Overdracht onroerend goed uit s.r.o. naar privé

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ron van Erkel schreef:
Plus vennootschapsbelasting (26%) over de waardestijging!
Is dit wel zeker....? Volgens mij betaal je 26% over de winst van het boekjaar. Dat is wat anders.
Als de verkoop van de woning volledig ten gunste van je boekwinst komt betaal je 26% vennootsschapsbelasting.... echter de waarde van de woning mag je corrigeren met de officiele prijsindex en ten tweede zou het niet slim zijn om je winst van de verkoop van je huis volledig als boekwinst te beschouwen.... een goede boekhouder zal een ammortisatieregeling opstellen waardoor de winst van de verkoop van je huis volledig wegvalt tegen de opgebouwde schulden tov van de aandeelhouders....
Er is hier op het forum als eens meer over geschreven..... overleg het maar eens met je boekhouder......
 
Ik ben het met Willem II eens.
Toevallig vandaag aan mijn boekhouder gevraagd hoe dit zit. Vooruitlopend op diens antwoord gaat het mijn inziens als volgt:
Het geld in de SRO is afkomstig uit prive geld en hierover dient dus feitelijk rente betaald te worden. Deze te betalen rente wordt verrekend met de positieve huurinkomsten. Als hier per saldo een negatief reultaat uitkomt kun je dit 7 jaar reserveren (Carry back) Hierdoor zou een boekwinst dus voorkomen of beperkt kunnen worden..
Maar nogmaals, zolang ik dit niet bevestigd heb gekregen is bovenstaande onder voorbehoud!
 
Ik ben het er uiteraard mee eens dat je deze boekwinst zoveel mogelijk zou moeten beperken, maar over een stijgende prijs van het onroerende goed zal je uiteindelijk ook een (vennootschaps-)belasting moeten betalen.
 
De kunst is om dit zo laag mogelijk te houden... met een goede boekhouder zal dit zeker lukken .... en vergeet natuurlijk niet de inflatiecorrectie.... dit zal niet de prijsstijging compenseren (zeker niet in de gewilde regios) maar in combinatie met een goede ammortisatieregeling kunnen winsten als sneeuw voor de zon verdwijnen....
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ron van Erkel schreef " natuurlijk een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen", ik heb een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, heb geen SRO en ben ook niet lid van een vereneging van eigenaren, alles gewoon gekocht.
 
Willem II schreef:
De kunst is om dit zo laag mogelijk te houden... met een goede boekhouder zal dit zeker lukken .... en vergeet natuurlijk niet de inflatiecorrectie.... dit zal niet de prijsstijging compenseren (zeker niet in de gewilde regios) maar in combinatie met een goede ammortisatieregeling kunnen winsten als sneeuw voor de zon verdwijnen....
Wat is, en wat houdt een goede ammortisatieregeling eigenlijk in?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Zouden jullie mij in het kort en simpel kunnen vertellen wat het "voordeel" van een SRO is als je als particulier een huis koopt zonder commerciele doeleinden?
 
Hallo Macek,

Ik ben de laatste tijd heel veel bezig geweest met het uitzoeken van dit soort dingen. Met alle reacties die ik tot nu toe heb ontvangen, als je een woning koopt voor eigen doeleinden (zonder verhuur) zal een SRO helemaal geen voordeel bieden.....Juist bij een woning die hoofdzakelijk of louter gebruikt wordt voor de verhuur wordt een SRO geadviseerd mar daar is hier juist geen sprake van..
 
Theo Triepels schreef:
Wat is, en wat houdt een goede ammortisatieregeling eigenlijk in?
Dit is gewoon een terugbetaal regeling van het bedrag dat je als prive persoon in de sro hebt gestoken.. je kunt dit met marktconforme rente teruglaten betalen. Hierdoor bouw je een schuld op, deze kun je aflossen als je het huis hebt verkocht. Als dit slim wordt gedaan (en geheel volgens de regels) zul je dus weinig tot geen winstbelasting betalen.
E.e.a. moet natuurlijk wel officieel worden vastgelegd. Mijn boekhoudster is hiermee bezig...
 
Theo Triepels schreef:
Juist bij een woning die hoofdzakelijk of louter gebruikt wordt voor de verhuur wordt een SRO geadviseerd
En waarom dan..? Volgens mij zijn de verhuurinkomsten belastingvrij als het huis in nl wordt opgegeven. Dan zou het juist interessant zijn om het niet in een s.r.o. te stoppen.
Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het huis buiten het zicht en grillen van de belastingdienst valt.
Btw aftrek is meestal niet interessant.

just my 2 cts
 
Waaarde vrienden,

Nog steeds mis ik het navolgende in de discussie: bij mijn overlijden blijft het huis in de sro. Alleen is geregeld wie mijn opvolger in deze is.

Zonder sro heb ik geen idee wat de consequenties zijn. Als het net zo geregeld is als in Frankrijk hang je financieel mooi tussen.

Daar ik niet weet hoe een en ander geregeld is blijft mijn stulpje in de sro.

Groet van en springlevende Kukel.
 
Laatst nog en passant aan een notaris gevraagd naar het erfrecht in deze. Die durfde daar geen antwoord op te geven, elk land heeft verschillende regels. Het lijkt me in ieder geval goed het e.e.a. op papier te zetten (CZ of NL) en te laten vertalen.
 
