Graag jullie mening...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil even een vind ik, zacht uitgedrukt, nogal "eigenaardige" ervaring met jullie delen. Gisteravond heb ik op de website van een Tsjechisch vakantiehuis de volgende vraag gesteld:

"Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?"

Het gaat om een periode van eind juli tot half augustus 2019, dus we hebben het dan over zo'n 9 maanden in de verre toekomst.

Al snel kreeg ik antwoord:

Even er tussenuit ? Weg uit de sleur ?
Heerlijk ontspannen in een mooi land en in een fijn huis ?
De beste vakantie is in vakantiehuis ..... !

Goeden avond !
Ja hoor , geen angst !
Ons huis ..... is beschikbaar voor u.
We hebben reeds een huurovereenkomst gemaakt en zenden die direct naar u.

Met vriendelijke groet,
.....
Telefoon .....
Mobiel: .....
Mail naar .....
Website www...…
Er is een nieuw formulier ingevuld op de website ....., Datum: wo 07 nov 2018 19:08:07 CET
Voornaam boeker: .....
Achternaam boeker: .....
Straat en huisnummer: .....
Postcode en plaatsnaam: .....
E-mailadres boeker: .....
"Vaste" telefoonnummer boeker: ---
"Mobiele" telefoonnummer boeker: .....
Huurperiode start op: 27-07-19
Huurperiode eindigt op: 17-08-19
Aantal personen boven 4 jaar: 2
Aantal personen t/m 4 jr: 0
Aantal mee te nemen huisdieren: 0
Ik heb de huurvoorwaarden gelezen en accepteer deze. : Ja
Ik ga akkoord met de prijs zoals vermeld op de website en zoals voor mij en mijn gezelschap van toepassing.: Ja
Via welke site bent u op de website van ..... terechtgekomen? via.....:
U kunt eventueel een bericht achterlaten: Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?
Er volgde een tweede mail:

Goedendag, mijnheer .....
Hartelijk dank voor uw boeking van ons huis.
In de bijlage vindt u de huurovereenkomst.
Daar had ik niet om gevraagd en ik mailde vanmiddag terug:

Hallo …..,
Door een misverstand hier heeft mijn vrouw de meivakantie al in ..... geboekt, wat betekent dat we de zomervakantie 2019 elders doorbrengen. Het is altijd het een of het ander, vandaar...
Ik hou jullie huis voor het jaar daarop in gedachten, want ziet er heel gezellig uit en Tsjechië is heerlijk en moet eens in de zoveel tijd weer eens gebeuren.
Dank voor jullie snelle reactie en vriendelijke groet,

Tja, en toen begon het feest:

Goedenavond,
Misverstanden kunnen gebeuren.
Formeel bent u echter een behoorlijk bedrag kwijt door de annulering.
In de huurvoorwaarden ziet u :
33% bij annulering tot 42 dagen voor de dag van aanvang van de verhuurperiode.
Wij willen u echter tegemoet komen : eenmalig slechts € 50 annuleringskosten.
Ons banknummer hebt u in de huurovereenkomst staan.
Met vriendelijke groet
Ik was met stomheid geslagen. Mijn antwoord:

Pardon? Mijn vraag was overduidelijk en zonder enige verplichting:

“Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?”

Dat jullie gelijk bij het antwoord een huurovereenkomst meesturen, is niet mijn probleem. Er is dus geen sprake van dat ik enig bedrag verschuldigd ben. Ik heb alleen onder voorbehoud gevraagd of de genoemde periode vrij was en dan hebben we het over een periode ruim 9 maanden verder.
Sinds wanneer wordt er geld gevraagd voor het verstrekken van vrijblijvende informatie? Hoe on-klantvriendelijk!
Bij deze ben ik gelijk genezen van enige belangstelling voor jullie huis.
Reactie van de verhuurder:

Goedenavond,
Als het vrijblijvend was, had u een contactformulier ingevuld.
In tegendeel, u hebt een boekingsformulier ingevuld en aangekruist dat u het met de voorwaarden eens bent.
U boekte onder voorbehoud dat het huis vrij moest zijn.
Wij hebben wij u, als antwoord op uw vraag, een bericht gestuurd met de mededeling dat het huis vrij is.
U hoeft niet akkoord te gaan met ons schikkingsvoorstel: in dat geval geven wij het in handen van ons incassobureau. Dan is het bedrag 33% van het totaalbedrag.
Aan u de keus.
Met vriendelijke groet,
Teruggeschreven:

