Pinnen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
20 jaar ATM geldautomaten in Tsjechië

Morgen is het twintig jaar geleden dat de eerste ATM, Automated Teller Machine of geldautomaat is onthuld in Tsjechië. Ze was geplaatst op het Wenceslasplein aan de Czech State Savings Bank, nu de Nationale bank en aanvankelijk enkel voor bankpersoneel bedoeld. Vandaag staan er 3500 in gans het land. Česká Spořitelna bank, met meer dan 1000 toestellen, heeft het grootste netwerk.

radio.cz
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
0ok op campings betalen met pin

Tegenwoordig hebben veel campings zo,n mobiel pinautomaat .Heb zo al diverse keren het stageld afgerekend op deze manier
 
er staan overal pinautomaten en daar krijg je steeds de koers van de dag.
Is het voordeliger is om 1 groter bedrag af te halen ipv verschillende keren te pinnen ?
 
Meestal is het voordeliger om in één keer een groot bedrag te pinnen omdat er voor elke transactie kosten betaald moeten worden.
 
Ik heb dit jaar niet een keer transactie kosten hoeven te betalen bij een pin opname. Dat is, volgens mij, alleen maar bij een opname met een creditcard. Niet de gewone pinpas
 
Met mijn Postbankkaart kon ik altijd Kc 20000 pinnen. Gratis, maar dat is afhankelijk van het soort pasje je hebt. Met de stijgende kroon is dat bedrag echter lager geworden. Volgens mij was de laatste keer Kc 19000.

dit jaar nog 20000 kc gepind maar er zijn ook betaalautomaten die niet meer dan 10000 kc geven
 
Het bedrag hangt af van de eigen bank in Nederland; ze hebben allemaal hun eigen voorwaarden. Ik zit bij de ABN/AMRO en kan niet meer dan €500 omgerekend pinnen in het buitenland.
 
Het heeft waarschijnlijk te maken met een daglimiet en een weeklimiet. Je kunt dit bij de bank laten aanpassen.
 
Tijdens mijn verblijf daar telkens 4000 kr. gepind.
Bij afschrijving gezien dat ik tussen 25.023 en 25.093 kr. kreeg
Dit bij rabobank zonder extra kosten,Bij A.B.N. rekent men 2.50 euro per transactie,althans vorig jaar.
cees
 
Mijn Wao komt nu op de rekening van de Tsjechiesche KB bank. Hier is kennelijk geen grens,kon in 1 keer 65.000 kronen uit de muur trekken.:verlekkerd:
Maaaar mijn pasje zal maar gestolen worden ,dan heb ik toch een probleem :bloos2::kwaad:
 
Als dat echt zo is, dan heb je een wel erg hoge grens vastgesteld bij je bank en zou je dit toch zeker niet zo hard van de daken moeten schreeuwen :fool:
 
Heb bij de bouwmarkt in Uhcin een nieuw dak gekocht ,was in de sleva van 269 voor 209 kronen de m2 .Zoals je weet kan je daar niet pinnen .
 
Een tijd geleden is door de ING-bank een nieuw pasje toegestuurd. Een mooi oranje pasje, als vervanging van het vertrouwde blauwe pasje. Alleen kwam er al direct een probleem opduiken : lang niet alle pinautomaten accepteren dit nieuwe pasje. Daar sta je dan met je nieuwe pasje. Gelukkig had ik het oude pasje ook bij mij. Die geprobeerd en gelukkig kon ik toen wel pinnen. Een mailtje naar de ING gestuurd en dit was het antwoord :

Uw nieuwe Betaalpas heeft een EMV Chip. EMV (Europay, Mastercard en VISA) is een nieuwe internationale standaard voor betalingen en geldopnames met bankpassen en creditcards. De praktijk wijst uit dat deze internationale standaard nog niet door alle nationale en internationale betaalautomaten en -systemen is overgenomen. Meer informatie kunt u nalezen op onze site: http://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/betaalpas-en-creditcard-in-het-buitenland.aspx Wij vermoeden dat dit de reden is dat uw Betaalpas niet wordt geaccepteerd. Hoewel u aangeeft dat uw nieuwe Betaalpas de eerste keer wel wordt geaccepteerd, kan het aan de nieuwe EMV chip liggen en aan de geldautomaten waar u uw nieuwe Betaalpas heeft gebruikt. Wij adviseren u daarom ook om bij verschillende banken uw nieuwe Betaalpas te gebruiken in verband met de acceptatie van de EMV chip. Uw oude Postbank pas wordt op 12 november beëindigd, dus dan is het wel van belang dat u gebruik gaat maken van uw ING Betaalpas.

Misschien dat er mensen straks met de wintersport hetzelfde probleem gaan ondervinden. Een aantal pinautomaten in Vrchlabi accepteert mijn pasje wel, o.a. in het centrum bij hotel/restaurant Gendorf en als je toch boodschappen moet doen : ook de pinautomaat bij de Lidl geeft geen problemen, maar geld.
 

Vodnik

† In Memoriam
Jan, Ik heb dezelfde ervaring. Soms accepteert de bankomat de (ing)pas wel en op een ander moment in dezelfde bankomat niet. Het is me al een paar keer overkomen bij verchillende bankomaten, zelf vandaag nog, een paar uurtjes gelden. Card in bankomat, komt terug met melding "card not valid". Toen maar met een adere (CZ)card gepind die wel werkte, direct nogmaals met de ingcard geprobeerd en toen werkte het weer wel!


Ik heb de filiaalbaas van de bank erbij gehaald en volgens hem ligt het aan de verbinding met de "centrale computer" .
 
als je daar geld gaat pinnen
zie je dan op het beeldscherm van de pinautomaat het aantal kronen of het aantal euro's.

alvast bedankt
 
Bovenaan