Reis Bohemen - voorjaar 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 11 mei 2011 (Deel 2)
Na onze wandeling bij Kacanovy zijn we teruggereden richting Turnov en zijn terecht gekomen bij het Kasteel Hruba Skala. Het kasteel is gebouwd op zandsteenrotsen op de oorspronkelijke plaats van een Gotische burcht uit de tweede helft van de 14e eeuw.
De verbouwing naar een renaissance kasteel kwam in de tweede helft van de 16e eeuw. In 1859 werd het na een brand opnieuw opgebouwd in renaissancestijl en in 1960 werd het kasteel veranderd in een recreatie centrum met hotel, restaurant, conferentieruimten en klimpark. Binnenplaats en toren met uitzichtpunt zijn toegankelijk gebleven voor het publiek.
Op de foto zien we het kasteel, zoals het er uitziet als je het nadert.

2094.jpg

Bij aankomst boven is dit kerkje te zien. Ik heb enige tijd nodig om bij te komen van deze weg naar boven, omdat mijn hoogtevrees me enige parten speelde. Uiteindelijk ben ik toch weer in staat om te genieten van het interieur van dit kerkje.

P1000733.jpg 2104.jpg

op de wat ik voor het gemak even de binnenplaats van het kasteel zal noemen zien we de kasteeltoren met een uitzichtplateau en we zien het terras met het restaurant op de achtergrond.

2129.jpg P1000738.jpg

Feitelijk is het uitzicht dat terras en uitzichtplateau bieden het mooist. We kijken hier uit op de rotsstad Hraba Skala, dat met zijn 120 ha de tweede grootste stad van rotsen in het Boheems Paradijs is. De grootste hebben we eerder laten zien en is Prachovske Skaly.
De ingang naar de stad begint vanuit de parkeerplaats bij het kasteel.
Hier is een wandeling uitgezet, die ook weer leidt naar de reliefs bij Kopicuv Statek.
De foto's zijn genomen vanaf de kasteel uitzichten. Geniet ervan !

2126.jpg P1000743.jpg

wordt vervolgd (deel 3)
 
Helemaal in het begin dat wij in Tsjechië kwamen wilden we wandelen van Prachovské Skaly naar het kasteel Hruba Skala en weer terug. Zonder kaart op pad, vergeten :fool: en er waren immers genoeg wegwijsbordjes? :lmfao: In het bos volgden we de vage bordjes met een kasteeltje er op, ervan uitgaande dat het hier om Hruba Skala ging. Kwamen we veel verderop, bij hrad Valdtejn uit. Het werd een extra lange wandeling.........:D
Mooie foto's Ad! :top:
 

kuurgast

Donateur
Zaterdag 7 Mei 2011 (Deel 1).........
Aan deze stadsmuren en terrassen wordt echter verschrikkelijk hard gewerkt en zelfs op deze zaterdag. Op de foto zien we nieuwe moderne trappen naar boven, die duidelijk al klaar zijn en ernaast zien we harde werkers, die de oude bovenste en onderste stadsmuur steen na steen afbreken. De oude stenen worden gebikt en we zien dat ze weer opnieuw gebruikt worden om dit deel van de terrassen en muren de oude glans terug te geven. Ook de Europese Unie levert subsidie aan dit grote project, dat in september 2011 afgerond moet zijn.
Ad zijn dat deze terrassen die na twee jaar renovatie donderdag heropend zijn voor publiek? :denk:
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast, dat kan niet missen en het lijkt echt heel mooi geworden.
Komend jaar hoop ik de nieuwe terrassen te zien, omdat ik dan het nieuwe architectonische deel van Hradek Kralove nog wil bezoeken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 11 mei 2011 (Deel 3)
We waren het al een poosje van plan, maar nu is het er toch echt van gekomen. Het betreft de Dlasekhoeve. Vanaf Turnov nemen we wegnummer 10 richting Zelezny Brod. Al vrij snel gaan we direct over het spoorviaduct naar rechts. Daar in het dal van de rivier Jizera ligt het dorp Dolanky en de "Dlaskuv Statek". Een boerderij uit het jaar 1716.
Een houten verdiepingsgebouw met rechthoekig grondvlak en een galerij boven het hof. Het wordt gebruikt door de gemeente Turnov, als museum. Gelukkig, want met name de boerderij is prachtig.

