Mountainbiken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mountainbikers en hun ervaringen

Hallo mensjes,

mijn favoriete sport is mountainbiken. Graag wil ik weten, of er hier tussen ons ook andere liefhebbers van deze bezigheid zijn, en wat zijn de ervaringen met fietsen in Tsjechie.

Zelf heb ik dit al vaker gedaan, in het westen van het land, in de omgeving van Karlovy Vary. Met een woord - gaaf. Prachtige bossen vol verharde paden, heel veel mensen op de fiets, en je kon altijd wel aansluiten bij een groepje. Ik heb mij daar geweldig vermaakt.
cool.gif

Wel was meteen te merken, dat 10 km in de bossen helemaal anders is, dan 10 kilometertjes in Nederland.
wink.gif

Wat deed mij toch alles zeer na een tocht van 40 km.
30.gif


Ook is mij opgevallen, dat er een brede schaal aan fietsen winkels en werkplaatsen is. En alle droom-onderdeeltjes, welke hier alleen uit een catalogus te bestellen zijn, liggen daar op de planken, en nog veel goedkoper ook. Dit verbaasde mij wel, want meeste techniek is juist in Nederland voordeliger.
crazy.gif


Nog wat bijzonders meegemaakt? Spannende tochten? Vertel, ik ben erg benieuwd...
 

Bijlagen

  • 9488-JelenMTBweb.jpg
    9488-JelenMTBweb.jpg
    24,1 KB · Bekeken: 35
Re: Mountainbikers en hun ervaringen

VET !!!

Een mountainbikert opt forum
yeah.gif


Hahaha.

Ik ga vaak op Praded mountainbike, erg vet,
maar met mijn conditie erg slopend haha.

Na wat fietsies afgeracht te hebben,
vond ik het eens tijd worden voor iets goed.
Toen zelf een fietsie samengesteld.

Meeste is lx of xt
versterke dingen, kevlar bandjes.

Maar weet t ff niet meer precies.

Vergeleken met wat me vrienden daar voor fietsen hebben istie wel goed haha
wink.gif

Maar ja, zo hou ik ze temeest bij, want hun conditie is VEEL beter.

Heb wel gekke dingen meegemaakt, vooral 1 in de zomer van 2001, maar das een te lang verhaal, misschien eens op een meeting haha.

Cauky

Zo zietie eruit:
 

Bijlagen

  • 9534-Santos.jpg
    9534-Santos.jpg
    53,4 KB · Bekeken: 28
Re: Mountainbikers en hun ervaringen

Hai, Erik,

Het is wel een mooie fiets hoor. En Santos klinkt goed in mijn oren. Ik hoor daar alleen maar goede dingen over. In hed duitse blad Bike staan daar ook heel positieve recensies over.
Maar, zijn wij nou echt maar metze tween hier? geloof jij dat?
Waar blijven onze andere "soortgenoten"?

209.gif
 
Re: Mountainbikers en hun ervaringen

Heb wel gekke dingen meegemaakt, vooral 1 in de zomer van 2001, maar das een te lang verhaal, misschien eens op een meeting haha.

het was juist mij opzet om hier de verhalen te bespreken, maar het blijft opvallend stil.

Zijn we hier, tussen 1000 mensen, echt alleen maar metze tweetjes? Kom op mensen, laat je horen!
smiley20.gif
 
