Mijn vakantie de afgelopen 2 weken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tussen 2 en 21 juli ben ik met het gezin op vakantie geweest in Tsjechië. Het is ons heel goed bevallen.

We verbleven in een klein gat bij Rudna, ten zuidwesten van Praag.
Er naartoe via Waidhaus en de D5. Tijdens het verblijf 4x een bezoek gebracht aan Praha (Praag), en verder aan Plzen (Pilsen), Tabor, Krivoklat, Karlstein, Pruhonice, Rakovnik + spoorwegmuseum Luzna II, Kutna Hora (Kuttenberg) en het Skodamuseum in Mlada Boleslav (Jungbunzlau).

Een paar zaken die ons zijn opgevallen:
- zeer vriendelijke bevolking
- veel natuurschoon
- veel mooie gebouwen, waarbij het verleden als onderdeel van de Oostenrijke Donaumonarchie aan alle kanten duidelijk blijkt. Er moet nog wel héél wat opgeknapt worden, zelfs pal bij de Praagse burcht vindt je gebouwen die een ernstig tekort aan onderhoud hebben gehad.
- zeer gunstige prijzen in de horeca. Voor 30 euro met het hele gezin uitgebreid uit eten, dat hebben we dus 10x gedaan.:eten:
- het begrip "restaurace" kan variëren van een sterrenrestaurant :lekker: tot een ordinaire dorpskroeg zonder warme kaart. :nee: Zeker als het land zich toeristisch ontwikkelt, zou een duidelijker onderscheid erg wenselijk zijn.
- de volstrekte "non-stop" 24-uurseconomie, dat hadden we niet verwacht. Zeker niet bij de supermarkten. Overigens hebben we, nu we het prijsniveau bij Tesco kennen, wel het gevoel dat we in Nederland gigantisch een poot worden uitgetrokken... :((
- qua verkeer: Tsjechen rijden als volslagen idioten. Sorry dat ik het zeg, maar ik moet het toch echt even kwijt. Qua wegen zijn alleen de snelwegen van voldoende kwaliteit, de wegen met de 3-cijferige nummers (uitg. oude rijkswegen met 600-nummers) en de ongenummerde wegen zijn ronduit slecht. Gaten, scheuren, ontbrekende en totaal weggesleten markering, absoluut inadequate bewegwijzering, postzegelwegdekken, het is huilen met de pet op.
- de verplichting van licht overdag is volslagen waanzin. Gelukkig zijn we er met lichtsignalen door de politie meermaals op gewaarschuwd, zonder ervoor te zijn aangehouden.
- water uit de kraan kan toch echt beter niet gedronken worden. Ook de Tsjechen in de buurt zeulden allemaal met flessen water, dat zegt genoeg.
- het ontbreken van persoonlijke omkleedcabines in het moderne aquapark van Kladno vind ik echt niet van deze tijd...
- Nederlanders vormen een behoorlijk groot aandeel van de buitenlandse toeristen...
- ondanks alle aanwijzingen in toeristenboekjes om Praag met de metro te doen: NIET DOEN. Eén keer gedaan, met alle gedoe. Terwijl de 300-400 kronen voor parkeren bij Kovka voor westerse toeristen een "schijntje" is. De stad Praag is per auto Prima te doen, zolang je maar bepaalde wegen in de spits mijdt.

Verder één gevalletje corruptie meegemaakt. In Praag met de auto aan de kant gezet. Agent stelde dat ik niet op die plek had mogen rijden, maar als verkeerskundige ontgaat mij echt geen enkel verkeersbord. Hij wilde mijn paspoort zien, die ik gaf. Daarna vroeg ik hem waarom hij mijn rijbewijs niet wilde zien, en stapte ik uit om te vragen waar het betreffende verbodsbord dan stond. Meneer stond vervolgens met een notitieblokje te zwaaien, waarna ik vroeg of er een protocol wordt uitgeschreven. Toen was het antwoord plots: meneer, rijd u maar door. Uiteraard stond er ook geen verbodsbord, later ook nog gecontroleerd. Dat was de enige echte smet op deze vakantie, naast een paar kleine regenbuitjes in de eerste week.

Tsjechië: het is zeer goed bevallen. We zullen het zeker aanraden bij de familie en kennissen. Wel moet het land nog het nodige doen aan het opknappen van gebouwen en infrastructuur, en het tegengaan van corruptie. Maar in potentie heeft het land echt alles in huis om voor jong en oud alles voor een fijn verblijf te bieden. :doei:

Oh ja, ook de reistijd is ontzettend meegevallen.
Purmerend - Praag is zo'n 9 uur pure rijtijd.
(Wel 150-160 rijden in Duitsland waar dat mag).

