Overdracht onroerend goed uit s.r.o. naar privé

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga binnenkort mijn appartement, wat nu nog in een s.r.o., zit overdragen naar privé.

Tot op heden heb ik gedaan:

Natuurlijk een verblijfsvergunning voor 5 jaren gekregen.
Bij de notaris langs geweest, dat de s.r.o. besloten heeft het appartement aan mij persoonlijk te verkopen.
Vastgelegd dat ik, als jednatel, bevoegd ben de verdere afhandeling van de overdracht te regelen.

Heb nu klaar liggen:

Navrh na vklad, het eigenlijke verzoek aan het kadaster om de eigendoms-overdracht te registeren.
Een koopovereenkomst tussen mijn s.r.o. en mijzelf, waarop dus twee dezelfde handtekeningen komen (bij de notaris, overena).
De uittreksels uit het kadaster van het appartment en van de grond.
Ik moet een "kolek" van 500 kronen bijvoegen.
Uittreksel uit het handelsregister, recent.
Een gecertificeerde kopie van mijn verblijfsvergunning.

Financieel:

De s.r.o. moet 3% overdrachtsbelasting betalen.
Ik vind het prettig dat er 200.000 kronen (gelijk aan het minimaal verplichte zakladni kapital) in de s.r.o. blijven zitten.
Inclusief de kosten, heb ik dus zo'n 10.000 euro (280.000 kronen) nodig voor deze overdracht

Ik houd u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen en hoor graag aanvullingen, ervaringen en/of commentaren.
 
Beste Ron,

Dan moet je wel een groot belang zien in deze actie van je!
Maar vanwaar je SRO omzetten in vermoedelijk je huis op naam?
MvG
Boeda:oeps:
 
Ik heb het destijds gekocht voor iets van 2.000.000 kronen en het lukt me nu om het voor deze prijs over te dragen, terwijl het een stuk meer waard is geworden. Eigenlijk moet je vennootschapsbelasting af dragen over de waardevermeerdering van het o.g.

Ik ben nu dus slechts 60.000 kronen kwijt (3%). Wanneer de waarde bijvoorbeeld 3.000.000 is geworden, zul ik vroeger of later 3% over 3.000.000 kronen moeten betalen, plus 26% (vennootschapbelasting) over 1.000.000 kronen (3 minus 2). Dat is 350.000 kronen. Dus veel meer dan die 60.000 kronen.
 

Teun

Geroyeerd Lid
je moet een taxatierapport maken en bijsluiten bij de aangifte voor de overdrachtbeleasting. Je betaalt 3% over de hoogste prijs. Als jij zegt dat het pand nu veel meer waard is, zal het taxatierapport dat ook aangeven. Je betaalt dan meer overdrachtbelasting. Vervolgens kun je dan wel eens voor de verrassing komen te staan dat de fiscus niet accoord gaat met de verkoopprijs en alsnog de SRO voor een winstbedrag aanslaat. De fiscus wil namelijk niets te kort komen. Wat jij doet is een vorm van prijs manipulatie waar jezelf beter van wordt en de fiscus tekort doet. Ben eigenlijk wel nieuwgierig hoe dat gaat aflopen.
 
Ron van Erkel schreef:
Ik heb het destijds gekocht voor iets van 2.000.000 kronen en het lukt me nu om het voor deze prijs over te dragen, terwijl het een stuk meer waard is geworden.
Zoals Teun al zegt dien je - in ieder geval in Nederland - een taxatierapport te overleggen. Misschien zijn ze in Tsjechie daar iets soepeler mee. Je zegt dat je het lukt om het voor deze prijs over te dragen. Heb een een deal gesloten met de Belastingdienst?
Dat kan in Nederland namelijk wel d.m.v. een zogenaamde minnelijke waardering.
 

Teun

Geroyeerd Lid
In Tsjechie zijn ze daar niet soepel mee. Je MOET een taxatierapport indienen bij de belastingdienst. Als je het niet doet leggen ze hoge boetes op (1 miljoen CZK is niks).
 
