Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dank jullie voor de reacties.
Zo waren ook onze ervaringen in Brno. We gebruiken natuurlijk wel ons verstand en gaan niet op een hete zomerdag de stad in( dit ter geruststelling van alle andere hondeliefhebbers)
Groetjes Hilde
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als je vriendin ook nog zo'n witte stok gebruikt dan zal er zeker geen probleem zijn. Maar als de hond in zo'n geleide beugel loopt is het voor iedereen wel duidelijk dat het niet zomaar een hond is en zullen er ook geen problemen zijn. Succes.
 
voor een blindegeleide of een hulphond is meestal een uitzondering, dus ook op plekken waar geen honden mogen.
Een opgevoede hond (r/t) en baas (m/v) is vergelijkbaar met Nederland, wel is in meeste gemeentes verplicht een (plastic)zakje mee hebben (en ook gebruiken).
Openbaar vervoer - eerst chauffeur vragen, muilkorf, aangelijnd en kaartje kopen (of een kleintje in de tas). Bus, tram ... is meestal regel - maximaal 1 hond of 1 kinderwagen
Loslopende hond in het bos loopt gevaar, niet dat ie per ongeluk voor wild wordt aangezien, maar echt bewust wordt afgeschoten - met argument rabies besmettingsgevaar.
 
Podle zákona o myslivosti není jen tak možné zastřelit volně pobíhajícího psa. Oprávnění k usmrcení psa v honitbě má jen a pouze ČLEN MYSLIVECKÉ STRÁŽE, nikdo jiný. Navíc musí být splněny následující podmínky, a to přesně a kumulativně:

pes musí být mimo vliv svého vedoucího
pes se musí nacházet více než 200 metrů od trvale obydleného domu
pes musí vyhledávat nebo pronásledovat zvěř nebo se k ní plížit
pes se musí nacházet v uznané honitbě
A nyní velmi důležitá informace: pokud není jediná z výše uvedených podmínek splněná (jinými slovy MUSÍ BÝT SPLNĚNY VŠECHNY NAJEDNOU), jde o porušení zákona a majitel psa může požadovat náhradu škody! Na druhou stranu: kdy je pes "mimo vliv svého vedoucího"? A přiznejme si, žádné peníze nám nenahradí případné pochybení nebo zálibu ve střílení ze strany myslivce ...

Om een hond af te schieten moet aan deze 4 voorwaarden tegelijk worden voldaan:
1. Hond moet buiten controle van zijn baas zijn
2. Moet meer dan 200 meter van een bewoond huis zijn
3. Hond moet op zoek zijn naar wild, of opjagen, of besluipen
4. Hond moet in een erkend jachtgebied zijn

Als niet aan ALLE vier voorwaarden wordt voldaan dan is het afschieten verboden en als het gebeurd, kan eigenaar een schadeclaim indienen. Maar .........
 

Tabe

† In Memoriam
anavi schreef:
Om een hond af te schieten moet aan deze 4 voorwaarden tegelijk worden voldaan:
1. Hond moet buiten controle van zijn baas zijn
2. Moet meer dan 200 meter van een bewoond huis zijn
3. Hond moet op zoek zijn naar wild, of opjagen, of besluipen
4. Hond moet in een erkend jachtgebied zijn

Als niet aan ALLE vier voorwaarden wordt voldaan dan is het afschieten verboden en als het gebeurd, kan eigenaar een schadeclaim indienen. Maar .........
......aan deze "voorwaarden" wordt al snel voldaan. Vooral in het buitengebied . Dit ter intepretatie van de jager. Natuurlijk is het niet zo dat op elk loslopende hond wordt geschoten. Een jager heeft over het algemeen er wel kijk op welke honden een probleem zijn voor zijn jachtgebied. Heb zelf 1 maal gezien dat een in het jachtveld loslopende hond werd gedood. Ik dacht zelf even aan een vos maar het bleek een hond te zijn, die volgens de jager al een paar dagen in het jachtgebied bivakeerde. Overigens geen leuk gezicht.Verder denk ik, dat wij hier in Nederland iets anders met het probleem van loslopende honden omgaan. Heb hier ook nog wel een verhaal over uit de praktijk. Maar ja.... dat speelde zich in Nederland af.
 
