Olympische Spelen Turijn 2006

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vonny

Geblokkeerde account
MachAŠebe schreef:
als je zegt in tsjechie hockey heeft iedereen over ijshockey.
veldhockey is voor mietjes.:)
Deze onzinnige vergelijking laat ik voor jouw tsjechische -limburgse gedachte, in Nederland wordt veld-zaal hockey door zo,n 300.000 mensen beoefend, golfen is dus ook voor mmmm :( :(
 

Freddy2005

† In Memoriam
Finland kreeg het niet op een schoteltje van de USA.
Ze haalden het met 4 - 3.

Nadat ze eerst tot 2 - 0 waren uitgelopen en de USA terugkwam tot 2 - 2, later liepen ze terug uit tot 4 - 2 en de USA kon nog slechts eenmaal scoren.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zweden won eerder op de dag reeds overtuigend tegen Zwitserland met een 6 -2 score.
smilie_eishockey.gif
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Jemig wat spannend, heb het 1e stuk gemist maar zit nou al nagelbijtend klaar voor de volgende periode ..... :D (via de fantastische link) Gasten zitten nl wat anders te kijken :snik:

Man oh man oh man 2-0 voor Tsjechië nu :top: (einde 2e per)!
 
Arme Slowaken... ze deden het zo goed... TOTDAT ze de Tsjechen tegenover zicht kregen!!!

Gefeliciteerd Tsjechië!! (Mijn Tsjechische familie zat met vol enthousiasme en veel spanning te kijken naar de wedstrijd :D )

Ik ben benieuwd wie er in de finale mogen spelen!!
 

Vonny

Geblokkeerde account
Gefeliciteerd Ireen Wust met je gouden en bronzen medailles.SCHAATSEN wordt ook in Tsjechie gedaan ?
 
Vonny schreef:
Gefeliciteerd Ireen Wust met je gouden en bronzen medailles.SCHAATSEN wordt ook in Tsjechie gedaan ?
Natuurlijk ! Jij heb toch al over Sablikovan gehoord , of niet? Trouwens wat betrefd Ijshockey : Jupieeeeeeeeee:D
 

Tabe

† In Memoriam
goud, zilver of brons ?

Vier dagen geleden, toen de meeste Tsjechische ijshockey-fans al wanhopig waren, heb ik gezegd dat we (de Tsjechen) voor een medaille gaan, minimaal brons!!! Krijgt die eigenwijze Fries toch gelijk ????

Hoop op goud, maar ik zou na de teleurstellende voorronde ook al tevreden zijn met brons.
Zullen we de volgende keer een poule maken ???

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Volgende keer ... ? Ik zeg zilver! ;) Wat zetten we in? klein glaasje Fernet voor Tabe, groot glas Frankovka voor mij :D Wie durft voor goud te gaan ?
 

Vonny

Geblokkeerde account
Dan zullen wij kijken en hopen dat de Tsjechen een puike partij spelen, bedankt voor de tip.
 
helaas moet ik werken, en tijdens de finale ook :snik:

Maar we zullen zien, ik durf geen uitspraken te doen, ik had namelijk ook niet verwacht dat ze van slowakije zouden winnen.
Ik hoop op een old school finale; Tsjechie-Rusland :)
 
Goude plak voor Neumannová op 30km vrije stijl

Langlaufster Katerina Neumannová heeft de Olympische titel op de dertig kilometer vrije stijl veroverd. De Tsjechische troefde in een spannende eindsprint de Russische Julija Tchepalova, de kampioen van 1998, en de Poolse Justyna Kowalczyk af. Kristin Steira uit Noorwegen werd vierde.

De verrassend sterke Kowalczyk demarreerde op 1,5 kilometer voor de meet in Pragelato uit een kopgroep van vier langlaufsters. Ze slaagde er echter niet in om weg te blijven en had in de eindsprint geen kracht meer over.

Kowalczyk pakte de eerste plak voor Polen in Turijn en de eerste Poolse langlaufmedaille ooit. Neumannová sleepte voor Tsjechië de eerste gouden plak in Turijn en de eerste gouden langlaufmedaille ooit binnen.
 

Bijlagen

  • MA113df3_neumannova.jpg
    MA113df3_neumannova.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 2
Onderstaand verhaal is afkomstig uit De Stentor

Sablikova gevaarlijke outsider in Turijn

Martina Sablikova komt uit een land zonder schaatstraditie en zonder kunstijsbaan. Alleen dat maakt de aanwezigheid van de achttienjarige schaatsster uit Tsjechië op de Olympische Spelen al zo bijzonder. TURIJN - Martina Sablikova zit onderuit gezakt op een bank. Ze gaapt, oogt verveeld en glimlacht af en toe als haar coach Petr Novak iets over haar vertelt.

