Mountainbiken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

A

acherkogl

Guest
Hallo allemaal,

ik ben voor het eerst op dit forum terecht gekomen omdat ik deze zomer in het reuzengebergte wil gaan fietsen. Ik had geen idee of je een beetje kon fietsen en toen kwam ik dit forum tegen. Ik las al dat je in het reuzengebergte goed kon fietsen. Mijn vraag is eigenlijk zijn er veel routes en hoe vindt je die. En wat zijn de goeie routes zonder dat je een boswachter op je nek krijgt.

Met vriedenlijke geografische groet

Hendrik
 
A

acherkogl

Guest
Zijn dat gewoon standaard fiets kaarten of moet je dat doen aan de hand van wandelkaarten. Ik las ergens namelijk dat je dit op wandelkaarten kon zien, vandaar ook mijn vraag.
 
Ook een paar goede sites (wel in het Tsjechisch) zijn:
www.nakole.cz
www.mtbs.cz

In principe als je een wat 'betere' mountainbiker bent, kan je gewoon een kaart kopen met wandelroutes (meestal gemarkeerd langs de weg als geel, groen, blauw of rode blokjes) - en deze gewoon fietsen... soms zijn deze wandelpaden wel iets meer technisch dan gewone fietspaden...

Happy V
 
Wij willen deze zomer ook gaan fietsen in Tsjechie. Waren eigenlijk van plan de racefiets mee te nemen maar begrijp dat een mountainbike in Tjechie huren een beter idee is?
Weten jullie een mooi gebied om te fietsen 1-1,5 uur rijden van Praag vandaan? Wat heuvels en bergen zou fijn zijn! Het reuzengebergte is wat ver van Praag vandaan, wat dichter bij Praag zou fijn zijn!
 
Wij hebben vorig jaar onze vakantie doorgebracht in Kokorinsko Udoli.
Daar heb je hele mooie fietsroutes, en dat is niet al te ver van Praag.
Ikzelf vond de omgeving prachtig, ook om te wandelen trouwens.
 
Wij willen deze zomer ook gaan fietsen in Tsjechie.
Er ligt een heel gebied om te biken ten zuiden van Praag. Deze heuvels heten Brdy en is vanaf Praag 15min. Parkeer in Dobřichovice en vanaf daar lopen perfecte routes naar het Zuiden (en weer terug). Dit is MTB. Verder kun je naar Karlstejn (kasteel) fietsen is wel veel asfalt, "Amerika" (soort canyon) bekijken, stroomdal van de Beroun, etc., etc. Dat is meer trek/racefiets.

S6
 
Bedankt voor de reacties!
We zitten momenteel te kijken naar een camping in omgeving Beroun, camping Karlstejn. Begrijp ik nu goed dat je daar ook met de racefiets kunt fietsen? We zitten nog te twijfelen of we ze meenemen of niet.

Van Brdy heb ik ook wat gelezen maar ik kan even geen camping in de buurt vinden. Misschien dat een dag tripje daar naar toe leuk is? Je kunt daar goede mountainbikes huren?

Misschien dat we tussendoor toch een keer gaan verkassen naar omgeving reuzengebergte, Vrchlabí of adelaarsgebergte, Destné v Orlických horách.
Waar kan je het mooist MTB-en? En goede MTB's huren?
 
Van Brdy heb ik ook wat gelezen maar ik kan even geen camping in de buurt vinden. Misschien dat een dag tripje daar naar toe leuk is? Je kunt daar goede mountainbikes huren?

Brdy is de heuvelrug die ongeveer vanaf karlstejn circa 10km ten oosten ligt en loopt in zuid westelijk richting (tot boven Přibram en Rozmital) Het meeste zuid westelijke gedeelte is militair gebied (het gebied waar dé radar staat geplanned). Er wordt niet meer geoefend maar betreden is "verboden", handig is een gps want borden staan er niet. Natuur is geweldig daar en je komt niemand tegen ! Maar de rest van de Brdy zijn legaal groot genoeg om je te vermaken.

Huren van mtb´s weet ik niet, wbt race fietsen - ik heb het niet zo op smalle bandjes :D Terrein is en blijft het leukste. Wel lopen in het gebied daar genoeg leuke kleine weggetjes en bewijzerde fietspaden (cyklo trasy) die met race fietsen te doen zijn.
 
