Met mijn gezin emigreren naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat is waarschijnlijk alweer een tijdje terug. Tijden veranderen en de prijzen zijn in Praag flink omhoog gegaan. Voor 10.000 kronen krijg je nu echt geen geschikte flat meer voor 5 man en 6 honden. (Zes honden krijg je volgens mij sowieso niet in een flat). Komt ook nog gas, water en licht bij uiteraard. Bovendien is die 30.000 bruto, dus daar blijft 22.500 van over, of, als dat ook voor buitenlanders geldt, 25.500 (1000 kronen belastingvoordeel per kind). Als je dan minstens 16.000 kwijt bent aan woonlasten (dit is nog voorzichtig gerekend) dan leef je toch niet als een koning in Frankrijk!

Geloof me maar, ik huur sinds juli commercieel in Brno en heb twee maanden lang alle sites afgesurfd voor een voordelig appartement. Een huis met een zwembad in Praag voor 10.000 kronen, dat is gewoon pertinent onmogelijk, of het moet een bouwval zijn waarbij het water met bakkend door het dak heenkomt.

Het lijkt me belangrijk om realistische info te geven, want als je eenmaal hier zit en niet rond kunt komen, wat moet je dan?

Ik heb deze flat tot vorig jaar oktober gehad en de prijzen zullen in een jaar tijd niet zo sterk stijgen.
 
beste nancy ik denk dat het belangrijk is thomas een realistisch beeld te geven.
in jouw geval vermoed ik dat er een behoorlijk eigen kapitaal inzit.
ik heb zelf een boerderij gehad met paarden. dus ik weet wat het kost.

en er zijn sommige tsjechen die nog een flat hebben met prijzen van vroeger.
maar die gelden niet voor buitenlanders.

en zo n advies schept verplichtingen , geef jij geld als het fout gaat ?
ik ken een aantal mensen hier nederlanders die het zelfde verkondigen maar zitten allen diep in de schulden. misschien leeft de koning in frankrijk ook niet meer zo luxueus .

iemand die geen woord cz spreekt en dit ook niet binnen 2jr kan ,gaat wonen in een dorp buiten praag waar de enige vreemde taal mischien russisch is vraagt om moeilijkheden.
 
home schooling is dus onmogelijk voor buitenlanders hier
wel interessant thema voor een nieuw topic.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovilo následující podmínky:
experiment se týká pouze žáků 1.stupně základní školy
za průběh a plnění podmínek je odpovědný ředitel školy, která se do ověřování přihlásila
žáci mají být vzděláváni v souladu s platnými osnovami
nejméně dvakrát za školní rok musí být dítě přezkoušeno; nově od září 2001: rodiče se s dítětem dostavují jednou za měsíc do příslušné školy na konzultace
výsledek obdrží školáci ve formě slovního hodnocení
žáci se mohou účastnit všech akcí školy
Kdo může učit děti doma?
vzdělávající rodič musí mít úplné středoškolské vzdělání zakončené maturitou
rodina je úplná
praktický lékař potvrdí, že nejsou známy okolnosti, které by bránily při vzdělávání dítěte rodičem
nově od září 2001: rodina musí doma vytvořit místo vhodné pro výuku (například dostatečné osvětlení)
V současné době mají tři školy v České republice právo umožnit rodičům učit si děti doma.

Více informací o domácí škole>>
 
Een zeer verhelderende brochure, met name de passages over conflicten tussen eigenaar en huurder, inclusief de meest voorkomende misdragingen (inbreken in verhuurde flat, eigendommen verduisteren, gas en electriciteit afsluiten), etc. Weet je direct hoe het kan lopen. Komt regelmatig voor, ken uit eigen ervaring of ervaring van collega's zeer veel gevallen.

Wat betreft onroerend goed is het inderdaad zo dat er meer op de markt is gekomen, en dat de expatmarkt veel kleiner is dan bijvoorbeeld 10, en al helemaal 20 jaar geleden. Daardoor zijn de prijzen wat gedaald. Ik bezit zelf een paar appartementen in Praag, en een appartement dat ik midden jaar 90 moeiteloos kon verhuren voor 2.000 euro per maand, doet nu 16.000 kronen en staat 25 procent van de tijd leeg. Het budget van Thomas is voldoende voor een 3+1 (60 vierkante meter flat), met geluk in een buitenwijk van Praag, anders ergens erbuiten. Ik denk echter niet dat veel eigenaren staan te springen om hun flat aan een gezin met zes grote honden te verhuren, zo'n flat is daar helemaal ongeschikt voor, en je kunt wachten op schade of conflicten met buren.

