Navigatiesystemen: techniek, hardware & software

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Friezen die de standaardstemmen in hun routeplanner zat zijn, kunnen zich vanaf nu in hun eigen taal de weg laten wijzen.

De instructies worden overigens niet gegeven in het 'standaardfries', maar in het stadsfries. Dat wordt gesproken in onder meer Leeuwarden, Sneek en Harlingen en is een mengelmoes van het Nederlands en het Fries.
Cadeau
De 'Friese routeplanner' is een initiatief van de Leeuwarder wethouder Tom van Mourik. De VVD'er gaat inmiddels door het leven als TomTom van Mourik, een knipoog naar Nederlandse fabrikant van routeplanners. De planner is in diverse formaten gratis te downloaden op website van de Leeuwarder VVD. 'Het is een cadeau aan alle stadsfriezen die ver weg ook graag nog een beetje thuis zijn', aldus initiatiefnemer Van Mourik.
Of niet dan!
De routeplanner is ingesproken door de in Friesland bekende dichter Anne Feddema. De aanwijzing 'na 100 meter linksaf' is door hem omgedoopt in: 'na 100 meter naar links afbúge, ju'. Wanneer de gebruiker de bestemming heeft bereikt dan krijgt hij te horen: 'bestemming bereikt, of niet dan!'.

Publicatiedatum: vrijdag 24 februari 2006
Bron: ANP/zibb.nl
 
Gisteren was het dan zover: ik heb de TomTom 300+ (met Maps of Western Europe er gratis bij) gekocht!!!

De TomTom-gebruikers kennen allemaal dat ene begin- en afsluitscherm wel met die getekende hand die het TomTom-scherm aanraakt. Die is te vervangen door zelfontworpen plaatjes, en dat heb ik vanmorgen dus even vlug gedaan mbv Photoshop.

De bijlage is een jpg-bestand; het bestand dat je nodig hebt voor de TomTom staat hier. Klik op de link, vervolgens met de rechtermuisknop op het plaatje en sla hem op als splash.bmp

splash.jpg

En nog eentje:

Hier downloaden (hetzelfde verhaal als boven).

splash2.jpg
 
Vanavond proberen!!

Als je de afmetingen etc wilt verklappen kunnen we het mss zelf doen of is het erg ingewikkeld?
 
Ik vond het niet erg moeilijk, nee...

Afmetingen 320x240 pixels. De afbeelding moet worden opgeslagen onder de naam splash.bmp en moet voor het opslaan een slag met de klok mee gedraaid worden (zoals die plaatjes van mij hierboven op ImageShack).
 
Hi iedereen, ik ga heel binnenkort naar Tsjechië. We gaan met twee gezinnen met de auto. Als routeplanner gebruiken we TomTom.

Ik ben op zoek naar POI's van Tsjechië. Hier is heel weinig informatie over of kijk ik verkeerd? Zelfs op Duitse sites wordt eerder naar West-Europese POI's verwezen dan naar de Oosterburen.

Wat zijn POI's?

M.b.v. Points Of Interests (POI's), ook wel Nuttige Plaatsen (NP's) genoemd, kan je allerlei zaken zoals bijvoorbeeld restaurants, benzinestations, ziekenhuizen, attracties, flitscamera's, roodlichtcontroles, parkeerplaatsen, e.d. op je navigatiekaarten installeren.

POI's worden d.m.v. een lengte- en breedtegraad opgeslagen. Deze bestanden zet je op je TomTom en die kan er mee aan de slag. Heel handig als je bijv. snel op locatie iets moet zoeken. POI's zijn er voor diverse navigatiesystemen.
 
TomTom heeft software uitgebracht voor alle oude modellen (300, 500, 700, One en Rider), waarmee je via de PC je TomTom kunt configureren en updaten. Het programma heet "Home" en is via www.tomtom.com/home te downloaden en te installeren.

Ook is er een update van de besturingssoftware, versie 6.14 (was 5.440). Grafisch ziet alles er veel fraaier uit en er zijn allerlei nieuwe navigeer- en instelmogelijkheden bijgekomen. Alles lijkt bij mij goed te werken, op het instellen van de klok na (wat in de nieuwe versie via GPS gebeurt; de tijd wordt elk uur automatisch gesynchroniseerd). Gisteren, na installatie van versie 6.14, klopte de tijd voor geen meter, maar gisteravond en vandaag lijkt het in orde.

