Gedrag van landgenoten in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Die ongemanierde Nederlanders gaan er ook altijd van uit dat niemand om hen heen ze kan verstaan! Zóóóó dom!

Als zij of ik de zaak verlaten, hangt ervan af wie eerst gaat, dan maak ik steevast de snedige opmerking dat het leuk was hun gesprek te mogen volgen. Je kunt dan meestal hun verrassende blikken en hun commentaar wel voorstellen. Je mag raden wie er meest plezier aan beleefd. :fluit:
 
Verleden jaar hoogzomer waren wij in de Tesco en liepen onze boodschappen te doen tot we ineens een vreselijke harde schelle Nederlandse vrouwenstem hoorden!!!!
We liepen erheen en zagen 2 vrouwen staan,ze hadden zo'n hard vocabulaire dat alle Tsjechen keken waar het geluid vandaan kwam....het ging erover dat het allemaal zo lekker goedkoop was en dat ze vanavond thuis bleven eten....toen ik langs liep kon ik het dan ook niet laten om iets te zeggen.
Ik zei alleen maar:heerlijk toch voor JULLIE dat alles zo lekker goedkoop is?

De 2 vrouwen wisten niet waar ze moesten kijken,echt een staaltje onbeschoft gedrag.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik denk inderdaad veel mensen wel. Dit verklaart niet altijd het gedrag van mensen hoor, er zijn ook beschaafde mensen met een kleine portemonnee, die toch graag (naar het buitenland) op vakantie willen!
 
Hallo.

Dat was zeker niet de bedoeling, maar omdat we voor de eerste keer gaan, wil het toch niet meteen zeggen, dat wij aso's zijn ??
Vind ik een beetje erg kort door de bocht, hoor, deze opmerking !!!
Wij gedragen ons altijd netjes en zeker niet luidruchtig, want als ouders van 3 kinderen, waarvan 1 gehandicapt, moet je zeker het toonbeeld van rust en verdraagzaamheid zijn.

Groeten van Gerrit.
 
Er is zeker een categorie mensen die naar CZ op vakantie gingen/gaan gewoon omdat het goedkoper was/is. Als tourist heb ik me best weleens geschaamd dat ik Nederlander was - gezien het gedrag van andere Nederlanders. Tegelijk, de wisselkoers verandert snel, het goedkope is er echt af. Wat overblijft is een land wat interessant is om eens te zien. Mooie natuur, grappig taaltje, interessante geschiedenis etc.

Dus markousovice: de aso's gaan andere landen opzoeken die goedkoper zijn.
En gcvanwerd: Voel je niet aangesproken. Wie de schoen past trekke hem aan. Toch? :)
 
Tsjechische kroon etc.

Hallo.

Dat was zeker niet de bedoeling, maar omdat we voor de eerste keer gaan, wil het toch niet meteen zeggen, dat wij aso's zijn ??
Vind ik een beetje erg kort door de bocht, hoor, deze opmerking !!!
Wij gedragen ons altijd netjes en zeker niet luidruchtig, want als ouders van 3 kinderen, waarvan 1 gehandicapt, moet je zeker het toonbeeld van rust en verdraagzaamheid zijn.

Groeten van Gerrit.
Hallo Gerrit,
Natuurlijk is het heerlijk als je met 5 personen op vakantie bent en heerlijk (en nog steeds goedkoop) met zijn allen uit eten kunt gaan. Mijn man en ik en onze inmiddels volwassen kinderen komen vaak in Tsjechië gedurende vele jaren en wij ontmoeten eigenlijk alleen maar keurige Nederlanders. Luidruchtige en asociale Nederlanders tref je vooral aan waar het massa-toerisme is. Gerrit, geniet van jullie vakantie in Tsjechië. Tsjechië is wonderschoon en als een ijsje omgerekend nog geen vijftig eurocent kost, is dat toch mooi meegenomen.

Groeten van Minie.
 
Het zijn alleen maar Nederlanders die ik zie in Trutnov. Duitsers, Belgen, Fransen, je kunt ze op 1 hand tellen, alhoewel ik er steeds meer zie.