De route heen via Kassel - Hermsdorferkreuz - Hof - Waidhaus verloopt prima, de route terug voerde over de D8 richting Dresden en dan over Leipzig, Magdeburg en Osnabrück. Het ontbrekende gedeelte D8 kan voor wat extra oponthoud zorgen.
 
Ik wil even reageren op je bericht. Allereerst ben ik blij dat je een fijne vakantie gehad hebt. Maar deze regel bevalt me niet.

Overigens hebben we, nu we het prijsniveau bij Tesco kennen, wel het gevoel dat we in Nederland gigantisch een poot worden uitgetrokken...
Ik weet zeker dat jullie in NL heel wat meer verdienen dan de gemiddelde Tsjech. Die verdient nl. maar een derde van een Nederlander. Dus dat moet je dan ook vergelijken.

Groeten vanuit Praag A3.
 

Tabe

† In Memoriam
Bedankt ASWNL voor het redelijk uitgebreide reisverslag. Ik hoop dat er meerdere volgen, ook van andere forumleden. Gezien jouw eigen website kan ik mij voorstellen dat je wel e.e.a. op te merken hebt over de wegen en verkeersgedrag in Tsjechie. Maar wat betreft het overdag voeren van de autoverlichting; dat moet maar mooi zo blijven. Of geef aan waarom jij vindt dat het overbodig is.
Zelf vind ik het wel meevallen met het rijgedrag van de Tsjechen. Niet anders dan het rijgedrag van de Nederlanders.

Dan de reactie van Adrie/A3vW. Ik denk dat dat gevoel van jou dat WIJ in Nederland een poot worden uitgetrokken, niet juist is. Tsjechie is wat dat betreft nog niet te vergelijken met Nederland. Het gaat WEL komen. Als de gemiddelde levensstandaard van de Tsjech omhoog gaat, dan zullen de prijzen volgen. Maar voorlopig is het nu toch nog een van de charmes van Tsjechie. Dat je de kinderen een fatsoenlijk ijsje kunt geven voor een fatsoenlijke prijs en dat pa en ma regelmatig eens een leuk terrasje kunnen pakken en een pivootje kunnen drinken, zonder dat we ons bezwaard voelen.
 
Ook ik vind het fijn dat jullie een leuke vakantie hebben gehad maar ik vind je in bepaalde opzichten wel erg kritisch.
Ik vind dat men in Tsjechië de laatste jaren al enorm veel verbeterd heeft aan het opknappen van huizen en gebouwen.
Die wegen buiten de snelweg om vind ik prachtig. Wij weten namelijk als wij op vakantie gaan naar dit prachtige land dat je niet net zoals in Nederland over strakke wegen (wanneer er geen files zijn) van de ene kant van het land naar de andere kant kan "sjeesen".
Ik geniet altijd met enorme teugen van wat wij onderweg zien en dat we er wat langer over rijden, ja, dat hebben we gewoon ingecalculeerd.
Ook in de eenvoudigste restaurants en kroegen hebben wij voortreffelijk gegeten.
Voor mij hoeft Tsjechië zich niet zo toeristisch te ontwikkelen zoals in andere landen gebeurd, ik houd juist zo van het gewone en heb geen zin om alleen maar Nederlanders tegen te komen die graag goedkoop op vakantie willen maar overal over klagen omdat ze anders gewend zijn op hun vakantie en alles met hun thuisland vergelijken.
Het zet mij altijd aan het denken hoe goed wij het hebben.
 
Geheel eens met bovenstaande reakties.

Ga eens in Nederlandse steden kijken en zie wat daar allemaal staat te verpauperen. Praag is een stad en Tsjechië een land in opbouw na een lange periode van verval. En dat doen de Tsjechen helemaal niet slecht! Daar moet je gewoon rekening mee houden.

Juist die wat mindere wegen die zich door het prachtige landschap en leuke dorpjes kronkelen, die kroegen annex hospoda's waar men eenvoudige, goedkope maaltijden serveert, maken Tsjechië voor mij zo'n mooi en charmant vakantieland.

Dat het nog maar lang zo mag blijven! :)

En wat dat licht voeren op auto's betreft: hoezo onzin? Het komt de verkeersveiligheid enorm ten goede en is ook in veel andere landen al wettelijk verplicht. Ook in Nederland (en in de hele EU) zal dat niet lang meer duren.
 
