Hoe kom je in Tsjechië verzeild?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Fredsr

Ex Lid
Vaak vraagt men aan mij: "hoe kom je in Tsjechie verzeild" en dat is een heel verhaal.Het zou leuk zijn als meerdere leden hun ervaringen zouden willen vertellen.
Nu mijn verhaal. Het begon in 1984. Een vriend van mij had postduiven en van een wedvlucht belandde een niet teruggekeerde duif bij Kratchovil in Kunratice (Praha 10).Kratchovil vroeg via de Tsjechische organisatie aan de nederlandse organisatie (N.P.O.) om het eigendomsbewijs van de ring.Zodoende kreeg mijn vriend daarvan bericht en stuurde dat dan ook op. Na enige tijd ontving hij weer een brief van Kratchovil, die voor driekwart niet te lezen was, alles was bijna zwart gemaakt door de censuur, maar met behulp van een technische dienst konden we er toch uit opmaken dat hij graag een paar nederlandse postduiven wilde hebben. Hij besloot om maar een twintigtal jonge duiven te gaan brengen. Nu daar komt wat voor kijken. Eerst moeten die vogels ingeent worden tegen allerlei ziektes, dan moeten er van het Ministerie van Landbouw transport en doorvoervergunningen worden afgegeven en dan moet er ook nog een visum komen. Dat allemaal in orde maken duurt een paar weken maar op een goede dag in 1984, reden we op weg naar Kunratice met in de auto een mand met 20 jonge duiven. Aan de duiitse grens begonnen de problemen al. De doorvoer door duitsland was geen probleem maar dat mocht alleen in een daarvoor ingerichte auto.De douaneambtenaar deed daar heel moeilijk over. We beloofden terug te gaan en te keren bij de eerstvolgende afslag. Jullie snappen het natuurlijuk wel, gewoon doorgereden.Worden we gepakt dan laten we ze gewoon vliegen. Aangekomenh bij Rozvadov begon het feest pas echt. Onze paspoorten werden bijna binnenste buiten gekeerd, onze foto's werden vergeleken met posters aan de wand in het grenskantoor en dan die postduiven in de mand. Alle papieren werden nauwkeurig onderzocht, we mochten niet doorrijden, eerst moet een veearts de vogels onderzoeken. We hebben toen bijna 3 uur aan de grens gestaan. Eindelijk kwam er iemand op een fiets aangereden wat de veearts bleek te zijn. Die had nog nooit een duif vastgehouden, pakte 1 vogel bij een vleugel, keek even en zei dat het goed was. Toen moesten we onder begeleiding van een politieman naar het wisselkantoor en moesten voor een visum van 10 dagen, 10 keer 30 mark omwisselen. Ik heb nog nooit zoveel papiergeld in mijn hand gehad. Toen op weg naar Kunratice. Even buiten Rozvadov links en rechts van de weg 2 mitrailleurs met daarachter soldaten, de lopen gericht opm de grens. Eerst dacht ik aan een militaire oefening maar dat bleek niet zo te zijn. Autobanen waren er niet dus via alle dorpjes richting Praha. Daar aangekomen, waar is Kunratice.? Een taxichauffeur wist het en reed ons voorruit voor 10 DM.
Daar aangekomen bleek de heer des huizes niet thuis te zijn en zijn vrouw liet ons er niet in. Na 1 uur te hebben gewacht, de taal volledig onmondig, kwam de heer Kratchovil. Zijn vrouw kreeg er direkt van langs want ze had ons niet buiten mogen laten staan. De buurman Vladimir Kohout werd gehaald, die sprak duits, en werden we ontvangen op een manier die eigenlijk bij vorsten thuis hoort. Alles wat er was werd op tafel gezet, eten en drinken, het kon niet op. Deze Vladimir Kohout was van beroep stadsgids in Praha. Nou die heeft ons in die 10 dagen eens eventjes Praha laten zien. Echt alles en overal zijn we geweest. Ook Karlstein, Kutna Hora, Konopiste, noem maar op. En iedere avond in de hospoda, waar steeds meer duivenvrienden van Kratcholvil kwamen, iedere avond dolle pret.
Ze wilden natuurlijk ook wat terug doen. Ze hadden van Ajax Amsterdam gehoord en zij hadden ook een voetbalheld. Antonin Panenka. Ze hebben ons aan die held voorgesteld en van Panenka kreeg ik een voetbalshirt van Dukla Praha, nummer 9, voor mijn zoontje. Dat was een geweldige belevenis.
Er is toen een vriendschap ontstaan die nog steeds voortduurt. Daarna zijn we ieder jaar wel 3 of 4 keer naar Kunratice gegaan, duivenwedvluchten georganiseerd vanuit Nederland naar Tsjechie, bekers uitgereikt etc.etc.
Ik ben toen van het land en de inwoners gaan houden en had me al in een heel vroeg stadium voorgenomen om daar te gaan wonen als de gelegenheid zich voordeed. Toen in 1994 er zich een tragische gebeurtenis voordeed in de prive-sfeer, werd ik door vrienden in Praha uitgenodigd om enige tijd bij hen door te brengen. Dat heb ik gedaan en ben eigenlijk niet meer weggeweest.
Zo ben ik in aanraking gekomen met Tsjechie, een verdwaalde duif.
Het kan verkeren zei Brederode.
 
