Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Vakantie in Tsjechie met hond

Volgens mij ligt het er ook een beetje aan wanneer je naar Praag wilt. Ga je in de zomer, dan doe je je hond niet echt een plezier aan een bezoek aan Praag. Of je hond moet van cultuur houden. Wij zijn met onze honden niet naar Praag geweest. Ik mocht dan lekker op de camping blijven om op de hond(en) te passen. Geen probleem, want misschien gaat de baas wel op de hond lijken ( of andersom ). Wij ( de honden en ik ) houden niet van grote steden. Praag is erg mooi, maar ik ga liever naar een mooie, kleinere stad.
Maar als je in Tsjechie bent, moet je eigenlijk Praag wel bekeken hebben. Dat heb ik dus ook een aantal keren gedaan.
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Wij zijn pas nog geweest en overal in de bossen waar we wandelden,hadden de honden een muilkorf op.Of het baasje droeg deze.Ha Ha ik bedoel in de hand.
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Als een hond 'los' in het bos loopt moet hij officieel gemuilkorft zijn. wij laten hem ook gewoon los lopen hoor. Zeker als je na een tijdje wandelen niemand bent tegengekomen. Alleen als we in Brno bij mijn 'schoonouders' zijn en hem daar los laten lopen letten we goed op of er geen politie aan komt. Deze kunnen weleens moeilijk doen. Wat inentingen betreft: Gewoon bij de dierenarts langs laten gaan en in een heus paspoort alle stickertjes, stempels en handtekingen laten zetten.
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Een site waar goede informatie te vinden is: www.dogsincluded.nl
Behalve info over het land waar je je vakantie doorbrengt, moet je ook weten wat de regels zijn van de landen waar je doorheen reist.
Naast de benodigde inentingen, waaronder rabiës, moet de hond gechipt zijn. Al deze gegevens worden bijgeschreven in een europees paspoort, die je bij de grens dus altijd moet kunnen laten zien.
Wat betreft de muilkorf: onze hond draagt 'm nooit, maar we hebben 'm altijd bij ons voor het geval dat. Bijna alle honden lopen hier zonder muilkorf. Maar het is me wel opgevallen dat in Brno de meeste honden wél gemuilkorfd zijn.
Als je met het openbaar vervoer reist, moet de hond altijd een muilkorf dragen.
Verder vind ik de Tsjechen erg hondvriendelijk. Ze zijn in de meeste kroegen en restaurantjes van harte welkom.
smiley20.gif



Groetjes,
Karin
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Bij mij in de plaatselijke Hospoda maken ze zich ernstige zorgen wanneer ik zonder mijn hond binnen kom. Ook in veel restaurants kun je nog steeds probleemloos met je hond naar binnen. Ik neem echter waar dat de "verboden voor honden" stickers op steeds meer plaatsen prominent op de deur geplakt zijn. En dat in een land waar buiten knedlik en drstkova in het begin van de vorige eeuw nog op veel plaatsen hond een lekkernij was. Mijn advies is dan ook goed op je geliefde viervoeter te letten om te voorkomen dat je deze geserveerd krijgt. Ik weet uit ervaring dat veel Tsjechen zich nu persoonlijk aangesproken voelen maar dat is ten onrechte. Ikzelf ben al zo'n 35 jaar met een Tsjechische getrouwd en heb, zover ik weet geen hond voorgeschoteld gekregen. Maarja, zeker ben je natuurlijk nooit!

Groeten,
Carel
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Ik heb zelf ook een klein hondje dat altijd mee op vakantie gaat. We hebben sinds vorig jaar een europees paspoort en ze is gechipt en ingeent. Wij gaan nu voor de 9e keer en aan de grensovergang bij Zittau is nog nooit naar het paspoort gevraagd. Je moet het natuurlijk wel bij je hebben. In de bossen loopt ze ook los. In het begin was ik bang dat we haar kwijt zouden raken omdat ze misschien weg zou lopen maar ze is veel te bang om ons kwijt te raken dus dat zit wel goed. Ik heb wel vaak gedacht: er hoeft maar een flinke roofvogel te komen en ze wordt zo mee de lucht in getild. Aan boswachters en jagers had ik nog helemaal niet gedacht. Het is gelukkig altijd nog goed gegaan. Dat de muilkorf verplicht is wist ik nog niet. In restaurants is ons kleine hondje altijd welkom en krijgt ze zelfs meestal een bakje water zonder dat we erom vragen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: huisdieren mee op vakantie

Op straat is mij overal de netheid opgevallen en de regelmatig opgestelde hondenpoepzakjes met een bijhorende verzamelbak. Zie bijgevoegde foto.

