Mijn vakantie de afgelopen 2 weken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Begrijp ik nou dat dit uw eerste keer Tsjechië was? Als dat zo is... weet u zich wel belachelijk te maken. Goed gedaan!

Het is toch een vorm van zelfoverschatting als je na een bezoekje van een paar weken in een voor jou nieuwe omgeving het al beter denkt te weten dan de inwoners.
Sinds 1994 verblijven we minstens 4 weken per jaar in Tsjechië. Vaker 7 of 8 weken.
Wij hebben gezien hoe razendsnel de ontwikkelingen gaan in Tsjechië. In zo'n ongelofelijk korte tijd kan het zich al aardig meten met de westerse wereld. Hoe lang heeft nederland er over gedaan om na de oorlog op een bepaald niveau te komen? Zonder Marshallhulp zou dat lang zo snel niet zijn gegaan.
Ik zou zeggen verdiep je ook eens in de geschiedenis dan houd je je minder bezig met futtiliteiten.
 
Hoezo, loura? aswnl heeft over een aantal zaken duidelijk een afwijkende mening t.o.v. veel andere Tsjechië-gangers of dingen in ieder geval anders ervaren; maar is hij of zijn mening daarmee gelijk belachelijk? Vind ik niet, hoor. Of hij gelijk heeft? Tja, da's weer een ander verhaal. ;)

Een mening hebben over bepaalde zaken is wat anders dan het beter weten dan de bewoners. Maar ik ben het met je eens dat het geen kwaad kan je eerst in de materie te verdiepen alvorens een oordeel te vellen. Kennis en begrip kan je een andere (mildere?) kijk op zaken geven. :ja:
 
Poe poe, een verkeerskundige die een aantal malen door de politie gewaarschuwd moet worden... tssssss
Enne, leuk gesprekje gehad met die agent in jet Tsjechisch??

Verder bedankt voor het leuke verslag!:)
 
Ik had in het citaat zitten knippen en plakken en zo was ik tot mijn conclusie gekomen. Of ik het zelf heb zoekgemaakt of dat het gemodereet is weet ik niet.
Juist uit dat lijstje was zeer duidelijk dat het niet allen maar negatief was. Maar dat er een kritische blik was naar `verbeterpunten`
Dat moet volgens mij kunnen.
De toon waarin het werd beschreven gaf mij de irritatie.
Ik ben wel van mening dat ieder zijn persoonlijke mening moet kunnen geven. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

Hilde
 
Ik weet zeker dat jullie in NL heel wat meer verdienen dan de gemiddelde Tsjech. Die verdient nl. maar een derde van een Nederlander. Dus dat moet je dan ook vergelijken.
Als ik zie dat dezelfde merkproducten van Unilever voor 70% minder in de vakken liggen, dat valt niet alleen met lonen te verklaren. Zeker niet als je weet dat de Nederlandse supermarkt geen 168 uur per week personeel hoeft te stellen. Overigens hoef je me niets te vertellen over het Tsjechische loonniveau, daarover had ik me reeds van tevoren op de hoogte gesteld. Mijn kritiek richt zich dan ook op de Nederlandse supermarkt-uitbaters, die sinds de invoering van de euro mijn wekelijkse winkelwagentje hebben doen stijgen van € 70 naar € 100, daar waar hetzelfde winkelwagentje in CZ dus voor € 40 de winkel uitrolt. Dat zit echt niet alleen in loonverschillen, maar ook in verschillen hoeveel de NL-grossiers en supermarktuitbaters ervan in eigen zak steken, onderwijl krokodillentranen huilende over hun winstgevendheid...

Gezien jouw eigen website kan ik mij voorstellen dat je wel e.e.a. op te merken hebt over de wegen en verkeersgedrag in Tsjechie. Maar wat betreft het overdag voeren van de autoverlichting; dat moet maar mooi zo blijven. Of geef aan waarom jij vindt dat het overbodig is.
Zelf vind ik het wel meevallen met het rijgedrag van de Tsjechen. Niet anders dan het rijgedrag van de Nederlanders.
Het CZ-inhaalgedrag is ronduit levensgevaarlijk. Op plaatsen zonder enig overzicht gaat men naar links op wegen die zich er echt niet voor lenen, en waar een tegenligger even plots opduikt. Ik heb het meerdere malen net goed zien gaan. Op de wegen ben ik in die twee weken 4x langs een fors ongeval gereden, vaker dan in NL, alwaar ik 500 km per week met de auto rijd.