Ik ken dat taxatierapport vanuit Nederland, maar mijn Tsjechische accountant verzekerd mij dat dat niet nodig is, omdat het niet gaat om "grote" bedragen. Ik ben eigenlijk ook benieuwd of ze dat accepteren. Die overdrachtsbelasting is nog redelijk, de vennootschapsbelasting over de meerwaarde is een veel groter bedrag.

Ik moet zeggen, dat ik t.z.t. een geregistreerd contract met "mezelf" heb afgesloten, waar de uiteindelijke verkoopwaarde in is vermeld.
 

Teun

Geroyeerd Lid
Tja Ron, ik wil niet eigenwijs zijn, maar een Znalecky Posudek (taxatierapport) is wettelijk verplicht. Ik weet niet wie je accountant is, maar ier slaat hij toch echt de plank mis. Elke makelaar kan je dat vertellen. De wetgevers hebben dit zo bepaald, omdat er in het verleden gerotzooit werd met de verkoopprijzen. Officieel werden panden op papier voor veel lagere prijzen verkocht dan de werkelijke waarde. Gewoon om de overdrachtbelasting te omzeilen. Nu kan het dus niet meer.
 

Teun

Geroyeerd Lid
Ron van Erkel schreef:
Ik moet zeggen, dat ik t.z.t. een geregistreerd contract met "mezelf" heb afgesloten, waar de uiteindelijke verkoopwaarde in is vermeld.
Dat noemen ze bij de wet 'belangen verstrengeling'. Je kunt jezelf op die manier aan voordeeltjes helpen. Daar zijn de controlleurs heel erg kien op, contracten waar beide handtekeningen (koper/verkoper) van een en dezelfde persoon zijn.
 
Toch goed dat ik het hier heb aangekaart. Ik zal dit met m'n accountant opnemen. Ik zal op eigen initiatief kijken of zo'n taxatie-rapport op te stellen is.
 

Teun

Geroyeerd Lid
Ron van Erkel schreef:
Toch goed dat ik het hier heb aangekaart. Ik zal dit met m'n accountant opnemen. Ik zal op eigen initiatief kijken of zo'n taxatie-rapport op te stellen is.
Taxatie rapport moet opgemaakt worden door een beedigde taxateur. Het kost je zo'n 4000 CZK.
 
Ik heb mijn accountant aangespoord te bellen met Financni Urad en Teun heeft gelijk. Er moet een taxatierapport komen bij de aangifte van de overdrachtsbelasting (dan z prevodce nemovitosti).

Teun bedankt.
 
En nu op zoek naar een andere accountant, want deze heeft kennelijk weinig verstand van zaken en mij lijkt het erg lastig om over elke bewering van hem navraag te moeten doen op dit forum. :D
 
Stand van zaken nu:

Založení řízení 03.05.2006
Zaplombování 04.05.2006
Předání ke zpracování 10.07.2006 (Zpracování řízení přesunuto do další etapy.)

De gehele procedure (tot: Řízení ukončeno) schat ik in op 4 1/2 maand.
 
Laat ik eerlijk zijn, contacten met Nederlanders, zoals via dit forum, is een hele goede manier om een "second opinion" te vragen.
 
ik heb het ook nog even nagevraagd bij "onze" notaris.
er is altijd een taxatierapport nodig (mag niet ouder zijn dan 1 jaar) en dient gemaakt te zijn door een bevoegd persoon. de verkoper dient 3% overdrachtsbelasting af te dragen. het is voor veel mensen die een s.r.o. hebben met alleen een pand erin en geen andere bedrijfsaktiviteiten een optie om nu te gaan overdragen. een s.r.o. is niet meer nodig en het is niet ondenkbaar dat de regering in de toekomst) af wil van al die s.r.o.tjes die alleen voor panden van buitenlanders worden gebruikt en die veelal ook b.t.w. terugvragen. de waarde van het vastgoed zal in de toekomst alleen maar meer gaan stijgen en ook dan moet je 3% betalen om je eigen pand op naam te krijgen. food for thought zou ik zeggen...

ron
 
Yvonne Roelofsen schreef:
de waarde van het vastgoed zal in de toekomst alleen maar meer gaan stijgen en ook dan moet je 3% betalen om je eigen pand op naam te krijgen. food for thought zou ik zeggen...
Plus vennootschapsbelasting (26%) over de waardestijging!
 
Bovenaan