Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook wij zijn direct het eerste jaar, 2006, dat we in Tsjechië waren uitgenodigd bij Tsjechen thuis, vrij vroeg werden we opgehaald door Jiri onze gastheer. Op naar zijn huis. Aldaar kregen we direct koffie met een schaal koekjes en slicovice, met nee dank u namen ze geen genoegen, dus ook wij vroeg aan de drank. Na een tijdje gingen de mannen, gewapend met zweepje van wilgentakken, weg waarom begrepen we toen nog niet, nu wel. Ik bleef achter met een vriendin en de gastvrouw Maria. We dronken koffie aten koekjes en zeiden na 2 slicovices, nee dank u en kregen we gelukkig water. We konden met Maria maar moeizaam converseren en ik was blij dat mijn vriendin er bij was. We hebben tot in de middag op visite gezeten en alle mannelijke familieleden die langs kwamen vroegen of ze ons mochten slaan, dat deden ze tegen de enkels en mompelde het rijmpje. Het ging als een lopend vuurtje dat wij bij Jiri op visite waren en werd het extra druk, Maria raakte door haar chocolade eieren heen en ging over op de koekjes. Onze mannen kwamen na 2 telefoontjes van ons, om 2 uur terug, ladder zat maar een lol dat ze hadden. Dus we weten nu hoe 2e paasdag gevierd wordt in Vir. :cheers:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ook wij zijn direct het eerste jaar, 2006, dat we in Tsjechië waren uitgenodigd bij Tsjechen thuis, vrij vroeg werden we opgehaald door Jiri onze gastheer. Op naar zijn huis. Aldaar kregen we direct koffie met een schaal koekjes en slicovice, met nee dank u namen ze geen genoegen, dus ook wij vroeg aan de drank. Na een tijdje gingen de mannen, gewapend met zweepje van wilgentakken, weg waarom begrepen we toen nog niet, nu wel. Ik bleef achter met een vriendin en de gastvrouw Maria. We dronken koffie aten koekjes en zeiden na 2 slicovices, nee dank u en kregen we gelukkig water. We konden met Maria maar moeizaam converseren en ik was blij dat mijn vriendin er bij was. We hebben tot in de middag op visite gezeten en alle mannelijke familieleden die langs kwamen vroegen of ze ons mochten slaan, dat deden ze tegen de enkels en mompelde het rijmpje. Het ging als een lopend vuurtje dat wij bij Jiri op visite waren en werd het extra druk, Maria raakte door haar chocolade eieren heen en ging over op de koekjes. Onze mannen kwamen na 2 telefoontjes van ons, om 2 uur terug, ladder zat maar een lol dat ze hadden. Dus we weten nu hoe 2e paasdag gevierd wordt in Vir. :cheers:


Dat is nou integreren!!! Geweldig, beter haddenjullie het niet kunnen doen!
 
Pasen

hallo allemaal,

vorig jaar op 2e paasdag kwamen de kinderen uit ons dorp 's morgens aan de deur een liedje zingen, ze hadden versierde stokken en mandjes bij zich en ik begreep dat het de bedoeling was om ze (chocolade)eieren te geven. dit keer ga ik er dus voorbereid naar toe maar ik zou wel graag wat meer over dit gebruik willen weten.
wie kan me dat vertellen?

groeten,
hetty
 
Vorig jaar zaten we voor het eerst met Pasen in ons huis in Tsjechie. De bel gaat en een aantal kinderen gaan een liedje zingen. Geen idee wat ze zingen :denk: maar het heeft vast met Pasen te maken zeg ik tegen mijn man. Het zal wel de bedoeling zijn dat we ze iets geven. Maar dat wordt een beetje moeilijk, want we zijn de dag ervoor aangekomen en snoepgoed hebben we nog niet in huis. :fool: Dan de portemonee maar open en hebben we voor deze keer maar geld in het mandje gedeponeerd. We weten nu dus wat we in huis moeten hebben.
 
Nou, ik heb voor de de eerste keer ook de tsjechische paastraditie mogen meemaken. Ik was al ingelicht over de chocolade presentjes voor de kinderen maar moest geen mannen verwachten. Nou niet dus de chocolade en de slivovice gingen hier in gelijke tred op evenals de traktatie op mijn achterwerk.

Sorry, ik kon geen paaszweepjes vinden.
Nog een fijne 2e paasdag.
 
Wij vinden dat echt niet leuk geloof mij. Meestal zijn die mannen dronken en zij slaan echt veel en dat doet pijn! Ik vind dat echt domme traditie en ik ben helemal niet alleen wie denkt zo! Bovenop is dat niet eerlijk tegen meisjes die krijgen niets - kan jij dat aan klien kindje uitleggen waarom haar broertje mag haar slaan en chocolade krijgen en ze niets? Niet zo gemakkelijk hoor. Ik ben blij dat here is dat anders.
 
Vandaag, we waren bezig in huis en daar klonk een kabaal!
Een man of 12 uit het dorp, met zweep en al!
Eerst moesten mijn man en zoon een paar fernets naar binnen werken en toen
Ik moest buiten komen, en door de boog heen komen!
12 zwepen!!!!!!!!!
En daarna weer terug!!!!!!!!!!
Ook mijn schoondochter moest eraan geloven!
 
Ook in Porezanky kennen ze deze traditie, maar wel in een vriendelijke vorm hoor! Groepjes kinderen (jongens en meisjes) aan de deur, liedje zingen, zweepje slaan en snoep in ontvangst nemen. Vond het erg leuk dat ze onze deur wisten te vinden: toch wel spannend bij die Nederlandse mensen! In m'n beste Tsjechisch wat dingetjes vragen en toen was het ijs wel gebroken.
Kortom, leuke tweede paasdag gehad.
 
Bovenaan