Onderwijs in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum!
Mijn zoontjes zijn 4 en 6 en wij willen graag een s.r.o. oprichten in Tsjechie.
Nu ben ik mij aan het verdiepen in het onderwijs en wat ik hier in het forum kan lezen spreekt me wel heel erg aan.
Vooral de Internationale en de alternatieve scholen spreken mij aan.

Van de zomer gaan we met onze camper rondtrekken in Tjschie, we gaan wat projecten bekijken en ik zou het geweldig vinden om dan met Nederlands sprekende mensen in contact te komen.
Ook gaan we de scholen in de buurt van die projecten eens bekijken, jammer genoeg zijn ze dan wel gesloten.
Maar zo kunnen we wel de afstand enzo meten.

Is er in Tjschie ook speciaal onderwijs ? ( zoals ze dat hier noemen! )
Mijn jongste zoontje van 4 begeleid ik nu bij het spreken en ben dus gelijk via internet hem Tjechisch aan het leren.
Omdat hij Dyshpraxie heeft wil ik me daar toch goed op voor bereiden voor we daadwerkelijk verhuizen.

Be3dankt in ieder geval al aan iedereen voor de info die ik tot nu toe gelezen heb.

Isabelle, Hulst, Zeeuws-Vlaanderen.:lezen:
 
Je kunt zelfs via een aanvraag per e-mail van de ambassade in Den Haag een lijst krijgen van alle speciale scholen in het hele land. Ik heb hem gehad, maar per ongeluk gewist.
 

Vodnik

† In Memoriam
En internationale scholen zijn er ook met als voertaal Engels, Duits of Frans. Veel expat kindren ziiten erop, informeer maar is bij de nederlandse vereniging in CZ. Neem wel een dikke, goedgevulde portomonee mee!

Alternatief is een tsjechisch gymnasium (in Praag) waar in het engels het tsjechische lesprogamma wordt gevolgd, je portomonee hoeft hier niet zo dik gevuld te zijn maar de toelating is byzonder streng!
(je kinderen zijn er welliswaar nog te jong voor).

BTW: jullie willen een SRO oprichten, maar een SRO is geen doel maar een middel, tot wat?

P.
 
tot nu toe kan ik maar 2 internationale scholen vinden, 1 in Praag en 1 in Osrtava. Nog 1 int. school in Olomouc, maar zoals ik al had geschreven die is bijna ter ziele ivm te weinig (expat)kinderen. Momenteel zitten onze kids hier en wij zijn zeer tevreden.

Dan nog de Europesche school in Brno en welke nog meer???
 
Ik geloof dat er niet meer zijn. Maar volgens mij zoekt ze niet naar een int. school, maar naar een speciale school, voor een kind met een ontwikkelingstoornis. Ik zit nl. met hetzelfde probleem, mijn kind met PDD-NOS gaat hier in Nederland naar speciaal onderwijs.
 
Mijn indruk is dat het onderwijs op de zgn. zvláštní škola (LOM-school) hier niet van al te hoog niveau is. Maar dit is gebaseerd op slechts één bezoek aan zo'n school en de ervaringen van een kennisje dat op zo'n school zat omdat ze dyslectisch is. Misschien heeft iemand hier meer ervaring mee? Dat is misschien voor mensen die overwegen een Nederlands kind op een Tsjechische LOM-school te doen wel van belang.
 
Hoi leuk al die reacties !
Ben wel al een beetje wijzer geworden.

Hier volgt mijn zoontje gewoon onderwijs, hij heeft een hoog IQmaar dus het onvermogen om goed te spreken.
En raar maar waar met met de Tsjechische woordjes die we aan het leren zijn heeft hij minder moeite...???? ( Misschien omdat het weer een uitdaging voor hem is en hij het wel heel leuk vindt om te leren )

ps. S.R.O. als middel om een pension met camping over te nemen / te renoveren.
We gaan van de zomer een paar weken met onze camper wat projecten bekijken, dus als je het nier erg vind dat we een nachtje mogen camperen in je tuin????? Laat maar weten.

