Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Topic in 'Cultuur & Geschiedenis' gestart door Erikita, 12-03-2005.

1. Ook hier in Porezanky zijn al een paar groepjes langsgeweest en idd, het is een vrolijk begin van de dag!

krob en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  2. Voorgaande jaren liepen de kids hier voorbij in Zacler Betlem 301 maar dit jaar is het raak. Gelukkig hadden wij een zak met paaseieren meegenomen. Tot nu toe zijn er al 16 kids geweest. En inderdaad de plastic tassen waren goed gevuld.

krob en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  3. Ook hier vandaag de kinderen met zweepjes langs de deur.
    Zaterdag kwamen ze met ratels langs.

krob, kuurgast en Boya vinden dit leuk/interessant.
  4. En hoe is de dag in Petrovice (Malé Svatoňovice) verlopen?

We schrijven 17.00 uur en zojuist hebben de chlapi (ouwe jongens) in min of meer beschonken staat mijn pozemek verlaten! Ik ben geslagen, geknuffeld, omhelsd, kortom weer een jaar gezond.

Officieel mag deze dag om 7.00 uur beginnen en rond 12.30 uur is het voorbij, maar dat halen ze niet! Het is overal zo gezellig, ze hebben zoveel lol samen; hun gelach klinkt door het hele dorp, dus weet ik automatisch waar ze uithangen. Wel heb ik met Doma (mijn (v)echtgenoot) afgesproken dat hij 20 minuten voor ‘het moment’ de telefoon even over laat gaan; dat geeft mij de tijd om stoelen, happen, glaasjes, lintjes en eieren klaar te zetten. Het liefst zitten ze namelijk buiten en – eerlijk gezegd – komt mij dat ook beter uit. De telefoon ging dit jaar om 15.00 uur over, maar een half uur later bleek het stel eerst naar de overburen te gaan. Rond 16.00 was ik dan toch aan de beurt. En nu had IK een verrassing voor hen! Wilden ze een borrel? Wilden ze een ei? Prima, maar die laatste moesten ze dan zoeken…..in de tuin. Wel eens een dozijn halfbeschonken mannen eieren zien zoeken? Dat is echt leuk. Het merendeel van de eieren vinden ze niet en als het dan wel lukt: dan zijn ze apetrots.

Zijn er dan geen kinders geweest? We hebben er hier helaas niet zoveel, maar vanaf 9.00 uur kwamen ze, meest in groepjes; zingen gaat hen niet echt goed af, het versje wordt afgeraffeld, ik wordt ‘afgerammeld’ en de beloning is een versierd zakje paaseitjes en – natuurlijk – een lintje aan de pomlázka. Zelfs baby Antonín van 4 maanden kwam even met zijn moeder; in zijn knuistjes een mini-zweepje en de liefste lach op zijn gezicht die je maar kon wensen. Volgend jaar loopt hij vast zelf!

Een paar oudere mannen, die hard moeten lachen om mijn geverfde eier-rommel (ook mislukt), maar ze nemen er graag ieder eentje mee en als ik het beter wil leren? Hun manželka wil me graag wegwijs maken in de traditionele eierverf-traditie!

De jonge honden van 24, net terug uit Nieuw Zeeland, waar ze anderhalf jaar gewerkt hebben. “Ai, heb ik die jonge jenever?”(ze kunnen het woord al niet meer uitspreken) Graag oefenen ze hun Engels op me, maar na een dik uur, als ze me óók nog gaan vertellen wat een mooie vrouw ik ben (ik kon hun oma zijn!) wordt het tijd om glaasjes te gaan wassen. Allebei nog een ei zoeken in de tuin “Wat een pr pr prachtige traditie! Dat moesten de Tsj Tsj Tsjechen ook gaan doen! Hik” en wegwezen!

Nu zijn de ouwe jongens de laatste resten van het dorp onveilig aan het maken en Doma weet het: als hij niet voor 24.00 uur binnen is, dan verandert hij in een pompoen! Zoiets gebeurde met Assepoester immers ook. ….Ik zie wel wat er eventueel morgen voor de deur ligt. Pompoensoep is héél lekker!