Na volgende week. Vanavond lekker feesten. Tentfeest (Proms of the night) voor volwassenen. En dan volgende week zaterdag examen, dus dat wordt de hele week hard blokken.
 

Fredsr

Ex Lid
Hoi Fred,

Het kippenvel stond op mijn armen. Wat een wonderschoon verhaal. Ons verhaal is veel simpeler.
Dank je wel. Het verhaal is wat kort gehouden want om alle gebeurtenissen te vermelden dan kan het wel een boek worden. In ieder geval waren die eerste 10 dagen geweldig. In Praha zonder noemenswaardige toeristen, alles open en toegangkelijk, een geweldige ervaring. Een halve liter bier voor 2 kronen, dan weet je niet wat je overkomt. Om nooit te vergeten. En al die mensen van die tijd ontmoet ik nog regelmatig. Allemaal ouder geworden, andere situaties, werk en financien maar nog steeds geweldige mensen.
 
Doet me denken aan een van mijn eerste reizen naar CZ, als reisleidster wel te verstaan. Net na 1989, een dorpsfeest, de hele avond gedronken gedronken, mijn hele groep van 45 personen was ver heen, de financiele schade: 10 gulden
 

char

† In Memoriam
Ik heb hierover al eerder geschreven,... maar ik weet nog steeds niet hoe je een link moet leggen.. Houden zo!!..

Char.
Wanneer?...1987..

Waarom?....Tsja,... dat wordt een lang verhaal!!..

In 1986 gingen wij op vakantie,... gewoon in je auto stappen,..vouwwagen er achter,.. en dan naar Belgie...
En tot onze stomme verbazing, zaten wij na een lange rit, dwars door Spanje, na een paar dagen ineens in het noorden van Portugal!!..

Wat een kloteland!!!..Overvolle campings,.. bosbranden,..tienduizend muggen,.. wegpiraten,...en een ijskoude zee!!..

Ik kan hierover nog veel verhalen vertellen,.. net zo goed, als over een heleboel andere landen...Maar dat sluit niet aan bij de vraag...

En toen,.. in 1987... zei mijn vriendin:..We gaan naar Tsjechie!!..

Gewoon gedaan!!.. En nog geen moment spijt van!!....

De rest van mijn verhalen,..over het hoe, wat en waarom, kun je lezen bij Mooie verhalen>>Char vertelt.
En er zwerven, buiten dit genoemde Topic, nog een heleboel verhalen van mij rond, op dit Forum.

Char.

Sorry,... dat ik in herhaling val!!....

Char.
 

Fredsr

Ex Lid
Hello Char, dus het initiatief was vakantie, dat zal voor heel veel forumleden wel gelden, denk ik. Ook denk ik dat het initiatief vooral nu voor velen zal gelden de financien. In NL wordt de vlaktax voorgesteld van 32,5% en in Tsjechie is dat nu 15%. Tel uit je winst op je wereldinkomen.
 