Installeer Home op je PC, start het programma, sluit je TomTom aan op de PC via de USB-kabel en het feest kan beginnen. Je kunt nu op het beeldscherm van de PC instellingen aanpassen, routes plannen/wissen, favorieten en NP's (Nuttige Plaatsen) - ook wel POI's (Points Of Interest) genoemd - bijwerken, kaarten online kopen en downloaden, enzovoort.
Leuke bijkomstigheid van deze software is dat je nu de kaarten van TomTom kunt opslaan op de PC als GIF of JPG, en dat is dan weer handig als je iemand wilt helpen met een bepaalde route. Zie als voorbeeld dit bericht.

Voor de Tsjechië-gangers onder ons die nog geen kaart voor Tsjechië hebben, is vooral deze kaart, ook qua prijs, interessant om te downloaden:

Map of DE, AT, CH, PL and CZ

Gedetailleerde regiokaart van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Tsjechische Republiek en Liechtenstein die aansluit bij het hoofdwegennetwerk van West-Europa.

Dekking stratennetwerk: DE, AT, CH: > 99%, PL: 23%, CZ: 99% (waarvan 47% met volledige details*).

prijs: € 59.95
De dekking van Tsjechië was op voorgaande kaarten 36% en dat bleek in de praktijk al ruimschoots voldoende om Tsjechië te doorkruisen. Kortom: deze nieuwe kaart is zeer zeker de moeite waard. :ja:
 
Kan dit gewoon gratis Punk? En is het niet moeilijk? Wij hebben alleen de tomtom one en die deed het goed in mei, maar we weten niet precies hoe je dat moet updaten, omdat we daar nou net niet zo handig in zijn.
groetjes, Elly
 
Het downloaden van HOME en de update van het besturingssysteem is gratis, ja. Zie de link die ik boven gaf.

Ik zou zeggen: begin als eerste met het downloaden van "HOME" en installeer dat op je PC. "HOME" opstarten en gewoon even bekijken. Het wijst zichzelf allemaal via de menubalk links (vind ik tenminste). ;)
Je kan vervolgens je TomTom aanzetten en met het bijgeleverde USB-kabeltje op de PC aansluiten.

Maar maak, voor je iets veranderd aan je TomTom, eerst een backup van het geheugenkaartje naar je PC. Ik ben niet verantwoordelijk als er iets mis gaat, hoor... :tomaat:

Succes!
 
Heb net vol risico (zonder backup) de tom tom van m'n ouders zitten updaten... het is inderdaad heel simpel en volgens mij kan het "BIJNA" niet fout gaan :)
 
TomTom heeft een nieuwe update van het besturingssysteem uitgebracht. Versie 6.14 herkende bijvoorbeeld geen SD-kaarten groter dan 1MB. Dat is nu - samen met nog wat andere schoonheidsfoutjes - verholpen.
De nieuwste versie 6.15 is te downloaden en installeren m.b.v. het programma HOME. Zie mijn eerdere bericht hierover in dit topic.
 
Wij hebben de Tomtom one sinds mei en nog niets gedaan met uploaden, we merkten al dat enkele rotondes rond Praag niet genoemd werden door Eva ( zoe noemen wij onze Tomtom) Alleen weet ik niet hoe je zo'n geheugenkaartje back upt, is dat moeilijk?
 
Begin maar eens met het downloaden en installeren van HOME op je PC, dat is de basis om het allemaal makkelijk te maken. Ik heb dat boven beschreven. ;)
 
Er is een update uit van TomTom HOME, de software waarmee je je TomTom via de PC kan beheren en configureren.
Als je de huidige versie van HOME opstart, word je gevraagd of je de nieuwe versie wilt installeren. De rest wijst zich vanzelf.
 
Czech POINTs OF INTEREST

Hi Everybody! My (nick)name is rossinni and I am from Czech Republic. If you need some poi's from Czech republic for your CAR NAVIGATION, for example speed cameras :), petrol stations, restaurants and more, just visit www.poi.cz, then choose POI ONLINE from menu and here it is! Free (really FREE) database of POI from CZ. We prepare an English version of this page. Also for questions You can send us email, we speak English (a bit) ;)...

rossini@poi.cz .... it's me, libor_m@poi.cz .... second admin

You are welcome in Czech Republic
 
ik heb er een aantal gedownload van poi.cz, ze doen het ook!
maar krijg je geen icoontje op je tomtom maar een rood vierkantje, ik kan dus niet zien wat voor poi het is. weet iemand al hoe het wel moet?
 
Hoi
Ik heb nog geen TOMTOM, en overweeg er een aan te schaffen. Als ik globaal naar alle info kijk, dan lijkt het mij ingewikkeld welke ik het best kan aanschaffen. ( ik rij meestal in NL en slechts een paar keer per jaar in het buitenland)
Wie kan mij adviseren.
Ik ga meestal voor "basis, maar kwaliteit"

bij voorbaat dank !
Theo
 
Bovenaan