PuNkEnStEiN schreef:
Juist die wat mindere wegen die zich door het prachtige landschap en leuke dorpjes kronkelen, die kroegen annex hospoda's waar men eenvoudige, goedkope maaltijden serveert, maken Tsjechië voor mij zo'n mooi en charmant vakantieland.

Dat het nog maar lang zo mag blijven! :)
Da's nou precies wat ik bedoel Punk!
Ik ga half september weer en verheug me nu al op dit soort dingen. ;)
 
Ik kreeg de kriebels na het lezen van het reisverslag.
Jullie horen niet thuis in ons mooie Tsjechie.
In het vervolg boeken jullie maar weer een vakantie in een 5-sterrenbungalowpark, waar alles piekfijn is geregeld en waar je al die kleine "ergenissen" vast niet meer tegenkomt.
Alleen...............gaat het jullie wel iets meer geld kosten.
 
robineke schreef:
Jullie horen niet thuis in ons mooie Tsjechie.
Kom kom, robineke, dat is wel een heel bot, onaardig en onterecht oordeel, hoor... :(

Naast de kritische noten (en of je het nou terecht vindt of niet: kritiek uiten mag!) is toch duidelijk te lezen dat het aswnl in Tsjechië prima bevallen is?
 
Overigens hebben we, nu we het prijsniveau bij Tesco kennen, wel het gevoel dat we in Nederland gigantisch een poot worden uitgetrokken... :((

Een mooie eerlijk reisverslag en heel veel dingen zijn herkenbaar. Echter het bovenstaande is natuurlijk onzin. Indien alle werknemers in Nederland genoegen nemen met 60% minder salaris kunnen de prijzen in de supermarkten ook flink omlaag. Alleen welke Nederlandse werknemer wil hetzelfde werk doen voor een salaris dat dik 60% lager is???? :confused:
Macro-economisch gezien, kan het niet anders...
 

Maria

Geroyeerd Lid
Verlichting overdag zou overal verplicht moeten worden.
Juist zoals het nu in NL is, 80% voert wel verlichting en 20% niet, zie je een auto sneller over het hoofd (ik woon zelf in bosachtig gebied).
Waarom voer jij als buitenlander consequent je verlichting niet? (je bent een aantal keer gewaarschuwd staat er in je verslag).
´s Lands wijs, ´s lands eer.
 
Tussen 2 en 21 juli ben ik met het gezin op vakantie geweest in Tsjechië. Het is ons heel goed bevallen.
............
Eigenlijk vertel je heel veel positiefs over Tsjechie. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het in eerste instantie heel negatief op me over kwam. Een beetje betweterig. Toen ik het nog eens las heb ik het positeive en het negatieve onderverdeeld.
Natuurlijk zijn er heel veel dingen niet zo als in Nederland. Maar juist dat geeft voor mij de charme aan tsjechie.
Het rijden met licht is ook in ons polderlandje zeer aan te bevelen. En ik weet niet waar in Nederland je meestal rijdt. Ik denk dat onder Nederlanders ook veel wegpiraten zijn.

groetjes Hilde
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik kreeg de kriebels na het lezen van het reisverslag.
Jullie horen niet thuis in ons mooie Tsjechie.
In het vervolg boeken jullie maar weer een vakantie in een 5-sterrenbungalowpark, waar alles piekfijn is geregeld en waar je al die kleine "ergenissen" vast niet meer tegenkomt.
Alleen...............gaat het jullie wel iets meer geld kosten.

Dit vind ik ook niet helemaal eerlijk. Ik vind ´t juist wel leuk dat ASWNL al zijn ervaringen heeft opgeschreven, dus leuk en minder leuk. Door het taalgebruik komt het hier en daar wat negatief over, maar om iemand nu gelijk weg te sturen? Hij geeft zijn persoonlijke mening en dat mag, ook op zijn manier opgeschreven.

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, van die schreeuwerige Nederlanders die voor een dubbeltje eerste rang willen zitten. Ik stoor me ook aan dat soort types. Maar gezien hetgeen ASWNL allemaal gedaan, gezien en geschreven heeft denk ik toch niet dat hij bij die categorie hoort.
 

