Met mijn gezin emigreren naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik begrijp er waarschijnlijk helemaal niets van.

Maar zoals overal in de wereld kunnen bepaalde mensen heel veel met 10 Euro en hebben andere voor hetzelfde levensgenot minimaal 100 Euro nodig.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik wil je me ook wel eventjes in deze discussie mengen hoor.

Het is goed dat er leden van dit forum zoals Curouis en Been There waarschuwen om niet lichtzinnig naar Tsjechie te verkassen. Het is daar zeker geen rozengeur en maneschijn. Zelf zeg ik altijd; als je niet met één (financieele ) poot in Nederland staat, bedenk je dan twee- driemaal voordat je besluit naar Tsjechie te gaan wonen en werken. Voor veel Tsjechen buiten Praag is een maandinkomen van zo’n 30.000 kroon ruim voldoende omdat men vaak een eigen huis, tuin varken, kip, vis, ree, groente aardappelen en fruit en haardhout heeft. M.a.w. het levensonderhoud van de gemiddelde Tsjech is niet zo hoog. Maar kom je in Praag wonen en je bent afhankelijk van een huurwoning met water en electric, alsmede de dure winkels als Tesco en dan ook nog graag een pivootje pakt in een café of een hapje buiten de deur eet dan ben je zo door die 30.000 kroon heen.
Zelf heb ik gemerkt dat de kosten van het levensonderhoud in Tsjechie de laatste jaren behoorlijk zijn gestegen en dat dat voorlopig ook nog wel door zal gaan. Daarom blijven wij in Nederland wonen en gaan we vaak naar onze zomeresidensie in Zbyslav. Met een grote poot in Nederland dus. Ik ben gelukkig niet afhankelijk van één enkel inkomen in Tsjchie dus ik heb makkelijk praten.

Doen of niet doen that's the question. Het lijkt me een man met enig lef. Dus.... Ik zou het niet doen maar ik ben Thomas niet.
Laat in ieder geval weten wat je gaat doen Ik ben best nieuwsgierig.
 
als je een gezin hebt , ben je daar verantwoordelijk voor.
Dat ben ik echt voor 100% helemaal met je eens curious! Maar ik mag aannemen dat hij niet alleen kiest maar samen met zijn vrouw. :D Zo'n grote beslissing in je leven neem je samen. Ik hou wel van mannen en vrouwen met een beetje durf/lef.

Thomas, overweeg serieus de risico's en maak een plan B. ;)

Verder mijn allerlaatste laatste zin in dit topic, ik ben heus al eens op mijn bek gegaan maar heb ontzettend veel bereikt door zo te denken:
leef je dromen en droom niet je leven!
 
Ik ook! Laat het ons weten. En natuurlijk zijn al die waarschuwingen nodig, prima dat er een -curious- en een -been there- zijn maar ik ga altijd uit van het positieve, niet van het negatieve.


Je hebt blijkbaar veel ervaring met dit soort praktijken, ik vraag me af waarom juist jij tegen dit soort Tsjechen aanloopt en je doet voorkomen alsof het bij alle Tsjechen altijd de dagelijkse gang van zaken is. Misschien begeef je je in het verkeerde circuit?

ik wou dat je gelijk had met heel mijn hart.
en dat ik terug kon gaan in de tijd met name de eerste 2 jaar dat ik hier woonde , ik sprak geen cz geld genoeg iedereen overdreven aardig
helaas met een firma hier en midden tussen de Tsjechen is het leven toch echt anders.
dat ik dit op het forum schrijf is voor velen negatief , ik hoop dan ook dat anderen hier iets aan hebben.
nu zijn er hier in brno meerdere nl waarmee ik omga en zelfs de Tsjechen die ik ken hebben de zelfde zoniet een sterkere negatieve mening.
dus geef mij maar een paar tips hoe ik uit het circuit kom van wanbetalers inbrekers corruptie bij de politie etc.
:dank2:
 
Mag ik even inhaken..??
Iedereen die Tsjechie tot hun 2e vaderland hebben gekozen, zoals Smiley, Curious, Nancy, Jan en Akkelien en noem maar op hebben zo hun motieven gehad..
Men is vast niet over een nacht ijs gegaan, en men heeft ongetwijfeld dingen niet voorzien, MAAR MEN HEEFT DE STAP GENOMEN..!!
Dus Thomas, doe je huiswerk en ga ervoor..!!
Blijf positief, leer snel wat van de taal, en stel je open voor het land..
Wedden dat je het gaat maken..!!
Zoals Lina al zei... LEEF JE DROMEN..!!!!
Succes..!!!!!
 
na een aantal keren de topics te hebben gelezen vermoed ik dat dit niet serieus is !?