Josje2, Keesi, henniekootstradekiel en 6 anderen vinden dit leuk/interessant.
  5. Hier ook uiteraard de gebruikeljke rituelen. Gezellig! Maar met wat ik nu zeg zal ik misschien wel wat mensen beledigen (ik ben werkelijk nooit negatief over welke Tsjechische maaltijd ooit), maar... dat Tsjechische paasbrood (ben van ellende de naam ook vergeten) is toch werkelijk niet te eten??? Ik kocht het dit jaar voor het eerst, omdat mijn buurman me had verteld dat het vooral lijkt op de Italiaanse panettone, maar oei:(. Een leuk uitziend, met amandeltjes versierd rond brood...van binnen een verdwaald rozijntje en vooral eigenlijk allen maar witbrood en suiker. Foei!!! Hierom alleen al zou ik wat zweepslagen willen uitdelen! Maar ok, het is wel tot nu toe het enige dat ik van de tsjechische keuken NIET kan waarderen. Vrolijk Pasen!!!

Keesi, krob en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  6. Heeft er nog iemand een gezellig pak op de billen gehad?

7. Ja, natuurlijk....anders is het toch geen echte pasen in Tsjechie.
    image.jpg

Tieske, kuurgast, ave271 en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  8. kuurgast

kuurgast Donateur

Vier Pasen net even anders.

Zes suggesties voor een paasweekend in Tsjechië.
    Pasen is een belangrijk feest in Tsjechië en wordt dan ook uitgebreid gevierd. Dit soms wel op een heel bijzondere manier. Zo worden vrouwen met twijgenstokjes op de billen geslagen door de mannen en worden eieren fanatiek beschilderd, wat soms resulteert tot ware kunstwerken. Naast deze tradities staan er ook leuke activiteiten op het programma in verschillende Tsjechische steden en dorpen. Zes suggesties waar je naartoe zou kunnen gaan met Pasen.
    1. Een paasmarkt
    Op veel plekken is er een paasmarkt waar traditionele producten worden verkocht, zoals peperkoek, beschilderde paaseieren, aardewerk en andere handgemaakte spulletjes. In Praag begint de markt al een paar weken van tevoren. Om een paasmarkt op een net wat andere manier te beleven is het leuk om naar een kasteel te gaan. In en rondom sommige kastelen worden namelijk ook paasmarkten georganiseerd, zoals in kasteel Sychrov in Noord-Bohemen en kasteel Dacice in Zuid-Moravië. Bij het Silezische Ostrava kasteel zijn er naast marktkraampjes ook demonstraties van volksgebruiken en volksdansen. Kinderen kunnen paaseieren verven en paaseitjes worden verstopt.
    Kasteel Sychrov - 24-25 maart 2018
    Kasteel Dacice - 30 maart - 2 april 2018
    Sileziche Ostrava kasteel - 24-25 maart 2018
    Zie verder czechtourism.com/p/nl-pasen-2018.

Luigi vindt dit leuk/interessant.
  9. Beste mede forum genoten.

Wij gaan met Pasen naar Tsjechië.
    Het is voor ons de eerste keer dat we met de paasvakantie in Tsjechië zijn.
    Helaas zullen wij pas zondagavond aankomen.
    Ben op zoek naar wat er dan allemaal te beleven/doen is rondom Strakonice.
    Ik zie dat de meeste paasmarkten/jaarmarkten in het weekeinde zijn en dus als wij aankomen al geweest zijn.
    Iemand die nog tips/advies heeft?

Groet Luigi.

10. De pasen van 2018 hebben we weer overleeft. Maar dan blijkt zo een dorp toch groot. De buit is bijna 5 kilo chokolade en ander snoep en een papa die de komende 3 dagen nergens meer bruikbaar voor is. gelukkig weer een jaar om bij te komen.

henniekootstradekiel, kuurgast, camyl en 2 anderen vinden dit leuk/interessant.
  11. :stout: Ik noem jou voortaan Chokobuslade.

henniekootstradekiel en camyl vinden dit leuk/interessant.
  12. kuurgast

kuurgast Donateur

Pomlázky de Pasen zweep is altijd 2de paasdag.
    Andrej Babiš zijn PR-team is een dag te vroeg, zie facebook.com/AndrejBabis.

13. Zo, gisteren alleen mijn vrouw 3 klopjes gegeven, en omdat het schrikkeljaar is mochten de vrouwen de mannen klopjes geven......

dennuzzz en Pelhřimov vinden dit leuk/interessant.

Deel deze pagina