Reis Bohemen - voorjaar 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Maandag 9 mei 2011 (deel 3)
Wij wandelen ondertussen door. Nou ja, wandelen ? Noem het klauteren en zwoegen. Wel bereiken we het uitzichtpunt "Vyhlidka Miru".
In de rust en stilte van dit punt heb ik deze foto's mogen nemen, waarbij we op de laatste foto zelfs nog de burcht Trosky kunnen waarnemen.

P1000680.jpg P1000681.jpg

P1000682.jpg

Na dit prachtige schouwspel mogen we de weg terug aanvaarden. Hier en daar is het nog even uitkijken, want die traptreden kunnen toch wel glad zijn.
Het bewonderen van deze rotsenstad "Prachovske Skaly" kan ik echter iedereen aanbevelen. Wat zeg ik ? Je moet dit gezien hebben.
Het is in 1 woord schitterend en ik ga vast een volgende keer weer.

P1000689.jpg P1000695.jpg

wordt vervolgd deel 4
 
Prachtig Ad! Voor de liefhebbers, aanstaande dinsdag een wandeling in dit gebied met gids georganiseerd door Hotel Pod Zvicinou, zie het weekprogramma. Wij zijn inmiddels in Tsjechië en ik heb al een poging gedaan onze sportieve jongeren mee te krijgen. De auto vol met fietsen en onderdelen maar ze hebben geen wandelschoenen mee helaas is tot dusver het excuus. (Het zijn niet echt wandelaars voor lange afstanden is eerder het probleem denk ik.)
 

Ad Verschoor

Donateur
Maandag 9 mei 2011 (deel 4).
Na dit bezoek aan Prachovske Skaly wordt het tijd richting Splzov te rijden. Een heel klein dorp tussen Turnov en Zelezny Brod.
Bij het dorp Prachov vinden we nog twee monumenten. Deze hebben echter niets te maken met een 1e of 2e wereldoorlog.
Zij hebben te maken met de oorlog tussen Pruisen en Oostenrijk. Op deze plek moesten de beslissende gevechten plaatsvinden om aan deze oorlog een einde te maken.
Op de 29ste Juni 1866 stonden de beide legers tegenover elkaar.
Eigenlijk had het niet tot gevechten hoeven komen, want Oostenrijk gaf bevel tot terugtrekking, maar dit bevel kwam niet bij alle manschappen terecht. Enkele Oostenrijkers vochten tot de laatste man door.
De vergeefse slachtoffers van deze helden bij Jicin worden door deze beide monumentjes bij Prachov in herinnering gebracht.

1793.jpg 1794.jpg

Op de weg tussen Jicin en Turnov is het imposante kasteel altijd imponerend aanwezig. Op twee basalten torens liet een meneer Cenek uit Vartenberk in de jaren 1380-1390 dit kasteel bouwen.
De hogere toren kreeg de naam Panna en de lagere en uitgebreidere toren kreeg de naam Baba.
De foto laat het unieke schouwspel van deze beide torens zien.

1811.jpg

Vlak voor Turnov doen we nog wat inkopen bij de supermarkt, want de komende dagen verblijven we in Motorest en Pension Formanka in Splzov (www.formanka.cz). Deze plaatjes van de tuin aan de rivier Jizera laten zien waarom wij dit plekje in ons hart gesloten hebben.

1854.jpg 1829.jpg

Na enige tijd in het zonnetje gelegen te hebben en volop van tuin, kabbelend water, omgeving en rust genoten te hebben dient de avond zich aan.
Ook de maaltijden zijn voortreffelijk, zoals de volgende foto's laten zien. Nu al staat voor ons vast dat we, indien mogelijk, hier volgende keer weer zijn.

1855.jpg 1859.jpg

Voor het naar bed gaan wordt er nog een kaartje gelegd en een pilsje cq. een wijntje gedronken. Aan het einde van deze dag gaan dan onze kaarsjes uit.

wordt vervolgd
 
We hebben gisteren in Prachov gewandeld Ad. Dit was mijn 4e keer maar het blijft prachtig! Met gids Erik volgens mij alle kleuren van de route gehad. :D Geen echt mooie vergezichten want het was heiig maar in het park was het met het zonnetje heerlijk! Verslag volgt tzt.
De hogere toren kreeg de naam Panna en de lagere en uitgebreidere toren kreeg de naam Baba.
Panna = maagd en baba = oma,
dus oma en de maagd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bedankt voor jullie reacties. In een folder van de provincie Liberec lees ik nog en ik citeer: "Het fundament van de gotische burcht werd door een unieke rotsformatie van vulkaanoorsprong gevormd. Twee kraterpijpen van lava zijn uit het binnenste van de aarde in die periode van het tertiair ontstaan. Op beide toppen werden torens gebouwd; de laagste is 47 meter hoog en wordt "Baba" (Wijf) genoemd, de hogere en slankere is 57 meter hoog en wordt, wegens haar ontoegankelijkheid, "Panna" (Maagd) genoemd". De strekking van dit citaat komt overeen met jullie reacties.
 