De vrouw van Thomas vindt waarschijnlijk geen werk, want ze is aan huis gebonden door de kinderen en de honden. Ik zou ook niet weten welk werk - zonder taalbeheersing kom je nergens. De kinderen (als dat thuisonderwijs wordt geaccepteerd, maar ik zou daar beslist niet op rekenen) worden na het thuisonderwijs niet toegelaten tot een middelbare school. Ze moeten dan naar een speciale school, waar verstandelijk gehandicapte kinderen en kinderen van minderheden (vnl. Roma) terechtkomen. Dat zou wel eens een schok kunnen zijn, als eerste kennismaking met onderwijs in een schoolsetting...

Het plan is irrealistisch, en zou dat ook zijn in andere landen. Ik kan me althans geen enkel land voor de geest halen waar een baan van een persoon in een callcenter voldoende basis geeft om vijf mensen en een dierentuin te onderhouden, en daarnaast een volledige immigratie en nieuwe start te financieren.

Lees ook vooral in de genoemde brochure even de paragrafen over "wat er gebeurt als je zonder woning komt te zitten".
 
home schooling is dus onmogelijk voor buitenlanders hier
wel interessant thema voor een nieuw topic.

Ik ben het daar nog niet helemaal over een beste Curious.

Daar Tsjechië een EU land is, zullen ze ook op dat gebied de wet moeten volgen.
Hier in ZA volgen onze kids het Amerikaanse systeem ..... wat bv. ook in Engeland gegeven kan worden.
Als onze kids de lagere school beheersen krijgen ze een soort examen, en worden ze met die papieren op elke Erkende middelbare school toegelaten.
Ze volgen het onderwijs momenteel in het Engels, dus zal het taaltechnisch een Engelstalige school moeten zijn.
Maar ook Nederland heeft een speciaal systeem ontwikkeld voor Nederlanders in het buitenland (ook andere EU landen) dit is ook een thuis leer systeem wat via de pc gevolgd wordt.
Ook hier word afgesloten met een toets en officiële papieren om door te stromen naar gewoon voortgezet onderwijs.
 
Het plan is irrealistisch, en zou dat ook zijn in andere landen. Ik kan me althans geen enkel land voor de geest halen waar een baan van een persoon in een callcenter voldoende basis geeft om vijf mensen en een dierentuin te onderhouden, en daarnaast een volledige immigratie en nieuwe start te financieren.

Lees ook vooral in de genoemde brochure even de paragrafen over "wat er gebeurt als je zonder woning komt te zitten".

Ik weet het niet beste Been there.

Wat betreft het zonder woning komen te zitten .... we wonen nu al 2 jaar in een land waar je als je zonder woning komt ..... je gewoon op straat komt te staan zonder enige mogelijkheid op sociale opvang of hulp.

Het plan is irrealistisch ........... misschien heb je gelijk ......... dat ben ik nu dus aan het uitzoeken.
Kijk ... met mijn opleiding en ervaring verwacht ik dat ik snel promotie kan maken binnen grote bedrijven.
Daarnaast, hoop ik dat mijn vrouw ook in een Europees land geld binnen kan brengen met de verkoop van kunst, dat gebeurd momenteel ook hier in ZA.
Daarnaast hebben we hier een Ayjurveda praktijk .... Indische mensen zijn hier helemaal weg van en vormen dan ook het grootste gedeelte van onze klanten ... maar steeds meer mensen zien het positieve van dit soort praktijken in.
Wij behandelen hier b.v. kinderen die Bi-polar of ADHA hebben.
Normaal moeten deze kids medicijnen hebben (die slecht voor hun ontwikkeling zijn) om de emotionele buien onder controle te houden.
Na een week of 4 bij ons zijn bij 95% van de kinderen de medicijnen niet meer nodig.

Ik denk dat dit in elk land van de wereld een goed iets is.
Klopt dat de taal een probleem is ..... maar daar moet toch een oplossing voor gevonden kunnen worden.
 
