Huis gekocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zie nog nergens iets staan over het onderhoud?

Het is toch de bedoeling er een vakantiewoning van te maken, geen werkkamp neem ik aan?

Een deur schilderen in de vakantie is leuk, maar ook nog alle kozijnen?

Er zijn ook nog andere zaken die gedaan moeten worden, zoals de tuin en de omgeving bekijken, en een bezoekje aan de buren.

Neem het in ieder geval mee bij het plussen en minnen.
 
Nou, ik bekijk het zo, de kozijnen moeten terugliggend geplaatst worden, meer beschermd tegen weersinvloeden.
Dit systeem hebben we ook in ons andere huis in Tsjechie en ik heb de kwast nog niet hoeven te pakken en de oude eigenaren hebben het volgens mij ook al lang niet meer gedaan. Dus voor schilderwerk ben ik niet zo bang. En, het zijn maar 7 kozijnen, dat is zo gek nog niet om een keer te schilderen. Heb een lieve schoonvader die gek is op schilderen (en het nog kan ook):top:
Kunststof kozijnen moet je om de 3 tot 5 jaar (of nog vaker) in de wax zetten (tenminste, om ze lang mooi te houden).

Maar onderhoud aan hout is een minpunt inderdaad. Maar het is voor mij ook meer de stijl van het huis die de doorslag moet geven. Authentiek houden of niet. Maar is een probleem voor later. Voorlopig nog voldoende ander onderhoud die uitgevoerd moet worden
 

Vodnik

† In Memoriam
hoe mooi hout kan zijn!

Zo zien onze nieuwe ramen eruit, volledig in oude stijl (direct na plaatsing, nog geen afwerking langs de kozijnen).

deze ramen zijn september 2008 geplaatst (grenen) en begin 2009 de voordeur (65 mm dik, mahonie).

2008-0961.jpg 2008-1475.jpg 2008-1505.jpg 2008-1508.jpg 2009-0081.jpg
 
Bovenstaande foto’s zien er goed uit. Zoals eerder is geschreven moeten kunststof kozijnen om de 4 jaar in de was worden gezet. Hout moet je af en toe schilderen, maar in CZ hoef je minder vaak te schilderen dan in NL, om de 7 jaar moet dat toch wel gebeuren om het in goede conditie te houden.
Ik zelf kies dan toch voor de oude traditie en dat is hout, ook al zou dat iets duurder uitvallen.
Wat ik me afvraag: wat is het verschil in prijs van kunststof en hout (afm 1x1,5 incl. dubbelglas).

Gr Arie cz
 
Ziet er idd heel netjes uit Semabyt, zegt de timmerman.:top:
en met hout moet je af en toe schilderen, maar in CZ hoef je mindervaak te schilderen dan in NL, om de 7 jaar moet dat toch wel gebeuren om het in goede conditie te houden.
Arie, heb je enig idee wat de reden is dat je in CZ minder vaak zou moeten schilderen dan in NL?
Heeft het te maken met de kwaliteit van het materiaal of heeft de weersinvloed hier een voorname betekenis?:denk:

groet André
 

Vodnik

† In Memoriam
In nederland wordt veel vurenhout gebruikt en in tsjechie is het vrijwel altijd "borovice" ofwel grenen.
Grenen en vuren vallen in dezelfde kwaliteitscategorie maar ervaring is dat grenen minder snel gaat rotten. mijn oude grenen ramen waren zeer slecht (niet) onderhouden maar rot zat er niet in!

Ik had de ramen ook in mahony kunnen laten maken maar de maker raadde me aan dat niet te doen en gewoon de klassieke tsjechische borovice te nemen.
 
Ook 2e huis

We hebben ons oog laten vallen op een zamek uit 1808 met ook wel wat werk. De financiën zijn rond en in april gaan we beginnen na het overwinteren in Spanje. Ons 1e huis staat te koop maar er zijn ook genoeg gegadigden die het willen huren, we zien het wel.
 
Dan ook van harte gefeliciteerd. Wij hebben er in ieder geval zin in. Wordt een lang traject.

Ik wil wel alvast iedereen bedanken, want ik heb in 2 dagen zoveel goede tips en adresjes gekregen dat de verbouwing direct van start kan. Veel goede adresjes!
 
We hebben ons oog laten vallen op een zamek uit 1808 met ook wel wat werk .De financien zijn rond en in April gaan we beginnen na het overwinteren in Spanje .Ons 1e huis staat te koop maar er zijn ook genoeg gegadigden die het willen huren ,we zien het wel

Waar kunnen we zoeken in google maps, om je te helpen aan ideeën?