Succes ermee, onze juridisch adviseur zal deze claim met genoegen in behandeling nemen.
Er is geen getekende huurovereenkomst.
Neem me niet kwalijk dat ik op de website per ongeluk niet de “juiste“ weg heb gekozen om mijn vraag te stellen. Maar daar ga ik uiteraard geen € 50 voor betalen, laat staan 33% van het totaalbedrag.
Antwoord van de verhuurder:

Als u elders een huis per internet huurt, is er ook geen ondertekening. Dus uw opmerking snijdt geen hout.
Vraag uw “juridisch adviseur” maar.
Wij verwachten uw betaling vóór 15 november in ons bezit te hebben.
Indien niet, dan volgt Incasso. En dat is niet leuk voor u.
Mijn reactie:

Ik heb niets gehuurd. Ik heb gevraagd om vrijblijvende informatie. Dat ik dat “formeel” niet op de manier gedaan heb die u graag ziet, staat daar volkomen los van.
Vanaf nu stopt u met uw onaangename dreigementen en intimidatiepogingen en u valt mij verder niet meer lastig. U krijgt van mij geen cent.
De verhuurder:

Dan ziet u het incassobureau wel verschijnen.
Let wel: we hebben het hier over een huurbedrag van ongeveer € 2000,00 en daar zouden wij nu 33%, oftewel zo'n € 650,00 van moeten betalen. Had ik voor volgende week of een andere nabije periode geboekt, dan zou ik mij nog iets kunnen voorstellen bij een schadeloosstelling, maar we hebben het hier over een periode van 9 maanden verder.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover...
 
Belachelijke reactie. Wellicht hebben ze strict juridisch gelijk, maar dat hoef je zeker niet te halen op deze manier, 9 maanden voor de boeking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een vreselijke mailwisseling... en ook een vreselijke site. Op de startpagina staat niet eens waar het huis staat haha.

Wat ik overigens erg vreemd vind:
In de huurvoorwaarden ziet u :
33% bij annulering tot 42 dagen voor de dag van aanvang van de verhuurperiode.
Wij willen u echter tegemoet komen : eenmalig slechts € 50 annuleringskosten.

42 dagen is 1,5 maand vantevoren.
Normaal gesproken is bij het geval van een huurovereenkomst de periode hierna kostenloos annuleren.
Hier schijnbaar niet...
Maar goed, normaal gesproken moet je ook een huurovereenkomst ondertekenen nadat je die binnen krijgt per mail.

Ik heb de voorwaarden erbij gepakt:
ANNULERING Annuleringen door huurder / opdrachtgever dienen schriftelijk (e-mail) aan de verhuurder te worden bevestigd. De annuleringskosten bedragen, ongeacht de reden van annulering: 100% van het restantbedrag bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) voor aanvang van de huurperiode t/m de dag van aanvang (of later) van de huurperiode; 90% bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor aanvang van de huurperiode; 60% bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag voor de dag van aanvang van de huurperiode; 33% bij annulering tot 42 dagen voor de dag van aanvang van de verhuurperiode. Doorslaggevend bij de berekening is de datum waarop verhuurder de schriftelijke annulering binnenkreeg. In geval van force majeure / overmacht door gebeurtenissen als oorlog(shandelingen), revolte, stakingen, natuurramp etcetera, is de huurder niet bevrijd van betaling van de huurpenningen, wanneer huurder wel gebruik kan, maar niet gebruik wenst te maken van het gehuurde.
In ieder geval een vreselijke manier van zaken doen en een poging om geld binnen te halen.
Ik vraag me sterk af of deze huurovereenkomst wel rechtsgeldig is.
Als je het hebt zou ik dus rechtsbijstand inschakelen !
 
Punk, maak je eigen niet te sappel. In CZ heb je volgens de wet 14 dagen tijd om via het web bestelde zaken "terug te sturen" Dus.... al zou je al besteld hebben.... toedeledokie.

Ik denk dat ze je gewoon proberen. Niet meer reageren en ze laten gaan. Het is pas officieel als je iets van de rechtbank krijgt, dus ook van een incasso of wie dan ook....
 