Ik lees verbaasd de verhalen. Wilde me er niet inmengen, maar toch mijn ervaring. Woon inmiddels 15 jaar in Tsjechie, buiten Praag weliswaar, heb 2 schoolgaande kinderen. Huur niet, maar hebben een hypotheek van 7000 kronen per maand. -Voorheen een flat in Praag 10 gehad voor 10.000 kronen per maand, ruim genoeg voor jullie gezin-. Onze huisdieren zijn 3 paarden, een geit en een schaap en 2 honden. Wanneer we 30.000 kronen per maand te besteden zouden hebben, kunnen we leven als een koning in Frankrijk.

Dank je Nancy voor je bericht.
Ik heb de antwoorden op dit bericht gelezen ..... ook ik kom zonder schulden naar Tsjechië en ben ook niet van plan deze te gaan maken als ik daar ben.
Dus als ik een huis buiten Praag kan vinden met een totale huur van 7000 Crone per maand ... wat is dat het verschil met Nancy en mij???
 
Ik ben echt heel blij met alle reacties op mijn vraag !!!!!! ik wil daarom ook IEDEREEN bedanken daar voor.
Vandaag heb ik een gesprek gehad met mijn mogelijke werkgever.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet weet wat ik moet doen.
het salaris is iets opgeschroefd naar ongeveer 35000 Crone.

Het enigste struikelblok voor mij is de hoogte van de huur en de school van onze kids.

Als ik iets kan vinden wat passend is voor minder als 10000 Crone denk ik dat het moet lukken.
Als ............... ik gelijk heb over de thuis studie ...... dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Mocht de thuis studie zijn, zoals ik verwacht en hoop ..... en ik aan een huurhuis (oude boerderij, of zo) kan komen onder de 10000 Crone denk ik dat ik de gok ga wagen om terug naar Europa te komen.
Anders zullen we minimaal 6 maanden moeten wachten tot onze honden Engeland in kunnen ......... daar heb ik wel een paar baan aanboden gekregen met ruim voldoende inkomen om goed te leven.
maar ja ....... dan zitten we weer 6 maanden langer hier.
 
Daar Tsjechië een EU land is, zullen ze ook op dat gebied de wet moeten volgen.

Nee, onderwijs is geen supranationaal terrein (evenmin als bijvoorbeeld belastingheffing) en ieder land heeft eigen bevoegdheid. Ik zou je ook niet aanraden om met een ambtenaar een discussie te starten over de vraag of Tsjechie EU-wetgeving moet volgen.

Om toegelaten te worden tot een Tsjechische middelbare school moet je examen doen (in het Tsjechisch). Wie laag scoort bij dat examen, wordt verwezen naar het speciaal onderwijs. Als uitwijk blijft dan over: helemaal geen examen doen en Engelstalig middelbaar onderwijs te volgen. Je kunt in Praag zowel het Britse als het Amerikaanse systeem volgen, met Amerikaanse of Britse staatsexamens erbij. Kost per persoon per maand meer dan je hele salaris. En de vraag is natuurlijk of de kinderen daar toelaatbaar zijn als hun opleiding uit home schooling bestaat en ze verder geen erkende of herkenbare vooropleiding hebben.

Je resultaten bij het genezen van bi-polar (bipolaire stoornissen?) en ADHA (ADHD/ADD?) zijn bepaald spectaculair. Als deze resultaten reproduceerbaar zijn, beheers je iets dat nergens anders kan. Kun je deze behandelingen ook zonder taal uitvoeren? Indische mensen zijn er bijna niet in Tsjechie - het dichtst erbij komen de Roma, maar dat lijkt me wel een uitdagende klantengroep.

In je laatste posting meld je, dat je ook naar Engeland kunt komen, en dat daar verscheidene goedbetaalde banen op je wachten. Je hebt dan dus een solide aanbod in een land waarvan je de taal spreekt, een land dat bovendien wat meer is ingesteld op mensen die vanuit ZA binnenkomen dan Tsjechie. Het bezwaar tegen Engeland is dat je zes maanden moet wachten. Wanneer dacht je naar Tsjechie te verhuizen? Dat zal toch ook nog wel enige voorbereiding vergen. Het verschil blijft dan maximaal enkele maanden. Lijkt me een echte no-brainer.
 