Dat vermoeden bekroop mij ook inderdaad, en het geclaimde opleidingsniveau en carrierevooruitzichten staan nogal in contrast met de wijze van redeneren en het taalgebruik. Ditzelfde geldt voor de Engelstalige informatie in de ayurvedische folder en op de website van de poster. Des te opmerkelijker als je bedenkt dat Engels een van de officiele talen in ZA is - jarenlang de enige officiele taal zelfs.

Het is voor mij in ieder geval moeilijk om te geloven dat een academicus zich niet realiseert dat het onmogelijk is om van "Europa" te spreken als het gaat om vestiging, en dan verder geen onderscheid maakt tussen Bulgarije, Tsjechie en Engeland.

In ieder geval vermaak ik me wel met de discussie - ik probeer me het gezicht voor te stellen van de Tsjech die al twee jaar tevergeefs probeert 2 miljoen kronen voor zijn 3+1 te vangen, dan maar besluit te verhuren, en vervolgens zes Rhodesian Ridgebacks in zijn appartementje aantreft...
 
na een aantal keren de topics te hebben gelezen vermoed ik dat dit niet serieus is !
als ik de opleidingen bekijk en vergelijk met de redeneringen !!
Genezingsresultaten van bi polaire stemmingsstoornissen !!!(zelf een universitaire deelafronding in Klinische Psychologie)
dan was je al rijker dan Bill Gates.
De wereldvreemde niet willen integrerende houding.
Denken dat de Tsjechen zich wel aanpassen aan jouw !
dit moet toch een grapje zijn ? of ben je op de vlucht ?

Tsja beste Curious ... ik heb in mijn leven geleerd ....

Mensen geloven wat ze willen geloven en oordelen meestal naar eigen maatstaven!

Ik heb er geen geheim van gemaakt waar ik vandaan kom en waar ik woon.
Nee ik ben niet op de vlucht ... Ik zou Zuid Afrika nooit verlaten als ik niet steeds elke 3 maanden 3000 km moest rijden naar Zimbabwe om mijn visa verlengt te krijgen.

Over mijn opleiding, moet je voor de grap eens de opleiding in voeren en dan kijken naar banen (ps. deel afrondingen gelden hier niet, je krijgt er niet eens een verblijfsvergunning mee!!)
Als je ze al kunt vinden (hoor ik dit uiteraard graag van je) heb je een salaris wat niet veel hoger is als bij een call centrum.
Dan de genezingsresultaten van Bi-Polar en ADHD ..... dat heeft niets met mijn opleiding te maken ... heeft zelfs niet met mij te maken ..... dan komt geheel op het conto van mijn vrouw.
Zij is magnetisch genezer .... samen met een goede combinatie van een dieet, kristallen, en beweging zijn de resultaten echt verbluffend.
Maar ga hiermee maar eens shoppen .... moet je kijken wat er gebeurd ...... de zogenaamde echte geneesheren shoppen je kop er zo vanaf.
Komen gelijk met papieren en vergunningen om de hoek kijken.
Tenminste dat is hier in ZA het geval.

O ja .... ik ben niet perfect sorry ik heb last van dyslectie, ik was een van de eerste die hiermee afstudeerde ....... ook daarover hebben vele me gezegd ... Thomas gaat je nooit lukken ... toch hardnekkig door gaan en .... afstuderen ....

