Navigatiesystemen: techniek, hardware & software

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : http://www.nu.nl/news/959279/53/TomTom_levert_navigatieapparaten_met_virus_af.html

TomTom levert navigatieapparaten met virus af

Uitgegeven: 29 januari 2007 10:30

AMSTERDAM - TomTom heeft enkele GO 910 navigatie-apparaten afgeleverd met een virus erop geïnstalleerd. Dit meldt het bedrijf in een e-mail aan de IT-website Daniweb.com.

Het bedrijf stelt dat het virus een laag risico heeft en geen gevaar oplevert voor het apparaat. Het gaat om TomTom GO 910-apparaten met softwareversie 6.51 die tussen september en november 2006 zijn geproduceerd.
Volgens Daniweb.com gaat om zowel een virus als een zogenoemd trojaans paard. TomTom heeft in de e-mail niet aangegeven hoe het virus op het apparaat terecht is gekomen. Wel stelt het bedrijf dat acties zijn ondernomen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
 
tom tom POI

Hallo,
Heeft er hier iemand ervaring met tomtom 6 in tsjechie? ik heb hem op mijn ipaq staan, en ben opzoek naar POI's, weet iemand hier, waar ik die kan vinden?
Alvast bedankt!
 
Onze Tom Tom one heeft een kaart van 2005 erbij, hoe kom je aan de nieuwere versie? Kan je die ergens uploaden of moet je weer een hele nieuwe europakaart kopen? Dat is me nog steeds niet zo duidelijk en ja...ik ben redelijk blond.:D
 
Elly, ik krijg niet de indruk dat jullie ooit bezig zijn geweest met je TomTom via de computer? Dat is echt heel jammer, want je mist daardoor ontzettend veel opties om je One te moderniseren. Niet alleen de kaarten, maar ook het besturingssysteem (en dus de mogelijkheden) van je One.

Zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen, is er een programmaatje van TomTom, HOME genaamd, waarmee je je TomTom aan de PC kunt koppelen en op alle mogelijke manieren kunt bijwerken/updaten. Ook kan je dan via je PC kaarten kopen, downloaden en installeren op je One. Echt de moeite waard. Via deze link kan je de HOME-versie voor de oude TomTom One downloaden.

Maar ik begrijp dat jullie niet zulke computer-nerds zijn. :lmfao:
Geeft verder niets, maar ik denk dat je dan het beste de gewenste kaart(en) kunt bestellen via de computerwinkel, dan omzeil je het hele (niet zo ingewikkelde, vind ik) gedoe met je PC. ;)
Bedenk wel dat Tsjechië (samen met Polen, Slowakije, Hongarije, Moskou en St. Petersburg) tegenwoordig op een aparte kaart staat, dus niet meer in de kaart van West-Europa!
 
Bedankt Punk, we gaan het proberen met de pc, we vragen het gewoon eens aan onze schoonzoon die wel een "nerd"is. Kan het dan ook als het op een aparte kaart staat? We gaan al over 5 weken en willen vooral naar het Oosten, Moravië en misschien 1 dag de grens over naar Slowakije.
 
Elly, als je de kaart van Tsjechië koopt, zitten daar ook de Europese hoofdwegen in. Je kan dus met die kaart in principe door heel Europa navigeren, zolang je maar niet naar kleine zijstraatjes wilt (behalve dan in Tsjechië natuurlijk, want dat staat er tot in de kleinste details op). Maar je kan dus (vanaf de dichtstbijzijnde wat grotere straat bij jouw hui) navigeren naar alle grotere straten in elke willekeurige Europese stad.

O ja, en laat die "nerd" ;) gelijk even HOME op je PC installeren, zodat hij behalve die kaart downloaden ook gelijk het besturingssysteem van je TomTom kan updaten. Dan heb je meer mogelijkheden en de menu's zien er een stuk mooier uit.
 
Zojuist nieuw uitgebracht door TomTom:

Map of Western & Central Europe

Reis met deze kaart van deur tot deur, waar dan ook in 26 landen in West- & Midden-Europa. Met de volgende landen: Andorra, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Hongarije, Monaco, Noorwegen, Polen, Portugal, San Marino, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland, Ierland, Nederland en Vaticaanstad

prijs: € 109.95 bestandsgrootte: 1.7 GB
Deze kaart is uitsluitend te koop en te downloaden via www.tomtom.nl of TomTom HOME.
Voor het installeren is minimaal een 2GB SD-kaartje in je TomTom nodig (varieert in prijs van 17 tot 30 Euro, afhankelijk van merk en winkel).
 