Ik heb het niet alleen in Trutnov meegemaakt, ook bv. in Ceské Budejovice bv. en als ik ga kamperen, vermijd ik in ieder geval ANWB campings, ook daar heb ik nare ervaringen. Luidpratend en alleen maar op zoek naar andere Nederlanders.

Ook zie ik ze weinig bij de občerstvení van de camping, maar meer onder hun luifels van hun caravans, hun meegebrachte Heinekens & Senseo te drinken. Angst voor het onbekende en/of taal?

OK OK, wij zijn misschien niet de gemiddelde NL kampeerders, ik geef 't toe ;) maar ik zie gewoon weinig respect, bescheidenheid en initiatief bij mijn landgenoten (nou ja, over 3 maanden zijn het ook voor ons Nederlandse toeristen, als we eenmaal in CZ wonen :) )

Niet alleen toeristen, maar ook bij mensen die wij kennen met een SRO, een huurhuis of pension zie ik bepaalde zaken waarvan ik denk, toon in eens wat meer respect voor je Tsjechische medemens en probeer niet altijd maar de mazen van de wetten te vinden. Door dit soort voorvallen hebben wij behoorlijk lang moeten wachten op een vergunning, omdat de wethouder in onze okres niet gecharmeerd was van vorige Nederlanders.

Eergisteren reed ik van Karlovy Vary naar Chemnitz en zag ik een verkeersbord met daarop 'Camping - NL'. Eerst dacht ik nog, 't zal we een code wezen ofzo, maar 500 meter later zag ik weer zo'n normaal, blauw campingbord -je weet wel met zo'n tentje- en daaronder in het groot een NL sticker die je ook op je auto plakt.

Ook zie ik bij huizen veel NL vlaggen (en dan géén CZ vlag ernaast).

Ik snap dat niet. Hoe zou jij het vinden als je Turkse buren voortdurend de Turkse vlag hebben uithangen?

Ik ken een aantal mensen, van wie de Nederlandse borden van hun hekken zijn gehaald en vernield weer ergens anders gedumpt.

Affijn, ik raak off-topic geloof ik, maar moest dit ff kwijt ;)
 
Wat een raar volk zijn we toch hè?
Dit is echt al jaren zo.
In ieder geval was het 30 jaar geleden al zo. Omdat wij niet gelijk als Nederlanders herkend wilden worden dekten we onze nummerborden af.
Sinds een jaar of 10 gaan we alleen nog in het voorjaar en in het najaar op vakantie, dan kom je zo wie zo minder toeristen tegen.
 
ANWB-campings moet je zeker vermijden. Eén keer stonden we bijna op zo'n camping met bijna alleen Nederlanders, maar toen zijn we direkt verder gegaan. Wij stonden altijd met de kinderen op kleine campings diep in de natuur. Soms waren wij de enige Nederlanders. Nu 10 jaar later hebben wij nog steeds een bijzonder goed kontakt met Tsjechen die wij vroeger op campings in CZ hebben ontmoet. De kinderen gaan nu zelf op vakantie, maar hebben ook enkele zeer goede Tsjechische vrienden leren kennen die ze tijdens hun vakanties ontmoeten. Nederlandse vlaggen horen niet thuis op een camping in Tsjechië. Een Tsjechische en een Nederlandse vlag samen kan wel, is mijn mening.
 
Wij hebben verleden jaar in Dolni Lanov gestaan en volgens ons waren de meeste mensen Nederlander. En ik moet zeggen alles liep daar op rolletjes. De mensen gedroegen zich keurig. Elkaar helpen als het nodig was. Op een zaterdagavond is er een bbq georganiseerd en iedereen die op de camping stond was aanwezig. Toppie toch! Zo kan het ook.