En .... hoe kom je er bij dat ik niet wil integreren, maar betekend integreren dan dat je zo maar op je rug moet gaan liggen en alles maar willoos accepteren wat men zegt .... of mag je ook nog een beetje voor je zelf opkomen?
Wereldvreemde houding ???? snap ik niet helemaal, heb al heel wat van de wereld gezien ... en me tot nu toe altijd prima standen gehouden hoor
Ook hier in ZA geen probleem met integratie .... genoeg vrienden.
Sorry maar ik snap ff niet waar je deze beweringen op baseert.
En .... nee ... niemand hoef zich aan te passen, maar dit betekend niet, dat ik me zo maar bij alles neer moet leggen.
Als een land zijn burgers de wet oplegt moeten zij zich zelf ook aan de wet houden.
 
Jeetje, wat zul jij moeilijk leven als je altijd maar als als als denkt...ik denk al zou deze man 100.000 Kc per maand kunnen verdienen, dat jij hem een verhuizing naar Cz nog af zou raden!
Dat is een risico ja, ik mag aannemen dat Thomas een man is met een beetje gezond verstand en niet zomaar klakkeloos een huis gaat huren zonder contract of wat dan ook. En curious, als je alle risico's voor 100% in wilt dekken in je leven, dan kun je net zo goed nu alvast tussen 6 planken gaan liggen. :oeps: ;)

Linda .. daar heb je gelijk in.
Mijn vrouw en ik hebben 2 jaar geleden besloten om Nederland te verlaten en het avonduur aan te gaan.
Nee wij zijn geen mensen die zo maar zonder meer onbezonnen dingen doen.
We overwegen alles goed maar durven ook het risico's te nemen om je droom na te jagen.

En ... ik ben natuurlijk niet voor niets op dit forum ... ik ben niet in de gelegenheid even van ZA naar Praag te vliegen om te kijken hoe het er is.
Daarom ben ik ook zo blij met ALLE reacties op dit forum zodat ik daarvan veel kan leren.
 
Ik begrijp er waarschijnlijk helemaal niets van.

Maar zoals overal in de wereld kunnen bepaalde mensen heel veel met 10 Euro en hebben andere voor hetzelfde levensgenot minimaal 100 Euro nodig.

Ben ik ook helemaal met jou eens Nancy;

Toen ik nog in Nederland woonde had ik moeite om met 7000 Euro rond te komen.

Hier in ZA komen we makkelijk rond met 15000 Rand (1400 euro per maand)
Rij een oude Toyota bakkie 4 X 4 geweldige wagen overigens, koop niet elke maand de nieuwste gsm, ga bijna niet uit eten, niet 3 keer per week de afhaal Chinees ... etc. etc.
Mijn vrouw kookt geweldig, dus Chinees en uit eten is niet meer nodig.
Bellen gaat ook prima met mijn oude gsm.

Echt 2 jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik dit kon, dat ik zonder al die belachelijke luxe kon.
Toen zit ik nog in het visuele cirkeltje van .... je moet elk jaar een nieuwe auto kopen, het huis moet groter ... moderner als de buren.
We moeten elke week uit eten.
Ik moet ook met de mooiste en duurste GSM lopen ... niet dat ik er iets anders mee deed als bellen hoor ... maar het moest gewoon.

Nou .... ik heb nu geleerd dat het veel leuker en belangrijker is, lekker met je kids en vrouw een potje te kaarten, of mens erger je KAPOT haha ik bedoel niet te spelen.

Ik heb geleerd dat luxe niet belangrijk is en dat ander dingen veel mooier zijn.
 
Ik wil je me ook wel eventjes in deze discussie mengen hoor.

Doen of niet doen that's the question. Het lijkt me een man met enig lef. Dus.... Ik zou het niet doen maar ik ben Thomas niet.
Laat in ieder geval weten wat je gaat doen Ik ben best nieuwsgierig.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden beste Tabe.
 
Mag ik even inhaken..??
Iedereen die Tsjechie tot hun 2e vaderland hebben gekozen, zoals Smiley, Curious, Nancy, Jan en Akkelien en noem maar op hebben zo hun motieven gehad..
Men is vast niet over een nacht ijs gegaan, en men heeft ongetwijfeld dingen niet voorzien, MAAR MEN HEEFT DE STAP GENOMEN..!!
Dus Thomas, doe je huiswerk en ga ervoor..!!
Blijf positief, leer snel wat van de taal, en stel je open voor het land..
Wedden dat je het gaat maken..!!
Zoals Lina al zei... LEEF JE DROMEN..!!!!
Succes..!!!!!

