Klein, dapper Vietnameesje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen voorjaarsvakantie waren wij 3 dagen in Tsjechie om wat onroerend goed te bekijken. Omdat ons nichtje van 21 mee was en weleens een Vietnamezenmarkt wilde zien, togen wij naar 'onze' Dragoun bazar in het centrum van Cheb.
Helaas, de slagbomen waren nog dezelfde, maar de rest van die oh zo gezellige, rommelige, soms onooglijk en wanordelijk Dragoun Bazar was veranderd in een rokende berg puin. Nog niet lang geleden was de sloop van de oude gebouwen en tijdelijk onderkomens ingezet. Wij werden doorgewezen naar rechts, waar een klein parkeerterrein met daarop een blok verkoopstands van duidelijk tijdelijke aard. De tranen schoten spontaan in mijn ogen. Blijft er dan niets over? Nee, natuurlijk niet. Cheb wil die armzalige toestanden natuurlijk ook niet langer in het centrum.
Dat betekende dus ook dat onze vriendin was verdwenen, want op die parkeerplaats was ze niet te vinden.
Uiteraard is het overgrote deel van de vietnamezen met hun koopwaar vertrokken naar het grote einkaufzentrum op Waldsassen, ze waren hier immers al jaren aan het uitbreiden.
Jammer, jammer, jammer...
We zijn nog wel even naar Waldsassen gegaan, de inkopen moesten toch gedaan, en meer handel bij elkaar vind je in de verre omtrek niet, maar ik mis er toch iets. Een bepaald sfeertje. En onze vriending terugvinden op die immens grote markt? Weinig kans. Jammer...

Toen nichtje Bonnie. Die wilde wel een paar mooie spijkerbroeken, maar toen ze de uitstallingen zag klapte ze volledig dicht. 'Moet je niet iets passen?' Begint Jacob meteen bij de eerste Jeans kraam. 'Eh, nee. Laat maar'. waarop Jacob hoogst verbaasd. Hem even uitgelegd dat hij dat kind even de tijd moest geven om de cultuurshock te boven te komen. Dat lukte ook wel na een uurtje. Alleen het passen achter een gordijntje, met een Vietnamese dame aan de andere kant die , voor je de broek goed en wel om de kont hebt, het gordijn alweer openrukt, begint te kraaien 'Mooi, mooi!' En erg behulpzaam helpt met het dichttrekken van de rits, nee, dat was toch niets voor Bonnie. Het waren mooie broeken overigens, voor 10 euro.
 
Het interesant aan dit verhaal is dat andere vietnameesje krijgen hun babies gewoon bij ons in Tsjechië ; in onze ziekenhuizen , de kinderen gaan gewoon in onze scholen en spreken perfect Tsjechisch ; haar kind kon dat niet ?! Dat geloof ik echt niet ! Zij kan met dat verhaal heel goed verdienen nog vele jaren en dat geloof ik best .
 
Bovenaan