Wel heeft Dick in de Lidl in Vchlabi Nederlanders terecht gewezen. De kinderen van deze mensen zaten in alle broodjes en broden te knijpen en commentaar te leveren. Schaamteloos. Dick heeft gevraagd of ze dat in Nederland ook doen. Met schaamrood op de kaken zijn ze afgedropen. :lache:
 
Wij zijn net bijna 6 weken in Tsjechie met vakantie geweest en hebben hoofdzakelijk op camping Babi Hora bij Hluk gestaan, dat doen we normaal nooit zolang op één camping staan, maar de omstandigheden waren nu zo dat we het wel gedaan hebben.
We komen vaker op deze camping en de mensen die hier wel eens geweest zijn weten dat het een camping is waar bijna alleen Nederlanders komen, zo ook nu en door de tijd van het jaar was het ook erg grijs Nederland dat hier was neergestreken.
Nu hebben er twee Tsjechische echtparen gestaan in de tijd dat wij er waren, een jong en een ouder echtpaar, en echt waar, het oudere echtpaar (vlak naast ons) presteerden het om de (auto) radio én een televisie(tje) samen aan te zetten!
Jan heeft er met de campingeigenaresse over gesproken en haar antwoord was, "ja, logisch, dat zijn Tsjechen, die zijn asociaal!".
Nu moet ik zeggen dat Lad'ka een echte "Moravische" is en zichzelf dus geen "Tsjechische" vindt. :stout:
Verder hebben we een geweldige vakantie gehad met weer geweldige feesten.
 
Wij hebben ons dit jaar weer geërgerd aan groepen Tsjechische jongeren. Als ze komen en gaan zie je de begeleiding, daartussen niet. Ze zopen zich 's avonds een slag in de rondte en maakten tot in de kleine uurtjes veel lawaai.

(dit was in Jablonné v. Podjestedi)
 

char

† In Memoriam
Gaan er mensen naar Tsjechië op vakantie, alleen maar omdat 't er goedkoper zou zijn???

Verklaart die hopen hardschreeuwende aso's die ik in Trutnov tegenkom.
Dat is ook raar!!... Ik kom al zo'n 10 jaar in Trutnov. Laten we zeggen dat ik er een dikke 200 keer geweest ben. Ik ben nog nooit een hardschreeuwende Nederlandse aso tegengekomen....Of trek jij bepaalde mensen aan?...

Het zijn alleen maar Nederlanders die ik zie in Trutnov. Duitsers, Belgen, Fransen, je kunt ze op 1 hand tellen, alhoewel ik er steeds meer zie.
Dus jij kunt "zien" uit welk land iemand komt? Dat lukt ze bij de Douane nog niet eens!!...

OK OK, wij zijn misschien niet de gemiddelde NL kampeerders, ik geef 't toe ;) maar ik zie gewoon weinig respect, bescheidenheid en initiatief bij mijn landgenoten (nou ja, over 3 maanden zijn het ook voor ons Nederlandse toeristen, als we eenmaal in CZ wonen :) )
Over respect en bescheidenheid gesproken!... Dus over 3 maanden ben jij opeens een Tsjech, met een bepaald oordeel over Nederlandse toeristen.... Jouw ex-Landgenoten, dus...

Niet alleen toeristen, maar ook bij mensen die wij kennen met een SRO, een huurhuis of pension zie ik bepaalde zaken waarvan ik denk, toon in eens wat meer respect voor je Tsjechische medemens en probeer niet altijd maar de mazen van de wetten te vinden. Dacht je, dat de Tsjechen dat ook niet doen?... Door dit soort voorvallen hebben wij behoorlijk lang moeten wachten op een vergunning, omdat de wethouder in onze okres niet gecharmeerd was van vorige Nederlanders.
Ach ja, die Tsjechen denken zo bekrompen.... Ze scheren alle Nederlanders over één kam!!...En verder wist ik ook niet dat een "wethouder" in jullie Orkres, ( wat toch een heeeel groot gebied is ), de tijd heeft om zich speciaal met jouw vergunning bezig te houden...
Maar ik denk dat je zo reageert omdat je, op een of andere manier, belazerd bent door een Nederlander..

Affijn, ik raak off-topic geloof ik, maar moest dit ff kwijt ;)
Char moest het ook even kwijt.....

En ik bedoel het verder goed hoor!!!..

Bovendien: Je HOEFT toch niet naar Trutnov.. Je kunt ook prima boodschappen in de buurt doen. En voor een pivo of wat eten, kun je uitstekend in het dorp terecht, halverwege de weg naar boven. Rechts aan de weg. Is hun verbouwing al klaar? ( aardige mensen trouwens )...

Char.

_____________________________________________________
Char. ...blijft Nederlander...
 
Bovenaan