TNX Pozor pes.

We zullen onze droom zeker leven !!!
 
Beste Thomas,

Laat je niet weerhouden.
Tsjechie is een mooi en goed land.
Met ook nog aardige mensen.
En je weet als geen ander: overal is er wat.
Voor mij is het mijn tweede vaderlandje.
Als ik er ben, ben ik er thuis.
En werken moet je overal.
Ik hoef niet meer te werken en zwerf de hele wereld rond, Tsjechie blijft voor mij toch een apart plaatsje houden.
Ik zit nu in Australie, daar is het pas werken geblazen!
Maar dit terzijde.
Jij vindt het overal in de wereld.
Ik wens je een wijs besluit toe en wie weet zie ik je in Sindelova opduiken.

Groet van een warmteminnende Kukel die over 12 uur vertrekt naar de koude.
 
Beste mensen ... ik wel iedereen bedanken voor al de reacties.
Ik heb veel van jullie geleerd ook van Curious en Been Thare, ondanks dat jullie nogal negatief, en achterdochtig zijn ... maar daar zullen jullie ongetwijfeld jullie redenen voor hebben.
Ik ben dankbaar voor alle meningen en adviezen.

En zal er zeker mijn voordeel mee doen in mijn beslissing die ik samen met mijn vrouw zal gaan nemen over of we naar Praag gaan of niet.

ps. Curious;
Je verteld hier op het forum over de inbraken, en negatieve dingen die jou in Tsjechië over komen zijn.
Ik woon nu 2 jaar in ZA vele hebben zeer slecht ervaringen met de zwarte mensen hier, met zakkenrollers, diefstal mensen die je bedonderen criminaliteit........ wij hebben nog niets negatiefs meegemaakt.
Ik denk dat je aantrekt wat je uitstraalt ..... denk positief en straal dat ook uit, dat heb ik hier in dit hele moeilijke land Zuid Afrika geleerd.
Veel blanke Zuid Afrikanen vluchten naar het buitenland .... geloof me, als ik morgen een vaste verblijfsvergunning zou krijgen, zou ik dit prachtige land nooit van mijn leven meer verlaten.

Ps. Been Thare ......
ik heb in mijn teksten nergens geschreven dat ik Engeland, Bulgarije of Tsjechië op een lijn zet.
De enigste lijn die er is, is dat het landen zijn die deel uitmaken van de EU en voor mij dus geen probleem geven voor werk en huisvesting.

Vergeet niet dat ik het vanuit Zuid Afrika bekijk ... en niet in Nederland of een ander EU land zit.

Voor mij maakt het helemaal niet uit, in welk EU land ik werk heb, .. wij willen overal het avonduur aan gaan.
Daarom willen we ook niet terug naar Nederland .... wij vinden het daar gewoon saai, we zoeken het avonduur en het nieuwe ... dat vinden we gewoon prachtig.
We hebben zo veel bijgeleerd hier in ZA .... en ik ben ervan overtuigd dat als ik naar Tsjechië ga we daar ook weer veel bij gaan leren.
Wij willen niets als Negatief zien, maar zien alles als een leerschool en al die verschillende nationaliteiten vinden wij een verrijking van onszelf en onze kids.
Wij vinden dat je dat niet kunt bereiken met vakantie maar alleen door er te wonen, werken en leven.

Nogmaals dank aan iedereen die heeft willen reageren op dit topic, en ik zal jullie zeker op de hoogte houden mochten we de beslissing nemen naar Praag te komen.

En Kukel ... het lijkt me geweldig als je de zo de wereld over kunt trekken ik geef je groot gelijk.
Zolang de toekomst van onze kids er niet negatief door beïnvloed word, zullen wij dat ook blijven doen.

Groet Thomas
 
als je van avontuur houdt ben je hier aan het goede adres.
ik zou zeggen boek morgen een vlucht naar Praag ,begin met werken en voorbereidingen om je gezin te laten overkomen.
en laat het ons weten.
het enige wat ik je wilde zeggen is niet alleen mijn ervaringen maar met meerdere Nederlanders die het hier geprobeerd hebben.
En het daar erg moeilijk mee hadden.
succes
 
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is, hoe oud je kinderen zijn en wat zij van de verhuisplannen vinden.

