Wanneer/waarom/hoe was je eerste reis naar Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al jaren gingen we de zomervakantie naar Frankrijk en als jong gezin zagen we de prijzen voor van alles en nog wat stijgen, onze inkomsten vrijwel gelijk blijven en het gezin groter worden. Met andere woorden we stonden voor de keus om vakanties korter óf goedkoper te maken.

In 1997 gingen we op aanraden van vrienden (2 volwassenen, 2 jonge kinderen, 1 hond, 1 30 jaar oude caravan en 1 afgetrapte VW Golf) naar Tsjechie, inderdaad omdat het goedkoop was en toch mooi. Na binnenkomst bij Cheb wilde ik maar één ding, omdraaien en alsnog naar Frankrijk.

We hebben toch maar kamp gemaakt bij een van de meertjes vlak voor Cheb en om een of andere reden zijn we ondanks de vele prostituées, het magere aanbod in de winkels, de zatte Denen en Duitsers, de niet aflatende regen gebleven en sindsdien steeds terug gekomen.

Ik ben een Tsjechopaat geworden
 

char

† In Memoriam
Wanneer?...1987..

Waarom?....Tsja,... dat wordt een lang verhaal!!..

In 1986 gingen wij op vakantie,... gewoon in je auto stappen,..vouwwagen er achter,.. en dan naar Belgie...
En tot onze stomme verbazing, zaten wij na een lange rit, dwars door Spanje, na een paar dagen ineens in het noorden van Portugal!!..

Wat een kloteland!!!..Overvolle campings,.. bosbranden,..tienduizend muggen,.. wegpiraten,...en een ijskoude zee!!..

Ik kan hierover nog veel verhalen vertellen,.. net zo goed, als over een heleboel andere landen...Maar dat sluit niet aan bij de vraag...

En toen,.. in 1987... zei mijn vriendin:..We gaan naar Tsjechie!!..

Gewoon gedaan!!.. En nog geen moment spijt van!!....

De rest van mijn verhalen,..over het hoe, wat en waarom, kun je lezen bij Mooie verhalen>>Char vertelt.
En er zwerven, buiten dit genoemde Topic, nog een heleboel verhalen van mij rond, op dit Forum.

Char.
 
Ik heb dit verhaal al eens eerder op het forum geplaatst maar ik kan het niet meer vinden, dus nog maar een keertje.
Deze vakantie was onze ( dat waren mijn vader, moeder twee broers en ik) eerste vakantie in Tsjechië.
Mijn ouders hadden net hun eerste auto gekocht, een Skoda 100MB.
Mijn vader en moeder spraken beide goed Duits en wilden (durfden bedoelde ze eigenlijk) wel naar toen nog Tsjechoslowakije toe. Naar Frankrijk gingen ze niet want ze spraken geen woord Frans.
Hier het verhaal.

Het was ongeveer 1965, we waren net een uurtje in het land toen de auto niet meer wilde rijden, zelfs mijn vader (wist dus helemaal niets van auto’s af) wist dat de V-snaar was gebroken, maar had geen reserve bij zich.

We stonden net met de motorkap omhoog toen er een klein vrachtwagentje voor ons stopte, de man sprak een beetje Duits en vroeg wat er aan de hand was. Nadat wij hem het hadden laten zien zei hij dat hij ons wel wilde slepen naar de eerstvolgende garage voor de snaar.

Zo gezegd zo gedaan. Maar… deze garage had geen passende V-snaar!! Geen probleem, de lieve man sleepte ons naar de volgende garage, maar ook daar,… geen V-snaar.
Op naar de volgende garage, die had er wel een alleen was die te smal maar de auto kon er op rijden.

We wilde de vrachtwagenchauffeur er uiteraard iets voor geven (in Nederland hadden ze ons al verteld dat je voor dit soort situaties sigaren mee moest nemen en die hadden we dan ook bij ons). Na veel aandringen wilde hij dat wel een paar sigaren hebben, maar hij voelde zich er duidelijk een beetje opgelaten over!!
 
eerste keer in tsjechie

Onze eerste keer in Tsjechie is in 2007 geweest op camping onze droom dat word gerund door Nederlanders. We stonden de eerste week op een lege camping maar al met al wel heel gezellig. Het tweede jaar zijn we op een leuke kleine Tsjechische camping met zwembad, kampvuur en gezellig met zijn allen bbq. We zijn verliefd geworden op dit mooie nog ongerepte land met zijn mooie oude dingen en mooie natuur. Bij ons is het dus de liefde voor het land en de mensen en natuurlijk de liefde voor elkaar.
 
Wanneer: 16 juni 2000
Waarom: de liefde
Hoe: met de auto en mijn halve hebben en houden, 2 katten en hond. Een prachtige zomer, met een nare afloop. Katten zijn gebleven, ik met hond en helft van halve hebben en houden terug naar Amsterdam.

Daarna: tussen september 2000 en augustus en september 2001 zo vaak als ik kon heen en weer. In september 2001, na het afronden van mijn opleiding, definitief over. Tot februari 2006 in een dorp ten zuidwesten van Praag gewoond. Daarna verhuisd naar Praag zelf.
 
Bovenaan