Mountainbiken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nee Corrie dat wilde ik niet aan geven, met een "gamma" fiets of welk merk dan ook waar je in nederland veel plezier kunt beleven en welke in het vlakke polderland ook goed voldoen , worden op de auto en camper
mee genomen naar Tsjechie want ,ze hebben gehoord daar kun je ook
fietsen .
maar als een nood stop moet maken , met 80 a 100 Km per uur om dat een tractor de weg op komt ,of plots een ravijn op duikt
dan worden er heel andere eisen aan je fiets gesteld.
ik heb het een paar keer gezien hoe mensen vielen en over de weg schoven , omdat hun fietsen niet in orde waren of ze geen bergen gewend zijn
veel mensen overschatten zich zelf en hun materiaal
Er is een groot verschil in nederlandse Mountainbiken en Mountainbiken uit Tsechie
en neem maar van mij aan dat ze in Tsechie er veel meer verstand van hebben .

Groetjes Loek
 
Ja, nu begrijp ik hoe jij het bedoeld. Dat Tsjechen meer verstand van bergen hebben wil ik wel geloven, in Nederland hoeven de fietsenmakers daar natuurlijk ook niets van te weten, waarom zouden ze!!! :D :D :D
 
bike-on schreef:
Hey,
Ik lees veel positieve reacties over mountainbiken in Tsjechie. Wij willen er deze zomer heen maar hebben nog geen bevestiging dat we ons daar 10 dagen kunnen vermaken op de mtb. Zijn er goed aangegeven routes en genoeg voor variatie? Ons niveau is behoorlijk dus mag het flink pittig zijn.
Ook wanneer er nog andere opmerkingen/tips zijn hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor reactie.

Groet, Rob

Jongen,

Je gaat je daar helemaal kapot fietsen.
Het is ongelofelijk om daar te moutainbiken.
Zat aangegeven routes.
En niet bang zijn he, als het wat erg hoog, smal en steil is en wordt.
Ik ga vrezen dat je niveau niet hoog genoeg is.
Maar ga de uitdaging aan, Fiets je gek met een helm op je koppetje (verplicht).
En laat wat van je horen.

Groet van Kukel, die enorm goed kan mountainbiken maar het in Tsjechie moest afleggen en, je gaat het niet geloven, af heeft moeten stappen, en een stuk heeft moeten lopen!
Ik kreeg het bijna niet uitgetypt.
 
Helm is niet verplicht haha.
Ja misschien alleen op sommige mountainbike trajecten...

Maar over de fietsen. In NL kan je bij bijvoorbeeld de Gamma een goedkope fiets kopen, of gewoon bij de fietsenmaker een goeie.
De kwaliteitsaanduidingen zijn in NL het zelfde als in CR, dus daar ligt het niet aan.

Feit is wel, dat juist ook bij de fietsenmakers in CR, slechte fietsen worden verkocht. De meeste mensen in CR rijden met drama fietsen, slechte remmen, lagers etc... Niet dat ik ze dat kwalijk neem, maar komt gewoon door het feit wat ze uit te geven hebben. En daar speelt de fietsenmaker op in. Zijn maar enkele Tsjechen die echt geld (kunnen) uitgeven voor een goeie fiets.

Dus Loek, waarschijnlijk zijn die mensen die je op hun bek hebt zien gaan gewoon Tsjechen geweest hahaha...

Men snapt toch zelf ook wel, dat als je harder gaat, dat je ook harder moet kunnen remmen, en ja, als dat niet gaat, moet je gewoon eerder remmen... Hou je daar geen rekening mee, ja dan is het boem, maar dan heb je er wel gelijk wat van geleerd haha

;)
 
Erik schreef:
Helm is niet verplicht haha.
Ja misschien alleen op sommige mountainbike trajecten...
Nee Erik een helm is niet verplicht ,knie bescherming en hand schoenen ook niet.
je kan ook half bezopen in je zwembroek gaan mountaibike met je kinderen, maar het zijn meestal de kinderen van onze land genoten waar ik een zieken auto voor bel omdat ze geen vlees meer op hun botten hebben.
maar dan dan is er niemand meer die lacht :kwaad: :kwaad:
 
Loek, ben je nou boos? :oeps:

Haha, tuurlijk heb je gelijk, en kan men voor de kids enzo beter bescherming nemen...

Mij ging het meer om het verhaal, dat je zegt dat Nederlanders op hun Gamma fietsen verongelukken...

Nou heel wat maatjes van me rijden ook op gare fietsen en dat zijn Tsjechische. Dus daar lenen heeft ook niet echt veel zin haha.
Heb zelf ook eens een fiets gekocht in Tsjechië, na 1 zomer viel deze uit elkaar :fool: Heb al veel meegemaakt op de mountainbike in Tsjechië, zeker maatjes die minder prettige dingen mee maakten op minder goeie fietsen, sukkels haha. Maar ja, ongeluk zit in een klein hoekje.