Ad Verschoor

Donateur
Dinsdag 10 mei 2011.
Bij het opstaan ziet het weer er weer prachtig uit en later op de dag zal het nog 27 graden worden met heel veel zon. Na nog enkele boodschappen gedaan te hebben bij de Pennymarkt in Zelezny Brod rijden we om kwart over tien richting Liberec. Om elf uur komen we aan bij dezelfde parkeerplek als vorig jaar bij het treinstation van Liberec boven het busstation. Langs het busstation wandelen we over een brede weg naar het centrum. Boeiend zijn weer de trams die er rijden en dan te bedenken dat de eerste tram al in 1897 werd gebruikt.
We arriveren op het Namesti Dr.E.Benese, het grote plein in het centrum van Liberec. Wat direct opvalt is het neorenaissancistische stadhuis.
Het is gebouwd in de jaren 1888-1893, naar een ontwerp van de Weense architect Franz Neumann. Deze heeft zich bij zijn ontwerp laten inspireren door het stadhuis van Wenen.

P1000708.jpg

Het stadhuis met z'n rijk versierde voorgevels en zeldzame gebrandschilderde ramen moest de rijkdom van Liberec uitstralen.
In deze rijkdom past ook haar toren van 65 meter hoog, een trappenhuis dat opvalt door het aanwezige marmer en de afmetingen en op de achtergrond een van de gebrandschilderde ramen.

1927.jpg 1928.jpg

Veel gebouwen dateren uit dezelfde periode als het stadhuis, zoals het gebouw van de Magistrat Mesta Liberec. Opmerkelijk aan dit oude pand is dat achter de uitstraling ervan zich een modern kantoorpand verstopt waarin ook de VVV haar kantoor heeft gevonden.
Doorlopend is achter het stadhuis het F.X. Saldytheater te vinden en ook dit is weer afkomstig uit dezelfde periode. Het is ontworpen door de Weense architecten Ferdinand Fellner en Hermann Helmer in 1883.
Op het gebouw prijken vele beelden waaronder die van Apollo omringd door dolfijnen.

P1000713.jpg P1000712.jpg

De opvallend aanwezige moderne kunst van het bushokje van David Cerny laten we rechts van ons en komen dan uit bij de Regionale Wetenschappelijke Bibliotheek van Liberec.
De bibliotheek is een onderdeel van de in Liberec aanwezige Technische Universiteit, waaraan ongeveer 5000 studenten een opleiding volgen. Eraan verbonden zijn een economische faculteit, een pedagogische faculteit, een werktuigbouwkundige faculteit en hoge technische studies.
Na van deze bibliotheek een plaatje te hebben gemaakt loop ik nog even terug naar het Sokolovske Namesti. Een nogal verouderd plein waaraan huizen liggen met toch wel fraaie gevels, die na restauratie iets moois zouden toevoegen aan het centrum van Liberec.
Op dit plein ook het oudste bakstenen gebouw van de stad de St.-Antoniuskerk met drie beuken en een toren van 70 meter, die gebouwd is in de jaren 1579 - 1587.

P1000720.jpg P1000722.jpg

Na afloop van dit bezoek wilden de dames nog wat winkelen en dat hebben we gedaan in het NISA winkelcentrum aan de snelweg bij Mc Donalds.
Gelukkig waren we wel om 4 uur weer thuis, zodat we nog lang deze mooie dag hebben kunnen genieten van ons eigen plekje aan het water.

wordt vervolgd
 

kuurgast

Donateur
Wat heb je ongelooflijk veel informatie over alle plaatsen waar jullie zijn geweest. :top:
Voor mensen die niet weten wat het beroemde bushokje is van David Cerny zie hier(bus stop).
Kan me goed voorstellen dat het pension jullie hart heeft gestolen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kuurgast, wat ik bij ieder deel van mijn verslag probeer is om niet in herhaling van andere keren te vallen. Dit ook wat betreft foto's. Soms ontkom je er niet aan, zoals bij het stadhuis van Liberec, omdat dit gewoon Liberec is.
Het bushokje stond in het verslag 2010, zodat ik er nu aan voorbij gegaan ben in mijn verslag. Toch leuk dat je erop terugkomt, want bijzonder blijft het dit bushokje.
Een goed vervolg nog gewenst van je verblijf daar.
Wij hopen half mei volgend jaar weer voor 3,5 week te gaan.
Tot Apeldoorn,groetjes
Ad
 

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 11 mei 2011 (Deel 1).
Deze dag had weer veel goeds voor ons in petto, zodat het verslag in meerdere delen verschijnt. We zijn op weg gegaan naar Kacanovy.
Ik was heel nieuwsgierig naar de voorstellingen in de rotsen, die er gemaakt zijn door Vojtech Kopic.
Kacanovy is een dorp op 5 kilometer ten zuiden van Turnov. Het telt 176 inwoners en het heeft een camping, die overigens goed aangeschreven staat, met circa 25 plaatsen voor caravans/tenten.
Op de vroege morgen is het nog heel rustig, maar gelukkig treffen we twee vriendelijke postbezorgers, die ons de weg wijzen naar waar vermoedelijk de voorstellingen zich bevinden.
We zetten op hun aanwijzingen de auto bij een groenstrook voor de algemene begraafplaats van het dorp.