Ik doe ook aan MTB-en,maar niet professioneel of zo,lijkt me wel moeilijk daar.Wel een mooi excuus om daar heen te gaan.

Nog bedankt voor de mail die ik kreeg van de beheerders van deze site,het is dus een hechte groep hier;)
 
routes volgen

In principe als je een wat 'betere' mountainbiker bent, kan je gewoon een kaart kopen met wandelroutes (meestal gemarkeerd langs de weg als geel, groen, blauw of rode blokjes) - en deze gewoon fietsen... soms zijn deze wandelpaden wel iets meer technisch dan gewone fietspaden...

Ik heb inderdaad gemerkt dat de routes in het ruzengebergte aardig technisch zijn. Nu wil ik natuurlijk niemand schrik aanjagen. Er liggen ook hele mooie (educatieve) geasfalteerde routes.
BV op Cerna Hora.

Je moet wel goed voorbereid op pad gaan als je het gebergte in gaat. Soms kom je vele kilometers niks tegen.

Ik heb de afgelopen week weer 150 km in de bergen afgelegd en het is echt fantastisch. Elke route is mooi, geweldig uitzicht en natuur.
Voor me springen de herten over de weg.

Ik ben van Lanov naar Vrchlabi naar Strazne naar Spindl gefietst over de 1A route, technisch en zwaar. Van Spindl naar de berg Svaty Petr, goeie route.

De dag erna van Lanov naar Vrchlabi naar Strazne naar Dolni Dvur en van hieruit weer de 1B route naar Lici Horna. Ik kan alleen niet precies de route op de kaart herkennen. van hieruit afgedaald naar Dolni Dvur.
Was een erg zware route met veel stijging.

Verder heb ik nog enkele dagen rond vrchlabi en Lanov gefietst.
Mooie routes met minder hoogte verschil.
Soms afzien en heel erg zwaar, maar dat is het allemaal waard.
Ik heb veel in de ardennen gefietst. wat natuurlijk ook heek mooi is, Courchevel en Alpe 'd Huez maar Reuzengebergte heeft van alles wat.
Het mooiste is om het gebied met een fiets, rugzak en kaart te verkennen.
Ik ben heel erg enthousiast maar realiseer me ook dat ik pas een klein deel heb gezien. Ik verheug me dan ook nu alweer op de volgende trip in september.

Wel vind ik sommige routes (ondanks de vele kaarten en markeringen langs de weg) onduidelijk aangegeven.

BV vele route worden aangegeven met 1b of 1a. Dit terwijl er meerdere mogelijkheden van deze routes zijn en ook meerdere kleuren. Ik denk overigens dat dit aan mij ligt en dat ik het systeem nog niet snap. Kan iemand me dit uitleggen?

Ook hoor ik van veel mensen dat zij mountainbikes in Tsjechie kopen. Ik heb de prijzen vergeleken met Nederland. (GT, Sott, Giant, Merida en Kelly) De prijzen van deze westerse merken zijn in Nederland naar mijn mening even hoog. Hoogstens heb je een (illegaal) belastingvoordeel.

Als je in Tsjechie een fiets koopt is het ook moeilijk je wensen en afstelllingen door te geven. Dit is toch een heel belangrijk detail als je een fiets gaat kopen.
Ik heb mijn laatste fiets in CZ gekocht(GT). Nu ga ik toch een GT in Nederland kopen, lijkt me toch verstandiger.

Rick
 
he hallo ja inderdaad je kunt hier uitstekend mouintainbiken ik zit in het boheems gebergte bij jetrichovice en we hebben hier een outdoorcentrum waar we naartuurlijk veel mtb s hebben we organiseren dan ook veel tochten en canyonbikking dit is met de fiets continu door de rivier crossen echt gaaf verder doen we naatuurlijk veel meer dingen die met buitensport te maken hebben groetjes leroy
 
mountainbiken in de buurt van frymburk

Hallo,

Wij gaan over een week op vakantie naar Tsjechië, naar de camping frymburk. Dicht bij de stad frymburk. Zijn er in deze omgeving mooie mountainbike routes? Of weten jullie bij welke winkels/zaken ik het beste kan kijken voor routes? (naast de receptie van de camping)

groeten Willem
 
Bovenaan