Horeca Hospoda en restaurace gesloten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is onontkoombaar.

Wij zaten menigmaal te berekenen hoe iemand van de opbrengsten kan leven.

Het meest wordt er bier gedronken, wat zou daar de verdienste nou op zijn?

Die paar maaltijden zetten helemaal geen zoden aan de dijk.

Er is een troost.

Restaurace Sparta in Sindelova stond te koop.

Stond.

Na het sluiten van het restaurant in Krasna Lipa zijn de verkoopborden weggehaald en zie...........enkele stamgasten uit Krasna komen daar nu naar toe.

Maar ja, het beste restaurant van Tsjechie was toch.............inderdaad.
 
De laatste keer dat ik een fust bier kocht bij Krakonoš kostte dat Kc 900 (bij benadering, ik weet 't niet exact meer) en in de buurt van Trutvov kostte één biertje tussen de 15 en 22 kronen. Op een fust van 100 bieren zat dus een marge van 600 tot 1.100 Kronen.

En daar moet de kachel van branden, het personeel betaald worden etc etc etc.

Inderdaad.. Waar doen ze het van:denk:
 
Het beste!!!!! restaurant van Tsjechie is GESLOTEN!!!!!!!!
.....
Weg, weg, weg.

En wat weg is komt nooit meer terug................................

Kan wel janken, zomaar weg.

Maar wat hebben we genoten.
Helemaal met je eens, kukel. Wat ontzettend jammer... Doodzonde, ook wij hebben er - al was het maar twee weken - heerlijke tijden beleefd. Krasna Lipa is Krasna Lipa niet meer... :snotter:

Het pension staat inderdaad te koop (voor zo'n 122.000 euro):

http://reality.mesec.cz/hotely-pensiony/ostatni-hotely-pensiony/?id=ASQ20008102671

Prodej: Hotel - pension (Ostatní) Šindelová - Krásná Lípa




zobrazit všechny náhledy [8]

Poslední úprava:
24. března 2010, v 10:11
Číslo nemov. u RK:
102671
AKTUALIZOVÁNO nebo NOVINKA
(za posledních 7 dní)
Cena: 3.100.000 Kč
Adresa:
Šindelová - Krásná Lípa
35801

Dovolujeme si Vám nabídnout plně zařízený penzion s restaurací v klidné lokalitě Krásná Lípa obce Šindelová, 25km od Karlových Varů a 11km od hraničního přechodu s Německem. Penzion se nachází v blízkosti vodní nádrže Tajch,nedaleko Kraslic v Krušných horách. Objekt je ve velmi dobrém stavu. Restaurace, bar,kulečník , sál s krbovými kamny, kuchyně, a skladové zázemí, prostorné sklepy,letní terasa,pokoje pro hosty, a byt 2+kk. Dispozice: v 1.NP se nachází restaurace, dámské i pánské toalety,sklady, sál s krbovými kamny, zařízená kuchyně připravena k okamžitému provozu. Ve 2NP se nachází 6 pokojů včetně pěkných a zrenovovaných toalet a sprch,byt 2+kk. Celý objekt je plně vybaven a připraven k okamžitému provozu.
V restauraci je možno provozovat celodenní stravování, pořádat taneční večery, společenské akce, rodinné oslavy.
Parkování pro cca 20 aut. Výhodná investice, doporučuji.
Vertaling via Google:

Wij bieden volledig ingerichte pension met een restaurant op een rustige locatie Šindelová Krásná Lípa dorp, 25 km van Karlovy Vary en 11 km vanaf de grensovergang met Duitsland. Pension is gelegen nabij de watertank Tajch, in de buurt Kraslice in het Ertsgebergte. Het gebouw is in zeer goede staat. Restaurant, bar, biljart kamer met open haard, keuken en opslag faciliteiten, de ruime kelders, terras, kamers voor de gasten, een vlakke 2 + kk. Disposition: in 1.NP is een restaurant, dames-en heren toiletten, opslagruimtes, hal met open haard, ingerichte keuken klaar voor onmiddellijk gebruik. In de 2e verdieping zijn 6 kamers, waaronder een mooi gerenoveerd toiletten en douches, platte 2 + kk. Het hele gebouw is volledig uitgerust en klaar voor onmiddellijk gebruik. Het restaurant kan draaien de hele dag eten, bedrijf dansavonden, sociale evenementen, familiefeesten. Parking voor 20 auto's. Gunstige investeringen, beveel ik.
 
Het kroegje bij ons in het dorp is al een paar keer van uitbater gewisseld. Afgelopen zomer moesten wij onze eigen wijn meenemen omdat de waard geen wijn op voorraad had. Op = op, is nu zijn devies. Ben benieuwd hoe lang deze het volhoudt. Door de veranderingen blijven de stamgasten weg, jammer. Ook de accordionist die op vrijdagavond Tsjechische liederen ten gehore bracht, die luid werden meegebruld door de gasten en die "Tulpen uit Amsterdam"voor ons speelde is verdwenen.
 
