Gedrag van landgenoten in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil jullie een dilema,vraag,probleem ,of hoe je het maar wil noemen voorleggen.

Laat ik voorop stellen dat ik naar Tsjechie ga voor het land en de mensen ,al waren de prijzen er net zo hoog als in Nederland ik zou er toch naar toe gaan !!!

We waren vorig jaar zomer in Tsjechie ,reuzegebergte op vakantie ,dit al voor de 6keer . Wat ons opvalt is dat er veel mensen kiezen voor Tsjechie om dat het zo lekker goedkoop is ,en de rest is bijzaak !!
Dit viel ons vooral op in de kleinere steden waar ze in groepjes in kleine winkels de boel overhoop halen ,elkaar toeroepen dat het zo "lekker goedkoop"is en vervolgens de winkel verlaten zonder wat gekocht te hebben !!!!
Ander voorbeeld: met 2 gezinnen in restaurant met handen en voeten bestellen (moet ik ook !),boel lawaai ,en bij het afreken appart willen betalen , de serveerster snapt er niks van huilen staat haar nader dan het lachen ...........................geen fooitje!?!?

Ik ben blij dat ik ook veel mensen tegen kom die zich respectvoller gedragen ,maar ik heb erg veel moeite met de andere groep je zult ze in andere landen ook wel tegen komen maar toch.........

Komen jullie dit ook wel eens tegen ??Of zie ik het verkeerd ???

groet Sibbel
 
Dat zie je goed. Er is in het verleden ook erg veel over geschreven.
Als een land goedkoop is, trekt het ook 'koopjesjagers' aan. Aan de andere kant kunnen ook mensen die het anders niet zouden ( kunnen )doen, nu ook eens lekker uit eten.
Feit blijft : gedraag je, want je bent in een ander land wel een gast.
 
Gelukkig hebben wij geen slechte ervaringen met landgenoten in Tsjechië. Nu wonen wij wel in een rustige omgeving ver van het toerisme, maar we zoeken die plekken wel op om uitstapjes te maken. Wat ons altijd opvalt en waardoor we tegen elkaar zeggen "kijk vast Nederlanders", is dat ook in de vakantie de kinderen er altijd zo netjes aangekleed uitzien. En bovendien zijn de haren geborsteld en met gel in model gebracht en bij de meisjes nette staartjes of zo. Nederlandse kinderen vallen in die zin positief op.
 
Vast staat wel dat in dit geval de goeien altijd lijden onder de slechten: grof/onbeleefd gedrag valt nu eenmaal meer op dan normaal en beleefd... En ik kan me geen vakantie herinneren in welk land dan ook waar je geen grove NL-vakantiegangers tegenkomt. Nederland incluis.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik wel, in CZ, echt je schaamt je dood (plaatsvervangend). Gewoon met een dronken kop want het bier is zo lekker goedkoop in het Nederlands het eten lopen afzeiken, etc etc. Vre-se-lijk.
 
Wij zijn al in geen jaren meer in het hoogseizoen met vakantie geweest in Tsjechië en we komen ook nooit bij het lipnomeer in de buurt en zelfs in Praag zijn wij al heel lang niet geweest (moeten we toch weer eens doen, maar ook dit jaar lukt dat weer niet!!).

Mijn ervaring met Nederlanders is (misschien dus wel daardoor) eigenlijk erg positief, maar het is dan ook wel erg veel "grijs" wat wij overal tegenkomen!! :lmfao:
 
Ik heb ook wel meegemaakt dat ik liever onder de tafel zat dan ervoor, maar dat maak je overal mee. Er zijn helaas mensen die vinden dat als ze op vakantie zijn, alles kunnen maken.
 
Je hebt altijd en overal mensen die zichzelf erg belangrijk vinden en zich van anderen niets aantrekken. En natuurlijk is het ergerlijk als je ergens zit te eten en je wordt gestoord door dronken gelal of krijsende kinderen. Natuurlijk is dit ergerlijk en verpest het jouw plezier, maar hoe meer je daar op gaat letten hoe erger het wordt en er zijn nu eenmaal altijd a-sociale mensen. Sluit je er voor af en wees blij dat jouw gezin kan genieten zonder luidruchtig te worden en dat jouw kinderen wél zijn opgevoed! Op zo'n moment kan je ook trots zijn op je eigen gezin/familie.
 
Gelukkig hebben wij nog geen ongemanierde Nederlanders ontmoet in Tsjechië. Zelfs niet tijdens ons dag-uitstapje vanaf de camping naar Praag toe. Iedereen gedroeg zich keurig tijdens de rondleiding met de gids maar ook daarna heb ik geen wangedrag gezien.
Ook later, tijdens andere bezoeken aan Tsjechië zagen we geen onbeschofte medelanders.
Tijdens een nachtdropping bij de camping hadden we een klein akkefietje met een landgenoot die vond dat de regels niet voor hem bedoeld waren maar dat was het! Zoiets maak je ook op andere plaatsen mee.

Fera
 
Het verhaal van Sibbel waarmee hij deze topic gestart is vind ik heel herkenbaar en is dus de reden om absoluut uit de toeristische gebieden weg te blijven.

Je zou het dan nog bijna jammer vinden dat het hier (nog) zo goedkoop is omdat dit dan weer allerlei figuren aantrekt tijdens de vakantie die je eigenlijk het liefst wilt ontlopen.
Maar de mensen die echt kiezen voor dit land om er te gaan wonen zijn over het overgrote deel anders en ik hoop dat dit blijft en ik hoop ook dat ik mijn steentje aan die goede leefomgeving dan kan bijdragen als ik mijn stekkie gevonden heb.
 
vriendelijke Nederlanders

Afgelopen week: druk op de piste's van Lysa Hora. Veel mensen in de rij. Twee jongens staan een eindje achter elkaar hun beurt af te wachten. Een Nederlandse heer laat veel ruimte vallen, waardoor de achterste jongen opschuift naar zijn buurjongen. De man is hiet duidelijk niet van gedient en roept iets van gladiool!!. De voorste jongen vindt dit wel komisch klinken en draait zich met een glimlach om. Voor hij er erg in heeft,heeft hij al een beste tik met een skistok midden in zijn gezicht te pakken. Zijn vrouw (of dochter) roept triomfantelijk......goed zo........geef hem nog maar één. Zo doen Nederlanders dat in den vreemde.......gewoon direct beuken!!
 
Jaren geleden in de metro een nogal Tokki-achtig gezin vraagt in het Nederlands de weg aan een Tsjech. Tsjech trekt hulpeloos zijn schouders omhoog. Tokki-pappa luid en duidelijk: ben je dom, of wat?
Ik heb ze niet geholpen.
 
Bovenaan