Weer een Nederlandse kasteelheer uit Nederland er bij.
 
Ideeën zat ,hebben veel ervaring opgedaan met ons huidige huis en kennen al de nodige adressen van ambachtslieden .Zo loopt hier een timmerman rond die complete bomen meeneemt en met de hand:slik::ja: zaagt wat hij nodig heeft .Deze man heb ik opgedaan in de hospoda van Mlazovy waar hij zat te praten met vrienden van ons.
Voor de fresco,s te restaureren heb ik iemand uit Annin .

Zal een tip van de sluier oplichten ,tot 1990 is het pand regiobureau van politie geweest in het gebied tussen Plzen en Nepomuk
 
Als het een pamatka is dan kan je niet zomaar even beginnen, je zal moeten met een historisch onderzoek en dan de verbouwtekeningen laten maken enz. enz.
Heb hier inmiddels ervaring mee, heb er zelf nog steeds zin in om het traject te doorlopen maar je moet het niet te licht opvatten.
Succes ermee
 

Vodnik

† In Memoriam
En geduld én een stevige buidel met geld!
Ik heb van een tsjechische kennis die zo'n huis heeft begrepen dat bij renovatie ook volleidg de techniek "van die tijd" gevolgd moet wordene, dus als er gesmede nagels gebruikt zijn mag je geen gerwone spijker gebruiken! Gelukkig bestaan er nog bedrijfjes die de techniek beheersen maar goedkoop zal het niet zijn!
 
Het interieur vertoond nog sporen uit de politietijd ,ze hebben er al flink wat aan veranderd .Overal nieuwe bedrading enzo .En op het dak prijkt een mega-antenne van de zendinstallatie.
Heb van de makelaar begrepen dat er subsidie,s te verkrijgen zijn om het pand op te knappen.
 

Vodnik

† In Memoriam
als er een grote antenne installatie staat zal het vemoedelijk niet onder monumentezorg vallen. Wel even oppassen of die antenne installatie nog in gebruik is, zo ja dan is die niet zomaar verwijderd. (een ander forum lid heeft daar ervaring mee, dat ging om een installatie voor GSM)
 
Ik heb een statek wat onder pamatky valt (helaas geen zamek:confused:)
Ik heb veel met ze te doen gehad.:kwaad: ik heb wel gemerkt dat je een beetje geluk moet hebben met wie je te maken hebt. Zelf 2 jaar in conclaaf geweest over het dak. lang verhaal hou het kort. liggen 17000 dakpannen op het dak. 24000 kilo, te zwaar voor de construktie. pamatky, moeten kunststof singles op. Nee, niet mooi en hoort niet. Moet, ga naar dat bedrijf. Vriend van mij, wat ligt er op de daken van andere monumenten in de omgeving van MB. Kijken, bijna overal het zelfde materiaal. Ik wil het niet, lelijk. gaan denken, extra steun balken in de zelfde stijl. Voorgelegd, nee:kwaad:. Ben uiteindelijk naar het opperhoofd in Praag gegaan en uitgelegd wat wij wilden. Goed idee, doe maar.:ja: maar het mooie komt nog, Zeg ze, ik weet dat het veel geld kost. Als je de renovatie over twee jaar uitspreid kan je 2x 100.000 subsidie krijgen anders eenmaal 100.000. Hebben nu een puik dak. Wel twee jaar over gedaan.
 
Ahoy love tsjechie,
Datum komt dichter bij dat je de sleutel mag op mag gaan halen, paar nachtjes slapen. Sorry aan iedereen dat ik heb gereageerd op iets wat van het orginele topic afweek, want er wordt niet meer gereageerd. Ik hoop dat dat love Tsjechie en jozef ons op de hoogte houden van het wel en wee van de gebeurteninssen die ze gaan meemaken de komende tijd. (jaren) Love Tsjechie ik heb de foto,s van je statek bekeken wou ben verliefd. kan het begrijpen.Maak er iets fantastisch van.:top:
Groet Richard P
 
Hallo Arie.

Het klopt dat je kunststof kozijnen het best af en toe in de was moet zetten.
Wij hebben in Nederland al 16 jaar kunststof kozijnen, en deze worden 1x per jaar in de was gezet. Wij doen dat met autowas merk Merr. En na 16 jaar zien ze er nog uit als nieuw.:top:
Maar in Tsjechie hebben wij gekozen voor hout ( doet toch wel warmer en natuurlijker aan )

Groetjes,

Lenka
 
Bovenaan