Tabe

† In Memoriam
waardevol

Juist zulke bijdragen als door ASWNL verwoord zijn waardevol. Een duidelijke eigen mening die ik niet als echt negatief ervaar. Het is natuurlijk een feit dat niet alles even mooi en goed is in Tsjechie. En dat een vergelijking met Nederland niet opgaat. Ook wij hebben de afgelopen 18 jaar de minpuntjes wel gezien en ontdekt. Daar mag best over geschreven worden, vind ik. Slechte wegen, slechtere arbeidsvoorwaarden, soms slechtere services, afspraken niet nakomen etc. Het is natuurlijk ook zo dat wij "Nederlanders" daar voordeel uit trekken.


Nee, Niet alles is goed in Tsjechie. Enige relativering en objectiviteit is op zijn plaats. Maar is dat in andere vakantielanden, zoals Frankrijk, Spanje, Italie en Turkije anders? nee toch?
 

Maria

Geroyeerd Lid
Welnee! Ik ga (heel) graag naar Frankrijk maar ook daar tref je mindere zaken, niet zozeer op praktisch gebied maar mee qua (klant)vriendelijkheid etc. Toch ben ik zó gecharmeerd van het land, de cultuur, natuur, zee etc dat ik alles voor lief neem.
Hetzelfde als anderen bij Tsjechië hebben dus.
 
Het hele verhaal komt toch wel denigrerend en negatief op mij over.
Het begint al met het verblijf in een "gat". Ik kan dat niet positief zien hoe ik het ook bekijk.
De Tsjechen moeten dit en ze moeten dat. Denkt aswnl nu echt dat ze dat daar zelf niet weten. Ze zijn denk ik druk bezig om alles weer op de rails te zetten en naar "westerse maatstaven" aan te passen (en of dat nou zo aantrekkelijk is??). We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat het verbeteren van gebouwen en infrastructuur een bak geld kost.
Wat het "alle gedoe" met de Metro wordt bedoeld is me niet duidelijk. Wij hebben bij onze bezoeken aan Praag dankbaar gebruik van de Metro gemaakt. Schoon en snel.
De parkeertarieven mogen voor aswnl een schijntje zijn, het is altijd nog € 10 á 13. In Holland kan ik daar ook een aardig poosje voor parkeren, zelfs in Rotterdam. Als ik mijn auto op een bewaakte parkeerplaats zette bij een Metrostion, was ik hooguit 60 kronen kwijt voor een hele dag.
 
Over de stad in gaan met de auto, weet jij als toerist die voor de eerste keer naar Praag gaat welke straten je op welke tijd moet mijden dan. Ik was om half 11 beneden in de straat langs de Vlatava en er was geen doorkomen aan richting stad dus als je via de Barrandovbrug komt kan je beter buiten de stad parkeren. Dan ben je in 25 min. in het centrum met de metro. En met de auto echt niet hoor.

A3.
 
Met licht aan rijden overdag moeten ze gewoon overal verplicht stellen, ze zijn ons Nederlanders hiermee voor. En wij komen er toch ook alweer een aantal jaren. Maar zodra wij de Nederlandse grens overrijden beginnen de ergenissen hier weer, bumperkleven, links rijden etc. De Tsjechen rijden wel eng op 3-baans wegen vind ik, dan komen ze af en toe recht op je af en op het laatste moment schieten ze opzij. In mei waren we in Praag en daar werd door Tsjechische vrienden gemopperd over de enorme drukte op de weg Praag-Brno en dat het daar gevaarlijk was. Toen vertelden we al dat ze niet weten wat ze meemaken als ze in de Randstad hier zouden rijden. De metro is veel schoner en prettiger dan in Nederland. Gisteren waren we nog in Amsterdam en buiten dat de treintoestellen toegetakeld zijn met graffiti zijn de stations echt niet schoon te noemen. We stonden in Praag vaak voor 10 kronen geparkeerd en dan lette een aardige meneer op onze auto en vertelde bij terugkomst iets onverstaanbaars met een vriendelijk gezicht. En dat in een wijk in Praag. En inderdaad kun je de boodschappenprijzen niet vergelijken omdat ze daar stukken minder verdienen.
 
Ik vind het een leuk stuk. Het is persoonlijk, dus negatief en positief mag, het is jouw mening! Ik snap inderdaad alleen twee dingen niet: 1. Het onderhoud van de gebouwen. Als je je iets meer in tsjechië had verdiept, had je geweten dat men de laatste 10-15 jaar enorm aan het opknappen is (er moet ook geld voor zijn!);
2. De metro. Ik zie niet wat daar aan schort. Keurige metro, overzichterlijk systeem (ok, mijn mening).

Maar leuk dat je Tsjechië over het algemeen als positief hebt ervaren!
 
Bovenaan