Elly, als je de kaart van Tsjechië koopt, zitten daar ook de Europese hoofdwegen in. Je kan dus met die kaart in principe door heel Europa navigeren, zolang je maar niet naar kleine zijstraatjes wilt (behalve dan in Tsjechië natuurlijk, want dat staat er tot in de kleinste details op).

Klopt helemaal :) Ik heb afgelopen jaar alleen de kaart van Tsjechië, Polen en Slowakijen gekocht... Het woonerf hier herkende de kaart idd niet, maar nadat we 2 keer de hoek om waren zat ik al op een weg die de kaart wel herkende. Ook in Duitsland geen problemen gehad ! Alle wat grotere wegen in Duitsland staan er gewoon op, de tank stations en (weg) restaurants ook.... Ideale kaart voor mensen die naar Tsjechië op vakantie gaan en niets hebben aan de kaarten van landen als Frankrijk, Spanje, Engeland, enz....

Scheelt je zeker de helft van het geld deze kaart en hij werkt buiten in Tsjechië zelf ook heel goed op de heen en terugreis door Duitsland!
 
ik heb op mijn tomtom mobile smartphone al sinds vorig jaar een kaart van Polen, Tsjechie, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, plus de hoofdwegen van europa natuurlijk.
was in totaal zo'n 500 mb, en dit werkt perfect!

heb alleen moeite met de juiste straatnamen te spellen..
 
Hallo,

Zijn er ook POI's voor bijv. TomTom voor verkoopkantoren van vignetten direct aan de Tsjechische grens? Lijkt me verdomde handig om die in m'n routeplanner op te nemen. Zo kan ik daar gemakkelijk even een tussenstop maken en zo'n vignet kopen. Als ik de route plan, kan ik daar eenvoudig een extra stop in lassen.

groet, Conradus :(
 
POI's zijn Points Of Interest, oftewel: Nuttige Plaatsen.

In navigatiesystemen kan je allerlei objecten gesorteerd in groepen opslaan, waar je dan vervolgens heen kan navigeren. Ik noem maar wat: campings, ziekenhuizen, musea, parkeerplaatsen, benzinestations, restaurants, kortom, alles wat maar handig kan zijn. Dat zijn dus POI's, die door TomTom overigens NP's (Nuttige Plaatsen) genoemd worden.

PS. Ik vergeet nog te vermelden dat de navigatiekaarten standaard al een grote hoeveelheid POI's bevatten. Maar de gebruiker kan ze zelf ook aanmaken. Erg handig...
 
R

Risak & Kaca

Guest
ahoj , ik heb deze topic gelezen maar ik ben niet zo snuggere :lezen: , maar ik begrijp dat ik met de kaart van Tsjechië, Polen en Slowakije in mijn oude TomTom Go 300 wel alles in tsjechie kan vinden, maar in duitsland en nederland alleen de hoofdwegen.
maar misschien een rare vraag, als je een sd kaart van iemand anders in je tomtom doet, werkt dat dan ook? of is de kaart echt persoons, naja tomtom gebonden?
 
De kaarten van TomTom hebben een serienummer dat is gekoppeld aan het serienummer van het navigatieapparaat. Je kan ze dus (zonder illegale trucjes) niet gebruiken in een ander apparaat.
 
Ik heb ook een GO 300 en ik kan je verzekeren dat het het geld waard is om de nieuwe kaarten erop te zetten. Kies je voor de nieuwste West-Europa / Centraal Europa kaart, dan ben je weliswaar 110 Euro kwijt, maar kan je in bijna heel Europa (ook Tsjechië) van deur tot deur navigeren. Je moet er dan wel een groter SD-kaartje van minimaal 2 GB bijkopen, anders kan je de kaart niet op je TomTom installeren.
 
Mocht je het eerst een keer willen "uitproberen" kan je natuurlijk ook tijdelijk van TomTom ruilen met iemand die een TomTom heeft die wel een kaart van Tsjechië erop heeft en de kaart dan niet nodig heeft....

Risak & Kaca schreef:
ok dat is fijn om te weten , ik wist niet dat de GO 300 dat ook ondersteunde. dus weer eens goede bruikbare info Diky !!!
Tja, dat zal je wel denken, maar Punk beweerde in een eerdere posting dat het volgens de website van TomTom alleen op de 500 en 900 werkt....
 
Bovenaan