Hypothecaire lening

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Bij een hypotheek, wordt dan de waarde van het pand dan ook (mede-) getaxeert door de bank?
M.a.w. Wie bepaalt de hoogte van die 80%?..En dus indirekt de "normale" prijs van een huis/flat?

Char.
 
Daarvoor wordt een onafhankelijke schatter aangesteld. Eventuele reeds bestaande eigendommen kunnen er mee bijgeteld worden (ook na schatting) om die fameuze 80% te bepalen.
Meer weet ik voorlopig nog niet maar ik hou je zeker op de hoogte.
vriendelijke groeten,

Erik
 
vrienden,


zo'n 50 huizen en 30 makelaars verder kan ik toch een beetje een balans opmaken van onze ervaringen.

Tsjechië is een land waar blijkbaar weinig gereglementeerd is i.v.m. onroerend goed.

De prijzen in Praag liggen makkelijk 10 tot 15% boven de marktwaarde.

Goedkope gronden worden voor projecten opgekocht (Central Group heeft daar een handje van weg) met alle risico's vandien voor de klant.
Meestal gaat het om milieuaspecten zoals de nabijheid van snelwegen, nog uit te voeren werken (bv uitbreiding noordelijk deel van de ring rond Praag), vervuilende fabrieken nabij e.d.m.

Makelaars vertellen je (bijna) nooit de volledige waarheid. Halve waarheden, onvolledige info, dingen die verzwegen worden, enz...
M.a.w. zonder advies van mensen die de zaken vanbinnenuit kennen wordt het een hachelijke onderneming om niet bedrogen uit te komen.

Achter elke "aantrekkelijke prijs" zit meestal een minder aangename verassing verscholen. Enorm oppassen dus.
Behalve als men een budget heeft van meer dan 12 miljoen CZK voor nieuwbouw of 6 miljoen voor bouwgrond (in of nabij Praag) is het echt wel uitkijken wat je koopt.

Met appertementen liggen de prijzen nog gekker. Geen verrassing dus als je ziet dat men ze daar bijna niet aan de straatstenen verkocht krijgt. Steevast korting vragen. Men verwacht zich daar ook aan.

Conclusies zijn dus:

-enorm uitkijken en zich laten bijstaan door mensen die men kan vertrouwen,
-nooit ingaan op de vraagprijs (= vaak veel te hoog)
-de meeste makelaars ademen de leugens uit. Let dus erg op en kijk alles zeer goed na.
-Tsjechen geraken (zeer) moeilijk aan een hypotheek waardoor de markt stagneert en de prijzeninflatie alleen maar terug naar de werkelijke waarde zal zakken.
- een nieuwbouw kopen blijft een hachelijke onderneming

Ik hou jullie verder op de hoogte want we hebben ons droomhuis tegen een betaalbare prijs nog niet gevonden na bijna 1 jaar intensief zoeken rondom Praag.

Groetjes,

Erik & Jana
 
Hi Erik en Jana, dank voor het delen van je ervaringen en het zijn met name "gebruik je gezond boeren verstand" zaken maar zeker goed om mensen op te wijzen. Het is inderdaad een stuk "vrijer" dan het geregelde NL.

Maar een specifiek vraagje. Je schrijft "een nieuwbouw kopen blijft een hachelijke onderneming". Zelf zie ik het niet so risico vol om een appartement in Praag te kopen van Skanska, Central Group, PasserInvest, Lexus, etc. Tuurlijk: korting bedingen en bij de lokale autoriteiten navragen of er specifieke plannen rondom de locatie zijn. Maar voor de rest lijkt mij het een betrouwbaar proces.

Heb je wat betreft kopen van een nieuwbouw appartement in Praag specifieke ervaringen?
 
Hier in Zuid Holland heb ik de term geleerd. De verkoper is nooit gek.

Ik zie heel herkenbare zaken, alleen mijn beleving was met Nederlandse makelaars. Handel is handel.
Veel succes en laat je adviseren daar waar het nodig is. Maar wees ook daar kritisch. is namelijk ook gouden handel.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Succes Hilde
 
Vrienden,


eindelijk is het zo ver ! We vonden een huis en we vonden een bank.

Het is duidelijk intussen dat we het zonder "Tsjechische hulp" nooit zouden gehaald hebben. De afgelegde weg gaat van verwonderlijk naar haast onvoorstelbaar.

Waar België een land is waar schijnbaar alles kan maar bijna niks mag is Tsjechië een land waar schijnbaar niets mag maar bijna alles kan.

We zijn op een zucht verwijderd (einde mei) van het ondertekenen van de hypothekaire akte. Maar we hebben stof genoeg om een boek te schrijven over onze ervaringen op zoek naar een huis en een lening.

Soms denk ik "hoe is het allemaal mogelijk" maar ja ik kom dan ook wel uit een land waar je een vergunning moet aanvragen om een blad van een boom te mogen trekken bij manier van spreken.

Leven in Praag is tegelijk uitdagend en toch ook een beetje beangstigend. Nu ik een staaltje heb gezien van "how things are being done", denk ik wel mijn plan te zullen kunnen trekken.
Dat ik daarvoor een zeer sterk sociaal en professioneel netwerk zal moeten uitbouwen, staat als een paal boven water.

Ik hou jullie verder op de hoogte over onze verhuis,

Erik & Jana
 

Majk

Geroyeerd Lid
Hi Erik en Jana, dank voor het delen van je ervaringen en het zijn met name "gebruik je gezond boeren verstand" zaken maar zeker goed om mensen op te wijzen. Het is inderdaad een stuk "vrijer" dan het geregelde NL.

