Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leuk verhaaltje Ab, bedankt voor de vertaling van het rijmpje, ik vroeg me al af waar die rijmpjes zo ongeveer over gaan. :denk: En inderdaad, het was fantastisch weer op deze dag.
 
Ook in Porezanky kennen ze deze traditie, maar wel in een vriendelijke vorm hoor! Groepjes kinderen (jongens en meisjes) aan de deur, liedje zingen, zweepje slaan en snoep in ontvangst nemen. Vond het erg leuk dat ze onze deur wisten te vinden: toch wel spannend bij die Nederlandse mensen! In m'n beste Tsjechisch wat dingetjes vragen en toen was het ijs wel gebroken.
Kortom, leuke tweede paasdag gehad.

Ja dat bedoelde ik ook, het is toch leuk? ;)
 
Ook in Zlata Olesnice kwamen 2 jongetjes langs en moest ik eraan geloven. Mijn man en zoontje hebben om het hoekje gekeken hoe hun moeder tijdens het zingen van het liedje van beide jongens zachte zweepslagen op haar kont kreeg. De snoepjes hadden we deze keer wel klaar staan, want vorig jaar wisten we helemaal niet wat de bedoeling was.
 

kuurgast

Donateur
SPI32168d_PomlzkyznySpring.jpg


Na de kerstballen komen de pomlázky voor Pasen nu ook uit Azië.

Bron:idnes.cz.
 

Vendula

Actief Lid
Pomlazky uit Azië?????Het kan niet gekker in Tsjechië... :slik:

Mijn opa maakte elk jaar zijn eigen pomlazky:ja:, in verschillende soorten en maten. Helaas zijn alle foto's daarvan in Tsjechië gebleven :(.

Enne...ik vind Pasen in Tsjechië toch wel leuker dan in Nederland, op het 'zadelpijn' na... :stout::lmfao::D
 
Aan dat telefoonboek heeft ze niet zoveel morgen, want de pomlazka mag pas op 2e paasdag gehanteerd worden.

Wij gaan 1e Paasdag lekker op z'n Twents vieren, dus paasvuur met boaken en natuurlijk vlöggeln. Alleen is het een beetje lastig hier voldoende Poaskearls te vinden.
Tweede paasdag vieren we fijn op z'n Tsjechisch.. :zweep: :pivo!:
 
hody hody,,
al sinds een paar jaar ben ik met de kermis in Praag.
en altijd met tweede paasdag erger ik me kapot aan de kinderen (soms ouder als mezelf) die dan proberen mijn deur in te slaan als ik om 7 uur s,ochtends niet snel genoeg open doe.
nou dan sta je daar met je snoeppot, ze kijken me kwaad aan en vragen of ik geen money (geld) voor ze heb.
ik heb in al die jaren nog geen lieve kleine kindertjes gezien .
het lijkt wel een beetje op maffia praktijken hier in vista vistje.
maar toch , het park hier is groot genoeg om eieren te verstoppen voor me eigen kindjes,
laat mij maar lekker pasen op de hollandse manier vieren.
iedereen vrolijk Pasen
 

kuurgast

Donateur
Nog enkele weken dan is het weer Pasen.
Bij het zoeken op verschillende websites kwam ik een voor mij nieuwe uitdrukking tegen Škaredá středa/lelijke woensdag en Zeleným čtvrtkem/groene donderdag in de week voor Pasen. Wat ik hierover kan vinden is iets met roet en schoorsteen vegen. Weet iemand hier meer over te vertellen? :confused:

Alle dagen van de vastentijd: web.quick.cz.
 
Ik had er ooit al eens iets over gevonden en kort samengevat:

In sommige delen van Tsjechië zijn ook de dagen voor Pasen bijzonder. Bijvoorbeeld in Noord-Moravië, hier heb je lelijke woensdag (Škaredá středa), de kinderen zijn hier vandaag al vrij om tijd te besteden aan het Paasfeest. Daarna groene donderdag (Zelený čtvrtek), dan gaan de jongens met hun ratels door het dorp en hoor je het ratelgeluid al van verre. De betekenis hiervan is het verjagen van Judas. Op Goede vrijdag (Velký pátek) en witte zaterdag (Bílá sobota) herhalen ze dit ritueel, maar op zaterdagochtend stoppen ze bij ieder huis en rammelen net zo lang tot er wat geld gegeven wordt. Dit geld verdelen ze weer onderling. Groene donderdag wordt volgens enkelen zo genoemd vanwege de lange groene gewaden die dan in de kerk gedragen worden en de spinazie die traditioneel op deze dag wordt gegeten. Ook is het de dag van het Laatste Avondmaal, toen Jezus Christus met de apostelen smulden van lamsvlees met brood en wijn. In het Christendom symboliseert het Paaslam Jezus Christus die door zijn (op)offering net als een offerdier de zonden van de mensen heeft weggenomen. In grote delen van Tsjechië is het nog steeds gebruikelijk om een lam voor Pasen te bakken, maar wordt het lam daarbij vaak vervangen door peperkoek replica lammeren, de Velikonoční beránek.
 
Hier in het dorp worden de kinderen volgestopt met chocolade, de ene paashaas is nog groter dan de andere.....
Naast het mandje voor de lekkernijen is het zweepje een attribuut en op elk adres krijg je een extra lintje voor aan het zweepje.
 
Bovenaan