Kat mee naar Tsjechië

ahoj,

Omdat we ruim een maand weg zijn, wil ik mijn kat meenemen naar ons huis in Tsjechie. We gaan met de auto. Ik zorg voor de inentingen, de chip en een zo (voor zover dat mogelijk is met katten) goed mogelijk verblijfsklimaat in de auto. Ik weet dat kattenvoer volop is te krijgen in Tsjechie. Ik weet alleen niet of ze ook Wiskas senior (of iets soortgelijks) verkopen. (en waar) Mijn kat heeft namelijk nierproblemen.
Wie heeft er tips over voeding, vervoer en grensprocedures?

suus
 
hoi Suus,
Ik ga volgende week naar Decin en kom zeker in Kaufland of Tesco,
mocht je nog geen bericht hebben van iemand anders, dan wil ik wel even voor je kijken. Ik ga zaterdag weg, stuur maar een berichtje voor die tijd.
groet
Theo
 
Bij dierenzaken in tsjechië zijn alle soorten voer te verkrijgen. Let er wel op dat dit niet in alle dorpswinkels zo is, maar zeker wel in de steden. Ook heeft iedere dierenarts speciale voeding. Om de prijs hoef je het bij de dierenarts ook niet te laten daar...
 
Ahoj!
Je kat moet een Europees dierenpaspoort hebben met de daarbij behorende Eurpees vereiste inentingen. Kan je bij alle dierenartsen in Nederland gewoon laten maken. 9 van de 10x vragen ze er geeneens om bij de grens, maar mocht het wel een keer zo zijn, dan sta je daar met je dier...Volgens mij heeft de Tesco en ook de Hypernova gewoon het hele assortiment Whiskas. Wij hebben onze kat nog nooit lang in de auto meegehad, maar wel in het vliegtuig. We hadden toen verschillende lagen luiers in de kattenmand gedaan, mocht ze wat doen, dan kon je bijvoorbeeld een luier weggooien. Uiteindelijk heeft ze helemaal niets gedaan, maar ook dat weet je niet van tevoren. Ik zou met de auto gewoon een klein kattenbakje achterin doen (of een schoenendoos met wat kattenbakkorrels) en onderweg af en toe stoppen, de kat aan een riempje doen en de bak tevoorschijn halen. Veel sterkte, ben errug benieuwd hoe het gaat!
 
Hoi,

Uiteraard is onze Woeps ook mee verhuisd, gewoon los in de auto, voorzien van entingen (moeten vrij recent zijn, check bij ambassade), chip (geen probleem, katten zitten los in hun vel) en paspoort (kun je aanvragen en krijg je dan tegelijkertijd met de entingen). :lees:

Het karakter van de kat bepaald natuurlijk wel of je ze in een ruime kattenmand (of zo) vervoerd of, zoals wij, los.

In geval van nood, of controle bij de douane hadden we natuurlijk wel een kattemand bij, je weet maar nooit.

Woeps krijgt hier inderdaad ook Whiskas Adult. Wij kopen het hier in Horsovsky Tyn, maar bij de Tutu, Tesco, Macro en Carrefour hebben ze het in ieder geval ook.

Pas op met riempjes, als katten daar niet aan gewend zijn kunnen ze (niet per defenitie, maar het kan) daar meer van over de flos raken als van de hele reis.

Woeps ging zo liggen dat ze de "bewegende omgeving" vooral niet zag, en als we stil stonden kwam ze meteen even een aai halen. ... tja, we blijven natuurlijk wel personeel...:danku:

Succes en goede reis, Natelka.
 
Theo,

Zou je voor mij willen kijken? Wishkas Adult is namalijk anders dan Wishkas Senior. Het gaat voornamelijk om de geschiktheid voor katten ouder dan 8 jaar of met blaasgruis.

En de optie om het voer bij de dierenarts te halen is ook een goede, had ik zelf ook nog niet aan gedacht, děkuji!!!!