En over licht overdag: daardoor worden voetgangers en fietsers dus nòg minder zichtbaar, want je gaat alleen nog maar op lichten letten.

..... ik vind je in bepaalde opzichten wel erg kritisch.
Ik vind dat men in Tsjechië de laatste jaren al enorm veel verbeterd heeft aan het opknappen van huizen en gebouwen.
Dat weet ik (ik heb de catastrofale toestand in de DDR in 1987 met eigen ogen gezien, en weet dus ook welke ontwikkeling de ex-oostbloklanden inmiddels hebben doorgemaakt...), maar het kan geen kwaad om het nogmaals te noemen. Er valt gewoonweg best nog wel wat te doen, en dat daarbij (gebrek aan) geld een belangrijke rol speelt, dat weet ik uiteraard ook wel.
 
Ik kreeg de kriebels na het lezen van het reisverslag.
Jullie horen niet thuis in ons mooie Tsjechie.
In het vervolg boeken jullie maar weer een vakantie in een 5-sterrenbungalowpark, waar alles piekfijn is geregeld en waar je al die kleine "ergenissen" vast niet meer tegenkomt.
Alleen...............gaat het jullie wel iets meer geld kosten.
Erg aardige reactie. Als je mijn bijdrage beter had gelezen, dan had je kunnen zien dat ik een heel positieve ervaring heb gehad. Wel wilde ik een aantal kanttekeningetjes op dit forum plaatsen. Maar ja, als je niet tegen een klein beetje kritiek kunt en meteen de ander de grond in boort, hoor jij misschien niet op een internetforum thuis... :hmm:

Eigenlijk vertel je heel veel positiefs over Tsjechie. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het in eerste instantie heel negatief op me over kwam. Een beetje betweterig.
Betweterig of kritisch ? Ik ga voor het laatste. En ja, dat een kritische houding op een forum van CZ-liefhebbers wellicht minder positief wordt ervaren, dat had ik me al wel een beetje ingecalculeerd...

Natuurlijk zijn er heel veel dingen niet zo als in Nederland. Maar juist dat geeft voor mij de charme aan tsjechie.
Dat ben ik helemaal met je eens. Tsjechië is een land met een enorme potentie ! :top:

Het hele verhaal komt toch wel denigrerend en negatief op mij over.
Het begint al met het verblijf in een "gat". Ik kan dat niet positief zien hoe ik het ook bekijk.
Neem eens een kijkje in Nučice. Dat stelt weinig meer voor dan Hongerige wolf in NL. En ja, dat betitel ik toch echt als een "gat". Een "dorpje" dat dus eigenlijk te klein is. Eigenlijk is het goedbeschouwd een buitenwijkje van Rudna.

De Tsjechen moeten dit en ze moeten dat. Denkt aswnl nu echt dat ze dat daar zelf niet weten.
Ik heb grote waardering voor wat reeds is bereikt, want ik weet uit eigen ervaring hoe dergelijke landen er voor 1989 uitzagen... Maar men is er nog niet, zeker als men in de toekomst meer inkomsten uit het toerisme wil aanboren.

Wat het "alle gedoe" met de Metro wordt bedoeld is me niet duidelijk. Wij hebben bij onze bezoeken aan Praag dankbaar gebruik van de Metro gemaakt. Schoon en snel.
De parkeertarieven mogen voor aswnl een schijntje zijn, het is altijd nog € 10 á 13. In Holland kan ik daar ook een aardig poosje voor parkeren, zelfs in Rotterdam. Als ik mijn auto op een bewaakte parkeerplaats zette bij een Metrostion, was ik hooguit 60 kronen kwijt voor een hele dag.
Die bewaakte parkeerterreinen zijn dus zeer klein, en 's ochtends vroeg al vol. Met een gezin (>3 p) in de metro betekent dus zeker niet bij elkaar zitten, en veel hangen. Juist op de terugweg, als de kinderen moe zijn. Dat komt het vakantiegevoel niet ten goede. Ook was de snelheid van de roltrappen op Mustek geen goeie ervaring voor mijn zoontje van 4, die bijna viel bij het opstappen.
En ja, ik ben de bezopen Amsterdamse parkeertarieven gewend, en dan is 1x 200, 1x300 en en 1x 400 kronen helemaal niet zoveel. Maar wel het gemak van als de kinderen moe zijn rustig in de eigen auto naar het vakantieadres terug kunnen reizen.