Volgens mij geldt,nu Tsjechie lid is van de Europeche Unie, het Europees Recht(lees Wetten) dat altijd prevaleerdt boven het Recht van de aangesloten lidstaten.Dat zou dus beteken dat erfrecht in alle lidstaten gelijk zou moeten zijn.Weet dus niet of alle lidsaten,dus ook Tsjechie, hun wetten al aangepast hebben naar dat Europesche Recht.Moet na te vragen zijn bij afdeling Voorlichting bij de EU in Brussel.
rich?
 
Ik ben momenteel nog in Nederland, dus kan niet direct verdere navraag doen, maar de huidige status is:

Zamítnutí budoucího stavu.

Při formální a věcné kontrole navržené změny údajů katastru nemovitostí byl zjištěn určitý nedostatek, navržená změna musí být opravena.


Mijn Tsjechisch is niet voldoende, maar begrijp wel dat de toekomstige status (overdracht naar privé) niet is toegestaan. Het lijkt me dat mijn verblijfsvergunning niet in orde is gebleken, terwijl dat het in mijn visie wel zo is. Een ander punt wat ik kan bedenken, is dat ik als jednatel/majitel van de s.r.o. moet aantonen dat ik bevoegd ben om de genoemde transactie te plegen, bijvoorbeeld in een notarieel stuk.

Wellicht moet ik nadere informatie gaan geven op het kadaster, zoals het laten zien van de originele papieren. Zodra ik in Praag ben , zal ik het weten. :)
 
Hoi Ron,

Het overdrachtsvoorstel moet aangepast worden, waarschijnlijk ontbreekt er iets. De behandelend persoon bij het kadaster zal je dit vertellen, ook per mail of telefoon, daarvoor hoef je niet Praag...
 
kukel,

het lijkt me dat je huis na je overlijden gewoon in de sro kan blijven, je erfgenamen krijgen dan de aandelen van de s.r.o. en zijn dan gelijk eigenaar van het huis. dat ze de aandelen krijgen kan je, lijkt me, gewoon in nederland laten vastleggen of wellicht in de akte van s.r.o.

ik kan je een pm sturen met adres van notaris die je verder kan helpen. ze spreekt ook duits en haar man is nederlands dus geen taalproblemen.

ik hoor het wel,

ron
 
jeroen76 schreef:
Het overdrachtsvoorstel moet aangepast worden, waarschijnlijk ontbreekt er iets. De behandelend persoon bij het kadaster zal je dit vertellen, ook per mail of telefoon, daarvoor hoef je niet Praag...
Jeroen,

Klopt. Ik ben donderdag (volgens een eerder gemaakte afspraak) op het kadaster geweest. De minimale aanpassing kon ter plekke gemaakt worden, overal een handtekening bij en klaar. Erg soepel, moet ik zeggen. Op de site van het kadaster sta ik nu als prive-persoon vermeld als eigenaar. Ik denk dat ik nog wel een briefje van het kadaster krijg met het verzoek langs te komen om de geregistreerde koop-aktes (en een uittreksel uit het kadaster) op te halen.

In totaal heeft het zo'n vijf/zes maanden geduurd.

Volgende stap is nu de fiscale afwikkeling. De s.r.o. zal 3 procent moeten betalen van de koopsom, zijnde overdrachtsbelasting. Verder zal bij de financni urad bekend moeten worden wie de nieuwe eigenaar is i.v.m. de OZB. Ik heb een aantal formulieren meegekregen, maar heb ze nog niet bekeken.
 
De geregistreerde koopaktes heb ik teruggezonden gekregen van het kadaster.

Drie weken geleden is er bij mij een taxateur langs geweest. De taxatie heb ik vorige week opgehaald. Ik heb de "priznani" (aangifte), samen met de taxatie, bij de "financni urad" ingediend, nadat ik deze eerst bij de "urad" heb laten nakijken. Ik heb die dag ook gelijk de 3 % overdrachtsbelasting (dane z prevodce nemovitosti) betaald. Deze 3 % wordt berekend over het hoogste bedrag van of de taxatie of de betaalde koopsom.

Nu afwachten of alles in orde is. Ik denk dat er een verband bestaat tussen de procedure van het kadaster en "financni urad", omdat de procedure bij het kadaster nog niet is beeindigd. Vermoedelijk brengt het kadaster gedurende deze procedure ook andere instanties op de hoogte.

Niet vergeten: overschrijven van de verzekering!

Veel steun gehad aan Vita Vojak: www.realityvova.cz . Hij woont in Praag en spreekt Nederlands.
 
Wat ik mis in dit verhaal is het feit dat er minimaal 5 jaar tussen de overdrachten moet zitten om geen "speculatie" boete te krijgen. Maar aangezien je het proces al gestart bent zul je daar spoedig achter komen. Indien je het huis meer dan 5 jaar geleden op s.r.o. gekocht hebt zal hiervan geen sprake zijn. Wat betreft het taxatie rapport..... Met de mensen waarmee ik te maken heb, laat zich dat regelen hoor.... daar zit veel ruimte in. Zeker als je aangeeft dat bepaalde verbouwingen niet in het rapport hoeven voor te komen mits ze niet in de s.r.o. zijn opgevoerd als bedrijfskosten.
 
Bovenaan