Medovnik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goh Stijn, ik ook, telkens m'n man naar Tsjechie gaat (normaal om de 1.5-2 maand) is hij "verplicht" er een mee te brengen, die stop ik dan in de diepvries en kan ik een weekje voort. Is trouwens héél lekker als ontbijt.
Als iemand het recept kan vinden....graag
Hoewel ik gehoord heb dat het recept speciaal geheim gehouden wordt ??? Weet niet of dat klopt
 
Stijn, ik heb even gezocht en hier is het recept. Ook al is het in het tsjechisch. Wil je het vertaald hebben of kan je het zelf? In ieder geval veel plezier ermee en ook eet smakelijk, he?

Ingredience:
[*] 4 žloutky
[*] 75 práškového cukru
[*] 150g hrubé mouky
[*] 1/2 lžicky jedlé sody nebo prášku do pečiva
[*] 100g medu
[*] 2 lžíce vody
[*] sníh ze 4 bílku
[*] cca 2 lžicky perníkového koření
[*] na posyp: nastrouhaný perník na strouhani

Krém do medovníku:
[*] 1/4 l mléka
[*] 2 vrchovaté polévkové lžíce vanilkového pudingu
[*] 15dkg práškového cukru
[*] 15dkg másla
[*] 8dkg strouhaných vlašských ořechů

Žloutky s cukrem utřeme do pěny, přidáme 2 lžíce teplé vody, pak rozpuštěný med (je-li cukernatý, musí se ohřát). Dále přimícháme mouku s kořením a práškem do pečiva. Nakonec jemně vmícháme sníh z bílků. Pečeme ve vymazané a vysypané dortové formě v mírné troubě. (zpočátku více zprudka, aby těsto vyběhlo; podle konkrétních podmínek lze těsto zvrchu příkrýt kusem alobalu). Hotový dort rozkrojíme na 3 placky (nařizneme nožem po okraji a zbytek řeznou nití jako knedlíky). Slepíme krémem placky k sobě. Pak potřeme krémem boky dortu a posypeme je strouhaným perníkem (např. přes cedníček na čaj - pozor práce pro 4 ruce!). Nakonec potřeme krémem vršek dortu a opět zasypeme perníkem. Necháme v chladu odležet asi půl dne, aby šel medovník dobře krájet a vrstvy byly dobře spojené. Krém-Utřeme máslo s cukrem do pěny, přidáme ořechy a postupně vmícháme vychladlý puding z výše uvedeného množství mléka a pudingového prášku.


groetjes Klara
 

Bijlagen

  • 7391-recept.doc
    101 KB · Bekeken: 96
Ehhh Klara,

Zou je voor de dummies onder ons (ik dus) zo lief willen zijn om een NL of engelse versie van dit recept als bijlage te willen maken? Ik hoop dat jij of iemand anders daar tijd voor heeft. Kan ik ook smullen
tongue.gif
. Heb zaterdag een verjaardag hier en het zou toch leuk zijn als ik iets Tsjechisch kan serveren.
 
heb het geprobeerd om te vertalen, maar ik ben niet zo thuis in de keuken en er zijn een paar rare dingen uitgekomen, maar dan moeten de keukenprins(ess)en onder ons dat maar verbeteren:

Ingredienten:
• 4 eierdooiers
• 75g bloemsuiker
• 150 g grove bloem
• 1/2 koffielepel soda (liefst eetbare!) of bakpoeder
• 100 g honing
• 2 eetlepels water
• opgeklopt eiwit van 4 eieren
• ong. 2 koffielepels van die ‘kruiden’, die je ook gebruikt om speculooskoekjes mee te maken, kan niet op de naam komen
• ter decoratie: geraspte peperkoek ???
• voor de creme: 1/4 liter melk, 2 goed volle eetlepels vanillepuddingpoeder, 15 dkg bloemsuiker, 15 dkg boter, 8 dkg gemalen okkernoten