Misschien een wat vreemde vraag. Was de reserveringspagina opgesteld in het Tsjechisch of in het Nederlands? En zo ja als hij was opgesteld in het Tsjechisch (Engels stopt meestal al na de 1e pagina), heb je deze misschien toen vertaald met een programma als Google? Dat werkt heel gemakkelijk bij elke geopende pagina, met één druk op de knop. Want daardoor (behoorlijk kromme vertalingen) heb ik zelf ook wel eens een vergelijkbaar misverstand(je) gehad.

Ik ben me er van bewust dat de verhuurder een Nederlander is (wat ik hierboven lees), maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Wel vreemd dat een Nederlander (al dan niet permanent in het buitenland wonend) zo op een andere Nederlander geageerd. Het maakt ook uit of de website door de beheerder/ eigenaar vanuit Nederland werd gebruikt (dit is meestal het geval) of vanuit Tsjechië voor boekingen. Want dan speelt het hier (in Nederland) en niet in Tsjechië zoals sommigen nu begrijpelijkerwijs aannemen in hun reacties (ook al is deze site helemaal in het Tsjechisch opgesteld). Volgens mij maakt het dan ook niets uit dat het een S.R.O. betreft in Tsjechië. Woont de eigenaar wel permanent in Tsjechië dan is het volgens mij weer een heel ander verhaal. Het e.e.a. hangt dus wel af van een aantal factoren die nu niet bekend zijn of helaas onduidelijk blijven in je verhaal.
 
De site is Nederlandstalig en de eigenaren wonen in Nederland.

Nadat ik afgelopen weken meermaals niet kon boeken bij andere vakantiehuizen, kwam ik via via bij dit huis terecht. De periode die ik wilde stond nog als vrij aangegeven, maar niet alle sites zijn geactualiseerd qua reserveringen.

Ik heb vervolgens het eerste formulier wat ik zag op de site ingevuld, met de vrijblijvende vraag of die periode inderdaad nog vrij was. Ik verwachtte een ja of nee als antwoord, met aan mij de keus of ik al dan niet wilde boeken; niet gelijk een huurovereenkomst waar ik volgens de eigenaar nu aan vast zit.

We zullen zien waar dit op uitdraait. Als de eigenaar voet bij stuk houdt, dan moet het maar en bewandelen we de juridische weg. Voor mij hoeft het niet, maar ik ben ook niet van plan om ook maar een cent te betalen aan iemand die zich zo formeel, onaangenaam en koud zakelijk opstelt naar zijn klanten.
 
Ik zelf zou nu helemaal niets ondernemen om eerst te kunnen bekijken welke stappen de eigenaar gaat ondernemen. Meestal lopen zulke zaken met een sisser af en hoor je er niets meer van. Het kan ook gewoon een flink misverstand zijn tussen 2 partijen, wat je beter niet op de spits kunt drijven (voor beide partijen niet goed). Vaak krijg je na reservering ook nog een mailtje toegezonden, welke je eerst moet bevestigen voordat je ook daadwerkelijk een overeenkomst samen hebt. Dat is hier volgens mij niet gebeurd. Iedereen die de website nu opent kan op deze manier schijnbaar een reservering doen op naam van een ander en dat werkt natuurlijk niet correct. Vandaar vaak deze extra mailhandeling. Soms krijg je deze 2e handeling zelfs nog per post thuis toegezonden ter ondertekening (analoog), om dit soort misverstanden te kunnen uitsluiten.

Ik zou de reactie van de eigenaar natuurlijk ook wel eens willen horen/ lezen, want hij of zij is vast wel bekend met dit forum. Om nou meteen alle gegevens betreffende de S.R.O. hier op het forum neer te zetten vind ik zelf tamelijk ver gaan, ook al is dit vast en zeker goed bedoelt (om anderen hiervoor te waarschuwen). Maar zolang er nog geen weerwoord is geweest, moet je hier toch wat voorzichtiger mee omgaan vind ik zelf. Hier ligt volgens mij ook een taak van de moderator.

Voor de rest is dit echt een prima forum, waarin anderen elkaar allerlei goede tips en praktische adviezen doen (verwarming, internet, tv, permanent gaan wonen in Tsjechië, makelaars, bankzaken etc.). En natuurlijk alle leuke, mooie en soms ook verdrietige verhalen.
 
