Onderwijs in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij willen heel graag naar tsjechie verhuizen alles wat we nodig hebben hebben we gevonden behalve het basis onderwijs voor onze kinderen deze zijn leerplichtig ze zijn nu 9 jaar dus moeten ze naar school als mensen hier in nederland komen wonen kent men hier de internationale school of intregratiewet weet iemand hoe dit in tsjechie is geregeld of heeft hier ervaring mee en wilt dit met ons delen wij willen dit graag weten
 
Re: basis onderwijs

Beste M<arina , welkom op dit forum.
Heb je de zoekenfunktie al gebruikt, daar vindt je als je het woord basisschool intikt aardig wat info.
Ik weet niet of dit is wat je wilt weten , maar ik zou zeggen ga daar eens een kijkje nemen en wie weet!
 
Re: basis onderwijs

Dank je.
Ben wezen kijken maar wat ik eigenlijk wil weten stond er niet bij maar het was intressant om te lezen maar dat vind ik toch wel op deze forum. Wat ik zoek war haal ik de informatie over het basisonderwijs hoe ik ze moet aanmelden enz. alles eigenlijk ben ik nu te gulzig
smiley29.gif
 
Re: basis onderwijs

Internationale school :
Praag, diverse mogelijkheden ( UK, USA, FR(?) )
Olomouc, werd ( nadrukkelijk werd ) ook NL gegeven ivm de vele nederlanders, of dit nog zo is kan ik navragen. Is opgestart met hulp van Philips.
Verder volgens mij recent ook in Ostrava geopend.

Puur tsjechisch onderwijs is sterk af te raden als geen van de ouders CZ als moedertaal heeft, kinderen krijgen huiswerk mee en hebben hulp nodig.
 
Re: basis onderwijs

avia350 schreef:
Puur tsjechisch onderwijs is sterk af te raden als geen van de ouders CZ als moedertaal heeft, kinderen krijgen huiswerk mee en hebben hulp nodig.

Ik ken anders twee Nederlandse gezinnen met beide 2 kinderen op een Tsjechische school en dat gaat prima.
Zij raden juist aan de ki8nderen op een school te doen waar de andere kinderen uit het dorp ook op gaan , omdat ze dan sneller en makkelijker integreren in het dorp.
Binnen een paar dagen waren ze opgenomen in het dorp en speelde ze bij en met vriendjes van school en dan leer je nog sneller de Tsjechische taal en gebruiken denk ik !

Dus ons plan is waarschijnlijk wel de kinderen gewoon op de "dorpsschool te doen"

Ik denk dat het wel een ander verhaal word als je bv maar van plan bent een paar jaar te blijven.
 
Re: basis onderwijs

marina1703 schreef:
Wat ik zoek war haal ik de informatie over het basisonderwijs hoe ik ze moet aanmelden

Aanmelden???? dat ga je toch zeker persoonlijk doen, ik zou er zeker een keer gaan kijken voor je ze aanmeld.Kijken of je er een goed gevoel bij hebt bij die school die je uitgezocht hebt.
 
Re: basis onderwijs

ben heel blij met de reacties ondertussen heb ik contact gehad met de nederlandse ambassade in tsjechie en dat heeft mij zeker verder geholpen al zie ik op het forum dat men daar erg langzaam zijn maar binnen enkele seconde had ik al antwoord en een naam plus telefoonummer met wie ik contact op moest nemen geweldig en mensen deze mensen hebben heel wat informatie in het nederlands staan op hun eigen site www.netherlandsembassy.cz/nl voor mensen die willen verhuizen voor tijdelijk of altijd hier kunt u alles verkrijgen met vragen
 
Re: basis onderwijs

En hoe ga je dan de kinderen helpen met hun huiswerk ? Kun je ze uitleggen wanneer i en wanneer y te gebruiken ? Vergeet niet dat de tsjechische school minder vrij is dan de nederlandse en meer prestatie gericht, dus huiswerk niet goed wordt door leraar afgestraft op kind. Dat hij/zij buitenlander is en daardoor minder steun van ouders heeft maakt niks uit.
Onze dochter zit op een lokale school, maar mijn vrouw is tsjechische en dochter is 2-talig opgevoed. Als ik zie hoeveel tijd mijn vrouw bezig is te ondersteunen met huiswerk dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat iemand die het tsjechisch niet kent hiertoe ook in staat is.
 
