Het weer en overstromingen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

zijn er grote verschillen van temperaturen/ winter/zomer, in het zuiden of noorden van tsjechie.

groetjes fredje
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

In Nederland hebben we een zeeklimaat en Tsjechie heeft een landklimaat. Nu is het hier in nederland in het noorden kouder dan in het zuiden; het scheelt een paar graden. Het kijkt me in tsjechie net zo, dat het in het zuiden wat warmer is dan in het noorden, een paar graden meer niet. of zijn er anderen die er anders over denken.
koffie.gif
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

In Tsjechie is het (naar mijn waarnemingen) in de bergen en vooral aan de noordkant van de bergen, kouder dan in de dalen.

Weet iemand het (nog) beter??
bril.gif


Groet

Corrie
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

Jullie hebben allemaal gelijk, maar helaas de praktijk kan soms anders zijn.

Bijvoorbeeld vorige week nog werden de records juist in het zuiden gebroken. In Horska Kvilda heeft het –31,2 gevroren, terwijl elders in Tsjechië de temperaturen rond –18 graden noteerden.
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

Dan is het te hopen dat het daar niet ook nog waaide, je neus zou er afvriezen!
shocked.gif
shocked.gif


Groet

Corrie.
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

Van december tot maart kun je meestal skiën. Met nadruk op meestal.
 
Re: Klimaatverschillen in Tsjechië?

tot maart Vasek of tot en met maart? ik dacht dat het meestal tot en met maart is.
 
Re: Noord Moravie

Jij vraagt of iemand weet hoe het weer in juni, juli in Noord Moravie is.
Ik kom zelf uit Javornik (het ligt ongeveer 28 km vanuit Jesenik) en wij kijken altijd naar het weer van Zuid Polen. Weet niet of jullie van plan zijn om zo noordelijk te gaan of dat je in de buurt van Ostrava blijft.
Onze lange ervaring met het weer in die periode in goed. In de jaren (vanaf 1969) dat wij daar in die periode zijn heeft het 1 zomer 3 weken aan een stuk geregend.
 
Re: Noord Moravie

Karla,
Wij gaan 3 weken in de maand juli naar Noord moravie.
Naar 3 veschillende plaatsen.
Roznov - Bobrovnik - Zamberk.
Ik hoop niet dat ik 3 weken regen heb.
Op een kaart zag ik dat Bobrovnik vlakbij de plaats Jesenik ligt, dus zal jij deze omgeving erg goed kennen.
Misschien wil je mij nog wat tips geven wat er allemaal te zien is in deze omgeving.

Alvast bedankt vor de reactie,
Groetjes,
Marcel en Evelien


smiley20.gif
 
Re: Noord Moravie

3 weken regen????NNEEE.....TOCH,wy gaan ook die kant op...
maar de vorige keer dat we daar waren hadden we byna 40 graden...
beetje warm....
maar we hebben water gevonden..
 
Re: Noord Moravie

Vroeger was het weer wel te voorspellen, maar ja, zoals over de hele wereld doet t klimaat de laatste jaren nogal raar, dus ja, de kans op regen is er zeker ook wel.

Beetje regen is op z'n tijd is ook wel eens nodig voor de plantjes enzo haha

Maar opzich kan je er wel vanuit gaan dat t in juli en augustus lekker weer is.

Toch nog wel afhankelijk van waar je zit, want als je een beetje de bergen in gaat is het al wat minder warm, dan op de lagere vlakke gebieden zoals Olomouc enzo...

Leuke dingen waar je heen kan zijn Karlova Studanka (watervalletjes en mineraal water uit de grond, heel goed zeggen ze, maar vind t niet te drinken haha, wel leuk om int dorpie te gaan kijken), wandeling op Praded maken, heel mooi berg/natuur gebied...
En zo zijn er zat dingetjes, afhankelijk van waar men zoal van houdt haha.

Veel plezier iig!

cheer.gif
 
Re: Noord Moravie

Ben ook van N-Moravie en wij ginnen vaak in park/bos in Hukvaldy wandelen, er is ook een oude burcht/ruine (heeft ook iets met Janacek te maken en "Liska Bystrouska"). Best leuk plaats.
Het zomer is warm en het regen zelden.
 
Re: Noord Moravie

Ik heb in mijn bericht aan jullie geschreven dat het ons maar 1 keer in bijna 35 jaar is gebeurd dat het 3 weken heeft geregend. Dus geen angst.
Bobrovnik is een camping vlakbij Jesenik. Daar vlakbij is ook een leuk restaurantje in een houten hut. In de buurt heb je ook grotten "Pomezi". Dan kan je ook laten vervoeren door een lift naar de berg Serak. Ook heb je er nog in de buurt zandsteengrotten. Niet ver weg uit Jesenik heb je ook een heel leuk restaurant met (indien helder weer) uitzicht naar de hoogste berg van Jesenik gebergte (Praded-overgrootvader). Het restauran heet na Vyhlidce. Je kan daar heel lekker eten. Ook in Dolni Lipova (wat vlak bij de camping ligt heb je een heel goed restaurant waar wij vaak eten "Zlaty kanec"(Goud wildzwijn). In Javornik heb je ook een heel mooi kasteel die jullie kunnen bezoeken. Er is daar genoeg te doen. Je kan je ook laten verwennen in het kuuroord van Jesenik (Gravenberg) (Prieznitz). Daar kijken jullie waarschijnlijk naar vanuit jullie camping. Het ligt in de hoogte tegenover het station van Jesenik. Je kan daar ook een dagarrangement boeken. Folders zijn in de engelse en duitse taal aldaar te verkrijgen.
Ik wens julli heel veel plezier in dit mooie stukje Tsjechie. Waar zijn daar ook in die tijd als jullie denk ik.
 
Temperatuur half september?

Beste lezers/lezeressen,
Wij gaan 16 september voor 2 weken naar Trutnov. Zijn nog nooit in Tsjechie geweest, wie kan ons vertellen wat de gemiddelde temperatuur is rond deze tijd?
Groet,
Jacky
 
Re: Temperatuur half september?

Jacky,

Volgens mij is het weer in Tsjechie net zo onvoorspelbaar als in nederland.
Op de volgende site: www.tsjechie.verzamelgids.nl heb ik wel een overzicht gevonden.
En daar staat voor september ongeveer 16 graden.

Groetjes Irma.
smile.gif
smile.gif
 
Bovenaan