Hypothecaire lening

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind dit een schitterend forum waar je heel wat dingen opsteekt en ervaringen kunt delen.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat ik alleen maar meer informatie zocht over hypotheken en de manier om eraan te geraken.
Ik hoop dat er niet te snel neven discussies ontstaan.
Toch bedankt iedereen voor jullie positieve inbreng.

Erik
 

Vodnik

† In Memoriam
Een jaartje of 40? Sinds 1969. Waarschijnlijk zat je nog in de rode kool en liep ik al rond in Strasnice.

Omkoop praktijken komen nog steeds voor maar wel op een ander niveau (hoger). Je huisarts of tandarts bedanken met een pak koffie oid heb nog wel meegemaakt maar dat was in tien jaar geleden al niet meer gebruikelijk. Ik heb ooit is de belasting inspecteur in Tsjechie bedankt met nederlandse planten, dat werd mij aanvankelijk niet in dank afgenomen omdat het op omkopen zou lijken (nb nádat alle zaken geregeld waren!)

Ook in Tsjechie dienen banken zich aan "code tabaksblat" te houden en is rommelen met uitgifte hypotheken niet eenvoudig / onmogelijk. (zoek maar is op internet wat dat is)

O ja, want betreft de rode kool:
mijn eerste bezoek aan Tsjechoslowakije was vóór de russische inval, de Dubcek periode. (en in mijn profiel kan je zien dat ik gepensioneerd ben)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik
Ik heb in 2006 een 50 % hypotheek gekregen, na 3 banken heb ik met een buro het voor elkaar gekregen. Ik heb wel op voorhand gezegd dat hij 2 kaarten voor Ajax kreeg, het ging toen erg snel. Ik denk niet het de bedoeling is open reklame te maken wie dat deed maar ik kan natuurlijk alijd een prive bericht versturen als er prijs op gesteld word. Tijden zijn anders maar het werkt altijd in Nederland heet dat omkopen ik noem het iemand belonen. Als ik teveel afval heb lukt me veel met een liter wodka, scheelt me gauw 90 %. Als ik de loodgieter krijg en hij is snel geef ik hem wat een liter wodka een kilo kaas, zeker de volgende keer is hij er ook. Ik ben door deze mensen nooit belazerd. Veel Nederlanders vergeten dit en betalen de hoofsprijs of komen achter op de lijst.
 
Ik heb in het verleden wel een hypotheek gekregen maar mijn relationship-manager bij de bank vertelde mij dat door de strenge regels van nu het on mogelijk is om nu nog iets te krijgen .
 

Vodnik

† In Memoriam
Het is nog steeds mogelijk hypotheek te krijgen.
Waar je aan moet denken is de garantstelling waar men wat mee kan, en daarmee bedoel ik , te gelde maken.

Het draait allemaal om risico afdekking!
 
Hypothec.lening

Ik vind dit een schitterend forum waar je heel wat dingen opsteekt en ervaringen kunt delen.
Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat ik alleen maar meer informatie zocht over hypotheken en de manier om eraan te geraken.
Ik hoop dat er niet te snel neven discussies ontstaan.
Toch bedankt iedereen voor jullie positieve inbreng.

Erik

Hoi Erik,
Waarom niet simpel houden en een lening op je salaris/pensioen afsluiten in Belgie, vermits jij toch belgisch staatsburger blijft.Neem een overlijdens risico verzekering op naam van je vrouw laat het geld overmaken op een tsjechische bank en koop het huis.
Geen poespas, de bankzaken in je geboorte land ken je het best.

Vergeet ik nog wat? Zo zou ik het doen.

Groet JTMT
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Geen hypotheek

Heb hetzelfde als Erik en Jana krijg met geen mogelijkheid geld voor een hypotheek ,heb zelfs eigen geld en hoef dus geen 100% hypotheek .

Mijn voormalige huisbank [Rabo] doet ook moeilijk .

Ben fpu-er en heb een kaderfunctie gehad ,heb dus een behoorlijk pensioen maar dat telde niet ,ik krijg alleen een hypotheek als ik inkomen uit Tsjechie zelf heb.
 
Heb hetzelfde als Erik en Jana krijg met geen mogelijkheid geld voor een hypotheek ,heb zelfs eigen geld en hoef dus geen 100% hypotheek .

