Medovnik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb gisteren dus de Medovnik taart netjes ontvangen.Zag er weer vertrouwd uit en was ook overheerlijk.
Betaling via internet was dus nog niet mogelijk maar via bank ging het wel en het is zeker ook weer voor herhaling vatbaar.

Grtz.

eljari
 
Ja bij mij wel maar ik had dus maandag reactie gekregen dat de betaling alleen via bank gaat en ik had toen ook aangegeven dat er dinsdag en woensdag niemand thuis was en donderdag en vrijdag dus wel.
Ik weet dus niet of ze daar rekening mee gehouden hebben.

Maar het is zeker wel de moeite waard om er een week op te wachten hoor.

heeeeeeerlijk.

grtz.

eljari
 
OK, dus hoogstwaarschijnlijk wordt hij normaal gesproken sneller bezorgd.
En dat-ie lekker is, weet ik: vorige maand vond een zeker iemand *kijkt onopvallend naar Pasqual* het (terecht) een goed idee om er bij mij eentje thuis te laten bezorgen. Ik ben normaal gesproken niet zo'n taart- of cake-eter, maar voor een punt Medovnik zou ik m'n eigen ouwe moedertje nog beroven!
:lache:
 
Ik heb de honingtaart dit jaar voor het eerst geproefd in Zelesny Brot, en herkende het omdat ik er in dit topic over gelezen had. En ...mmmm:eten: mm wat is dat lekker. Jammer dat je er zo vol van wordt ik had er graag nog een punt van gegeten.

groetjes Wilma
 
Hoi mensen,ik heb voor iemand die medovnik proberen wil een super tip!!
Op internet heb ik video-recepten gevonden..ik weet, dat het in tsjechische taal is, maar misschien helpt dat toch wel...ik heb hem gisteren gemaakt-geprobeert:-)
:kiekeboe:

http://www.viddler.com/explore/breed/videos/140/
succes...

-----

[EDIT]
Omdat er nog meer recepten op bovengenoemde site staan, heb ik dit bericht - plus de reakties daarop - een eigen topic "Recepten" gegeven. Goed idee van Pelhrimov! :ja:

Punk
[EDIT]
 
Gelezen in ons vakblad: nieuws over de honingtaart

Apeldoorns duo ziet brood in Tsjechische honingtaart

APELDOORN - Wat in 2007 aarzelend begon is inmiddels uitgegroeid tot een bloeiende handel. Het Apeldoornse duo Wim Bekker en Harry Willemsen boekt succes met hun uit Praag geïmporteerde honingtaart Medovnik. In de regio Apeldoorn hebben zowel bakkerijen, koffiehuizen als restaurants de taart in hun assortiment opgenomen.


In 2009 is het de bedoeling dat er minstens 20.000 taarten met de koelwagen worden getransporteerd naar Apeldoorn waar Grolleman Coldstore zich over het gebak ontfermt, meldt De Stentor. Daarna is het de beurt aan groothandel Lieferink uit Twello om er zoveel mogelijk te slijten. Momenteel zijn Willemsen en Bekker in gesprek met een nationale bakkersgroothandel waardoor naast oostelijk Nederland ook de rest van het land als afzetgebied in beeld komt. Daarnaast hebben ze naar hun zeggen het monopolie voor de Benelux verworven. ‘We hebben in het afgelopen jaar 9000 taarten afgenomen, 2500 meer dan begroot. Ze nemen ons in Praag nu heel serieus.’

De importeurs willen de taart zo exclusief mogelijk houden. ‘Dat betekent een beperkt aantal verkooppunten per plaats. Twee koffiehuizen in Apeldoorn (Oranjerie, Korenstraatpassage), een handjevol restaurants (waaronder Triangle, Rust 'n Weinig en Hoog Soeren) in stad en omgeving en een paar bakkerijen.’
 
Ik weet dat een wegrestaurant aan de A50 (afslag beekbergen) de orginele medovnik verkoopt. Alleen weet ik niet meer hoe dit restaurant heet.. en dat is vervelend aangezien er twee tegenover elkaar zitten. :(
In ieder geval is het, vanaf afslag beekbergen, het linkse wegrestaurant wat een beetje luxer overkomt dan het andere.
Ze verkopen de taartpunten nu al een tijd, mijn laatste stukje was eind 2008 !!
Binnenkort weer op vakantie naar Tsjechië en dan gaan we meteen een terras zoeken en een heerlijk stuk medovnik (of marlenka, ook heerlijk) bestellen. Njamnjam.. het water loopt me nu al in de mond, misschien toch binnenkort maar even langs apeldoorn rijden :)

De recepten zijn ook geweldig en die ik ga ik zeker eens uit proberen maar toch kan dat niet tegen de echte op.. zoals word gezegd is het toch een geheim recept waardoor die taarten toch iets anders zijn! Misschien maar goed ook.. dan zal het altijd iets echt tsjechisch blijven wat niemand na kan maken! Toch hoop ik stiekem dat die site van de twee apeldoorners eens actief gaat... ;)

Gr. Grytsje
 
Voor liefhebbers in de buurt van Epe (gld) is de Tsjechische honingtaart per punt te koop bij C1000. Welke variant het is weet ik niet maar ik denk Medovnik.

Wat ik hier mis is de appeltaart. Ik ben het nog niet tegengekomen dus heb nu zelf 2 echte hollandse appeltaarten in de oven staan.:lekker:
 
In het Duitse Lingen heb ik een winkel ontdekt. Het is een supermarkt met uitsluitend Oost-Europese producten. Zo vond ik er de heerlijke honingtaarten (verschillende originele merken). Ik kocht een kleinere. Die kostte € 6,99.

Meppener Str. 127, 49808 Lingen (Ems), Duitsland

http://www.contimarkt.de/

Je kunt er terecht voor Russische, Poolse, Tsjechische en producten uit andere landen.
Zowel verse als overige producten.

Je snapt dat ik de taart een aanwinst vindt. Voor mij op maar een half uurtje rijden!
Je kunt er goed parkeren. Een leesbril helpt niet, een internetverbinding met Google translate wel!!!
 
Wij hebben verschillende van deze Medovnik gehad, erg belangrijk dat deze zo vers mogelijk is, dan is het niet droog, is het iets te oud, dan wordt het al gauw droog.

De verse vinden wij erg lekker.
 
Bovenaan