Zelf zegt ze gelukkig te zijn als schaatsster, hoe monotoon en eenzaam haar bestaan ook is. Sablikova zegt dat ze aan de reacties van andere schaatsers merkt dat ze vooruitgang boekt.

Ze kreeg tijdens de Olympische Spelen in Turijn zelfs een schouderklopje van Joey Cheek, een teken dat de jonge Tsjechische schaatsster is geaccepteerd door de internationale gemeenschap. Sablikova: ‘Erben Wennemars heeft me voor de drie kilometer zelfs geluk gewenst!’ Basketbal was haar sport, daarnaast probeerde ze rolhockey en via het skeeleren kwam ze in aanraking met de schaatssport. Ze begon op een ijshockeybaantje in haar woonplaats Zdar nad Sazavou (23000 inwoners) in midden-Tsjechië.

Petr Novak, haar eerste en tot nu toe enige coach, vertelt dat ze om de vijf meter viel. Dat was acht jaar geleden. ‘Ze leek Bambi wel.’ Sablikova heeft niet de uitstraling van een krachtmens zoals Renate Groenewold of Cindy Klassen. Ze is schuw, heeft een spits gezicht en is broodmager. Maar toch wordt in het Nederlandse kamp wel degelijk rekening met haar gehouden. Sablikova is, na haar zevende plaats op de 3 kilometer, een gevaarlijke outsider op de 5 kilometer.

Ze is dagelijks met haar trainer Novak, een oud-schaatser en voormalig fabrieksarbeider, in de ochtenduren op het ijs in Turijn te vinden waar ze veel rondjes rijdt. Ze heeft een bijzondere manier van bochtenlopen. Ze komt wijd uit de bocht, zoals Karlstad dat vroeger deed, en komt met een extra slag naar binnen. ‘Voor mij is dat de ideale lijn’, aldus Sablikova.

Bij gebrek aan een kunstijsbaan trainde Sablikova in haar eerste jaren op rolschaatsen op een 333-meter asfaltbaan waar ze in de zomer nog altijd veel traint. Voor ijstraining is de gymnasiumleerlinge aangewezen op de ijsbanen in Berlijn en Erfurt.

Al die tijd heeft ze een één-op- éen relatie met coach Petr Novak. Een huisvriend, want zijn vrouw en de moeder van Martina Sablikova zijn vriendinnen. ‘Ik ben gevraagd haar te trainen.’

Novak, die tegenwoordig in dienst is van de legerclub Dukla uit Praag, heeft haar ouders een olympische titel voor Martina Sablikova in het vooruitzicht gesteld. Niet in Turijn, maar over vier jaar in Vancouver. Sinds een jaar gelooft Martina Sablikova in haar mogelijkheden, nadat ze lang haar twijfels heeft gekend. Ze is in bezit van het wereldrecord voor junioren over drie kilometer (4 minuten 00,69 seconden). Een maand geleden won Sablikova de 5 kilometer op het EK allround.

Sablikova hoopt dat haar prestaties in Turijn de aandacht trekken van Tsjechische sponsors. Het duo komt rond van een vergoeding van 11.000 euro per seizoen. De olympische kwalificatie leverde een bonus op van 5000 euro.

Novak en Sablikova dromen van een commercieel Tsjechisch schaatsteam. Ze traint regelmatig met een groep 15 en 16-jarigen onder wie haar jongere broer Milan Sablik.

Sablikova gaapt nog eens. Novak verontschuldigt zich: ‘We zijn vannacht naar het Tsjechië-huis in de Franse Alpen geweest. We kwamen pas om twee uur ’s nachts terug. Martina is moe.’
 
Oow!!! Ben zo blij dat het Neumannova ein-de-lijk is gelukt!!! :D (en dat terwijl het nog afwachten was of ze mee zou doen, want ze had griep...)
:bloem: :D GEFELICITEERD!!!:D :bloem:

Ik heb trouwens een berichtje gelezen (http://www.zoh.cz/index_view.php?id=159227) waarin Jaromir Jagr verteld dat het nationale Tsjechische ijshockeyteam expres een beetje zwak gespeeld heeft, zodat ze hun krachten konden sparen. Ze hebben gewacht totdat het echte gevecht om de medailles begint. Enige noodzaak was, om in de play-offs te komen en daarna begint alles weer vanaf nul.

Hopen dat ze vanmiddag gaan knallen!
 
Bovenaan