Pinnen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In een eerder topic heb ik al aangegeven dat als je betaalrekening van de ING gekoppeld is aan een salaris rekening of creditkaart rekening je geen opname kosten betaald. Natuurlijk wel koers wisseling.
 
bankomats and accomodation in CZ

Hallo!
u dont have to worry, usually there are bankomats in every town, (not villages). (there is not much difference in the rate.) however I would suggest you to change some eur in Prague to CZK (they have usually a good rate next to Wenzeslaves square in the street of Politickych veznu) and keep them in case you get in a place with no bankomats. U can check the location of bankomats on the sites of the most spread banks: ceskasporitelna.cz, kb.cz, reiffeisen.cz.

Good luck!
Enjoy your stay!

Kristyna
 
Morgen is het twintig jaar geleden dat de eerste ATM, Automated Teller Machine of geldautomaat is onthuld in Tsjechië. Ze was geplaatst op het Wenceslasplein aan de Czech State Savings Bank, nu de Nationale bank en aanvankelijk enkel voor bankpersoneel bedoeld. Vandaag staan er 3500 in gans het land. Česká Spořitelna bank, met meer dan 1000 toestellen, heeft het grootste netwerk.
radio.cz
Oud bericht ik weet het. Maar het deed mij denken aan de eerste keer in Tsjechië 1994. We zijn een hele dag op zoek geweest naar geld in Brno. Er was toen welgeteld 1 bank-o-mat en je kon bij een hotel pinnen. Dat waren nog tijden......

ING 2011 :

Betalingen in Tsjechië doet u in Tsjechische kronen.
Met uw Betaalpas betalen en geld opnemen

Maximaal € 500 per dag opnemen (omgerekend in Tsjechische kronen) bij alle geldautomaten met het Maestro-logo
Kosten: € 2,00 opnamekosten per transactie + 1,0% koersopslag
Met een Betaal- of RoyaalPakket betaalt u geen opnamekosten. De koersopslag van 1,0% wordt wel berekend
Maximaal € 2.500 per dag betalen (omgerekend in Tsjechische kronen) met uw Betaalpas. De kosten zijn 1,0% over het betaalde bedrag. Deze 'koersopslag' wordt direct verwerkt in het transactiebedrag.

Met uw creditcard betalen en geld opnemen

Betalen: 1% koersopslag per transactie
Geld opnemen bij een geldautomaat: opnamekosten van € 4,50 + 1% koersopslag
Geld opnemen in een bankkantoor: 3% van het opnamebedrag, met een minimum van € 4,50, + 1% koersopslag

Voordelen betalen en geld opnemen met uw creditcard

Wereldwijd betalen en geld opnemen
Verzekering tegen financiële schade bij verlies, diefstal of misbruik van uw creditcard*
Betalen met uw handtekening of pincode (Tip: vergeet uw pincode niet)
 

pepo

† In Memoriam
Aardig om dit te weten. Ik (ABN-AMRO, vroeger Fortis) dacht, dat mijn ABN knap duur is, zeker in vergelijking met Fortis van toen.
Mijn opnamekosten zijn 2 EU, geen andere toeslagen, dus geen koersopslag (wat is dat?). Max opnembedrag 800 EU, na internet overleg, dit kostenloos.
Ellendig, al die kosten, terwijl er geen baliewerk meer is, maar zo te zien, heb ik niet de slechtste ..

Zijn er goedkopere (legale) mogelijkheden om de NL EU's naar de Tsjechische kronen te transformeren, dan het pinnen met de bankkaart van de bekende NL banken?
Hoe zit dat met de zuiver internet-balieloos-banken? Kan dat? Interessant?
 
Ik heb geen flauw idee, maar ik pin altijd het grootste bedrag tegelijk. Per handeling betaal je de bankkosten, niet per bedrag. Dus geen kleine bedragjes voor ons. Nadeel is dan wel dat je met veel geld op zak loopt...
 
Voor mij is pinnen in cz het goedkooppst bij Rabobank.
Op zelfde datum 13 juni 4000 kronen 167,47 euro is 23,88487kr,/euro
Bij abn 4000 kronen171.83.
cees fijneman
 
onderstaand van de ABN AMRO
Geld opnemen buitenland via geldautomaat (in vreemde valuta)
Met Wereldpas*€ 2,25 en 1,2% valutakoersopslag
Met creditcard4% met een minimum van € 4,50 per transactie + 1,95 % valutakoersopslag
 
Als ik het goed begrepen heb kun je dus per keer 12.500 kronen opnemen? Dit is ongeveer 500 euro. Ik heb een pas van de rabobank en nam altijd 10.000 kronen op omdat ik dacht dat dat het maximum was (400 euro).
Zou het voordeliger zijn om je geld met internetbankieren van een hollandse rekening naar een tsjechische rekening over te maken?
Dan zijn er toch ook wisselkosten?
 
Beste Jan Wisselkoers is er hoe dan ook altijd, alleen als je overmaakt van NL bank naar CZ en je maakt gebruik van "Eurobasis"
Wisselkoersopslagpercentage en de transaktiekosten in NL vallen weg. Mogelijk wel kosten bij je CZ bank. KB rekent hiervoor ongeveer 5 á 6 Euro telkens als er een storting uit het buitenland binnen komt.
Het is wel een afweging waard om het overtemaken als het om grotere bedragen gaat. Vooral als je meerdere malen in de CZ met een NL pas pint kunnen de kosten toch aardig oplopen.
Je kunt in de CZ ook met de CZ bankpas je aankopen pinnen, dit is meestal gratis alleen betaal je soms wel iets voor elk geldopname die pint.
 
Of je opent en Eurorekening en je bepaald zelf op welke koers je Euro,s op de Tsjechische markt komen .Kan je aardig wat geld opleveren:)
 
Bovenaan