Veel wegen in Praag rijden heel goed, dank zij een heel goede inregeling van de verkeerslichten. En dankzij de verhuurders wisten we ook welke wegen we in de spits moesten vermijden, zoals bijvoorbeeld de Milady Horakova/Veletrzni.
 
Ik vind het een leuk stuk. Het is persoonlijk, dus negatief en positief mag, het is jouw mening!

Maar leuk dat je Tsjechië over het algemeen als positief hebt ervaren!
Inderdaad, de ervaring van het land was enorm positief.Voor mij ronduit een verademing na een paar jaar Spanje en Frankrijk...

Begrijp ik nou dat dit uw eerste keer Tsjechië was? Als dat zo is... weet u zich wel belachelijk te maken. Goed gedaan!
Begrijp ik goed dat dit uw discussieerstijl is ? Dan weet ik wel wie zich het meest belachelijk heeft gemaakt. Goed gedaan !

Het is toch een vorm van zelfoverschatting als je na een bezoekje van een paar weken in een voor jou nieuwe omgeving het al beter denkt te weten dan de inwoners.

Ik zou zeggen verdiep je ook eens in de geschiedenis dan houd je je minder bezig met futtiliteiten.
Geschiedenis is iets waar ik me dus wel mee bezig houd, en ik bereid meestal mijn reizen goed voor. Bespaar me dus dit soort berichten. Overigens zou je als je geschiedenis interesseert moeten weten dat Nederland niet zozeer dankzij een overvloedige Marshallhulp bovenop is gekomen, integendeel. Vooral door soberheid in de uitgaven.

Overigens gaf ik slechts wat kritische kanttekeningen op een verder prima verlopen vakantie (en de betere lezer kan dat ook uit mijn bericht halen), wat is daar mis mee ? Daar is dit subforum toch voor bedoeld ? Of mogen hier alleen louter positieve reacties staan die 1:1 overeenkomen met jouw mening ?

Poe poe, een verkeerskundige die een aantal malen door de politie gewaarschuwd moet worden... tssssss
Enne, leuk gesprekje gehad met die agent in het Tsjechisch??
Het lichtengeknipper was enkel vanwege de onzinnige verplichting tot het voeren van licht overdag, iets dat je dus op een zonovergoten dag al snel vergeet - en dat is bepaald niet onlogisch. Gelukkig blijkt dit niet iets te zijn waarvoor de policie je dus aan de kant zet. Wat lichtsignalen volstaan. Kortom: de politie is over het algemeen heel redelijk, en dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken.

Toch was mijn gesprek met die corrupte agent (in het Engels overigens) heel opmerkelijk, zeker toen de term protocol viel en er plotseling geen vuiltje meer aan de lucht bleek. Doet een beetje aan de houding van sommige leden van de Spaanse Guardia Civil van 15 jaar geleden denken. Het zal net als in Spanje hopelijk wel iets zijn van voorbijgaande aard, wanneer het welvaartsniveau verder toeneemt.

Tenslotte nog dit: ik heb een prima vakantie gehad, en de vele vriendelijke Tsjechen die ik heb ontmoet blijven me goed bij. De vele narrige reacties op een paar kritische opmerkingen van mij hier op dit forum trouwens ook. Enfin, het zal er ook wel bijhoren.:zwaai2:
 
De vele narrige reacties op een paar kritische opmerkingen van mij hier op dit forum trouwens ook. Enfin, het zal er ook wel bijhoren.:zwaai2:

Ben ik helemaal met je eens aswnl. Ik vind het jammer dat een aantal mensen een beetje negatief op je reageren. Je geeft gewoon eerlijk je ervaringen en meningen weer, en daar is niets mis mee. De meeste Tsjechiegangers zien het land door een hele roze bril, maar ook Tsjechie is echt het paradijs niet!

