Navigatiesystemen: techniek, hardware & software

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Thanks Pasqual for translation! :)

Every category has an icon, if it is not true, its usually private category... BUT! "Download button" is only for downloading POI without icon! If you need icon, just click to picture (icon) of category and then save as... After you copy icon to map directory, your POI category works with icon....

We started with translating of POI category, but if you will need something special, just write it.

rossini
 
karl (Theo) schreef:
Ik heb nog geen TOMTOM, en overweeg er een aan te schaffen. Als ik globaal naar alle info kijk, dan lijkt het mij ingewikkeld welke ik het best kan aanschaffen.
Je zou de TomTom One kunnen kopen. Adviesprijs 349 Euro. De Beneluxkaart zit er standaard bij. Naderhand kan je er altijd nog de landenkaarten bijkopen die je nodig hebt.

Maar ik persoonlijk zou kiezen voor de TomTom GO 510. Adviesprijs 499 Euro. Heeft aanzienlijk meer mogelijkheden (en nieuwere techniek) dan de One en je hebt er gelijk (bijna) heel Europa op kaart bij.
 
Ik heb goede ervaringen in Tsjechie met TomTom.

TomTom navigator 5 (PDA) deed het goed, nog niet allen straatnamen waren toen bekend.
Dit jaar met de Go 910, er was geen straatnaam meer onbekend en de routes klopten perfect.

Maar de 910 is wel kostbaar als hij alleen gebruikt word in NL.

Er zijn trouwens tegenwoordig vele andere navigatie systemen (PNA's) die steeds goedkoper worden.
Ik heb zelf geen ervaring met andere systemen dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen.........googelen dus.

Jos
 
Mooi apparaat, die 510... Let overigens wel op:

TomTom levert sinds kort een nieuwere versie uit van de "Maps of Western Europe". Voor zover ik heb kunnen achterhalen, zijn Tsjechië en Polen uit dit landenpakket geschrapt. Ik weet niet zeker of dit ook geldt voor de Europa-kaarten die standaard op de 510 zijn geïnstalleerd. Controleer dit dus bij aanschaf!
Waarom deze landen zijn verwijderd? Geen idee; ze zaten wèl in het vorige pakket. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat TomTom t.z.t. met een apart pakket voor Midden- en Oost-Europa komt.

Voorlopig moet je voor Tsjechië de aparte kaart van Duitsland aanschaffen. Dan heb je volgens TomTom een wegendekking van 99%.
 
PuNkEnStEiN schreef:
Waarom deze landen zijn verwijderd? Geen idee; ze zaten wèl in het vorige pakket.
Dit is oa. van toepassing op de nieuwe Tom Tom ONE EUROPA. Deze nieuwste versie van de TOM TOM ONE EUROPA maakt namelijk geen gebruik van de kaarten van TELEATLAS, maar van de kaarten van NAVTEQ.
Op de site van TOMTOM staat er het volgende over:

De regiokaarten voor TomTom ONE New Edition worden geleverd door Tele Atlas terwijl de kaart van Europa voor TomTom ONE New Edition door Navteq wordt geleverd. Welke kaarten zijn beter? Zijn er verschillen?

Antwoord

Zowel Tele Atlas als Navteq leveren kaartdata van hoge kwaliteit. Er is geen sprake van een kwaliteitsverschil tussen de regiokaarten en de kaarten van Europa voor TomTom ONE New Edition.
Overigens zijn de kaarten van Teleatlas nog wel gewoon te koop (via download) op de site van TOM TOM Plus-diensten
 

Marcel

Moderator
een klein tikkie :offtopic: maar op www.femkeontour.nl is de stem van Femke Halsema als stem in je TomTom te downloaden ...
en nee, je kan met Femke dan ook rechtsaf ... :deuk:
want, 3 x linksaf is toch ook rechtsaf ?? :D
 
TomTom berekent reistijden

AMSTERDAM (ANP) - Automobilisten met een TomTom-navigatiesysteem krijgen binnenkort actuele informatie over reistijden. TomTom gaat samen met het telecombedrijf Vodafone informatie hierover verzamelen via de mobieltjes van automobilisten.


Op basis van de snelheid waarmee de telefoons zich verplaatsen, kan worden berekend hoe snel auto's ergens kunnen komen.

TomTom en Vodafone hebben het systeem met succes in de praktijk uitgeprobeerd. In de tweede helft van 2007 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd. Nederland krijgt hiermee een wereldprimeur, aldus TomTom vrijdag.