Je hebt gelijk, Azum. Ik heb bewust de gegevens van het huis verwijderd uit de correspondentie. Had dit inderdaad gedaan om niet gelijk de eigenaar met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen. Hopelijk leest een moderator dit en past e.e.a. aan, maar de ervaring leert dat zoiets niet snel gaat op dit forum. :(
 
Had dit inderdaad gedaan om niet gelijk de eigenaar met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen.

Volgens mij is er nog niemand aan de schandpaal genageld. Het ging over de vraag:
wel belangrijk voor de anderen om te weten wie de verhuurder is......

Hiervoor heb ik een openbare bron gebruikt en deze in mijn ( nu verwijderde reactie) ook aangegeven.
Even goede vrienden, en Punk is op z'n wenken bediend!

Hopelijk leest een moderator dit en past e.e.a. aan, maar de ervaring leert dat zoiets niet snel gaat op dit forum. :(

Ik hoop ook dat hij zijn probleempje kan oplossen.
:top:
 
Wel eens van de nieuwe privacywet gehoord? Lees die dan eerst er maar eens goed op na. Zoals het hierboven verwoord stond (achternaam, voornamen, achternaam van de echtgenote, adressen etc.) dat kon dus echt niet. Dat je alles terug kunt vinden op internet in allerlei registers, wil dat nog niet zeggen dat je deze informatie ook zo maar klakkeloos op een forum kunt gaan publiceren in een meningsverschil. Tegenwoordig moet je daar toch echt wat voorzichtiger in zijn, ook al was dit natuurlijk nog zo goed bedoelt. Daar moet de moderator dus wel degelijk veel beter op gaan letten in de toekomst.
 
Ik ben degene die het huis bezit waarover al het voorgaande gaat.
Gelukkig werd ik even gewaarschuwd door een vriendelijk iemand :
Bericht: goedemiddag. Is het u bekend dat u op www.tsjechie.net aan de schandpaal wordt genageld en met naam en toenaam vermeld wordt? Schending van privacy, laster. Dat zijn 2 zaken die direct aan de orde zijn. Ik heb de zaak bekeken en de persoon heeft zelf een fout gemaakt door een reservering te doen. Het lijkt me dat u in uw recht staat, echter hoeveel is u dat waard.

Meneer Punkenstein vulde een BOEKINGSformulier (en niet een CONTACTformulier waarin hij zijn vraag over huis vrij of niet had kunnen stellen) in met :“Reservering/boeking onder voorbehoud: is jullie huis in deze periode inderdaad nog beschikbaar?”. Meneer werd aangegeven hem aan dat het huis inderdaad nog vrij is. Het voorbehoud was dus daarmee weg. En de boeking daarmee definitief, temeer omdat meneer aan heeft gegeven alle voorwaarden en de prijs te hebben gezien en het daarmee eens te zijn. Dat ik hem meteen na zijn boeking het huurcontract toestuur, lijkt me ook niet raar; snelle reactie wordt in de praktijk door iedereen op prijs gesteld, merk ik.
Ik verhuur ons huis reeds 18 jaar zonder problemen, gewoon exclusief via internet. Mijn goede naam is nu wel door het slijk gehaald: dankzij onnadenkende personen (o.a. de heren Josef en Kobus, haalt u aub uw verwijzing weg?) die meenden op het forum te moeten zetten om wie en welk huis het gaat. Ik vind dit zó onterecht.
Dat de correspondentie tussen mij en de heer Punkenstein ietwat vervelend werd, valt te betreuren.
Meneer Punkenstein hoeft overigens nergens bang voor te zijn; ik zal verder ook niet zo flauw zijn om zijn echte naam te vermelden.
Ik hoop dat deze hele conversatie met alle al dan niet goedbedoelde opmerkingen verwijderd wordt. Wie kan daar voor zorgen? Er is vast wel iemand die de moderator kan bereiken, toch? Groet, DUS.
 
Heb de moderator gevraagd het bericht te verwijderen, hoewel ik nog wel mijn bedenkingen hebt over de gang van zaken. maar zoals geschreven is dat een zaak tusen punkenstein en dus.
 
Bovenaan