Horeca Hospoda en restaurace gesloten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik kom oorspronkelijk uit een heel klein dorp, wél drie straten groot. Maar er was wel een supermarkt, een school, een bakker, een slagerij, smederij en jawel, een echte dorpskroeg waar ook diverse verenigingen hun bijeenkomsten hadden. Toen ik na ruim 20 jaar verhuisde naar de stad was al het bovenstaande inmiddels opgedoekt. :( Hadden we toen last van een slechte economie of crisis? :denk: (60-70er jaren)
Zo vergaat het Tsjechië klaarblijkelijk ook en het is niet te stoppen.

Ook ik kom uit zo n dorp. Vind het heel erg jammer dat deze winkeltjes verdwijnen, maar betrap mezelf erop dat ik hier net zo hard aan mee doe.
Ga naar de Tesco, hier kan ik goed parkeren en heeft men een breed assortiment, i.p.v. de groenteboer, speelgoed of kledingwinkel op het plein.
Wel zo handig maar helemaal fout:bloos2:
 
(60-70er jaren) .
Was wel de tijd van de verstedelijking ofwel leegloop van het platteland.

De combinatie weinig klanten, mobiliteit en opkomst van de grote ketens was de doodsteek voor de dorpse middenstand als je 't mij vraagt.. Heel jammer ja..

Toen ik een klein jongetje was woonden wij in een dorpje naast een warme bakker, schuin tegenover de slager, melk haalden we soms bij de buur-boerderij of de melkboer bracht het, een groenteboer kwam van tijd tot tijd langs en er was een huisartsenpraktijk. Ook die huisartsenpraktijk ontkwam er niet aan te moeten verkassen. Achter de klanten aan en ik moest mee*.. Verder "hadden" we een heuse bank en een zuivelfabriek!! Bijna alles is weg!!

Alleen de dorpskroeg annex buurthuis en een bakker bestaan nog steeds!!

Ik denk dat hetzelfde proces (zei het wat later) zich in Tsjechië afspeelt. Een kroeg heeft denk ik kans van overleven als deze ook een publieke functie krijgt, bijv. als dorpshuis

*Overigens heeft die ouwe tot aan z'n pensioen de praktijk in het dorp voortgezet door er twee keer per week spreekuur te houden in het "Groene Kruis-gebouw" (ook weg)
 
Vind het heel erg jammer dat deze winkeltjes verdwijnen, maar betrap mezelf erop dat ik hier net zo hard aan mee doe. Ga naar de Tesco, hier kan ik goed parkeren en heeft men een breed assortiment, i.p.v. de groenteboer, speelgoed of kledingwinkel op het plein. Wel zo handig maar helemaal fout:bloos2:
Onze "dorpswinkeltjes" in Tsjechië als de bakker en supermarkt zijn ons heilig, we kopen er regelmatig. We pinnen ook het liefst bij ons op het plein omdat we graag willen dat de automaat blijft en we tanken ook alleen maar bij onze eigen tankstation (anex kleine potraviny), tenzij het echt niet anders kan. Maar je hebt gelijk Nancy, ook wij bezoeken regelmatig de grote zaken, we maken er zelfs wel eens een uitstapje van bij slecht weer. Helaas zijn wij slechts een druppel op een gloeiende plaat.
 

kuurgast

Donateur
Aan de smilie te zien wordt er ook wat anders getankt.:D

Maar nog even de krant erop nageslagen en daar staat dat de restaurants vorig jaar 7% minder
gasten hadden.De luxe restaurants zelfs 50% minder gasten en dit jaar zal het aantal gasten nog lager uitvallen.Volgens schatting van deskundigen zijn er in het centrum van Praag al 40 restaurants
in de verkoop gezet.
Dan nog een bericht dat de verkoop van biervaatjes voor privé gebruik met 50% is gestegen.
Dus er wordt veel meer thuis gedronken.

Bronnen:ihned.cz + novinky.cz
 
Het zelfde was vroeger met de scholen, op elke hoek was een school.
Nu hebben we mega onderwijs fabrieken, die alleen maar willen scoren.

En de vergelijking met/in de supermarkten?

Lijkt het niet een beetje op slavernij van vroeger?

Als je ouder bent als 18 , moeten we je meer betalen.
Dus nemen we maar een jongere aan.
Die moet , en kan hetzelfde werk doen als de oudere.

De kroeg?
Ze zijn druk bezig met werken?
Ze hebben nu ook gezelligheid in huis?
De kroeg voegt niets meer toe, omdat ze niets meer voor elkaar doen , maar ieder voor zich?

Ik zeg maar wat.

Maar die ontwikkeling hebben we in Nederland ook kunnen ervaren.
jammer genoeg gaat het hier al Amerikaans worden, schade claims daar zijn we al bang voor.
Rechters, horen recht te spreken , denk maar eens aan vorm Fouten.

Welterusten dan maar weer.
 

Marcel

Moderator
eea zal ook liggen aan het ontbreken van investeringen in deze oude restaurantjes en hospoda's.
een likje verf of een een half stukke stoel of tafel vervangen is er vaak niet bij. daar is domweg geen geld voor (gereserveerd ??)
wij komen pas 6 jaar in Tsjechie, maar een heleboel hospoda's zien er nu slechter uit dan 6 jaar geleden.
het eten is er nog steeds goed en goedkoop.
 
Hier in het gehucht wordt van de voormalige hostinec nu een vakantiehuis gemaakt en het kasteel/hotel heeft alleen nog in het hoogseizoen een menukaart:(.
De lokale supermarkt prijst zichzelf uit de markt door torenhoge prijzen te rekenen:fool: ,dan maar een litertje diesel er tegenaan gooien en naar Susice rijden.
 
wat jammer

wat enorm jammer dat de kroeg in krasna :shock:lipa gesloten is,wat hebben we daar gezellige avonden gehad aan de stammtisch met de oude wijze mannetjes:cheers:
we kregen altijd een verrassings maaltijd en het was altijd lekker.

Krasna lipa is krasna lipa niet meer.

we zouden deze aankomende vakantie zeker even langs gegaan zijn omdat we niet zo ver uit de buurt zitten maar helaas:slik:

groet van missy
 
Toevallig zat er een tijd geleden een tsjechisch restaurant in Roermond e.o. Maar dat is dus ook gesloten. Ook heel erg jammer, anders kon ik met iets meer dan een half uur rijden samen met de vrouw heerlijk tafelen:eitje::eitje:
 
Bovenaan