Werkelijk een wonderschoon verhaal Fred. Het duurt ff om het helemaal te lezen maar ik zou het in boekvorm uitbrengen. Je had het erover dat, om alles te vertellen, je wel een boek kon schrijven. Nou.....je eerste hoofdstuk leest al als een boek dus ik zou zeggen.....ga door.

Bij ons was de eerste aanraking met Tsjechie ook vanwege vakantie.....en een vergissing.:)

Een jaar of 9 geleden zijn we naar Kroatie geweest, wat een schitterend land is maar erg toeristisch (istrie). Op de weg naar Kroatie toe zijn we door Slovenie gereden en dat leek ons een prachtig land.
Echter na de vakantie werd Slovenie door onbekende oorzaken ineens Tsjechie.:lmfao: Dat hebben we volgehouden (Slovenie was simpelweg uit ons geestelijke woordenboek weg) en dus gingen we het jaar daarop naar Tsjechie. Afijn de rest word verondersteld bekend te zijn. We zijn niet meer uit Tsjechie weg te slaan en hebben dus inmiddels een huis gekocht.
 

Fredsr

Ex Lid
Vervolg

1984. Zwaar communistisch regiem. Op dat moment besef je dat niet zo erg maar de eerste avond thuis bij Kratchovil, eten, drinken en praten over duiven, nederland maar ook over Tsjechie. Alles met behulp van Vladimir Kohout die duits sprak en met Frantisek Salaba, een ingenieur die ook engels sprak. De muziek kwam vanuit een cassetteradio en het viel me op dat de vrouw des huizes met de regelmaat van de klok de kamer verliet en naar buiten ging. Mij werd verteld dat ze ging kijken of er politie in de straat was. Onze auto stond nog buiten en op een gegeven moment moest de auto op het erf worden gezet en werd afgedekt met een zeil. Het was me opgevallen dat alle huizen waren omringd met kijkdichte hekken. Moet er even bij vertellen dat alle conversatie via mij liep omdat mijn maat, een rasechte hagenaar, plat haags sprak en dat was ook alles. Men wilde voor alle zekerheid niet kenbaar maken dat er nederlanders bij hen op bezoek waren. Dat gaf natuurlijk niets maar het was voor mij een blijk dat men toch angstig was, een angst die wij niet kennen. Zo bleek ook toen ik vroeg naar die zwartgemaakte brief, dat men als men een brief wilde verzenden de enveloppe geopend bij het postkantoor moest inleveren en dat die pas verzonden werd als alles was nagekeken. Voor ons ondenkbaar maar mij bleek toch dat er een bepaalde angst was voor de autoriteiten.
Op die avond werd er ook gesproken over de latere president Havel, dat was voor hen de reddende engel. Ik had die avond toch met die mensen te doen. als je uit een vrij land komt en je bespeurt toch ergens een bepaalde angst om je mening te uiten, dan roept dat vragen bij je op en wil daar meer van weten. Salaba vertelde me dat je bijna niemand kon vertrouwen.Als voorbeeld vertelde hij dat als je nieuwe buurman krijgt en je weet niet wie dat is en of hij te vertrouwen is dan moet je 's-avonds in het donker met een zaklamp zodat hij het kan zien, iets begraven in je tuin. Als er dan binnen 2 dagen geen politie is geweest, heb je een goede buurman. Dat was natuurlijk ludiek bedoeld maar gaf toch ergens aan hoe men omging met onbekenden. De verdere dagen bleek die angst te zijn verdwenen omdat het hele dorp wist dat er nederlanders waren die duiven hadden gebracht.
De 2e dag naar Praha. Ik had vanuit thuis allerlei instructies meegekregen om o.a. russische boeken te kopen omdat mijn vrouw russisch studeerde. Men had van alles georganiseerd. Lapka een vriend van Kratchovil was taxichauffeur. Dus wij wandelen door Praha, souvenirs kopen en iedere keer als we wat gekocht hadden werden we een zijstraatje in gedirigeerd en daar stond Lapka met zijn taxi waar we alles in konden doen zodat we niets behoefden te dragen. In een hele oude boekwinkel werd heel onderdanig gevraagd naar russische boeken. Nu die hadden ze en er werden er een tiental op de toonbank gelegd. Ik schrok van de prijs. Ieder boek koste 10 kronen, dus ik kocht ze allemaal. Dat werd ingepakt en de eigenaar van de winkel deed ons persoonlijk uitgeleide.
Kratchovil had 2 zoontjes en we wilden iets voor die kinderen kopen. Dan in 1984 een speelgoedwinkel zoeken, dat is op zich al een opgave. We vonden een winkel met bouwmodellen, geen assortiment wat we gewend waren, er stond een rek met grijze doosjes, daarin zaten modellen voor vliegtuigjes. Ik zeg modellen, men had maar 1 model, een russisch vliegtuigje van plastic. Maar daar heb je lijm bij nodig en als het klaar is verf. Dan kan je lachen, voor lijm moet je naar een andere winkel en voor verf ook. De lijm hebben we gevonden, de verf niet. We hebben het toch maar gegeven.
Rond de middag na obed.Middageten. Wij met zijn allen in Praha naar een hospoda, die zat stampvol en we moesten wachten tot er een tafel vrij was. Dan allemaal hetzelfde menu, prijs 15 kronen per persoon. Ik stond daar heel raar te kijken, mijn bord was nog niet leeg en het werd weggehaald, later bleek dat dat de gewoonte was. Ook was het zo, eten op, bord weg en opstaan want er moesten nog meer mensen eten. Later wist ik dat bijna geen enkele tsjech een broodtrommeltje en een fles melk meeneemt naar zijn werk. Bijna iedereen gaat onder de middag in een hospoda iets warms eten. Dat is eigenlijk de hoofdmaaltijd van de dag.
Dan die middag naar de burcht. Alles was open en toegangkelijk en nergens moest je entree betalen. Er was wel toezicht. We hebben toen echt alles daar gezien. We waren echt onder de indruk. Na afloop in het oude centrum naar een bierstube. De ober daar heette Igor en die is later ook toegevoegd aan de vriendenkring. Nu hadden die tsjechen natuurlijk een bedoeling om specifiek naar die stube te gaan, want dat was het stamcafe van Havel, en die zat daar dan ook met een aantal vrienden achterin de zaak. Dat hebben we natuurlijk alleen op afstand bekeken, maar voor onze tsjechische vrienden iets heel bijzonders.
Aan het einde van de dag, tegen de avond allemaal in de taxi van Lapka, terug naar Kunratice en 's-avonds naar de plaatselijke hospoda.
 
