Pinnen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kronen ,de verwerking kan ff duren.Als je nu pint word het pas een paar dagen later van je rekening afgeschreven.Hierdoor kan je ongewild het rood in gaan .B.v als je uitomatische afschrijvingen heb lopen
 
Als ik pin in Tsjechie, dan geeft de ING altijd direct de mededeling : gereserveerd bedrag buitenland. Dus ongemerkt extra rood staan ( verder dan de toegestane limiet ) lijkt mij dan niet mogelijk.
 
Het is volkomen afhankelijk van bij welke NL bank je zit.
Ook de afschrijving is daar afhankelijk van.
Ik betaalde tot op heden nog geen extra transactie kosten en de afschrijving was vrijwel de zelfde of volgende dag al zichtbaar via internet bankieren. (Rabo)
Bovendien is een pintransactie gelijk aan een zogenaamde valuta transactie, met andere woorden de tijd en dag dat je gepint hebt is tevens het moment dat de afschrijving gedaan wordt van je rekening. Ook al wordt er een andere datum van verwerking vermeld op je. In de omschrijving zul je altijd de tijd e/o datum ven de pin zien staan.
Het is dan ook aan de gebruiker om daar rekening mee te houden, lijkt me logisch toch.
 
Het ligt niet alleen aan de bank, maar ook aan welk pakket je hebt. Wij hebben twee rekeningen bij de ING ( Postbank ). Pinnen we van de rekening met een pluspakket dan zijn er geen kosten aan verbonden, maar pinnen we van de andere rekening, dan worden er wel kosten in rekening gebracht.
 
Ik heb deze verhalen al meer gehoord, maar het is denk ik toch eenvoudig, ga net als met aankopen eens kijken wat een bank te bieden heeft. Kies die waar de kosten voor al je bankzaken het voordeligst is.
Je zult er even wat voor moeten regelen, overzetten van je betalingsverkeer, maar daar na pluk je er toch de vruchten van.
Ik persoonlijk heb liever een standaardbedrag voor mijn Europas met internetbankieren etc., dan dat er iedere keer extra kosten worden berekend voor elke handeling die verricht wordt.
 
Als je in de supermarkt betaalt met je pinpas betaal je dan ook transactie kosten ???
En stel ik heb het maximale die dag al opgenomen uit de muur, kan je dan alsnog bij de supermarkt pinnen ???
 

Marcel

Moderator
in Tsjechie betaal ik in (grotere) winkels zoveel mogelijk met de Credit Card, daar betaal je toch al een vast bedrag per jaar voor, maar niet per keer dat je ermee betaald.
met de euro-pas neem ik een groot bedrag aan contant geld op.
 
in Tsjechie betaal ik in (grotere) winkels zoveel mogelijk met de Credit Card, daar betaal je toch al een vast bedrag per jaar voor, maar niet per keer dat je ermee betaald.
met de euro-pas neem ik een groot bedrag aan contant geld op.
Wij doen ook hetzelfde, maar dat is niet de vraag van Rika. ;)
Wij hebben nog nooit onze pinpas (wereldpas) gebruikt in een Tsjechische wilnkel/supermarkt, dus ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord.
 

Vodnik

† In Memoriam
voor pinbetalingen met "normale" pinpas worden óók in CZ geen kosten gerekend.
(ik doe niet anders, betaal veel met m'n ing-pinpas in de winkels hier in CZ, er wordt overigens niet altijd om een PIN gevraagd!)

Als je met een creditcard betaald (VISA, AMEX . . . ) dan moet de winkelier betalen in de vorm van een percentage van het betaalde bedrag.
 
Wat ik nog niet in dit topic heb gelezen is of er een taalkeuze wordt geboden bij het pinnen. Is dit het geval? Kan mij voorstellen dat ik anders de eerste keer geen idee heb hoe ik aan mijn geld kom:confused:
 
Wat ik nog niet in dit topic heb gelezen is of er een taalkeuze wordt geboden bij het pinnen. Is dit het geval? Kan mij voorstellen dat ik anders de eerste keer geen idee heb hoe ik aan mijn geld kom:confused:
Dit Topic is wel van meer dan 1 jaar geleden en het is wel beter dat je eerst even bij je bank navraagt of het pinnen inderdaad gratis is.

Want halverwege vorig jaar zijn er enkele veranderingen bij sommige banken geweest, zoals bijvoorbeeld bij de Rabobank.
Daar hebben ze de kosten veranderd pinnen en opname via de pinautomaat was gratis, is nu 2 Euro per transactie buiten NL en in buitenlandse valuta 1% extra op de koers van het opgenomen bedrag.

Als je deze kosten wilt vermijden is het weer ouderwets geld meenemen en ter plaatse wisselen.
 
Daar hebben ze de kosten veranderd pinnen en opname via de pinautomaat was gratis, is nu 2 Euro per transactie buiten NL en in buitenlandse valuta 1% extra op de koers van het opgenomen bedrag.

Als je deze kosten wilt vermijden is het weer ouderwets geld meenemen en ter plaatse wisselen.

Ook mijn bank (ING) rekent inderdaad kosten bij niet € landen, maar dat zei dan maar zo. Ik was echt niet van plan met geld te gaan slepen. Bij diefstal/verlies ben ik dan verder van huis. Zoals in dit topic wordt aangegeven is het advies het maximum opnemen
 
Bovenaan