Goede banen

Automobilisten krijgen nu soms al informatie over reistijden via borden boven de snelwegen. Ook de radio wordt veel gebruikt bij fileleed. Maar de informatievoorziening is onvoldoende, meent TomTom. De nieuwe technologie levert sneller informatie over files. Het systeem bestrijkt alle grote wegen in Nederland en het TomTom-apparaatje kan op basis van de gsm-informatie de snelste route berekenen.

De dienst is in eerste instantie alleen bedoeld voor klanten van TomTom. Maar de twee bedrijven willen ook de autoriteiten toegang geven tot de informatie. Zij kunnen die gebruiken om het verkeer in goede banen te leiden.

TomTom hoopt ook met andere telecombedrijven overeenkomsten te kunnen sluiten. Het gaat dan om Europese en Amerikaanse ondernemingen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Overheid vraagt inspraak in TomTom-routes

Het Nederlandse ministerie van Verkeer gaat afspraken maken met de producent van het navigatiesysteem TomTom. De routes die het systeem voorstelt, moeten in de toekomst minder door dorpskernen en woonwijken lopen.

Ook in Vlaanderen werd een voorzichtige aanzet gegeven om de navigatiesystemen veiliger te maken. "Volgend jaar beginnen we met de samenstelling van een databank met gegevens over de wegen in Vlaanderen", zegt Steve D'Hulster van het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.

"Onder meer schoolomgevingen en dorpskernen zullen uitvoerig in kaart worden gebracht."

Als ze voltooid is, zal de databank ter beschikking worden gesteld van bedrijven als TomTom. "Maar dat kan nog even duren", zegt D'Hulster. "Een van de problemen is dat in ons land de bevoegdheid over de wegen is verdeeld over verschillende overheden."

gva.be
 
TomTom heeft van alle kaarten updates uitgebracht. Het is nu ook mogelijk een aparte, gecombineerde kaart te kopen van Tsjechië, Slowakije, Polen en Hongarije. Deze is tot eind dit jaar in de aanbieding (20% korting) voor € 47.96 en te downloaden m.b.v. TomTom HOME.

map.jpg
 
Fred, hoe werkt dat dan precies met dat uploaden? Zijn daar ook kosten aan verbonden? Wij hebben nl. wel de Tomtom Europa kaart maar merkten wel dat rotondes die al 2 jaar geleden gemaakt waren nog niet op deze kaart stonden.
 
Nee hoor, het binnenhalen via internet van nieuwe kaarten kost naast de kaartprijs niets extra. Je geeft op http://www.tomtom.com/products/maps/ aan welke kaart je wilt downloaden. Vervolgens maak je per computer het vereiste bedrag over en even later kan je de kaart binnenhalen.
Let op: installatie van de kaart op je TomTom kan alleen via TomTom HOME.
 

Marcel

Moderator
Pim Fortuyn wijst de weg

Uitgegeven: 4 december 2006 22:22

AMSTERDAM - Wie zich door Pim Fortuyn de weg wil laten wijzen, kan de stem van de vermoorde politicus downloaden en installeren op het navigatiesysteem TomTom.
De makers van de website Navigatiestemmen.nl hebben naar eigen zeggen een aantal herkenbare en markante uitspraken van Fortuyn in het programma verwerkt. Rijdt de bestuurder verkeerd, dan zegt de stem bijvoorbeeld: "Verderop omkeren, it's a bloody shame".
In de verkiezingsperiode werden door TomTom de stemmen van onder meer Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) en Femke Halsema (GroenLinks) in het navigatiesysteem verwerkt.
Volgens Navigatiestemmen.nl was het daarom nu 'tijd voor een ander geluid'. Op de site zijn naast de stem van Fortuyn ook de stemmen van de voetballers Frank en Ronald de Boer en van Pippi Langkous te downloaden.
 
Aandachts punt

Als ik in de winter met Tom Tom navigeer naar Tsjechië en ik kies voor de snelste route, kom ik wel es voor een bergpas die gesloten is!!! Dus is het verstandig de route van tevoren goed te bekijken en event. een omweggetje te maken
 
Nog twee opstartplaatjes voor de oude TomTom Go (300/500/700/One/Rider) serie.
Kopieer het plaatje naar je computer. Roteer het plaatje met een tekenprogramma 90 graden met de klok mee. Sla het plaatje op als splash.bmp en kopiëer dat naar je TomTom, et voila. ;)

skoda1000mb-1964.jpg skoda1000mb.jpg
 
Ik wist niet eens dat je een plaatje naar je Tom Tom kon kopiëren, ik ben al blij dat ik geen kaart meer hoef te lezen maar de plaatjes zien wer wel erg leuk uit. Is het moeilijk om dat over te zetten:confused: :confused:
 
Bovenaan