Ver voor mijn eerste kennismaking met Tsjechië, een hele andere tijd moet dat geweest zijn Fred. Maar de schoonheid van dit land zal destijds hetzelfde zijn geweest, want na deze eerste vakanties volgden er nog velen maak ik op uit je verhaal. Wat is het mooi dat die historie op deze manier doorgegeven wordt.
 
Een mooi vervolg op je eerste verhaal, Fred.
Soms ben ik jaloers op mensen die in die tijd Tsjechië hebben leren kennen. Maar dat heeft niets met romantiek te maken, maar met mijn nieuwsgierigheid naar geschiedenis.
 

Fredsr

Ex Lid
Ver voor mijn eerste kennismaking met Tsjechië, een hele andere tijd moet dat geweest zijn Fred. Maar de schoonheid van dit land zal destijds hetzelfde zijn geweest, want na deze eerste vakanties volgden er nog velen maak ik op uit je verhaal. Wat is het mooi dat die historie op deze manier doorgegeven wordt.
De schoonheid van het land is op zich niet veranderd maar ik vind wel dat de ongereptheid van de natuur is aangetast. Dat komt waarschijnlijk door verandering van de economie, exploitering van de bosbouw etc. bv. hier in Cheb een grensplaats waar het ijzeren gordijn stond was een bosstrook van plm 5 km breed waar niemand mocht komen, alleen millitairen en waar de natuur echt de natuur was. Nu worden daar bomen gerooid, nieuwe aanplant, de grond wordt losgetrokken, het micellium veranderd, dat zal wel niet tegen te houden zijn. Maar ondanks dat is de natuur prachtig.

FRED!!!...BEDANKT!!..
Graag gedaan Char, morgen de 3e dag.
 
Bovenaan