Het paradijs bestaat niet op deze planeet en is alleen voor mensen te vinden die erin geloven. :D :confused:
 
Gelukkig maar:D , een discussie moet kunnen en een ieder heeft zijn eigen belevingen en inzicht en daar is niets mis mee zolang we maar niet persoonlijk "op de man" gaan worden.
Ik denk dat we allen Tsjechië een warm hart toedragen en dat is toch het belangrijkste denk ik maar.
Zelf hoop ik dat Tsjechië nog lang mag blijven zoals het nu is; voor mij geen horden toeristen en gladde wegen maar ik bedoel natuurlijk niet dat men in Tsjechië een achtergebleven gebied moet zijn, ik gun de Tsjechen het allerbeste.
 
tjechie.

Wij komen al 15 jaar in tjechie en hebben uiteraard ook het een en ander te melden over het wegen net, Van Brod nad tichou naar praag , een zeer practige weg zonder gaten en bulten.
Van Brod nad Tichou naar cheskebudowitsche en trebon prima weg, in de omgeving van plana en tachov ( in de bergen ) prima wegen echter zonder verlichting en zonder gaten in de weg )
In al die jaren dat wij er komen zie ik alleen maar vooruitgang.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk nog steeds huizen en gebouwen die opgeknapt kunnen worden, en dat gebeurt ook wel, maar dat kost tijd en geld en dat zal dus ook even opzich moeten wachten.
De prijzen zijn uitstekend voor wat men krijgt. Voor wat je moet betalen gezien de hoeveelheid eten ,is de prijs zelfs erg laag.
In NL betaal je veel voor weinig, in cz betaal je weinig voor veel.
Verder wil ik alleen maar even kwijt dat je in andere landen waar veel toerisme is ook gaten in de weg hebt, slechte huizen staan, en er armoede is. Dat is dus niet alleen in de CZ.

Neem het land met al zijn voors en na zoals het is, en geniet van de kleine dingen die er zijn ( zoals rust, natuur, cultuur, vriendelijkheid en voor al de tjechiese mentaliteit) Bij mij kunnen de tjechen in iedergeval niet stuk.

groet Wolfenbuttel
 
Dat heeft inderdaad juist zijn charme. Ook wij zijn net terug van 3 weken klussen in onze chalupa en ik vond het weer prachtig!! Doordat wij bezig zijn met verbouwen hebben we 3 weken lang gedoucht bij een camping in de buurt, van de 10 keer douchen hadden wij welgeteld 3 keer warm water. Is ook niet zoals in nl, maar het heeft toch ook wel weer wat. Gewoon koud douchen. De tijd dat je onder de douche staat wordt wel veel korter, maar je bent in ieder geval schoon. En je houdt meer tijd over om een pivo extra te drinken, heerlijk.:cheers:

Door de tekortkomingen en beperkingen in cz, waarderen wij onze "luxe" in nederland des te meer. Door deze dingen zijn wij juist gevallen voor Tsjechië. Gewoon de puurheid van het land en de behoefte aan de elementaire dingen in het leven en niet de luxe.

Maar het is inderdaad wel jammer van al die schitterende panden die zo in verval zijn, maar na zoveel jaar communisme, kan men dit niet allemaal 1,2,3, weer opbouwen. Dit duurt een poos.
Zo zagen wij een schitterend pand in Kokorin. Hotel Harasov, wij stonden ervoor en waren op slag verliefd. We wisten niet dat dit vroeger een hotel was, maar na wat navraag en zoekwerk hebben we prachtige foto's gevonden van begin 1900 toen dit pand gebouwd is. Echt schitterend en nu helemaal vervallen.
We hebben het wel vaker erover gehad om ooit eens een hotelletje te beginnen (maar dan in NL) en om dit pand weer in volle glorie terug te brengen zou schitterend zijn. Maar dat zijn maar dromen (zie www.harasov.tk). Ik heb al wel de eigenaar achterhaald en misschien dat we nog wel eens contact zoeken.