Bereidingswijze:
Meng de eierdooiers met het suiker en klop het op tot schuim, voeg het water toe, de gesmolten honing (als de honing bijgevoegde suiker bevat, moet je ze eerst verwarmen?). Meng vervolgens de bloem, de speculooskruiden en het bakpoeder erbij en voeg daar voorzichtig het opgeklopt eiwit aan toe. Doe het mengsel in een ingesmeerde taartenvorm en bak het op een zachte temperatuur. (eerst op een hogere temperatuur, zodat het deeg kan rijzen (als dit gebeurt?, bedek het deeg met aluminiumfolie). Als de taart klaar is, snij ze in 3 stukken (snij met een mes de randen ervan af en snij de rest in de vorm van knedliky?). plak de plakken met de creme aan elkaar. Besmeer de kanten van de taart ook met de creme en bestrooi het met de geraspte peperkoek door middel van een zeefje). ! Opgepast: gebruik je 4 handen!:). Smeer vervolgens de bovenkant van de taart in met de creme en strooi er de geraspte peperkoek op. Zet de taart een halve dag in de frigo, zodat ze gemakkelijk te snijden is en de verschillende lagen goed aan elkaar plakken. bereidingswijze voor de creme: klop de boter en de suiker tot schuim, voeg er de noten aan toe. Maak pudding van de melk en de vanillepuddingpoeder en van als de pudding afgekoeld is, voeg die dan geleidelijk toe bij de creme.

PS: Stijn, Princ Kuchyne, veel succes, kzou je graag eens bezig zien
grin.gif
laugh.gif
 
bedankt voor de steun, maar neen hoor, er bestaat echt een naam voor. de laatste keer dat ik in Tsjechie was, hebben we zelf speculaaskoekjes gemaakt en daarvoor kruiden gekocht. (we wisten bij god niet hoe je dat noemt in het Tsjechisch, dus stonden we daar als 2 idioten aan die zakskes te ruiken). ge kunt het in steeltjes kopen en in poedervorm en het riekt echt naar speculooskoekjes!!!

ff opgezocht: speculaaskruiden is een mengeling van verschillende kruiden (kaneel, kruidnagel, gemalen foelie, gemberpoeder en kardemom). hetgeen ik bedoelde is kaneel, maar of het nu dat is of die speculaaskruiden die in de medovnik moeten, dat wordt een beetje te ingewikkeld voor mij.
 
baffie schreef:
telkens m'n man naar Tsjechie gaat (normaal om de 1.5-2 maand) is hij "verplicht" er een mee te brengen
Baffie, weet jij toevallig ook waar hij de Medovnik koopt? Ik heb me rot gezocht in Praag, maar kan het alleen in de horeca bestellen als losse punten. Nergens heb ik bijvoorbeeld (banket)bakkers gevonden die ze als hele taart verkopen.
confused.gif
 
Graag gedaan, hoop dat ie net zo goed smaakt.
laugh.gif


Wat je anders ook kunt doen is contact opnemen met de "originele" op de site waar je ook dat plaatje vandaan hebt en vragen aan wie zij leveren in Praag. Zeker weten dat je er zo ook aan zult komen.
 
Als jullie kijken via www.google.nl bij Medovnik dan staan er een aantal recepten van "DE" Medovnik cake.
Nee geintje natuurlijk niet van "DE" cake maar wel recepten van cakes die erop lijken denk ik.
Mijn Tsjechisch is niet zo dat ik het kan controlleren dus ik zou zeggen kijk even, lijkt het je wat zet er dan 1 op dit forum. Ik zxelf heb het recept er niet opgezet omdat ze in het Tsjechisch zijn en ik die niet kan lezen, en dus niet kan nagaan of het lijkt.
koffie.gif


Sorry ik heb niet goed opgelet, het recept staat al in het Tsjechisch en t Nederlands op dit forum.
 
Bovenaan