Re: basis onderwijs

Is dat niet ietwat overdreven? Vriendinnen van mij helpen ook hun kinderen met huiswerk, maar zeker niet altijd. Het wordt eerder gecontroleerd dan "samen" gemaakt. Maar dat zal wel verschillen per streek, school enz. Verder heb ik niet echt meegemaakt of gehoord, dat je door je leraar afgestraft wordt als je je huiswerk niet goed hebt.
 
Re: basis onderwijs

Ja, ik denk ook dat het niet zo erg is. Meestal hebben kinderen met huiswerk geen hulp nodig, dat is ook mijn ervaring. Als ze iets niet snappen, kunnen ze altijd aan de leraar vragen. Vooral de kleinere scholen zijn daarvoor geschikt. Bovendien, de Tsjechische scholen zijn beter voor de integratie van het kind.
 
Re: basis onderwijs

wij hebben ook een bepaalde tijd i het buitenland gewoond.voordat we daar naar toe gingen hebben we de kinderen toen (3,5,8 jaar)eerst priveles gegeven van de taal van het land.(ongeveer 3 maanden)het is verbazingwekkend hoe snel kinderen de taal oppikken.daarna gewoon naar de basisschool.ging prima.
 
Re: basis onderwijs

avia350 schreef:
En hoe ga je dan de kinderen helpen met hun huiswerk ? Kun je ze uitleggen wanneer i en wanneer y te gebruiken ? Vergeet niet dat de tsjechische school minder vrij is dan de nederlandse en meer prestatie gericht, dus huiswerk niet goed wordt door leraar afgestraft op kind. Dat hij/zij buitenlander is en daardoor minder steun van ouders heeft maakt niks uit.
Onze dochter zit op een lokale school, maar mijn vrouw is tsjechische en dochter is 2-talig opgevoed. Als ik zie hoeveel tijd mijn vrouw bezig is te ondersteunen met huiswerk dan kan ik me absoluut niet voorstellen dat iemand die het tsjechisch niet kent hiertoe ook in staat is.
Nou ik weet niet op wat v oor school jullie kinderen zitten, maar het lijkt me zwaar overdreven jou verhaal.
Ik ben me er terdege van bewust dat we het met z'n alle erg zwaar gaan krijgen, zeker wat de taal betreft.En hoe we gaan helpen met het huiswerk , dat weet ik nog niet iig samen doen want daar leren wij ook weer van (en evt daar hulp vragen bij het huiswerk maken na schooltijd door een juf)Ik ben er ook bijna van overtuigd dat we goede medewerking krijgen van de school, en dat zij ons helpen bij problemen.
Maar ik denk ook de redenering die ik eerder hier boven al aangaf van het integreren van de kinderen in het dorp dat dat ook een erg belangrijk iets is, en daarom kiezen we hoogstwaarschijnlijk toch voor de dorpsschool.(mits we daar natuurlijk niet zo'n school treffen als waar we hierboven over gelezen hebben natuurlijk).

Ook wij gaan zodra we het pand hebben gevonden wat we willen kopen(valt nog steeds niet mee)Tsjechische les volgen (waarschijnlijk bij Vlasta/Arachnee in Den Haag) zodat we niet helemaal bleu daar aankomen, en met wij bedoel ik dan het hele gezin dus ook de kids.
Ik denk dat wij deze beslissing goed hebben genomen, omdat we daar als het goed is niet voor een paar jaar maar voor altijd heen willen.
yeah.gif
 
Re: basis onderwijs

brenda geweldig gereageerd ik had het niet anders kunnen formuleren wij zijn druk bezig met de punten op de i te gaan zetten en inderdaad het valt niet mee maar wanneer is dat wel in nederland gaat het ook niet altijd over ach je weet het wel wat ik bedoel ik geloof niet dat ik mij hier voor moet verantwoorden. een ding heb ik geleerd ik heb meerdere malen voor mijn werk in het buitenland gewoond en dan sprak ik niet vloeien de taal en mijn ouder met hun internationaal bedrijf had het niet altijd makelijk maar we vergeten een belangrijk ding de mensen zelf ze zijn je heel er behulpzaam in IEDER LAND maar sta je er zelf niet voor open ja ach dan weet je het wel. Ik heb geleerd behandel de mensen zoals je zelf behandeld wilt worden dan heb je de beste medicijn in handen en ja als je houding anders is dan krijg je wat je vraagt denk ik. Maar het andere leuke nieuws is dat er zelfs nederlandse scholen zijn in tsjechie waar gewoonweg in het nederlands les word gegeven en dan net als je hiert engels krijgt krijg je daar tsjechies en het volgende het zijn ALLEMAAL KINDEREN uit nederland en belgie wil je hier meer over weten e-mail dan ze krijgen gewoon les op hun eigen niveau en hun eigen kunnen en het wordt nogeens gesubsideert door de nederlandse staat je ouder bijdrage is ongeveer per kind nog geen 400 euro per jaar.
tongue.gif
tongue.gif
tongue.gif


brenda wat zijn jouw plannen in tsjechie gewoon nieuwgierigheid van mijn kant uit
blush.gif
 
