Medovnik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen ik begin mei in Praag was, zag ik overigens dat Carrefour* in winkelcentrum Novy Smichov (metrostation Andel uitstappen) de originele Medovnik verkoopt op de gebaksafdeling. :)

* Is inmiddels Tesco geworden.
 
Hallo allemaal,

Vandaag werd ik door mijn moeder opmerkzaam gemaakt op een artikel in De Stentor, de krant in Apeldoorn. Dit gaat ook over een honingtaart die besteld kan worden, maar wat is nu het verschil met de Marlenka taart?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit is het artikel:

Opmars Tsjechische taart

door David Levie

Medovnik? In Apeldoorn heeft het grote publiek er nog nooit van gehoord. Toch prijkt de Tsjechische honingtaart inmiddels op de kaart van een aantal plaatselijke horecabedrijven. Tot vreugde van de importeurs Wim Bekker en Harry Willemsen. Als het aan deze Apeldoorners ligt, begint in hun stad de victorie.

De Tsjechen zijn aangenaam verrast door de buitenlandse belangstelling. Eerder liep een avontuur in Duitsland op niets uit. Bekker en Willemsen hebben inmiddels het alleenrecht voor de Benelux veilig gesteld. ,,Deze taart met louter natuurlijke grondstoffen en zonder conserveringsmiddelen gaat het maken'', weten ze.

Medovnik is in Tsjechië een A-merk. De taart is niet in de supermarkt te koop. Wel in de horeca en in puntvorm in enkele luxe banketbakkerijen. ,,Ze hebben daar meteen op het hoogste segment in de markt gemikt'', zegt Wim Bekker. ,,En met succes, want het gaat goed met de fabriek in Praag.

Bekker kwam de taart via zijn Tsjechische vriendin Hanka Ostadalova op het spoor in het kuuroord Mariënbad. Hij nam wat taarten mee naar Apeldoorn waar ze gretig aftrek vonden. ,,Steeds waren de reacties heel positief. Van het een kwam het ander. Ik nam steeds meer taarten mee. Samen met mijn zakenpartner Harry Willemsen hebben we ons op de import gericht. In het begin is het wat lastig zakendoen met de Tsjechen. Maar nu ze weten dat het serieus is, zijn de plooitjes gladgestreken. We denken nu ook aan wat kleine taarten om de particuliere markt ter wille te zijn.''

De in laag op laag handgemaakte Medovnik weegt 1.4 kilo en is als kwaliteitsmerk te vergelijken met de Schwarzwalder en de Sachertaart. Tarwemeel, boter, honing en walnoten zijn de belangrijkste bestanddelen. De taart kan bij een kop koffie en is in aangeklede vorm (met ijs of saus) geschikt voor het dessert. In Apeldoorn maakt hij deel uit van het assortiment van De Notaris, ijssalon-crêperie Roberto, het Apeldoorns Koffiehuis (,,Onze gasten zijn heel enthousiast'') en De Nieuwe Ruysch in Lieren. Met een bakkerij in Zuid zijn de onderhandelingen geopend. Ook gasterij Zondag in Garderen serveert een zoete punt.

In 2008 hoopt importeur Bimian bv zo'n 7500 taarten in te voeren die in een vriestunnel worden ingevroren alvorens ze aan de man worden gebracht. Meer informatie is te vinden op de site www.medovniknederland.nl

Bron: destentor.nl
 
Je kunt in de Tsjechische supermarkten ook de zelfmaakvariant kopen, een vriend van me heeft het uitgeprobeerd en hij smaakte best goed. Dus ben je in Tsjechie, neem je gewoon een voorraadje mee, wel zo makkelijk.
 
Echt super zo`n forum, krijg zomaar een vertaling, zonder een beetje tsjechisch is er echt niet uit te komen. We gaan over 2,5 week naar tsjechie en een heleboel pakken inslaan, bedankt hè.
 
Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de Medovnik aan de droge kant. Mijn voorkeur gaat toch uit naar zo'n heerlijke punt Marlenka! Die is veel smeuïger! Maar ja ik ben (alweer) op dieet en dus moet ik volgende week maar een straatje omlopen als ik in Rumburk langs "Venetia" loop.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb gisteravond die Labeta Medovnik gebakken. En dat ging niet helemaal goed... :lmfao:
Na het bakken waren die deeglagen zo dun en hard geworden dat ik ze niet eens kon halveren.

Daarna heb ik toch maar de vulling gemaakt. Maar ook dat ging niet helemaal goed...
Bij het verwijderen van de gardes drukte ik op de verkeerde knop en waardoor deze spontaan weer gingen draaien. De hele keuken zit nu vol met zeer kleverige spetters.
Dus dat wordt straks een keuken poetsen...

De taart moet eigenlijk eerst 24 uur "opstijven", maar ik heb zojuist toch alvast een stukje geprobeerd.
Ik kwam echter met een stevig mes niet eens door die verschillende deeglagen heen.
Helaas valt ook de smaak tegen.
Ik hou echt wel van zoete dingen, maar hiervan springen zelfs spontaan de vullingen uit je kiezen. :vies:
Ik vrees dan ook dat de taart straks in de vuilnisbak belandt.

Conclusie: voor mij geen zelfgemaakte Medovnik meer....
Ik maak straks gewoon weer mijn eigen vertrouwde Krtkuv dort.
 
:lache: Ik moet wel lachen om die mixerhaken van je hoor!! Maar ik ga eens goed nadenken of ik deze zomer wel naar die taart zal gaan zoeken of dat ik alleen de Krtkuv dort maar zal meenemen!!
 

Pelhřimov

Donateur
Nee hoor Jolanda ik geef het taartbakken zeker niet op.
Maar die vullingzooi is zo taai als toffee's en mierzoet. De keuken is nog niet schoon.
Maar ik heb er wel mee geleerd om voortaan eerst de stekker van de mixer uit het stopcontact te halen voordat ik de gardes eruit haal.

(Gelukkig is mijn Krtkuv dort die ik morgen nodig heb niet mislukt, maar het verhaal voor wie die is horen jullie later wel)
 
Hoi,

Ik heb gisteren bij medovnik nederland een taart besteld. het was wel een beetje wazig maar ik ben benieuwd.
Ik hoop trouwens dat het al werkt dat online bestellen want volgens mij was de site nog niet helemaal klaar (wel raar als je er wel mee adverteert).

Als ik hem binnen heb laat ik hier weer iets weten.

Grtz.

eljari
 
Bovenaan