Hypothecaire lening

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrienden,

Mijn Tsjechische vrouw en ik zijn net terug uit Praag.
Volgend jaar willen we definitief ginds gaan wonen en zoeken iets te kopen.
Een hypotheek dient daarvoor afgesloten te worden op naam van mijn vrouw. Ik zelf ben 57j en heb de Belgische nationaliteit.
Na vele jaren werken in overheidsdienst in België mag ik mij verheugen op een niet onaardig pensioen.
Mijn vrouw zal werk zoeken in Praag.
We bezitten momenteel een klein appartement vlakbij de hoofdstad, dat we dan willen verhuren.
Groot was onze verbazing toen we te horen kregen dat geld dat van buitenlandse oorsprong is (mijn pensioen) niet aangenomen wordt om een hypotheek te bekomen.
Ofschoon wij over een gezonde financiële toestand beschikken en zonder problemen een hypotheek kunnen betalen, wil men alleen rekening houden met het inkomen verworven in Tsjechië :fool:
De Europese gedachte is (nog) ver af.
Is er een oplossing voor dit probleem ?
Uiteindelijk ben ik bereid te betalen om een Tsjechische onderdaan (mijn vrouw) te helpen aan een Tsjechisch onroerend goed.
Het huis zal op haar naam komen te staan gezien ons leeftijdsverschil.
Ik lees graag jullie reacties,

Erik & Jana
 
Hypothekaire lening

Het lijkt een algemeen verspreid principe te zijn.
Wij waren bij de Komercni Banka

groeten,

Erik
 
Groot was onze verbazing toen we te horen kregen dat geld dat van buitenlandse oorsprong is (mijn pensioen) niet aangenomen wordt om een hypotheek te bekomen.
Ofschoon wij over een gezonde financiële toestand beschikken en zonder problemen een hypotheek kunnen betalen, wil men alleen rekening houden met het inkomen verworven in Tsjechië :fool:
De Europese gedachte is (nog) ver af.

Deze informatie hebben wij ook in februari te horen gekregen. Heeft mijns inziens niets met de europese gedachte te maken, maar met de strengere (tot in het belachelijke) voorwaarden van banken om geld uit te lenen door de nog immer voortdurende crisis.
 
ik heb een hypotheek in Tsjechie kunnen afsluiten met mijn inkomen in Nederland. Geen probleem. Dat was 2 jaar geleden.
 
Bedankt vrienden,

jullie antwoorden geven me weer moed.
Ik zoek verder en neem jullie tips mee.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Erik
 
Let er (indien relevant) op dat je een hypotheek niet zomaar kunt aflossen als je het huis verkoopt. Dit is in NL standaard (bij wet) geregeld maar in CZ niet.
 
In België is dat ook zo (vervroegde terugbetaling hypotheek na verkoop huis). Maar het is niet direct de bedoeling om het huis later te verkopen.
Toch wel belangrijk om weten wat je daar komt te zeggen.

Ik vraag me verder af hoe het mogelijk is dat men in Tsjechië zoveel mogelijkheden tot verkoop laat liggen als je bekijkt wat er allemaal gebouwd wordt en te koop staat.
 
Een flesje drank of een fooi onder de tafel. 50% kans dat je de benodigde hypotheek krijgt. 50% kans dat je tent wordt uitgezet.
 
Een flesje drank of een fooi onder de tafel. 50% kans dat je de benodigde hypotheek krijgt. 50% kans dat je tent wordt uitgezet.

Ik denk dat Pieter gelijk heeft als hij zegt dat dit onzin is. Misschien werkte het 40 jaar geleden zo maar nu niet meer. Het zou ook van de gekke zijn als degene die een fles drank of een fooi geeft wel een hypotheek krijgt en een ander niet. Ik zou me ook schamen als ik op zo'n manier aan geld of iets anders zou moeten komen.

A3.
 
Een jaartje of 40? Sinds 1969. Waarschijnlijk zat je nog in de rode kool en liep ik al rond in Strasnice.

Je bent een jaar nadat de troepen van het Warschaupact Tsjechoslowakije binnenvielen, de grenzen sloten, er een vluchtelingenstroom op gang kwam en een communistische dictatuur de macht greep, er naartoe verhuisd?

Wie biedt er meer? Zijn er nog mensen die binnenkort naar Irak verhuizen? Of Somalie?
 
Bovenaan