Gedrag van landgenoten in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hier in Amsterdam erger ik mij ook vaak aan het gedrag van bepaalde toeristen (ik zal geen landen noemen).
Dankzij het verkeersinzicht van een Italiaan zit ik nu met gekneusde ribben.
Maar als je het goed bekijkt zijn de meeste van hen prima mensen, en moeten wij ze niet allemaal over 1 kam scheren.
Ik maak mij daar ook schuldig aan omdat je dagelijks met deze mensen te maken hebt........gaat onbewust.

Maar dan de Hollanders die hier in Amsterdam hun vrijgezellen feestje komen vieren.......je schaamt je dood. :joker:
Omdat zij verkleed, in de meest belachelijke outfits, door de stad zwalken denken zij dat ze de dienst kunnen uitmaken en vinden dat iedereen ze grappig moet vinden en zich daardoor alles kunnen permitteren.

Maar zoals met zoveel dingen, het zijn er een paar die het verpesten voor de rest.
En moet je niet naar het land van herkomst kijken maar naar het gedrag de persoon zelf........(ik zal mijn best doen :stout:)
 
Elke keer bij discussies als deze valt het me op dat het bij veel reakties het verhaal is van "de grote meute Nederlanders gedragen zich lomp en luidruchtig, maar wij zijn geen doorsnee-Nederlanders".
Gebruiken wij dat vergelijken misschien stiekem om onszelf een prettig gevoel te geven? ;)

Nederlanders kunnen lomp zijn, ja (en ik waarschijnlijk ook), maar gelukkig is dat irritante gedrag niet exclusief voor Nederlanders weggelegd. Elk volk heeft z'n assholes - en in overvloed! :)
 
Wij hebben ons inderdaad ook regelmatig rot geërgerd aan landgenoten.Vaak zijn het mensen die op de camping komen,daar alleen van af gaan om naar een supermarkt te gaan(WANT daar kunnen ze alles vinden,is net als thuis),daar kratten met bier en chips weghalen,en die vervolgens de hele dag voor hun caravan(met voortent,voortent en luifel) leeg te lebberen.Als je dan opmerkt dat het plaatselijke dorpje ook een winkeltje heeft,kijken ze je aan alsof je plotseling Tsjechisch spreekt.Want ze zijn nog nooit in dat dorpje geweest!En 's avonds gaan ze op het campingterrasje verder bier hijsen,want joh,een halve liter kost maar 50 cent!Die mensen komen er niet voor het land,maar omdat alles zo leker goedkoop is.

Geweldige reacties hier. Ja ook ik ben zo'n domme hollandse kaaskop die naar tjechie gaat omdat ik daar gewoon alleen maar op een menu kaart hoef te kijken wat het is en me over de prijs geen zorgen hoef te maken. Dat ik het daarnaast een mooi land vind zal wel meegenomen zijn. Als ik op campings ga staan ga ik zeker nooit naar een camping waar nederlanders de uitbaters zijn. Wat moet ik in een land als tjechie op een camping waar ik lekker in mijn moerstaal kan praten over de omgeving en over hoe het is in dat landOok is een overheersend aanwezig zijn van nederlandse nummerborden een reden om door te rijden. Al ben ik wel zo eerlijk dat het ook wel prettig is om eens ff een paar minuten in het nederlands te kunnen praten. Mijn tjechisch is beperkt tot hallo, goede morgen, en nog wat van die standaard dingetjes. Maar ik probeer op elke camping, hostinec, hospada, restaurant supermarkt etc. zo goed en kwaad als het kan me verstaanbaar te maken. Ik zoek ook echt de campings op waar ik betaalbaar kan staan en verblijven. De grote sport is om als het ff kan voor 2 kronen me helemaal klem te eten. Hoop dat het cynisme van mijn bericht afdruipt.
Wat moet ik met het asociaal gedragen van landgenoten. Iedereen heeft zijn/haar redenen om naar in dit geval tjechie op vakantie te gaan. De mijne is echt het land, het goedkope uit eten gaan ( ik heb bijv. de laatste jaren nooit meer gekookt dan water voor koffie op de camping) en het heerlijke leven daar.
Gedraag me overal net zoals thuis. Ga al camperen vanaf dat ik me herinneren kan en weet denk ik hoe je je moet gedragen. Dit jaar zelfs meegemaakt dat er een tjech naar me toekwam en naar later bleek hij mij nog herkende. Ik MOET volgensd jaar weer terug komen. Gek he. Gelukkig was er een andere behulpzame tjech die duits sprak en ons heeft geholpen met het gesprek.