Wonen in Tsjechië met schoolgaande kinderen

Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste vraag op het forum, en ik weet niet of deze vraag al eens aan bod is geweest.
Maar toch stel ik hem, weet iemand hoe het is om met kinderen ( 17 en 14 jaar ) in Tsjechie tewonen.
Het gaat mij voornamelijk om school dingen, echt in het algemeen.
Of weet iemand een goeie informatie site, wel graag in het nederlands.
:D vgr Truus
 
Ik heb hier les gegeven op scholen, dus misschien dat ik een paar antwoorden kan geven op je vragen. Het is heel erg afhankelijk van waar je precies wil gaan wonen in Tsjechie en op wat voor nederlandse school je kinderen nu zitten. En wat bedoel je met 'school dingen'? Wat voor scholen er zijn, of hoe de docenten / de mentaliteit zijn? Etc.

Tanja
 
Hallo JipJan, mijn vraag was wat oppervlakkig, hier hopelijk wat meer duidelijkheid.
Wij zitten de denken aan de Zuid Bohemen ( buitenaf in een dorp )
De jongens zitten nu op VMBO niveau, 1 in klas 1 van de HAVO/ VWO,
en 1 het VMBO practisch voertuigtechniek. ( deze doet volgend jaar hier in ieder geval nog eind examen )
Hoe de mentaliteit is, maakt ons niet zoveel uit. ( ligt denk een hoop aan jezelf ) Ons is het meer tedoen om het gegeven van de toch wel moeilijke taal. Is dat voor kinderen van die leeftijd tedoen. ( leren en ook nog in zo'n vreemde taal )
Wij gaan natuurlijk met z'n allen Tsjechies leren, maar zouden hun dan wel mee kunnen komen. ( ze mogen best wel buiten beentjes zijn, maar ze moeten wel een lekkker gevoel op school hebben )
Ik hoop gewoon dat andere mensen al ervaringen hier mee hebben. ( positief of negatief )
de keus om wel of niet tegaan word wel makkelijker als je weet dat de taal niet zo'n obstakel is. ( als je wilt is alles natuurlijk teleren )

vgr Truus ( Lizan )
 
Bedankt Lisa, ik heb de info door gespit. Voor ons is het niet het probleem of de kinderen willen of niet, maar of de scholen gewoon voor hun een beetje tedoen zijn.
Makkelijk zal het niet zijn, maar als we/ze dat wilden bleven we wel in Holland. Het zou voor ons gewoon prettig zijn om iets meer teweten over de mogelijkheden. We hebben al wel Tsjechiësche kennissen, maar die hebben geen kinderen of tekleine kinderen .( en ook geen ervaring als emigrant natuurlijk )
Maar we gaan deze vakantie weer lekker naar de zuid Bohemen en kijken of we zelf iets wijzer kunnen worden.
Maar alle ervaringen zijn welkom.
vgr Truus ( lizan)
 
Hier in Nejdek woont een stel die met kinderen van een jaar of 10 en 16 hier naar toe zijn gekomen. Deze doen 'zakladni skola' en hebben op deze manier heel snel de taal opgepikt. Ze hadden af en toe wel wat aanpassings problemen, maar ik geloof dat dat na een jaar of 2 wel beter was. Toch zou ik dat nooit doen. Zal er zelfs geen seconde over nadenken om hier ooit mijn eventuele kinderen naar school te doen. Die moeten echt naar een 'alternatieve' school... Kind vriendelijk, zeg maar.
 
JipJan schreef:
Toch zou ik dat nooit doen. Zal er zelfs geen seconde over nadenken om hier ooit mijn eventuele kinderen naar school te doen. Die moeten echt naar een 'alternatieve' school... Kind vriendelijk, zeg maar.

Dat vind ik ook...tjsechische taal is echt moeilijk voor de buitelanders. Dat gaat ook over de toekomst..Nederland is voor de buitenlanders klaar, maar Tsjechie heeft geen alternatief school...en als wel niet overal...
Sorry voor fouten...btw. Ik ben uit Chodov u Karlovych Varu, dat is dichtbij Nejdek..in Nejdek heb ik ook paar vrienden;) ;)
 
Bovenaan