Ook al heb je een goeie fiets, dan nog kunnen er fatale andere faktoren zijn, weet ik helaas ook uit eigen ervaring :(

Na ja goed, iedereen moet gewoon uitkijken als die gaat fietsen, maar ja, dat moet je ook met oversteken... Voor je het weet heb je een kunstgebid ;)
 
Mijn eeerste keer biken in CR moet nog komen. Heb dr nog geen tijd voor gehad. Hoop dat dat snel verandert. De laatste keer dat ik in NL op de fiets zat , zal me ook nog wel ff heugen; sleutelbeen zei krak na gelanceerd te zijn over een iets te hoge boomwortel. Dat was in de buurt van Groesbeek en dan is t nog een heel eind naar t Radboudziekenhuis inNijmegen:-). Alles is toch goed gekomen. Nu heb ik o,o conditie en een pens. :snik:
Toch blijft mountainbiken mijn ding en hoop dr snel vanuit de (hopelijk) nieuwe thuisbasis Hvozdnice snel weer mee te kunnen beginnen.
Veel "noppen"groeten van een NizoCech
 
Let op vanaf 1 juli 2006 is het dragen van een helm onder de 18 verplicht, voorheen was dit 15. Bij georganiseerde tochten/wedstrijden is altijd verplicht. Voor de liefhebbers "het sizoen" begint weer...
zie de kalender en op 27 mei Král Šumava .
Wil er iemand van te voren ergens gaan biken dan hoor ik het graag
 

Freddy2005

† In Memoriam
loek schreef:
Nee Erik een helm is niet verplicht ,knie bescherming en hand schoenen ook niet.
je kan ook half bezopen in je zwembroek gaan mountaibike met je kinderen, maar het zijn meestal de kinderen van onze land genoten waar ik een zieken auto voor bel omdat ze geen vlees meer op hun botten hebben.
maar dan dan is er niemand meer die lacht :kwaad: :kwaad:

En dit, , moeten ze zeker niet doen! Daar komen beslist brokken van!
 
Ik wil graag over twee weken die kant op om een kleine week te mountainbiken. Ik zoek een gebied met veel groen, veel klimwerk, single-trail en technisch een beetje uitdagend. En waar je vanaf één of twee plekken een paar leuke tochten kunt maken.
Heeft iemand tips voor me? Het gebied ten zuiden van Praag, richting Beieren / Oostenrijk trekt me het meeste (het noorden ken ik al). De buurt van Zadov misschien? Als je me een beetje op weg kunt helpen, of vertellen waar ik informatie kan vinden (niet in het tsjechisch, want daar kan ik helaas niks mee) zou ik daar heel blij mee zijn.
 

spookycat

† In Memoriam
kijk eens in de buurt van nova bystriche,je hebt daar een prima hotel perslac,vandaaruit gaan prima routes met fietsen en mounten bikes
als je wil zoek ik de sites wel maar normaal doet freddy(ook forumlid dat)
groetjes en laat maar iets weten
 
Goede mountainbikeplek in reuzengebergte(noorden)?

Ik ga binnenkort naar Tsjechie, Cerny Dul (ligt bij vrchlabi in het noorden van Tsjechie). Ik wil er een paar dagen gaan mountainbiken, maar ik weet nog niet zo goed waar ik dat het beste kan doen. Weet iemand een goede plek, of een leuke mountainbikeroute, of een site met veel info daarover (Nederlands, Engels, Duits) laat dan een bericht achter in dit Forum.
 
Allereerst heet ik je van harte welkom op dit forum!!

Als je in Cerny Dul zit kun je gewoon vanaf je eigen voordeur beginnen lijkt me. Prima kaartjes met routes etc zijn in de boekwinkels ter plaatse te koop.

PS:
Heb je de zoekfunctie al even uitgeprobeerd?? (47 hits op het woord mountainbiken:D )
 
@ Gekko - vanaf Zadov naar Zelezna Ruda lopen meerdere routes, neem niet de als fietsroute aangegeven routes (geel bordje met fietssymbool en nummer), maar de routes aangegeven met wit - rood/groen/geel/blauw-witte tekens. Kleur zegt niets over zwaarte gewoon een wandelkaart kopen en de hoogte lijnen tellen...
Je kunt ook naar Velhartice rijden en vanaf daar de ronde van Král Šumava rijden (103km !!)
 
sumava is naar mijn mening het beste gebied om de fietsen cq. mountainbiken..

koop bij de aankomst daar gewoon een gedetailleerde turistische kaart waarop met verschillende kleuren wandelpaden en fietspaden aangegeven zijn... en fietsen maar... hety kan niet misgaan

heel vaak dienen de zelfde routes s'winters voor het langlaufen en s'zomers voor het mountainbiken...
 
Vorig jaar hebben we onze fietsen hier in CZ (Trutnov bij e fiets BAZAR)gekocht. Perfect materiaal. En nu we hier wonen gaan we er geregeld op de fiets vandoor voor een mooie tocht. Ik geef direct toe dat een beetje conditie wel een aardig voordeel geeft in de bergen. Maar het gaat ons nu inmiddels al goed af. Zelfs de haarspeldbochten tussen Trutnov en Adrspach zijn geen probleem meer. En in dit jaargetijde is het prachtig om tussen en door de verkleurde bossen te rijden. Bij ons (Chvalec) vandaan zijn verschillende mooie tochten te maken. Geen probleem om je een week fietsend te vermaken.
 
Bovenaan