2054.jpg 2068.jpg

Het beloofd een wandeling te worden van een kilometer of twee en gelukkig is m'n meissie, Marja, eindelijk zo verstandig om die stokken weer eens te gebruiken.

P1000726.jpg

Het is een aardige klim geworden, althans voor mensen die wat minder ter been zijn. De omgeving en z'n natuur doet dit echter allemaal vergeten. Wat is het mooi.
Na een poosje bereiken we "Kopicuv Statek". Een voorbeeld van volksarchitectuur op een zeer afgelegen plek in de bossen en heuvels boven het dorp Kacanovy.

2080.jpg 2076.jpg

Vanaf deze boerderij geven bordjes aan waar we de beeldhouwwerken in de rotsen zouden moeten vinden. Ron en ik gaan vol goede moed op pad en laten de dames achter. Ook wij komen echter niet heel veel verder. Het pad, of wat het zou moeten zijn, eindigt in wat voor onze begrippen een afgrond is. Dit zien we dus helemaal niet zitten en besluiten rechtsomkeer te maken.
In het dorp bevindt zich een mooi hotel-restaurant "Kralicek" en hier eindigen wij onze wandeling voor een kopje koffie.

P1000728.jpg 2056.jpg

wordt vervolgd (deel 2)
 

Ad Verschoor

Donateur
We zijn niet tot aan de beelden gekomen. Toch wil ik in dit verslag het filmpje laten zien over deze in de rotsen gehouwen beeltenissen. Want het lijkt me voor volgende bezoekers zeker de moeite waard deze plaats te bezoeken.
Hier DEZE FILM
 
sshot-3.jpg
De richting stond dus wel aangegeven Ad, maar niet hoe ver. :D (fotokopie uit je filmpje)
Het is niet zo ver bij ons vandaan, we gaan er zeker nog eens kijken. Helaas hebben wij altijd tijd tekort in de vakantie's, geen idee hoe dat komt. :denk: :D
 

Ad Verschoor

Donateur
Saar, tot aan de Kopicuv Statek loopt een goed begaanbare weg van ongeveer 2 kilometer. Vervolgens zijn we het bordje/richting gaan volgen, zoals Lina laat zien op haar richtingwijzer. Helaas, wij kwamen aan het einde pad voor een geweldige diepte en besloten niet verder te gaan. Het blijft mogelijk dat wij toch verkeerd zijn gegaan of niet goed hebben opgelet.
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, het bordje op de foto betekent "rondweg".
Zou het niet zo kunnen zijn dat de objecten langs dit pad liggen?
En dat je er dan zo langs loopt?
Kopicuv statek.JPG
Op het bijgevoegde kaartje van mapy.cz zie ik wel verschillende hoogtelijnen lopen


Op deze website vond ik nog dit:

A Significant Monument of Folk Architecture:
The wooden building of the Kopic Farmhouse is an important monument of folk architecture in Bohemian Paradise. The building has a typical small porch with a richly decorated fold divided into two fields by vertical posts. Near the Kopic Farmhouse stands the statue of St. George from 1806. Unfortunately, the Kopic Farmhouse is inaccessible to the public.

The Kopic Farmhouse - Kacanovy Rocky Reliefs:
A marked sightseeing circuit starts near the farmhouse, it leads the visitors through a sandstone valley full of rocky reliefs. The reliefs were inscribed between 1939-1978 by Vojtěch Kopic - a farmer, who came to the farm in 1932. Most of the reliefs depict scenes from the history of the country or animals. The reliefs are often accompanied by various folk sayings and wisdom. Vojtěch Kopic carved for example the images of Jan Hus, Saint Wenceslaus, church organs, prince Horymír with his horse Šemík and others.

How To Get Here:
You can get to the Kopic Farmhouse and the rocky reliefs on the blue hiking trail starting in the village of Sedmihorky. This trail is 5 km long. You can also access the Kopic Farmhouse on a 1 km long asphalt road from the cemetery in Kacanovy.
 

Ad Verschoor

Donateur
Jeanne, leuk dat je dit allemaal hebt opgezocht. De detailkaart laat zien, dat het niet zo vreemd is, dat wij moesten zeggen: "Dit is wel erg diep" en kennelijk waren de paden niet echt goed meer zichtbaar, omdat vandalen zelfs deze paden niet durven betreden. Laat de kaarten en mijn angst mensen er niet van weerhouden dit gebied te bezoeken, want heel mooi is het.
 
Bovenaan