Thomas, even om de zaken weer een beetje te vervlakken...... de politie rijd hier niet (meer) op een varken, sommige mensen eten al gewoon met mes en vork enne.....soms hoor je zelfs al mensen `Goedemorgen` zeggen.....

Ik kan niet meer dan herhalen van dat wat ik eerder schreef: je kan voor dat bedrag gewoon in CZ leven voor zolang je normaal doet. Hoe-waarom andere zo negatief zijn?? Ik geef het op!! Ik weet het niet....

Ik sluit me aan bij Nancy, ik zou best 30.000 Kc per maand willen verdienen, heb ik nu niet en heb ook een huis met zwembad.....twee honden......21 personeelsleden (tellen die ook ??)
 
De taal is echt heel moeilijk en op een verblijfsvergunning moet je ook een tijdje wachten .Op dit forum is ook het nodige geschreven over de mentaliteit van de Tsjechen b.v. afspraak is afspraak zoals je dat in holland gewend bent kennen ze niet .Het zijn meer mensen van morgen is er weer een dag en nemen dingen niet zo nauw ,Dit is ook iets om over na te denken .

Wij zijn maar met zijn 2-en en zouden van 30.000 niet rond kunnen komen,misschien leven wij te ruim.
Denk dat dit voor iedereen anders is.

Ik zou voor die Britse baan gaan
 
Als ik iets kan vinden wat passend is voor minder als 10000 Crone denk ik dat het moet lukken.
Er zijn momenteel, net als in Nederland trouwens, veel huizen die langdurig te koop staan. Er zullen vast Tsjechen zijn die graag hun (leegstaande) pand verhuren voor 10.000Kc.
 
Er zijn momenteel, net als in Nederland trouwens, veel huizen die langdurig te koop staan. Er zullen vast Tsjechen zijn die graag hun (leegstaande) pand verhuren voor 10.000Kc.

is goed mogelijk , wel met het grote risico dat de huur morgen verdrievoudigd wordt, het pand verkocht is en je er meteen uit moet.
als als
 
Jeetje, wat zul jij moeilijk leven als je altijd maar als als als denkt...ik denk al zou deze man 100.000 Kc per maand kunnen verdienen, dat jij hem een verhuizing naar Cz nog af zou raden!
Dat is een risico ja, ik mag aannemen dat Thomas een man is met een beetje gezond verstand en niet zomaar klakkeloos een huis gaat huren zonder contract of wat dan ook. En curious, als je alle risico's voor 100% in wilt dekken in je leven, dan kun je net zo goed nu alvast tussen 6 planken gaan liggen. :oeps: ;)
 
Thomas, even om de zaken weer een beetje te vervlakken...... de politie rijd hier niet (meer) op een varken, sommige mensen eten al gewoon met mes en vork enne.....soms hoor je zelfs al mensen `Goedemorgen` zeggen.....

Ik kan niet meer dan herhalen van dat wat ik eerder schreef: je kan voor dat bedrag gewoon in CZ leven voor zolang je normaal doet. Hoe-waarom andere zo negatief zijn?? Ik geef het op!! Ik weet het niet....

Ik sluit me aan bij Nancy, ik zou best 30.000 Kc per maand willen verdienen, heb ik nu niet en heb ook een huis met zwembad.....twee honden......21 personeelsleden (tellen die ook ??)

kun je dat even voorrekenen ?
dus hoeveel huur betaal je
eten etc.

of ben je de eigenaar van een firma (21 personeelsleden) en betaal je jezelf het wettelijke minimum etc etc.
 
Jeetje, wat zul jij moeilijk leven als je altijd maar als als als denkt...ik denk al zou deze man 100.000 Kc per maand kunnen verdienen, dat jij hem een verhuizing naar Cz nog af zou raden!
Dat is een risico ja, ik mag aannemen dat Thomas een man is met een beetje gezond verstand en niet zomaar klakkeloos een huis gaat huren zonder contract of wat dan ook. En curious, als je alle risico's voor 100% in wilt dekken in je leven, dan kun je net zo goed nu alvast tussen 6 planken gaan liggen. :oeps: ;)

als je een gezin hebt , ben je daar verantwoordelijk voor.
en neem je niet zulke risico's.
ps een contract in cz ......
maar als hij 100000 kc/mnd zou verdienen dan leef je hier als een expat in de hemel.
met alle mogelijkheden.
 
Bovenaan