Als je kinderen de basisschool leeftijd hebben, zie ik niet zo veel problemen om hen op een reguliere school te krijgen, daar ik lees dat ze niet thuis kunnen studeren. Als je dit wilt natuurlijk. Ze leren in een zeer korte tijd de Tsjechisch taal, wat toch wel heel belangrijk is.

Voor de rest zou ik zeggen, zet alles op een rijtje op papier, laat je goed informeren (waar je al mee bezig bent) en volg je hart.
 
Zoals ik al aangegeven heb, beste Curious ik waardeer dit ook zeer.
En ben zeer zeker blij met je bijdragen aan onze beslissing.
Alleen alles rozengeur en maneschijn zien is zeker verkeerd.
je moet alles van twee kanten bekijken.

mijn kids zijn 13/12/en in februari wordt de jongste 11 Lakida.
En het klinkt misschien wat oud bollig maar wij overleggen als gezin altijd alles.
Een ook de meningen van de 3 kids telt mee.
Als zij er echt problemen mee zouden hebben .... zouden we het niet doen.
Maar gelukkig hebben ze de avonduren zin van ons, en vinden ze het weer prachtig om een nieuw avonduur aan te gaan.

Groet Thomas
 
Zoals ik al aangegeven heb, beste Curious ik waardeer dit ook zeer.
En ben zeer zeker blij met je bijdragen aan onze beslissing.
Alleen alles rozengeur en maneschijn zien is zeker verkeerd.
je moet alles van twee kanten bekijken.

mijn kids zijn 13/12/en in februari wordt de jongste 11 Lakida.
En het klinkt misschien wat oud bollig maar wij overleggen als gezin altijd alles.
Een ook de meningen van de 3 kids telt mee.
Als zij er echt problemen mee zouden hebben .... zouden we het niet doen.
Maar gelukkig hebben ze de avonduren zin van ons, en vinden ze het weer prachtig om een nieuw avonduur aan te gaan.

Groet Thomas
Hoi Thomas,
waarschuwingen heb je genoeg gehad in de vorige bijdragen, vind ik.
Ik heb wel een paar praktische opmerkingen:
- als de kinderen naar een gewone Tsjechische school gaan, wordt dit geen middelbare school maar een basisschool (6 t/m 15 jaar). Zonder kennis van de taal komen ze een jaar lager dan naar leeftijd
- Engelstalige internationale school zal minimaal 50000 CZK per jaar per kind kosten maar dit is eenvoudig te vinden via hun website, vermoed ik
- er is leerplicht in Tsjechie en ik denk dat het strafbaar is als je de kinderen niet naar school stuurt (maar dit klinkt ook weer als een waarschuwing...)
Verder vind ik het, net als enkele andere forumleden, interessant om later te horen hoe het met je verhuizing afgelopen is. Er zijn inderdaad mensen die met 30000 brutto kunnen overleven. Ik zou de zes honden als het grootste probleem zien. Dat betekent dus afgelegen wonen.
-Jablonec nad Nisou (daar stond een van de aangeboden woningen) ligt trouwens nogal ver van Praag en het is niet realistisch om dagelijks naar Praag te gaan voor je werk als je ergens in Praag 8,5 uur per dag werkt.
Ik wens je veel succes.
 
Hai Lenka;

Nee hoor die was ik niet vergeten, maar ik kon nog geen cijfers van deze boven water krijgen.
ik heb daar nog een potje voor van een 4000 Crone.
Ik had berekend dat ik rond de 27000 netto over zou houden exc. 3000 Crone voor de kids die elke maand afgetrokken kunnen worden.
deze had ik ook nog niet mee gerekend omdat ik niet zeker weet of ik daar recht op heb.

Als alles mee zit en het salaris wordt bruto wat men me nu aangeeft zou ik NETTO inclusief de terug gaven voor de kids rond de 30000 Crone over moeten houden.
 
Bovenaan