Maar een specifiek vraagje. Je schrijft "een nieuwbouw kopen blijft een hachelijke onderneming". Zelf zie ik het niet so risico vol om een appartement in Praag te kopen van Skanska, Central Group, PasserInvest, Lexus, etc. Tuurlijk: korting bedingen en bij de lokale autoriteiten navragen of er specifieke plannen rondom de locatie zijn. Maar voor de rest lijkt mij het een betrouwbaar proces.

Heb je wat betreft kopen van een nieuwbouw appartement in Praag specifieke ervaringen?

veel mensen hebben met nieuwbouwprojecten achteraf problemen: lekkende dakken, lekkende balkons, ondeugdelijke isolatie etc. etc... je koopt iets vooraf terwijl je het resultaat nog niet gezien heb... tegenwoordig zijn 3-4 jaar oude nieuwbouwprojekten duurder dan woningen die je op papier koopt en moeten nog gebouwd worden...
 
Wij vonden een half open bebouwing in Pitkovice, aan de andere zijde van Pruhonice naast de autosnelweg (ongeveer 3 km) tussen Praag en Brno en kortbij Urhineves.
Een leuk satelietstadje met allemaal nieuwe huizen en flats.
In juli maken we de oversteek

Groetjes,

Erik & Jana
 

char

† In Memoriam
Gefeliciteerd!!..

Zijn dat die huizen die tussen 2004 en 2006 gebouwd zijn?..

Char.
 
Proficiat Erik! Zo te zien nog binnen de grens van Praag (?) maar het mooie Pruhonice op loopafstand. En volgend jaar is het Natuurpark Hostivar ook geheel opgeknapt en als het goed is weer gevuld met water. Lijkt me erg mooi. Benijdenswaardig! :top:
 
Hallo Erik & Jana,

Afgelopen week waren we in Praag en moest ik aan dit topic denken dat ik dus even opgezocht heb.
We kwamen met de trein in Uhrineves en hebben later in Pitkovice gegeten.

Erg mooie omgeving. Je schrijft dat jullie een "half open bebouwing" gekocht hebben. Wat is dat precies?
Is het een appartement geworden of een huis?
De nieuwbouw in Nove Pitkovice ziet er goed uit.
Hoe bevalt het jullie inmiddels (jullie zitten er vanaf juli??).
Ik las bij de bushalte iets over waterdruk/toevoer die aangepast wordt.
Ben benieuwd hoe jullie het daar maken.
Groet.
 
Inderdaad, we zijn nu sinds juli in ons nieuwe huis ingetrokken. Nove Pitkovice is een erg aantrekkelijke buurt en ligt in een mooie omgeving. Het bevindt zich aan de rand van Praag (Praag 10) en heeft alles wat een mens nodig heeft. Aqua Palace ligt op amper 2 km van de deur.

We hadden nog erg veel veranderingswerken te doen (nieuwe keuken, nieuwe vloeren, alles schilderen enz...) om de niewe woonst helemaal naar onze zin te maken. Nu is bijna alles klaar en we genieten dan ook van elk vrij moment.

Half open bebouwing betekent dat je aan een ander huis gekoppeld bent (met de garages tegen elkaar). Aan de andere kant is het huis vrij.

We hebben een lange weg afgelegd en veel opgestoken onderweg.
Binnenkort kan ik ook de vergelijking maken tussen de levensduurte in België en die in Tjechië.

Nu al valt het me op dat hier in Tsjechië alles veel gemoedelijker gaat dan in het overgereglementeerd België waar mijn leven een beetje verzuurd werd omdat je altijd wel met iets niet helemaal in orde bleek te zijn. Het leven is hier zoveel aangenamer.

Als ik erin luk plaats ik binnenkort wel enkele foto's van onze woonst op dit forum.

Bedankt voor jullie morele steun. Het was steeds leuk om jullie reacties te lezen.

Erik & Jana
 
Beste vrienden,

ik ben net terug van een weekje België en had dus de kans om eens te vergelijken in de omgekeerde richting.

Als ik nu in België kom dan valt het me op dat de mensen er bedrukt bijlopen. Slechts af en toe kan er een glimlachje af. Verder is alles zakelijk, oppervlakkig en weinig ruimte voor menselijke warmte. Ik was in Vlaanderen en dat maakt misschien wel een verschil met Wallonië.

Een 2e zaak die opvalt is dat hoezeer je ook moeite doet om spaarzaam te zijn, het lukt gewoon niet. Je betaalt je blauw aan alles en nog wat. Het leven is er duur en na de begrotingsronde zal het nog duurder worden.

Soms lijkt het er wel op dat er alles aan gedaan wordt om het de mensen onaangenaam te maken. Misschien is dat wel een van de redenen dat er zo veel mensen sip kijken en gesloten zijn.

Kortom, ik ben heel blij in Praag te wonen en te leven. Ik ben er van overtuigd dat het voor onze kinderen de beste keuze was om hun toekomst hier uit te bouwen.

Ik zal nu langzaam beginnen uitkijken hoe het zit met het vinden van een nieuwe baan en wat er allemaal komt bij kijken als Belg tussen de Tsjechen in Praag. Maar deze topic zal ik in een andere rubriek openen.

Iedereen nog eens enorm bedankt voor jullie raad, steun en aanmoedigingen. Ik heb er veel aan gehad.

Erik & Jana
 
Bovenaan