Ook ik ben wel nederlanders tegengekomen waarvan ik dacht wat moet je hier dan ook. Tjechisch versta ik amper dus wie weet zou ik dat ook over tjechen kunnen zeggen toch???
Anekdote??
Amsterdammer die op plat amsterdams zegt dat ie nooit meer in dit land terugkomt. zijn vrouw elke dag ( ik was daar 3 dagen) in de caravan kookte. Ik heb blauw gelegen van het lachen. 10 minuten rijden en wij aten met zijn 2 tjes voor nog geen 10 euro, drank en toetje inclusief. Heb de man toen wij vertrokken geadviseerd de pootjes van zijn caravan in te draaien en lekker in duitsland te gaan staan. Daar zou ik ook zelf koken. Hij was met stomheid geslagen en volgens mij zit ie nu nog perplex op zijn stoeltje voor zijn sleurhut.

Ik hoop dat er tot de invoering van de euro nog heel veel nederlanders mogen genieten van het heerlijke goedkope eten en drinken en het prachtige land.
 
Eén van de leuke dingen van kamperen voor ons is onder andere het kokkerellen buiten, voor de tent, op een gaskook/-grillapparaat. Dat doen we ook in Tsjechië Kees, ook al is het eten in een restaurant daar nog heel betaalbaar. Een belangrijke reden is dat we dan ook vóór het eten al een pivootje kunnen drinken, want we hoeven niet meer weg met de auto...

Maar dat terzijde...

De eerste keer dat we deze zomer wel besloten om 'uit' te gaan eten, kregen we te maken met landgenoten die zich ook onbeschoft gedroegen tegen de alleraardigste jongeman die ons en hen kwam bedienen. Zij hadden klaarblijkelijk hun fatsoen thuis gelaten!
"Hé jongen, wat staat hier nou eigenlijk (wijzend op de menukaart, die overigens in het CZ en in het Duits te lezen was)." "Hé, kom mij eens even helpen!" en dat in het Brabants op een manier alsof de man al aardig aan de pivo had gezeten. Even later: "Doe mij maar wat die meneer daar (wijzend op ons tafeltje) heeft, dat ziet er wel goed uit." "Hebben jullie ook mayonaise?"
De arme jongen begreep er geen woord van.
Wij zaten aan een tafeltje naast deze groep landgenoten en ik schaamde me dood.
Wij spraken de ober in het Engels aan, wat hij perfect sprak, en zorgden dat 'het groepje naast ons' niet kon horen dat wij ook Nederlanders waren.
De ober, van geboorte een Rus, bleef vriendelijk lachen tegen onze buren en kreeg het toch nog voor elkaar om van elk van hen de bestelling te noteren.
Petje af voor hem.

We zijn later nog enkele keren in dit restaurant terug geweest maar hebben hem niet meer gezien.
:slik: :denk: :confused:
 
Wat het gedrag betreft dat je beschrijft dat herken ik wel. Van landgenoten maar ook van duitsers. De goeden daargelaten. Ik heb dan altijd de drang om me toch heel even fijntjes te uiten. vraag dan of ze dat thuis ook doen en of ze misschien zelf ook zo behandeld willen worden.
 
En last van landgenoten? Niet van de soort die hier genoemd wordt en op de camping blijft, alleen naar de supermarkt gaat. Waarom niet? Omdat ik die nauwelijks tegen kom, die zit op plekken waar wij niet zitten. Alleen in de supermarkt kunnen we ze tegenkomen, daar komen wij wel.
 
Heerlijk om die verhalen over ons zelf te lezen.

Ik maak op de camping nooit iets met landgenoten mee.

Allemaal keurig, nette beschaafde mensen.

Ook in restaurants nooit wat mee gemaakt.

Geen onvertogen woord.

Heel stiekem hoop ik het een keertje mee te maken.

Kijken en luisteren wat de mensen zeggen.

Het enige wat ik ooit meemaakte is dat, notabene Voorburgers, een schooluitje in een Praags hotel uitmondde in een hoop ellende en overlast.

Samen met mijn vriend het spul, inclusief de leraren in het gareel gekregen.

Ga door met uw verhalen want ik geniet er werkelijk van.
 

Fredsr

Ex Lid
Was vandaag in een, mag je best wel zeggen keurig restaurant, kwamen ook nederlandse campingbezoekers. Half blote lichamen, bezweet, een overhemd aantrekken was te veel, gewoon een blamage. Over mode gesproken. Ze werden bediend en met alle respect behandeld en iedereen was opgelucht toen ze weer opgerot waren.
 
Ongeveer een maand geleden was er een lezersdiscussie in Lidove Noviny over toeristen die op vakantie zijn in Praag en dan in hun vrijetijdskleding (spijkerbroek e.d.) een voorstelling in Narodni Divadlo bezoeken. Dergelijke kleding is in de ogen van veel Tsjechen ongepast voor schouwburgbezoek - ik kom nog wel eens met Tsjechen in Nederland bij een concert of toneelvoorstelling en dan staan ze wel verbaasd over de T-shirts en ski-jacks die sommige Nederlanders bij zo'n gelegenheid dragen.
 

Fredsr

Ex Lid
Naar de schouwburg ga je in gepaste kleding, vooral een tsjech. Het zal wel modern zijn om alle vormen van enige beschaving opzij te zetten. Ze doen maar. Als ik hier zie dat nederlandse campingbezoekers het aandurven om met ontbloot bovenlijf in een restaurant aan tafel te gaan zitten vraag ik me af uit welk hol ze zijn gekropen. Dat zie je een tsjech niet doen, kan wel voorkomen in een hospoda.
 
Was vandaag in een, mag je best wel zeggen keurig restaurant, kwamen ook nederlandse campingbezoekers. Half blote lichamen, bezweet, een overhemd aantrekken was te veel, gewoon een blamage. Over mode gesproken. Ze werden bediend en met alle respect behandeld en iedereen was opgelucht toen ze weer opgerot waren.

De vraag is waarom dat restaurant ze bediende. Beetje kortzichtig - je verdient nu aan ze, maar de andere gasten ergeren zich en zoeken een andere stek. Als de blote basten lekker hebben gegeten, komen ze morgen weer. En als het warm is, weer zonder overhemd, want de vorige keer werd dat ook geaccepteerd.

Misschien een bordje bij de deur: no shoes, no shirt, no service?
 
De laatste posts hebben m.i. weinig met mode te maken maar meer met een stukje beschaving, waaraan het idd nogal eens ontbreekt.

Het onbetamelijk gedrag in theaters en restaurants heb ik daarom afgesplitst uit het modetopic en naar hier verplaatst voor verdere discussie
 
Naar de schouwburg ga je in gepaste kleding, vooral een tsjech. Het zal wel modern zijn om alle vormen van enige beschaving opzij te zetten. Ze doen maar. Als ik hier zie dat nederlandse campingbezoekers het aandurven om met ontbloot bovenlijf in een restaurant aan tafel te gaan zitten vraag ik me af uit welk hol ze zijn gekropen. Dat zie je een tsjech niet doen, kan wel voorkomen in een hospoda.

Dat dacht ik ook, gisteren komt er een verliefd stelletje ons restaurant binnen. Beiden Tsjech, hij met ontbloot bovenlijf. :koelte:
 
Het meest onsmakelijke wat ik ooit heb gezien was vorig jaar op een terras: een jonge Tsjech (jaar of 25) ontbloot bovenlijf en de broek zó laag dat je zijn schaamhaar zag. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
 
Tsjechen zijn over het algemeen een erg beschaafd volk. Ik was dan ook erg verbaasd om een Tsjech -deze was een jaar of 30 Laura- met ontbloot bovenlijf aan tafel te zien zitten.
Dit komt gelukkig niet vaak voor, ik was op de een of andere manier zo perplex, dat ik niet meteen reageerde. Moest even bijkomen en toen verzocht ik hem om zijn t-shirt weer aan te doen.
 
En wat is nou de achtergrond van die ontblote lijven?

Tatoes.

Ze hebben voor veel geld zo een ellendig ding laten zetten en pronken er mee.

Niet wetende dat ze er walgelijk uit zien.

Groet.
 
In restaurants heb ik door de jaren heen toch vaak Tsjechen gezien in de kleding die ze toevallig op dat moment aan hadden zoals een ketelpak.
Naar een Theatervoorstelling heb ik dat nog nooit gezien, alle Tsjechen kleden zich daar speciaal voor, driedelig pak en avondjurken zijn dan geen uitzondering.
 
Bovenaan