Maar CZ staat vol met prachtige panden en gun het tijd en dan worden ook deze panden weer schitterende kastelen!!

En als laatste nog even de wegen: Je kunt het ook zo stellen: Door de slechte wegen is men gedwongen om rustiger te rijden (als men de schokbrekers heel wilt houden) met als gevolg dat men veel meer van de prachtige natuur kan genieten en ook het overstekend wild een kans gunt en men tijd heeft om te remmen. Zo reden wij in Kokorin en moesten in de remmen voor een paar wilde zwijnen. Ze huppelden rustig ineens de weg over. Een heel gezin van groot naar klein. Toen ze over waren wilden we weer optrekken en toen huppelde er nog een klein zwijntje (de jongste, lijkt me) over, die de rest van de stoet niet bij kon houden. Een schitterend gezicht en vooral een mooie herinnering. We hebben er enorm om gelachen (was echt leuk om te zien).:deuk:

Kortom: Tsjechië is al mooi zoals het nu is, alle verbeteringen zijn meegenomen, maar er is nu al genoeg om van te houden. Het land, de mensen, het eten, de bieren, de prijzen enz.
 

pepo

† In Memoriam
Mijnheer Aswnl,

verder mijheer A., heeft een leuke vakantie in Tsjechie gehad, geloof ik ook wel. Zijn verslag is zonder meer goed leesbaar.
Maar mijnheer A. kon het niet laten een sterk adviserend element in zijn verslag in te bouwen. Opmerkelijk, na een korte vakantie in een vreemd land.
Deze elementen bedoel ik dan:

Er moet nog wel héél wat opgeknapt worden, zelfs pal bij de Praagse burcht vindt je gebouwen die een ernstig tekort aan onderhoud hebben gehad..

Zeker als het land zich toeristisch ontwikkelt, zou een duidelijker onderscheid erg wenselijk zijn.

- de verplichting van licht overdag is volslagen waanzin.

- het ontbreken van persoonlijke omkleedcabines in het moderne aquapark van Kladno vind ik echt niet van deze tijd...

- water uit de kraan kan toch echt beter niet gedronken worden

- ondanks alle aanwijzingen in toeristenboekjes om Praag met de metro te doen: NIET DOEN.

Verder één gevalletje corruptie meegemaakt.

Wel moet het land nog het nodige doen aan het opknappen van gebouwen en infrastructuur, en het tegengaan van corruptie.


Ik kan me echt niet voorstellen, dat een echte Tsjech zo'n buurman uit NL wil hebben. Een Nederlander, die het altijd, ook in Tsjechie, beter weet.

Trouwens, corruptie .. Dat was toch geen corruptie wat u beschrijft?
Kunt u dit dan even uitleggen, mijnheer A?
 
Ik kan me echt niet voorstellen, dat een echte Tsjech zo'n buurman uit NL wil hebben. Een Nederlander, die het altijd, ook in Tsjechie, beter weet.
Ik heb dn ook niet de behoefte om in CZ te wonen. Voor een vakantie is het een mooi land, maar als je nu ook al niet meer tegen een paar kritische noten kunt, tja, dan houd het snel op, meneer Pepo (of zullen we maar meneer P. zeggen ?)

Trouwens, corruptie .. Dat was toch geen corruptie wat u beschrijft? Kunt u dit dan even uitleggen, mijnheer A?
Agent houdt je aan (terwijl hij er tig doorlaat), wappert driftig met notitieblokje en zegt dat je zogenaamd een inrijverbod bent gepasseerd. Wil wel je paspoort zien, maar niet je rijbewijs. Vervolgens vraag je waar dat bord staat en vraag je of hij een protocol gaat uitschrijven, en plots blijkt dat alles niet meer nodig is en wordt je aangemaand maar snel door te rijden. Uiteraard stond er geen bord, dat heb ik nogmaals gecontroleerd. Tsja, dergelijke praktijken noem ik een gevalletje van corruptie. Hoe wilt u het anders noemen, meneer P ? "Bijzondere behandeling van mensen met een buitenlands kenteken" of zo ? :?:
 
Bovenaan