Verder wil ik een tuitgje aanschaffen waar ik Zorro dan hier al aan laat wennen. De ervaring met halsbandjes is dat kattekaken erachter kunnen haken met alle kat-in-paniek-situaties tot gevolg.

Volgende week gaat hij nar de dierenarts voor alle vaccinaties en chip.

En : PROSIM Vervoer de kat niet los in de auto. Bij een botsing vliegt hij als een projectiel door de auto (of erger nog: door de ruit) met alle gevolgen van dien. Dat vergeef je jezelf nooit!!!:traan:

Děkuji voor alle reacties, Suus
 
Omdat ook wij regelmatig voor langere tijd in Tsjechie zijn, hebben wij op een gegeven moment besloten om onze hoogbejaarde kat mee te nemen. Het arme beest ( 19 jaar ) miste namelijk de warmte van de honden. Ze lag altijd tegen de honden om zichzelf warm te houden. Alleen thuis ging niet meer, dus dan maar meenemen.
In Tsjechie heeft het beestje zich prima vermaakt. Ze kwam zelfs meer buiten dan in Nederland, maar de kippen van de buurman waren toch wel erg eng. Om zo'n beest te gaan vangen lukte niet en durfde ze ook niet. Toch is ze niet van de honger omgekomen, want er was in de dierenspeciaalzaak bij de Kaufland in Trutnov senior-kattenvoer te koop. Dat had het beestje ook wel nodig, want met nog maar een tand is het vervelend om harde brokjes te eten.
Onze kat is een paar keer meegeweest, maar heeft nu toch het leven gelaten. Ze is overleden in Tsjechie.
Geen kaarten, geen bloemen, geen toespraken.
 
Waarmee het beestje dus een mooi en gepast sluitstuk aan haar leventje heeft kunnen breien. Er zijn slechtere plekken om dood te gaan dan lekker tegen de warme vacht van je vertrouwde hondenvriendjes in Tsjechië. ;)
 

spookycat

† In Memoriam
mooi verhaal Jan,ik krijg er kippenvel van wij moesten vorig jaar op een trieste manier afscheid nemen van onze hond die altijd mee ging hij kende het woord tsjechie zelfs
niet voor niks is het spreekwoord,dierenrijk en mensdom
 
Kat (e.a.) mee naar Tsjechië.

Hoi Suus,

Je hebt gelijk, de kat kan beter niet los in de auto. Ik vergeet altijd dat wij anders rijden omdat we heel vaak met paarden onderweg zijn... en een paard dwars door de trailer is evenmin wenselijk. Bovendien reden we ten tijde van de verhuizing altijd 's nachts over de 61 en dat doet ook wonderen.

Woeps lag op de meegenomen kussens (mafkat :slaap: ) op de vloer achter de bestuurdersstoel.

Overigens is Woeps 13 en doet het uitstekend op de Whiskas Adult.
Ze was ten tijde van de verhuizing 11.

Vergeet het paspoort niet want je weet waarschijnlijk wel dat de Tsjechen gek zijn op papieren, liefst met zo veel mogelijk stempels :lees:

Overigens is daar nog wel een kleine anekdote over; we reden ook eens met 3 honden, 5 mensen en 7 paarden, kwamen bij de grens Rozwadov, ik zwaaide met alle paspoorten en somde op wat we bij ons hadden en de douane stamelde "rij maar gauw door, 't is al goed". Mooi, dacht ik, dat heb ik even resoluut geregeld. Wat ik niet wist was dat onze Bonje (kruising herder-saarloos wolfshond) tegelijkertijd over mijn schouder de beambte aan staarde...

Wie had nou wat geregeld??? :hmm:

Rij voorzichtig en een fijne vakantie,

Natelka.
 
Suus

Ik heb een printje van dit bericht mee. Morgenavond vertrek ik en ben 11/6 weer terug. Tussentijds kom ik nog wel eens op internet en zodra ik wat weet stuur ik je wel een PMetje.

groet
Theo
 
Bovenaan