Mijn voormalige huisbank [Rabo] doet ook moeilijk .

Ben fpu-er en heb een kaderfunctie gehad ,heb dus een behoorlijk pensioen maar dat telde niet ,ik krijg alleen een hypotheek als ik inkomen uit Tsjechie zelf heb.

Een hypotheek vanuit Nederland voor een huis in CZ gaat je niet lukken, de bank vind CZ te risicovol mbt garantstelling (wat ze daarmee exact bedoelen kunnen ze zelf niet uitleggen).

Banken in CZ zijn erg voorzichtig, zeg maar dat ze genoeg klandizie hebben en ze lopen dus niet hard om klanten te werven, val je buiten de boot zijn ze je net zo lief kwijt als rijk.
Wel ligt het aan de persoon op de bank die je helpt, als deze met een lauw-loene gevoel op het werk zit lukt het niet want dan ben je alleen maar lastig en veel werk. Tref je een actief iemand kan je meer geluk hebben.

Het beste advies dus...? ----> loop meerdere banken binnen (ook van dezelfde club) en probeer....tot je de juiste energieke persoon hebt. Moet uiteindelijk lukken, ikzelf heb goede ervringen met http://www.hypotecnibanka.cz/
 

char

† In Memoriam
Is al wel een paar maanden oud, maar ik kan het niet nalaten te reageren:

Grote flauwekul, hiervan krijgen mensen nu vreemde ideeen van dit mooie land !!

Helemaal gelijk!!...

De vraag is gewoon of je in Belgie of Nederland een hypotheek zou krijgen voor een (tweede) huis in Tsjechie, in deze onzekere tijden!!....
Het antwoord is ook meestal:...Nee!!...Tenzij je een dusdanige overwaarde op je bestaande huis hebt, dat wanneer er bij gedwongen verkoop, ook het risico van het huis in Tsjechie gedekt is..

Andersom weten Tsjechische banken ook niet, na gedwongen verkoop, of zij de eventuele restschuld in Nederland kunnen verhalen...

Wanneer je een schuld hebt van 50.000 euro bij een bank, dan heb jij een probleem!!..
Wanneer je een schuld hebt van 1.000.000 euro, dan heeft de bank een probleem!!..

Char.
 
Hypothekaire lening

Vrienden,

ik blijf liever bij de kern van de zaak en dat is het verkrijgen van een hypothecaire lening.
Ondertussen zijn er enkele maanden en enkele gesprekken voorbij.
We zitten op een goed spoor en het lijkt er steeds meer op dat we toch zonder al te veel complicaties een lening zullen verkrijgen.
Zelfs de kinderbijslag voor onze 2 kinderen zal verder doorbetaald blijven in Tsjechië. Als dat geen goed nieuws is.
We leggen nu onze desiderata voor aan zoveel mogelijk huizen verkopers en hopen begin volgend jaar ons droomhuis te vinden tegen een redelijke prijs.
Het is mij immers opgevallen dat sommigen onvoorstelbaar hoge prijzen durven vragen voor een woning die dat helemaal niet waard is.
We zullen ons dus goed laten adviseren door een onafhankelijk schatter.
Ik laat jullie zeker weten hoe het verder loopt.
Bedankt alvast voor al jullie reacties. Het geeft ons echt een aangenaam gevoel niet alleen te staan.

vriendelijke groeten

Erik & Jana
 
ik zou adviseren
kom naar cz, huur een huis in de regio waar je zou willen wonen.
leer de taal
leer mensen kennen
en beslis dan pas.
anders kan het nogal een grote teleurstelling worden
 
hypothekaire lening

Beste,

ik zal je raad zeker in overweging nemen.
Bedankt voor je bezorgdheid.

vriendelijk groeten,

Erik
 
Ben bezig met een 2e huis in de Cz ,bij de GE-Money bank is men
bereid om een hypotheek te verlenen op mijn Nl -inkomen .Ik krijg max 80%
 

char

† In Memoriam
Jozef!!... nou even geen zottigheid meer!!..

Je was toch bezig om jullie huis te verkopen?... Maar de bank werkte een beetje tegen,...etc..Terwijl jullie huis 2 of zelfs 3-maal in waarde was gestegen!!...En jullie zouden naar Spanje gaan!!..

