plaatsen, maar volgens Amnesty heeft het land hier geen gehoor aan gegeven. Minder dan drie procent van de bevolking is Roma, maar de jonge Roma vormen bijna dertig procent van het leerlingenbestand op de scholen voor kinderen met een handicap. Zelfs op normale scholen worden de Roma-kinderen volgens Amnesty gescheiden van de rest van de klas.

”De (...) segregatie van Roma-kinderen is een gruwelijk voorbeeld van systematische vooroordelen”, zei Salil Shetty van Amnesty. “Kinderen worden al op jonge leeftijd op school blootgesteld aan discriminatie. Laten we het beestje bij de naam noemen: dit is simpelweg racisme.”

Het Tsjechische ministerie van onderwijs zegt aan het probleem te werken. Vorig jaar nam het aantal Roma-kinderen op de speciale scholen al af met elf procent, aldus het ministerie.

Bron: nd.nl

9. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Apartheid en laster jegens Roma in Slowakije en Tsjechië

De Europese “waakhond” heeft vandaag Slowakije en Tsjechië op de vingers getikt vanwege het gebrek aan voortgang bij het opheffen van apartheid jegens Roma-kinderen op scholen en het bestrijden van haatzaaitaal gericht tegen de armste minderheid van Europa.

In een rapport over Slowakije heeft Nils Muiznieks, de gecommitteerde van de Raad van Europa voor Mensenrechten, de chronische, grondige apartheid toegepast tegen Roma-kinderen op scholen en het hoge aantal uitvallers uit het onderwijs.

Bron: krapuul.nl

bruinh vindt dit leuk.
  10. kuurgast

kuurgast Donateur

Weten jullie nog dat in juni 2013 die grote rellen en betogingen waren in Tsjechië tegen de Roma's?
    Kom er zojuist achter dat dit begonnen is op een speelplaats en de aanstichtster was een jong zwanger niet-Roma meisje met haar vriend. Bron romea.cz/en.

11. kuurgast

kuurgast Donateur

10 jaar later.......
    Tsjechische parlementsleden stellen wetsontwerp op ter compensatie van vrouwen die gedwongen zijn gesteriliseerd.

Na vele jaren van pleitbezorging konden vrouwen die illegaal waren gesteriliseerd zonder hun vrije en geïnformeerde toestemming eindelijk door de Tsjechische staat een vergoeding van 300.000 CZK (11.600 EUR) worden toegekend door een wet die door parlementsleden was voorgelegd van over het politieke spectrum: de ANO-beweging, de Tsjechische sociaal-democratische partij (ČSSD), de christen-democraten (KDU-ČSL) en TOP 09. De wetgeving zou van toepassing zijn op vrouwen die illegaal werden gesteriliseerd zonder hun geïnformeerde toestemming tussen 1 juli 1966 en 31 maart 2012.

Zodra de wet van kracht wordt, hebben vrouwen drie jaar de tijd om een vergoeding aan te vragen. Sterilisatie in strijd met de wet wordt door de wetgevers als volgt opgevat: "elke medische procedure ter voorkoming van vruchtbaarheid waarvoor geen geautoriseerde persoon toestemming heeft gegeven" of waarvoor toestemming is verkregen door schending van de wettelijke voorschriften voor het stoppen van de vruchtbaarheid, of "onder omstandigheden" dat het de persoon onmogelijk maakte om vrijelijk toestemming te geven zonder fouten, of dat de mogelijkheid om vrijelijk toestemming te geven zonder fouten ernstig verstoorde. "

Gemanipuleerde sterilisaties

Sterilisaties die werden uitgevoerd zonder de vrije en geïnformeerde toestemming van een vrouw kwamen veelvuldig voor in zowel Tsjechië als Slowakije, vooral tijdens het communistische regime. Artsen steriliseerden sommige moeders zonder dat ze het wisten, of exploiteerden situaties waarin de vrouwen aan het bevallen waren en pijn deden om hen ertoe te brengen formulieren te ondertekenen die 'instemden' met dergelijke procedures.
    Maatschappelijk werkers dwongen vrouwen ook om hun 'toestemming' voor dergelijke procedures te ondertekenen door te dreigen hun bestaande kinderen weg te nemen. "De vrouwen die op die manier werden gemanipuleerd, vormen één groep. Anderen werden gesteriliseerd tijdens keizersnedes", zegt mensenrechtenactivist Gwendolyn Albert.

Niet alle vrouwen die zonder hun toestemming waren gesteriliseerd, waren Roma's. De niet-Roma vrouwen die vaak werden getroffen, kwamen uit grote gezinnen of sommige gevallen waren ouder.
    De veronderstelling was dat de oudere vrouw eerder een kind met een handicap zou bevallen. Over het algemeen kwamen de meeste vrouwen die waren gesteriliseerd zonder hun vrije en geïnformeerde toestemming uit meer verarmde omstandigheden.

Nieuwsserver iDNES.cz meldt dat naar schatting 400 slachtoffers van illegale sterilisatie van toepassing zullen zijn en in aanmerking komen voor vergoeding. Het totale betaalde bedrag zou 120 miljoen CZK (4,7 miljoen EUR) bedragen.

Het kabinet beoordeelt nu de factuur die aan het lagerhuis is voorgelegd. Als de regering geen bezwaar maakt tegen de ontwerpwetgeving, beslist het Parlement over de aanneming ervan.
    Bron romea.cz/en.

Deel deze pagina