Re: Mountainbikers en hun ervaringen

OK, dan moeten jullie er maar aan geloven en al mijn mountainbike ervaringen lezen. Het is er maar eentje in CR, overigens, dus dat valt weer mee. Vorig jaar zomer in m'n eentje op nieuwe mountainbike van m'n zwager geklommen in Celakovice, zo'n 30 km ten oosten van Praag. Route uitgezocht op mooie fietskaart (naam uitgever weet ik niet, maar er is er maar ééntje van in de regio geloof ik) door de bossen van Stary Boleslav, naar Stare Benatky en terug via Stara Lysa (een 'oude' route, dus...). Route gaat eerst over Labe heen, dan langs Jizera. Redelijk vlak, veel bos.
Dan het verhaal: het was een van de heetste dagen in een toch al hete zomer, dus ik ging goed ingesmeerd met weinig kleren en met sportsandalen van start rond 12.00 u. Fiets ging lekker, even wat moeite om de route te vinden bij Celakovice. Kruip-door-sluip-door de Labe overgekomen. Hup, het bos in! Goed scheurwerk verricht. Kreeg er zin in dus besloot een groter rondje te maken: 'Stare Benatky' klonk wel mooi en lag niet zo belachelijk veel verder weg. Wel veel last van vliegen, en af en toe wordt fietsroute ook als afvalplek gebruikt. Bij Stare Benatky eerst gekeken naar kanoërs die leuk slalomtraject afleggen, dan getracht de Burcht per fiets over west-zijde te lijf te gaan, maar moest staken en lopend doorgaan. 30% hellinkie, dat trek ik niet. Uitgepuft op Burcht, mooie bruid bewonderd en hup naar beneden. Stevig snelheidsrecord gevestigd op 't nieuwe computertje; zo'n 55 p/u. Had meer kunnen zijn als er niet wéér een bruidsstoet was gekomen op m'n weg beneden. Even de weg kwijt geraakt, daarom maar langs hoofdweg richting Stara Lysa. Dat was in 't open veld, begon toch wel heet te worden, water al opgedronken, dus bij de eerste de beste Kolonial voorraad Dobra Voda naar binnen gewerkt. Oei, begin duizelig te worden. Mooie nieuwe sportsandaal scheurt tussen zool en riem, dus één schoen flappert. Kies weer voor 't bos, weer van route afwijken, maar met wat geluk kom ik in de goede richting. Zit er al echt helemaal door. Moet vóór 15.30 u terug zijn, dat was afspraak. Wil met mobiel bellen naar vrouw/zwager (die in de kroeg op eindpunt zouden zitten), maar geen bereik. Shit, doorrijden met die hap. Laatste stukje, Labe over (zo'n prettige hoge sluisbrug met doorzichtige vloer), naar huis van zwager toe. Geen vrouw of zwager te bekennen, zitten nog in kroeg? Hup, badkamer in. Schrik van m'n gezicht: zwart en rood strijden om voorrang rondom wallen rond m'n ogen. Schoonzus is blijkbaar toch thuis, schrikt weer van mij...
Oftewel: prachtige tocht (bij elkaar zo'n 40 tot 50 km), over 'n maandje pak ik weer een ander rondje, maar misschien ietsie minder ver en met ietsie betere temperatuur. Conditie heb ik nog steeds niet, maar ja als ik eenmaal op een fiets zit, dan ga ik er volledig voor...
 
Re: Mountainbikers en hun ervaringen

Jelen:
van mij dan maar ook een foto, er zijn meer mensen die mountainbiken. Deze foto komt van vorig jaar wedstrijd "Kral Sumavy". De kenners weten waar ik over praat.
Mijn persoontje is de biker in het rood.
bye.gif
 

Bijlagen

  • 20640-kral-sumavy1.jpg
    20640-kral-sumavy1.jpg
    202,9 KB · Bekeken: 35

Pelhřimov

Donateur
Re: Mtb Routes

Mot,
Ik neem aan dat je Mountian Bike Routes bedoelt, en in welk gedeelte van Tsjechië zoek je ze?
confused.gif

Als je via de zoekfunctie (rechtsbovenin) zoekt op fietsen, kom je een aantal topics over MTB tegen.

Groetjes

Jeanne
 
Re: Mtb Routes

keuze genoeg:
http://www.cykloserver.cz/CykloServer/CsSIZbr.Asp?intRubrKis=1005

kies bij "kráj" - Liberecký en klik op vergrootglas, in volgende window met vergroot glas in zoomen, op het gebied waar je zit. Verder bij fietswinkels in Vrchlabi en zo kaarzten van omgeving te koop.

ff een illegale super tip, ga heel vroeg oppad (uiterlijk 4.30) en ga van černé udolí richting Pražka bouda, via luční bouda naar de kam ri. Snězká, via "achterkant" (Poolse zijde) is ie te biken. Let op is verboden en kan je een boete riskeren plus terug lopen, maar is zeker de moeite waard, want de hoogste berg van Tsjechie moet toch op het lijstje staan... Naar beneden stukje free ride over de pistes naar Pec...
 
Re: Mtb Routes

Wordt al zo'n beetje een vaste tip: koop een goede plattegrond.
Edice Klubu Ceskych Turistu heeft in de nieuwere drukken (herkenbaar aan fietsersymbool voorop) fietsroutes. Kosten 79 Kc voor elke streek in Tsjechië eentje in 1 op 50.000. Beter valt er nauwelijks te krijgen.
In de boekwinkels in de standaard, de plattegronden zijn groen. Zoek eerst het nummertje op de lijst op/aan de standaard uit!
 
Re: Mtb Routes

Maar blijft nuttig zo´n tip. Naast de cyklo mapa is het ook handig om een wandelkaart te kopen. Want je wilt niet op asfalt blijven of "gravel". De wandelroutes zijn ook vaak te biken, soms ook niet... De routes zijn aangegeven in kleuren (rood, blauw, groen, geel) die niets zeggen over de zwaarte... Bewegwijzering in het terrein is perfect, in de dorpjes af en toe zoeken.

Herhaal mijn advies nog een keer, let wel op de parkwachters van de KRNAP, zijn erg fanatiek waar het illegale mtb´ers betreft.
 
Bovenaan