2661P7070131-med.JPG
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Wat ik hier allemaal lees is niet zo negatief. Helaas heb ik een andere ervaring. De allereerste keer dat wij naar Tsjechië gingen (1993)hadden wij ook ons hondje meegenomen op wintersport. Bij het reserveren van het appartement was dit geen probleem. In Nederland alles geregeld, juiste inentingen, verklaring van de dierenarts en de Veterinaire Dienst te Doetinchem, muilkorf mee (hoefde 'm niet op, maar wel bij je hebben). Alles voor mekaar dus. Bij de grens zijn ze 3 kwartier weggeweest met de papieren van de hond?! Uiteindelijk mochten we door, maar niet van harte. Bij het pension (Vrchlabi)aangekomen, bleek dat de hond niet mee naar binnen mocht! Hond was geen probleem, maar wel buiten in een hok! Nou ja, aangezien het maar een klein beestje was (zowieso een klein ras en hij was pas 8 maanden) en hij dat in Nederland helemaal niet gewend is én het was -15 graden, zagen wij dat helemaal niet zitten natuurlijk. Ze bleven voet bij stuk houden. Sta je daar met 7 man, na 16 uur rijden (want het was erg slecht geweest onderweg), mag je niet naar binnen! Dan in godsnaam maar naar een dierenpension of -asiel. Maar nee, dat kenden ze niet in Tsjechië. Op een gegeven moment werd het me te gortig en schoot het me vol, ik ben huilend in de auto gaan zitten met de hond, wachtend op het commentaar wat van de anderen zou komen, want de vakantie werd natuurlijk niks meer! Dat vond de man van het pension toch wel zielig, denk ik, want hij kwam (wel na een ruzie met z'n vrouw) naar me toe en vertelde dat we naar binnen mochten, de hond ook, maar die mocht dan alleen in het halletje en als we weggingen moest de hond mee. Nou ja, dat halletje was dan niet anders en meenemen was toch al de planning! Maar verder was het toch wel lastig, want we gingen natuurlijk uit eten en ook daar mocht ie niet mee naar binnen. M.a.w. hij heeft heel wat koude uurtjes in de auto moeten doorbrengen. Ook meenemen naar de piste was niet handig, want in het gebied waar wij zaten liepen veel grote honden los en vlogen allemaal op dat kleine ding van ons af, optillen maakte niets uit, want dan sprongen ze gewoon tegen je op. Nu ben ikzelf niet zo bang aangelegd, maar ontspannend is het zeker niet!
Op zich hebben we wel een hele fijne week gehad, zijn ook elk jaar weer terug gegaan, maar wel zonder hond en in een ander pension of appartement!

Nu is dit natuurlijk al wel lang geleden, hopelijk is het allemaal wat veranderd, maar dit is onze (wel enige) ervaring van een hond meenemen naar Tsjechië. En daarbij, ons kleine ding is niet meer, dus zal het voor ons geen probleem meer zijn.
Wens jullie heel veel succes en een fijnere behandeling en ervaring!
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Wij zijn net terug met onze twee honden(labradors). Onze ervaring is heel positief,
Op de camping(Vidlak) geen enkel probleem. Natuurlijk moet een ander geen last hebben van de honden en zeker van hun uitwerpselen. Onze honden moesten wel even wennen aan al die onbekende mensen die ze zagen. Ze hebben lekker gerend en gezwommen. Wij hadden geen muilkorven ook niet in Brno.We hebben verschillende politieagenten gezien maar niemand heeft ons aangesproken.
Onze viervoeters gingen ook mee in de restaurants. Alleen in Brno moesten we even zoeken. Mc donalds laat ze niet toe, maar een echt restaurant aan de winkelstraat wel.
Daar zijn we in de zon nog eens terug gegaan, maar dan op het terras. Als we zicht hebben op de auto en het is niet warm laten we ze ook wel eens in de auto. Bij zon zoeken we een terras en meestal hebben ze veel aandacht.
Het duo van ons is vele malen gefotografeerd en na veel gepraat (waar we met gebaren op antwoorden)geaaid.
In kastelen mogen ze niet. Maar daar hebben ze vaak wel een terras waar een van ons (meestal Kees) tijdens de rondleiding het informatieboekje bekeek onder het genot van een kopje koffie en veel aandacht.
Voor ons in Moravie alleen maar positieve ervaringen.
smiley20.gif
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Wijzelf hebben een muilkorf bij ons voor Lady maar die nog nooit gebruikt. Toen wij vorige week in Praag een citytour gingen maken in een busje, vroeg men ons of wij een muilkorf bij ons hadden anders mochten wij de burcht niet in. Wij hebben ook toen de muilkorf niet gebruikt, terwijl we het wel bij ons hadden.
Echter als wij geen muilkorf bij ons hadden gehad, hadden wij er van af gezien om de citytour te maken en nu zijn we gelukkig wel mee geweest.
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Over Hondvriendelijkheid gesproken in Tsjechie. Wij hebben in de omgeving van Cesky Krumlov de berg de Klet beklommen van bijna 1100 meter hoog. Het laatste stuk gaat over grote brokken steen met een klein klimpaadje ertussen. Toen wij bovenaan kwamen waren de uitzichtoren en de kabelbaan al gesloten om 17.15u Wij gingen het restaurant binnen om een ijsje te kopen en een beetje op adem te komen. Helaas werd ons te verstaan gegeven dat het restaurant gesloten was en dat het ook niet meer mogelijk was om ons een ijsje te verkopen. Toen wij buiten maar eventjes gingen zitten om uit te rusten voordat we weer naar beneden gingen, kwam er iemand van het restaurant naar buiten met een bak koud drinkwater voor de hond. Wij dus niet maar de hond wel, als dat niet hondvriendelijk is
 
