Mijn vakantie de afgelopen 2 weken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Om even terug te komen op mijn eigen reactie.

Ik weet zeker dat jullie in NL heel wat meer verdienen dan de gemiddelde Tsjech. Die verdient nl. maar een derde van een Nederlander. Dus dat moet je dan ook vergelijken.
Die Tsjech betaalt wel meer dan 1 euro voor benzine en betaalt net zoveel voor een computer om maar iets te noemen. En dat voeren van licht overdag is echt wel nodig met al die heuvels en dalen want elke seconde dat je iemand eerder ziet is meegenomen.Ik ga heel vaak met mijn man mee naar Ostrava of Zlin dan rijd je door de bergen en ook al is het zomer kan het daar wel helpen dat licht overdag. In de stad is het inderdaad niet nodig maar ze moeten een lijn trekken. En je hebt geluk gehad dat je geen bekeuring kreeg voor het niet voeren van licht want die delen ze echt wel uit hoor.

A3.
 

Tabe

† In Memoriam
Zijn verslag is zonder meer goed leesbaar.
Maar mijnheer A. kon het niet laten een sterk adviserend element in zijn verslag in te bouwen. Opmerkelijk, na een korte vakantie in een vreemd land.
..............

Er moet nog wel héél wat opgeknapt worden, ............
...........
- de verplichting van licht overdag is volslagen waanzin.
.............
- water uit de kraan kan toch echt beter niet gedronken worden

- ondanks alle aanwijzingen in toeristenboekjes om Praag met de metro te doen: NIET DOEN.

Verder één gevalletje corruptie meegemaakt.

Wel moet het land nog het nodige doen aan het opknappen van gebouwen en infrastructuur, en het tegengaan van corruptie.
..........

Pepo.
Nu hoef ik ASWNL niet te verdedigen; zo te zien kan hij dat best zelf wel. Maar ook hij kan na twee weken Tsjechiebezoek al een bepaalde mening over het land hebben. Dat hij daarbij een adviserend element inbouwt is zijn zaak. Je kunt het er mee eens zijn of niet.

Maar natuurlijk moet er in Tsjechie nog veel ogeknapt worden. Maar we weten dat dat tijd en geld kost. Er IS de afgelopen jaren al heel veel opgeknapt, Veel mooie gebouwen gerestaureerd. Overal zie je de bouwvakkers bezig, tot in de kleinste dorpjes. Wegen worden aangelegd, vernieuwd en aangepast. Rotondes en verkeerslichten verschijnen. Wegen worden buiten dorpen omgeleid etc. Dat zie je als je meerdere keren per jaar in Tsjechie komt. Watdat betreft is een eerste vakantie van 2 weken te kort om een juiste conclusie te trekken.

Overdag autoverlichting voeren vind ik persoonlijk een goede zaak. Dat ASWNL daar als verkeersdeskundige anders over denkt is een zaak voor hem. Ik zie elk jaar meer kruisjes aan de kant van de weg. Ik denk dat verlichting, zeker in dit land en buiten de bebouwde kom, een goede zaak is. En hij heeft mazzel gehad dat hij daar geen bekeuring voor heeft gehad.

Ook wij drinken zelden water uit de kraan. Dat wil niet zeggen of het water niet goed zou zijn. En ik zie veel Tsjechen flessen water kopen.

Ook wat betreft de metro had ASWNL iets genuanceerder kunnen zijn. Een altijd op tijd rijdende moderne schone metro die dagelijks miljoenen pragenezen e.a. (ook toeristen) vervoerd. Juist een must om eens met de metro te gaan.

En dan corruptie: Na al die jaren nooit iets gemerkt van corruptie, en dat zou met MIJN achtergrond mij direct zijn opgevallen. Dat de heer ASWNL toevallig tijdens zijn vakantie tegen zo'n geval aanloopt is jammer. Het bestaat gewoon:corruptie, zowel in Nederland als in Tsjechie. En het door ASWL omscheven geval: Is dat wel corruptie? In ieder geval voelt hij dat zo wel.
 

Tabe

† In Memoriam
........................

En als laatste nog even de wegen: Je kunt het ook zo stellen: Door de slechte wegen is men gedwongen om rustiger te rijden (als men de schokbrekers heel wilt houden) met als gevolg dat men veel meer van de prachtige natuur kan genieten en ook het overstekend wild een kans gunt en men tijd heeft om te remmen. Zo reden wij in Kokorin en moesten in de remmen voor een paar wilde zwijnen. Ze huppelden rustig ineens de weg over. Een heel gezin van groot naar klein. Toen ze over waren wilden we weer optrekken en toen huppelde er nog een klein zwijntje (de jongste, lijkt me) over, die de rest van de stoet niet bij kon houden. Een schitterend gezicht en vooral een mooie herinnering. We hebben er enorm om gelachen (was echt leuk om te zien).:deuk:

Het is juist een verademing om met een gangetje van 40 of 50 over de Tsjechische dreven te rijden. En dan bedoel ik uiteraard niet de hoofdwegen , maar de mooie kronkelende weggetjes door de dorpen, velden en bossen. Soms kom je geen auto tegen. Vergezichten afgewisseld met bossen, rustieke dorpjes, koren- en maisvelden. Regelmatig een overstekende ree, of ander dier. Marters, dassen , een fret en zelfs een overstekende slang gezien. En ja, soms een kuiltje in de weg, of een lappendeken, maar ook hele stukken nieuw asfalt. Ook bij ons in het dorpje (gat!!!) Zbyslav is de weg opnieuw ge-asfalteerd. En hier komt toch echt maar 1 keer per dag een bus langs. Verder alleen wat plaatselijk verkeer en landbouwmachines.

En zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de wegen in Tsjechie veel te lijden hebben van weersinvloeden, met name in de winter? Het valt ons op dat juist in het voorjaar er gaten in het wegdek vallen. Deze worden dan redelijk snel gedicht, maar er ontstaat dan wel een lappendeken. En ook de kwaliteit van het asfalt ten opzichte van het asfalt in Nederland zal m.i verschillen. Bij ons in Zbyslav werd een stuk weg van 2 kilometer in een paar uur gelegd. en laag teer en daarop van dat zwarte grit. Misschien kan onze verkeers- (wegen)deskundige ASWNL daar iets over zeggen?
 
We zijn vorig jaar voor het eerst in op vakantie CZ geweest en vonden in ieder geval het autorijden heerlijk. Wat betreft gaten en scheuren: we zijn ooit in India op reis geweest en daar zijn de wegen echt slecht. In CZ: lekker rustig, geen rijen nerveuze landgenoten. Wat betreft verlichting voeren: goede zaak, ik doe het in Nederland, ook op de scooter. Volgende week gaan we weer naar Tsjechie. Alleen het weer kan roet in het eten gooien (wat trouwens best goed smaakt, het eten, niet het roet:deuk: ).
 
Bovenaan