Het maakt mij verder niet uit,.. maar wanneer je onzin vertelt, doe het dan zorgvuldig!!... Dat doe ik ook!!...:lmfao:...

Char.
 
Hypothekaire lening

Vrienden,

wij zijn net terug uit Praag waar wij bijna dagelijks op huizenjacht zijn geweest.
We zoeken in de onmiddellijke omgeving van Praag.
Toch enkele vaststellingen:
1. men doet echt niet moeilijk meer over het verlenen van een hypotheek (tot 80%)
2. de prijzen voor huizen en flats swingen de pan uit (omgeving Praag). Naar mijn bescheiden mening zitten ze constant tot 20% te hoog.
3. als men ronduit zegt dat de prijs te hoog is (tegen de makelaar), plooien ze bijna steeds terug om "sleva" (korting) te geven
4. appartementen met 4 + KK zijn moeilijk te vinden. De DPH (BTW) op flats groter dan 120 m2 zou hoger liggen dan op kleinere eenheden en bovendien geraken de flats met 4 + KK moeilijker verkocht. Een makelaar vertelde ons dat men bij nieuwbouw soms 2 appartmenten tegelijk koopt bv 2 + KK en eentje 3 + KK om ze daarna met elkaar te verbinden en alzo de hogere BTW te ontlopen.

We zijn nu in ieder geval gerust dat we een hypotheek kunnen afsluiten en wellicht met enig onderhandelen een woonst zullen kunnen vinden tegen een prijs die meer marktconform is dan wat men soms durft te vragen.

Vorige week nog las ik in de krant dat de hoogste lonen momenteel in Tsjechië rond de 40000 CZK liggen. Ik vraag me echt af hoe deze mensen een huis kunnen kopen dat vlotweg 10 mio CZK kost in Praag, zonder een levenslange hypotheek (30 jaar) tegen meer dan 50000 CZK per maand ?! Tenzij natuurlijk men heel grote spaarpotten heeft bij de bank, maar die indruk had ik niet.

Ik kan niet anders dan denken dat de immobiliënmarkt oververhit is op dit moment en dat, zolang de euro nog niet is ingevoerd, de prijzen alleen nog kunnen dalen.

Geef gerust jullie mening en ervaringen hierover.
Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop.
In de zomer van 2011 zijn we weg uit Belgenland (als het onder die vorm nog bestaat tenminste).

Vriendelijke groeten,

Erik
 

Vodnik

† In Memoriam
Dat bijkomende kosten voor flats groter dan 120m2 (ik dach 135 maar dat maakt weinig uit) groter zijn is bekend. Onder die maat zijn het sociale woningen wat je aan de prijs overigens niet merkt!

Dat de prijzen de pan uit swingen sugereert dat ze nog stijgend zijn, dat klopt niet, de prijzen dalen eerder (nieuwbouw is een ander verhaal!) Veel interesante nieuwbouw is er nmm niet en wat er wel is wordt véél mooier voorgesteld dan het in werkelijkheid is/wordt. Praag Marina is daar een mooi voorbeeld van! Op de plaatjes een schitterend uitzicht(richting noord-oost!) over een prachtige jachthaven. De werkelijkheid is dat je bootwrakken uitkijkt en daar komt voorlopig géén verandering in.

Maar wat zoek je? In P10 / strasnice / Palouku staan een paar flats te koop, ca 6 jaar oud in een goede buurt, dwz winkels en openbaarvervoer goed aanwezig.
 
Bedankt voor uw snelle reactie,

we zoeken een (alleenstaand) huis ofwel een groot appartement met een tuin(tje) ofwel een groot appartement met een mooi uitzicht (telkens met garage of staanplaats) in Praag 4, 5, 6 of 10

4 + kk is een minimum met een nuttige oppervlakte (en dan spreek ik niet over de balkon of de garage vloer) van min. 120m2

2 badkamers met (dubbele) lavabo (vaak staat er maar 1 lavabo)

Goede verbinding met openbaar vervoer naar het centrum (metro of bus)

Nabijheid van school en winkelcentra

Een 10-tal immobiliënkantoren heeft onze desiderata en stuurt regelmatig nieuwtjes door.
De echte buitenkansjes zijn echter vaak vooraf gekend en dus heel snel van de markt. Voorkennis is zeker geen nadeel.

vriendelijke groeten,

Erik
 
Bovenaan