Twee/drie jaar geleden stonden de parkeerplaatsen bij de restaurants vol rond etenstijd.
Tenminste in het vakantieseizoen. Heel veel toeristen ( vaak Nederlanders ).
De laatste jaren valt het op dat dit veel minder het geval is.
Of er ook andere redenen zijn dan alleen teruglopende omzet, weet ik niet.
 

kuurgast

Donateur
De klanten zijn zuiniger geworden en drinken vaker thuis hun pivo.
Kan zo gauw geen onderbouwende artikelen vinden,maar de gevolgen van de crisis zijn te zien aan de teruglopende bezoekers aantallen en er is iets over belasting verhoging waardoor de horeca duurder wordt.
Ook zijn er minder toeristen die -als ik het goed heb- voor 25% van de omzet zorgden.:?:
 
je gaat nu zeker merken dat tsjechie steeds meer gaat lijken op de andere westeuropeesche landen.
Over een aantal jaren is alleen de natuur en de taal nog verschillend
 
Uit eten gaan is nog steeds goedkoper dan in Nederland, maar niet meer zo goedkoop dat je er niet zelf voor kan koken.
Alles is toch aanzienlijk duurder geworden in Tsjechië dus gaan vakantiegangers bezuinigen.
Bij ons aan de grens gaan de restaurants dicht omdat de Duitsers die voor 80 % van de omzet zorgden, het laten afweten.
 
Sedlbauer in Cachrov

Zaten gisteren rond etenstijd te eten in een leeg restaurant rond etenstijd.
Jerzik de eigenaar klaagde over het snel teruglopende aantal klanten .
Hebben gegeten voor 320 kronen met zijn tweetjes ,de prijzen zijn idd. iets omhoog gegaan ,kennelijk teveel van het goede .
Deze zaak zat altijd voor met Tsjechen rond etenstijd .
 
Wij zijn weer begonnen met het aanbieden van de hotovky, een daghap voor 50- 60 kronen, dit om meer gasten te trekken en hopen dat die regelmatig terugkomen en ook hun bruiloft, familiefeest enz. bij ons houden.
We evalueren na de zomer (je mag niet verwachten dat het ineens storm loopt) maar tot op heden hebben we meer aanloop en we hopen dat het nu het mooier weer wordt alleen maar beter wordt.
 
Inderdaad laten de Duitsers het afweten.

Het pension in Krasna Lipa draaide ook op Duitsers die of in de buurt werkten of vakantie hadden.

Ik denk dat het prijsverschil niet meer zo groot is met Duitsland.

Ik durf het bijna niet te schrijven maar wij hebben de boodschappen in Duitsland gedaan.

Gewoon om de prijs maar vooral om het assortiment.

Met name wijn, broodbeleg, groentes en voorgebakken broodjes.

En nog wat losvast spul, maar dit terzijde.

Ik vind de prijs zeer redelijk, je krijgt er een groot gebouw voor.

Maar of er een brouwerij aanhangt wordt niet verteld.

Groet van een dorstige Kukel.
 
wel ik moet je zeggen ik kom ongeveer 3x per jaar in tsjechie , maar ik zal thuis niet koken of drinken.
heb natuurlijk wel pivo staan voor de dorst, maar als ik met vakantie ben gewoon lekker uit eten.
 
ook in Broumov was een perfect restaurant ALKA geheten..

de bediening was perfect..

de inrichting was sober..

de prijzen alleszins redelijk..

de schnitzels waren bovenmaats met een perfect knapperig korstje..

het water loopt me nu al in de mond..

helaas dicht..

dag bloemen, dag vogels, dag superschnitzels..

snik..
 
Ik zat mij zo eens te bedenken......

Zomaar...............

Zou het kunnen zijn dat de keuze beperkt is.

Ik kom al heel lang in Tsjechie, maar in al die jaren veranderd de kaart voor geen meter.

Het blijft altijd hetzelfde.

Nooit een verrrassing.

Behalve natuurlijk in Krasna Lipa want daar kon je alles bestellen buiten de kaart om.

Als voorbeeld: in Kraslice zit een pizzeria.

Wat waren we blij, even iets anders te eten.

Dat was in 1999.

Als je nu komt is de kaart precies hetzelfde, alleen de prijzen zijn anders.

En het is niet meer lekker, maar dit terzijde.

Kortom, er zit geen enkele beweging in de restaurants om iets anders te presenteren dan het al decennia lang bekende voedsel.

Terwijl de Tsjechen thuis de heerlijkste maaltijden klaarmaken laten ze zich afschepen met een kaart waarop hooguit 10 / 20 gerechten staan.

Het klinkt een beetje somber,maar zo is het ook.

Tsjechie staat stil, heel stil.

Ik zal daar binnenkort eens wat over schrijven hoe ik dat zie en ervaar.

Groet.
 
In Susice zitten toch nog[?] een paar leuke eetgelegenheden met een verrassende kaart .
Het sporthotel is recent van eigenaar veranderd en heeft een nieuwe kaart en U Voctovec waar we vandaag aten had ook weer nieuwe dingen op het menu staan .
 
Ik kom oorspronkelijk uit een heel klein dorp, wél drie straten groot.
Maar er was wel een supermarkt, een school, een bakker, een slagerij, smederij en jawel, een echte dorpskroeg waar ook diverse verenigingen hun bijeenkomsten hadden.
Toen ik na ruim 20 jaar verhuisde naar de stad was al het bovenstaande inmiddels opgedoekt. :( Hadden we toen last van een slechte economie of crisis? :denk: (60-70er jaren)
Zo vergaat het Tsjechië klaarblijkelijk ook en het is niet te stoppen.
 
Bovenaan