Re: huisdieren mee op vakantie

wij hebben twee caveliertjes en nemen ze altijd mee op vakantie en krijgen heel veel reacties over de hondjes.
we hebben geen muilkorven en ze worden bijna nooit geweigerd.
vorig jaar waren we bij een kabelbaan in het reuzengebergte
en daar moesten de honden betalen voor de kabelbaan en kinderen waren gratis,en dus hebben we verteld dat de honden 1jaar en 3 jaar waren en toen mochten ze gratis mee.
groetjes jacquelien.
 
Re: huisdieren mee op vakantie

Wij komen nu al heel wat jaren met onze hond in Tsjechie, we hebben niet eens een muilkorf.We gaan ook niet met het openbaar vervoer hoor met de hond.Nee geen muilkorf, ook nog niet eerder problemen mee gehad.
 
Kan je in Tsjechië overal met de hond terecht?

Hallo allemaal,
Afgelopen jaar voor het eerst naar tjechie geweest met de auto en de hond. Een huisje gehuurd. Door het slechte weer zijn we na 1 1/2 week weer vertrokken. Zonde van het huisje. Nu willen we graag weer naar tjechie maar niet gebonden zijn doordat je huisje gehuurd hebt. We willen graag gaan rondtrekken alleen denken wij doordat we de hond meenemen niet overal terecht kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag want tjechie is echt een leuk vakantie land en gaan dus graag terug !!
Gr. Michou en elsira:dank: Alvast bedankt !
 
waarom zou je een hond niet overal mee kunnen nemen? Tsjechié is zeer hondvriendelijk en wij hebben dan ook nog nooit problemen gehad met onze viervoeter (ze is gelukkig wel klein, dus gemakkelijker op te pakken) Alleen in sommige musea en grotten mag je niet in met een hond, maar dan blijft iemand van ons buiten. Maar als je hond in de zoekmachine invult komen er volgens mij genoeg suggesties en ervaringen
 

Tabe

† In Memoriam
Gaarne wil ik enige nuance brengen aan de reactie van Eltjored. Over het algemeen is men in Tsjechie erg hondvriendelijk. De afgelopen 15 jaar heb ik het hondenbestand bij de Tsjechen alleen maar zien groeien. Maar.. laat een hond nooit alleen in het veld of in de bossen. En zeker niet als het jachtseizoen is. Dat wordt zeker door de jagers niet gewaardeerd. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er voor grote honden nog steeds een muilkorf gebod.
 
Hoi,

Inderdaad een muilkorf is verplicht maar alleen in het openbaar vervoer moet je deze gebruiken. En volgens mij moet je hem altijd kunnen tonen als er om gevraagd wordt. Ik wil graag alleen weten of er mensen zijn die een rondreis gemaakt hebben met de hond en in verschillende pensions overnacht hebben. Zijn deze ondanks de hond makkelijk te vinden?
Gr. Michou
 
Hallo,

wij gaan ook altijd met onze 2 honden naar Tsjechie, en hebben altijd al overnachting gevonden. Er zijn natuurlijk net als overal plaatsen waar geen honden gewenst zijn, maar er zijn er genoeg waar het wel kan...geen probleem.
Ook in restaurants en dergelijk, in sommige plaatsen heeft men ze liever niet maar dan neem je gewoon het volgende restaurant, er zijn er meer waar het wel mag dan niet.
Welke streek wil je bezoeken ?
 
http://www.dogsincluded.nl/landen/tsjechie.htm

De wetten voor vervoer van honden zijn voor de EU landen met ingang van 3 juli 2004 gelijkgesteld. Daarom heeft iedere hond die de grens over gaat vanaf die datum een Europees paspoort nodig en is identificatie door middel van een chip of tatoeage verplicht. Daarnaast moet je hond tegen rabiës zijn ingeënt.

Geldigheid rabiësenting

De Europese Unie heeft voor alle EU-landen het volgende bepaald:

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiesinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Wil je van ons een seintje voordat de datum verloopt? Geef je dan hier op voor de PrikAlert

Officieel moet je een muilkorf bij je hebben. Je hond hoeft deze niet (altijd) te dragen, maar je moet 'em wel kunnen laten zien als er naar wordt gevraagd.

Honden jonger dan 3 maanden
Jonge pups hoeven niet gevaccineerd te worden tegen Rabiës, maar
• moeten vergezeld worden door de moeder, van wie het nog afhankelijk is, of
• er moet een verklaring afgegeven worden, dat de pup tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met Rabiës
 
Bovenaan