P1000748.jpg P1000760.jpg

Op de volgende foto's zien we de entree tot het perceel met daarboven een houten klokkentoren uit 1794. Ook de galerij is voor die tijd toch wel heel bijzonder en denk vooral aan je hoofd.

P1000752.jpg 2201.jpg

Groot is het allemaal niet. Stel je geen museum voor waar je de dag kunt doorbrengen. Maar 20 kronen in de verhouding prijs/kwaliteit is het zeker waard.
De boerderij is ingericht, zoals het er vroeger uitgezien moet hebben met bedden, eetkamer en belangrijk een oven voor het brood.

2161.jpg

In de schuur treffen we gereedschappen aan, zoals die vroeger gebruikt werden. Ook voertuigen zijn er te zien en heel apart dit koetsje op een slede.

2212.jpg 2214.jpg

wordt vervolgd (deel 4)
 

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 11 mei 2011 (Deel 4)
We sluiten deze weer boeiende dag af met een bezoekje aan Zelezny Brod. De stad ligt in het mooie dal van de Jizera op de grens van het Reuzengebergte, het IJzergebergte en het Boheems Paradijs.
Begin 1900 ontstond hier een glasproduktie en hierdoor kreeg de plaats de nodige bekendheid. In 1920 werd hier de eerste glashandelsvakschool opgericht in een modern gebouw, dat in mijn verslag 2010 te zien is.
Op de foto's zien we op welke fraaie manier de Jizera zich door de stad kronkelt, omringd door heuvels en we zien de aan de rivier gelegen barokke St.Jakobskerk met z'n klokkentoren uit 1766.

P1000766.jpg 2238.jpg

Na wat fris genuttigd te hebben in een plaatselijk cafe/restaurant wandelen we terug naar het centrum, We willen het Raadhuis, alsmede het plaatselijk museum, waarin ook de VVV zich bevindt,
nog laten zien.

P1000761.jpg P1000762.jpg

Na dit korte bezoek rijden we terug, met overigens nog steeds prachtig zomers warm weer, naar ons plekje aan de Jizera.
Daar is het ook dat we besluiten om de volgende dag terug te rijden en onze vakantie af te sluiten.
Het slot kom ik dan ook niet meer op terug, omdat dit bekend is.

Afsluiting: We hebben een geweldige vakantie gehad. Ik heb Ron en Marijke mooie plekjes mogen laten zien, die we vorig jaar al wat verkend hadden. Voor onszelf waren er overigens voldoende nieuwe plekken bij. Het land blijft ons bezighouden en inmiddels ben ik bezig met de voorbereiding voor de reis van drie en een halve week in 2012.
We bezoeken dan met z'n vieren voor ons verschillende nieuwe gebieden en gaan oostelijker.
Op het forum zal ik mij nog geregeld laten zien, maar dit verslag eindigt in een happy end.

Slot
 
Hoi Ad,
Bedankt voor dit uitgebreide en informatieve verslag.
Je hebt er denk ik behoorlijk veel tijd in gestoken
Jullie hebben merkbaar van deze reis genoten.
Ik denk dat ik voor onze volgende vakantie uit jouw verslag een aantal ideeen heb opgedaan.

groet André
 

Ad Verschoor

Donateur
Andrenel, Hgmw, Ave271, Kuurgast, Lina, Baan, Pelhrimov, Elske, Bruinh en alle anderen, die eerder al gereageerd hebben, hartstikke bedankt.
Leuk te lezen, dat jullie het waarderen en er soms gebruik van kunnen maken.
hartelijke groet
Ad en Marja
 
Bovenaan