Groetjes en al heel veel bedankt voor alle info.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dag der leraren

De Tsjechische scholen vieren vandaag de "Dag der leraren", naar aanleiding van de 415° verjaardag van de geboorte van Jan Amos Komensky, zeg maar Comenius. De filosoof en pedagoog wordt beschouwd als de vader van de moderne opvoeding, hij is geboren op 28 maart 1592 in Uhersky-Brod.

radio.cz
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Post

http://www.praguepost.com/articles/2007/03/28/struggling-to-find-qualified-teachers.php

het schijnt moeilijk te zijn om goede gekwalificeerde leraren te vinden.
met name de beloning weerhoudt veel mensen ervan om dit vak te kiezen. het start salaris is ongeveer CKR 16.000.
maar ook het peil van huidige mensen laat vaak te wensen over. voorbeeld 1 : iemand die 2 jaar in engeland heeft gewoond en gewerkt als au-pair kan zo aan de slag aan lerares engels.
voorbeeld 2 : leraren die vroeger russisch gaven, zijn met enkele snelstoomcurcussen in andere vakken terecht gekomen.
slechts 32% van de leraren heeft een afgeronde studie.

schoolklas.jpg
 
Kinderen op school in Tsjechie

Hmmmm, ik vind het wel wat om je kinderen zomaar in tsjechie op school te doen. Moedig is een woord wat me te binnen schiet maar ook Waarom?
Tja, mijn pleegkind zit in Tsjechie op school, Hij is 3 talig: Duits, Tsjechisch en Nederlands, hij wordt 9.
Objectief moet ik zeggen dat het onderwijs in Tsjechie helemaal niet slecht is. De leerboeken die ze gebruiken zijn modern en heel erg leuk.
Wat er vooral mist in het onderwijs is de diffrentiatie. In nederland werken ze op school met verschillende niveaus, deze methode is nog niet doorgedrongen tot het basisonderwijs in Tsjechie.
Laatst was er in Tsjechie een documetaire op TV waarin vooral het onderwijs in Nederland werd geprezen als zeer goed.
Het leertempo ligt hoog in Tsjechie, veel stof word aangeboden aan de kinderen en deze stof moet afgewerkt worden voor het einde van het schooljaar.
De uren op school zijn kort en kinderen zijn 's middags vrij. Zij moeten de geleerde stof thuis in huiswerk maken. Dit brengt zeker voor niet Tsjechische ouders een belasting mee omdat veel van het schoolwerk dus thuis word gedaan. Zo kan ik wel helpen met rekenen maar met de taal word al weer een heel ander verhaal.
Wat wel heel erg goed is geregeld is de opvang van kinderen. Kinderen kunnen op school eten en drinken voor weinig geld. Daarnaast is de buitenschoolse opvang goed geregeld en het kost nog niet veel of zelfs helemaal niets.
 
hoi,
vind het wel leuk eens iemand te horen die uit eigen ervaring spreekt.
Kan hier zeker wel wat mee.
Grag zou ik wel willen weten wanneer de grote vakantie valt in Tsjechie, we gaan namelijk van de zomer er naar toe en zou indien mogelijk graag een school bezoeken.
Misschien kan iemand mij dit melden?

bedankt, Isabelle
 
De schoolvakanties zijn inderdaad in de maanden juli en augustus en veranderen niet.

Nadeel van de tsjechische schoolvakanties is dat het er minder zijn dan in nederland. Met de kerst maar 1 week, Herfst en pasen 1 a 2 dagen, meer een lang weekend.

Gelukkig doen ze er nog niet zo moeilijk als je je kind eens een paar dagen uit de school neemt. Een berichtje vanwege familie omstandigheden doet wonderen. Mocht het langer worden dan 2 dagen dan is het wel raadzaam even te overleggen met leraar of directeur.

Als het helpt hierbij een overzicht van de vakantiedagen van dit jaar.

Herfst 2 dagen 26 en 27 Oktober
Kerst Vrij vanaf het weekend van 23 december tot en met 2 Januari
2 febuari 1 vrije dag
voorjaar van 5 maart tot 11 maart
Pasen 2 dagen 5 en 6 april en dan paasmaandag

Zoals je ziet het zijn er niet veel, vaak vallen de dagen samen met een weekend zodat er nog wel wat van te maken is.
 
school

ik wist wel dat de scholen in tsjechie wijnig vakantie hadden , maar dit is wel heel wijnig vind ik , en ik vind het ook wel belachelijk dat er weer op de scholen bezuinigt gaat worden , wat hier in nederland ook veel gedaan word , daar door verklein je de kans op een goeie studie en school tijd . door wat de kinderen op school leren , word later de economie van dat land . maar goed....europa is europa he . niks aan te doen .:lezen:
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.praguemonitor.com/en/265/czech_national_news/18103/

sinds 1 januari 2008 is er een wet van kracht dat kinderen van illegalen naar school moeten.
er zijn blijkbaar nog diverse scholen die weigeren deze kinderen in te schrijven.
de staat stelt zichzelf garant voor de financien, dus daar hoeven de scholen zich geen zorgen over te maken.
veel Tsjechen denken dat illegalen in Tsjechie dieven en crimenlen zijn, en dat deze kinderen dus ook wel zo zullen zijn ... ...
 
Bovenaan