Ik wil even een vind ik, zacht uitgedrukt, nogal "eigenaardige" ervaring met jullie delen. Gisteravond heb ik op de website van een Tsjechisch vakantiehuis de volgende vraag gesteld:
"Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?"
Het gaat om een periode van eind juli tot half augustus 2019, dus we hebben het dan over zo'n 9 maanden in de verre toekomst.
Al snel kreeg ik antwoord:
Tja, en toen begon het feest:
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover...
"Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?"
Het gaat om een periode van eind juli tot half augustus 2019, dus we hebben het dan over zo'n 9 maanden in de verre toekomst.
Al snel kreeg ik antwoord:
Er volgde een tweede mail:Even er tussenuit ? Weg uit de sleur ?
Heerlijk ontspannen in een mooi land en in een fijn huis ?
De beste vakantie is in vakantiehuis ..... !
Goeden avond !
Ja hoor , geen angst !
Ons huis ..... is beschikbaar voor u.
We hebben reeds een huurovereenkomst gemaakt en zenden die direct naar u.
Met vriendelijke groet,
.....
Telefoon .....
Mobiel: .....
Mail naar .....
Website www...…
Er is een nieuw formulier ingevuld op de website ....., Datum: wo 07 nov 2018 19:08:07 CET
Voornaam boeker: .....
Achternaam boeker: .....
Straat en huisnummer: .....
Postcode en plaatsnaam: .....
E-mailadres boeker: .....
"Vaste" telefoonnummer boeker: ---
"Mobiele" telefoonnummer boeker: .....
Huurperiode start op: 27-07-19
Huurperiode eindigt op: 17-08-19
Aantal personen boven 4 jaar: 2
Aantal personen t/m 4 jr: 0
Aantal mee te nemen huisdieren: 0
Ik heb de huurvoorwaarden gelezen en accepteer deze. : Ja
Ik ga akkoord met de prijs zoals vermeld op de website en zoals voor mij en mijn gezelschap van toepassing.: Ja
Via welke site bent u op de website van ..... terechtgekomen? via.....:
U kunt eventueel een bericht achterlaten: Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?
Daar had ik niet om gevraagd en ik mailde vanmiddag terug:Goedendag, mijnheer .....
Hartelijk dank voor uw boeking van ons huis.
In de bijlage vindt u de huurovereenkomst.
Hallo …..,
Door een misverstand hier heeft mijn vrouw de meivakantie al in ..... geboekt, wat betekent dat we de zomervakantie 2019 elders doorbrengen. Het is altijd het een of het ander, vandaar...
Ik hou jullie huis voor het jaar daarop in gedachten, want ziet er heel gezellig uit en Tsjechië is heerlijk en moet eens in de zoveel tijd weer eens gebeuren.
Dank voor jullie snelle reactie en vriendelijke groet,
Tja, en toen begon het feest:
Ik was met stomheid geslagen. Mijn antwoord:Goedenavond,
Misverstanden kunnen gebeuren.
Formeel bent u echter een behoorlijk bedrag kwijt door de annulering.
In de huurvoorwaarden ziet u :
33% bij annulering tot 42 dagen voor de dag van aanvang van de verhuurperiode.
Wij willen u echter tegemoet komen : eenmalig slechts € 50 annuleringskosten.
Ons banknummer hebt u in de huurovereenkomst staan.
Met vriendelijke groet
Reactie van de verhuurder:Pardon? Mijn vraag was overduidelijk en zonder enige verplichting:
“Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?”
Dat jullie gelijk bij het antwoord een huurovereenkomst meesturen, is niet mijn probleem. Er is dus geen sprake van dat ik enig bedrag verschuldigd ben. Ik heb alleen onder voorbehoud gevraagd of de genoemde periode vrij was en dan hebben we het over een periode ruim 9 maanden verder.
Sinds wanneer wordt er geld gevraagd voor het verstrekken van vrijblijvende informatie? Hoe on-klantvriendelijk!
Bij deze ben ik gelijk genezen van enige belangstelling voor jullie huis.
Teruggeschreven:Goedenavond,
Als het vrijblijvend was, had u een contactformulier ingevuld.
In tegendeel, u hebt een boekingsformulier ingevuld en aangekruist dat u het met de voorwaarden eens bent.
U boekte onder voorbehoud dat het huis vrij moest zijn.
Wij hebben wij u, als antwoord op uw vraag, een bericht gestuurd met de mededeling dat het huis vrij is.
U hoeft niet akkoord te gaan met ons schikkingsvoorstel: in dat geval geven wij het in handen van ons incassobureau. Dan is het bedrag 33% van het totaalbedrag.
Aan u de keus.
Met vriendelijke groet,
Antwoord van de verhuurder:Succes ermee, onze juridisch adviseur zal deze claim met genoegen in behandeling nemen.
Er is geen getekende huurovereenkomst.
Neem me niet kwalijk dat ik op de website per ongeluk niet de “juiste“ weg heb gekozen om mijn vraag te stellen. Maar daar ga ik uiteraard geen € 50 voor betalen, laat staan 33% van het totaalbedrag.
Mijn reactie:Als u elders een huis per internet huurt, is er ook geen ondertekening. Dus uw opmerking snijdt geen hout.
Vraag uw “juridisch adviseur” maar.
Wij verwachten uw betaling vóór 15 november in ons bezit te hebben.
Indien niet, dan volgt Incasso. En dat is niet leuk voor u.
De verhuurder:Ik heb niets gehuurd. Ik heb gevraagd om vrijblijvende informatie. Dat ik dat “formeel” niet op de manier gedaan heb die u graag ziet, staat daar volkomen los van.
Vanaf nu stopt u met uw onaangename dreigementen en intimidatiepogingen en u valt mij verder niet meer lastig. U krijgt van mij geen cent.
Let wel: we hebben het hier over een huurbedrag van ongeveer € 2000,00 en daar zouden wij nu 33%, oftewel zo'n € 650,00 van moeten betalen. Had ik voor volgende week of een andere nabije periode geboekt, dan zou ik mij nog iets kunnen voorstellen bij een schadeloosstelling, maar we hebben het hier over een periode van 9 maanden verder.Dan ziet u het incassobureau wel verschijnen.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover...